Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Startset moutbrouwen  (gelezen 6731 keer)

Offline DaantjeB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Startset moutbrouwen
« Gepost op: 11-06-2015 20:00 u »
Hallo heren,

Zoals bij iedereen hier heeft bier altijd al mijn interesse gehad. Nu had ik pas het idee om samen met een vriend van mij zelf ons eigen bier te gaan brouwen.
Toevallig kwam ik op de site van de HEMA een pakket tegen op zelf bier te brouwen. (http://www.hema.nl/winkel?fh_location=%2F%2Fnlhema%2Fnl_NL%2Fpnl_product_type%3E%7Bbooks%3Bshop%7D%2F%24s%3Dbier&fh_secondid=pnl_17400044). Wat mij hierbij aansprak is dat je echt zelf bezig bent met het mout en dus niet bier brouwt met een blik.

Na wat meer gegoogeld te hebben kwam ik wat andere startsets tegen voor ongeveer dezelfde prijs, maar dan met een hoeveelheid tot 30 liter ipv 4 liter van de hema. Mijn vraag is nu welke set geschikt is om te beginnen met zelf bier brouwen. Dan heb ik het over het zelf aan de slag gaan met het mout en dus niet met een blik.

Op Brouwmarkt.nl kwam ik een aantal verschillende sets tegen. Welke zou voor mij het meest geschikt zijn. Een grote pan en brander moet ik zelf wel kunnen regelen en zijn dus niet nodig om bij de set te hebben.

De sets die mijn aandacht trokken zijn:
Startset bierbrouwen pro 50,- (http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-pro.html)
Startset bierbrouwen pro plus 60,- (http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-pro-plus.html)
Daarnaast viel het mij op dat de set die speciaal voor het graanbrouwen is 300,- kost (http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/graanbrouwen/startset-graanbrouwen-basic-gas.html). Dat is voor mij echter iets te veel van het goede.

Wat is jullie ervaring met deze sets, of wat zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen? Qua budget zou ik het graag onder de 100,- houden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Cheers,
Daan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rvvliet78

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Startset graanbrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2015 21:52 u »
Hoi Daan, welkom op het forum.

Als ik zou moeten kiezen tussen de 2 eerst genoemde sets zou ik voor de 2de gaan, de eerste heeft een emmer waarin je kunt vergisten echter willen deze nog weleens lekken. Ik heb zelf zo'n vat uit de 2de set en die sluit goed af. Overigens moet ik wel zeggen dat ik een jaar in de emmer van de eerste set heb vergist en dat werkte ook prima.

Je geeft aan zelf aan een pan en brander te kunnen komen, dat is het verschil met de set van 300 euro.
Naast een pan zit in deze set zo te zien ook een schrootmolen, deze zijn echter ook los te koop of misschien 2de hans.. Je zou eventueel ook in het begin bij brouwmout.nl kunnen bestellen dan kunnen ze dat voor je doen, dat is echter wel iets duurder.

Lees je wat in op het forum, genoeg te vinden hier. Ik ben zelf nu anderhalf jaar bezig en het is echt super om de verschillende recepten uit te proberen en van het resultaat te genieten.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar in elk geval veel plezier met je nieuwe hobby.

Offline Marcel_k

• Senior lid
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2015 23:53 u »
Mooi dat ding van Ä 60 doen, lekker zomers bierkitje er bij (witbier of zo) en gaan!

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #3 Gepost op: 12-06-2015 08:23 u »
Als je met mout wilt gaan brouwen, dus niet met zo'n blik, heb je hier niet genoeg aan.
Je zal dan nog een schrootmolen moeten kopen en een filter maken.
Daarnaast zou het dan ook wel handig zijn om een dompelkoeler of plaatkoper aan te schaffen.

Ben bang dat het lastig wordt om onder de 100,- te blijven

Offline vanduijneveld

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Omnomnomnom
    • bodyblessings.nl - natuurlijke verzorging
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2015 21:21 u »
Inderdaad lastig om onder de 100 te blijven.
Mijn advies: de Pro Plus pakken, een pastamaker ombouwen tot schrootmolen en een koelspiraal op de kop tikken van marktplaats.
Low budget moutbrouwen  :brouwen:

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2015 21:30 u »

Offline DaantjeB

• *
« Reactie #6 Gepost op: 16-06-2015 14:56 u »
Bedankt voor alle reacties!

Mijn plan is nu om de pro set van 60 euro te kopen en daarbij een voorbereid moutpakket van Brouwmarkt (http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/graanbrouw-paketten/arsegan-moutpakket-witbier.html). In dat geval is een molen niet nodig en kan ik daar wat op besparen. Zo speel ik misschien toch nog een beetje vals, maar heb ik toch het idee dat ik echt zelf aan het brouwen ben.

De batches die ik zal gaan brouwen zullen rond de 20-30 liter zijn. is zo'n koeler dan rendabel, of is het ook mogelijk door de pan in een bak ijswater te zetten om het op die manier af te koelen? Ik heb nog nooit gebrouwen en weet daarom natuurlijk ook niet of het echt iets voor mij is. Ik wil me met de aankopen daarom in het begin tot het minimum beperken om toch een biertje te kunnen brouwen, om later eventueel uit te bereiden met wat andere dingen die het misschien makkelijker maken.

Offline Dante

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 16-06-2015 15:01 u »
Bedankt voor alle reacties!

Mijn plan is nu om de pro set van 60 euro te kopen en daarbij een voorbereid moutpakket van Brouwmarkt (http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/graanbrouw-paketten/arsegan-moutpakket-witbier.html). In dat geval is een molen niet nodig en kan ik daar wat op besparen. Zo speel ik misschien toch nog een beetje vals, maar heb ik toch het idee dat ik echt zelf aan het brouwen ben.

De batches die ik zal gaan brouwen zullen rond de 20-30 liter zijn. is zo'n koeler dan rendabel, of is het ook mogelijk door de pan in een bak ijswater te zetten om het op die manier af te koelen? Ik heb nog nooit gebrouwen en weet daarom natuurlijk ook niet of het echt iets voor mij is. Ik wil me met de aankopen daarom in het begin tot het minimum beperken om toch een biertje te kunnen brouwen, om later eventueel uit te bereiden met wat andere dingen die het misschien makkelijker maken.
Volgens mij heb je bij dat pakket wel een molen nodig voor het mout.

Zelf ben ik ook een beginnend brouwer en heb ik ook geprobeerd de kosten zo laag mogelijk te houden voor nu.
de eerste keer ben ik daarom voor een blikbrouwsel gegaan met een basis starterspakket van de Brouwmarkt (STARTSET BIERBROUWEN PRO).

de eerst volgende keer ga ik met echt graanbrouwen aan de slag en ben daar nu de spullen voor in huis aan het halen.
Als mout molen heb ik een pasta apparaat gepakt die ik nog had liggen (en niet gebruikte). Met wat oude laminaatplanken heb ik hier een mooie trechter op gemaakt, en heb ik de molen op een laminaatplank zelf bevestigd zodat ik die over een emmer heen kan zetten.
De wortkoeler heb ik via marktplaats voor 25 euro op de kop weten te tikken. (zie bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m930028234)
als maishpan ben ik voor een pan van menno gegaan http://www.hobbybrouwshop.nl/ a 33 liter.

Al met al toch nog een redelijke uitgave, maar toch binnen een bepert budget weten te houden.

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #8 Gepost op: 16-06-2015 15:12 u »
Klopt, dan zou je beter een van deze kunnen kiezen;

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/complete-bierbrouw-paketten/arsegan-mini-maisch-paketten.html

Of zelf wat samenstellen en moutextract gebruiken.

Offline vanduijneveld

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Omnomnomnom
    • bodyblessings.nl - natuurlijke verzorging
« Reactie #9 Gepost op: 16-06-2015 19:14 u »
Met een bak ijswater kan ook prima. Ik heb zelfs eens bij een commerciŽle brouwer die recreationele (voor groepjes, gewoon met pan op het gas) brouwdagen organiseerde gezien dat ze de emmers gewoon zo op kamertemperatuur lieten afkoelen zonder extra koeling. Dit lijkt me niet helemaal ideaal, maar het toont maar aan dat er dan ook een drinkbaar bier uit kan komen..

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-06-2015 21:13 u »
20 liter is ook prima te koelen in een speciekuip met water waar je met een tuinslang zorgt voor waterstroming. In stilstaand water koelt het minder snel.

Offline DaantjeB

• *
« Reactie #11 Gepost op: 16-06-2015 21:15 u »
Wederom bedankt heren!

Ik denk dat ik er ondertussen helemaal uit ben. Ik ga voor de startset zoals hierboven beschreven en koop een moutpakket waarmee ik kan brouwen. Ik denk hierbij aan  http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bierpakketten/brewfem-moutpakketen/Brewferm-moutpakket-luxe-pils.html Voor 2 euro extra wordt het geschroot verstuurd. Ik weet dat de kwaliteit snel achteruit gaat, maar ik ben van plan om meteen aan de slag te gaan zodra het binnen is. Verder koel ik het wort gewoon zo snel als ik kan terug naar kamertemperatuur met behulp van een bak ijs en dan is het daarna afwachte hoe mijn eerste eigen biertje smaakt.
Zo houd ik de kosten onder de 100,- en kan ik naar mijn idee toch goed vooruit en echt aan het brouwen!

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-06-2015 21:58 u »
Ik denk hierbij aan  http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bierpakketten/brewfem-moutpakketen/Brewferm-moutpakket-luxe-pils.html .....Verder koel ik het wort gewoon zo snel als ik kan terug naar kamertemperatuur met behulp van een bak ijs en dan is het daarna afwachte hoe mijn eerste eigen biertje smaakt.
Dit is een pakket met een lagergist.
Terugkoelen naar kamertemperatuur levert niet echt een lager of pils op. Voor lagergist moet je pakweg  tussen de 6en 11 graden kunnen vergisten. Als je niet zo temperatuurgecontroleerd kunt vergisten kun je beter een bovengistend bier kiezen.

Offline DaantjeB

• *
« Reactie #13 Gepost op: 18-06-2015 11:30 u »
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb even een mailtje gestuurd om te vragen welke pakketten wel bovengistend zijn om zo een keuze te kunnen maken. Ik kreeg echter het volgende mailtje terug:

Beste Daan,

Bij alle pakketen van Brewferm zijn bovengistend.
Ook de Pils.

Met vriendelijke groet,

Van der Kooy Jubbega

Berry

Dat is misschien een beetje tegenstrijdig dan. Het liefst zou ik pils brouwen, omdat dit voor de meeste mensen toch het makkelijkste te vergelijken is.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-06-2015 12:13 u »
Dat is misschien een beetje tegenstrijdig dan. Het liefst zou ik pils brouwen, omdat dit voor de meeste mensen toch het makkelijkste te vergelijken is.

Voor een goed pils is het belangrijk dat je koel kan vergisten. Zo tussen 12-15 graden is meestal aan te raden. Als je niet gecontroleerd kan vergisten kies dan toch liever voor een bovengister.

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #15 Gepost op: 18-06-2015 12:22 u »
Volgens mij is die gist van een pils pakket wel een bovengistende... ik weet niet of je die zelfs kouder zou kunnen vergisten. Ik vraag me dan wel af of de smaak uiteindelijk dan echt pilsig wordt...

Ik zou dan voor een ander bekend biertje kiezen, een mooie blonde? Lekker voor in de zomer en de meeste mensen kennen blond ook wel toch?

Offline DaantjeB

• *
« Reactie #16 Gepost op: 19-06-2015 12:05 u »
Ik ga het proberen met het pakket voor pils. Mocht dit nou toch niet lukken ga ik denk ik voor een mooi blondbiertje. Ik houd jullie op de hoogte!
Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties en goede tips!

Cheers!

Tags: