Dat gaat (zie link) helemaal níet over de effectiviteit, maar gewoon andere ervaren nadelen.
Heb ik ook niet beweerd. Door mij wordt enkel opgemerkt dat jij kennelijk niet behoort tot de Star San fans.
DDBSA lijkt maar weinig effectief als desinfectans als ik die onderzoeken beoordeel.
Dat dodecylbenzeensulfonzuur werkt als desinfectans op micro-organismen is beschreven en aangetoond in meerdere bronnen. Dat is niet het geval voor sulfiet. In ieder geval kan ik ze niet vinden...
Zoals je zelf schrijft moet je voor de effectiviteit kijken naar de combinatie met de fosforzuur.
Daarover is inderdaad weinig literatuur te vinden. Ik neem aan dat Five Star daar het nodige onderzoek naar heeft gedaan. De vele tevreden gebruikers wereldwijd zijn het bewijs dat het middel goed werkt.
Of een middel efficiënt is, is overigens van meerdere factoren afhankelijk. De snelheid van afdoding van micro-organismen is daar één van. De benodigde hoeveelheid en kosten zijn andere factoren naast het wel of niet aantasten van het materiaal waarop het middel wordt gebruikt en de toxiciteit voor de mens.
Het spreekt voor zich dat je middelen die materialen aantasten dan wel in lage concentratie toxisch zijn voor de mens het beste links kunt laten liggen.
Kijk té veel is altijd teveel, maar dat is een non-issue/cirkelredenering.
Desalniettegenstaande kan de effectiviteit nog duidelijk toenemen bij een hogere dosering dan aanbevolen. Maar dat is afhankelijk van de concentratie-effectiviteit relatie.
Bij lineair neemt het alleen toe, bij exponentieel neemt het enorm toe, er kan een asymptoot optreden enzovoorts.
Je kan niet zomaar zeggen dat hoger doseren dan aanbevolen minder efficiënt is /niet veel bijdraagt aan de efficiëntie.
Onder efficiënt wordt in het normale taalgebruik verstaan: met zo weinig mogelijk geld of tijd zoveel mogelijk resultaat behalen. Als de concentratie van een desinfecteermiddel hoger is dan de aanbevolen concentratie wordt de efficiëntie niet veel beter omdat je meer geld kwijt bent. Als je niet naar het kostenaspect kijkt heb je, afhankelijk van het middel, gelijk.
Echter maar al te vaak worden de nadelige aspecten verbonden aan een desinfecteermiddel met het verhogen van de concentratie groter. Te denken valt aan het aantasten van materiaal, het risico voor de gezondheid en dergelijke. Daarom is het bijna altijd het beste een middel te gebruiken conform de in de gebruiksaanwijzing aanbevolen concentratie.