Welke suiker in Abdij?

Gestart door Arjan1, 27-12-2014 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan1

Ik ben aan mijn derde brew toe en dat is een abdij.
Welke suiker raden jullie aan om later aan toe te voegen?


RobinB

Het blik abdij?
Een abdijbier is niet een bepaald type, maar een groep. Blondes, dubbels, tripels en quadrupels vallen daar oa. onder.

Arjan1


Adbrouwt

Kandijsuiker als je de donkere abdij bedoelt en kristalsuiker als je de lichte abdij bedoelt. De kandij geeft ook nog een beetje kleur en smaak.

Adbrouwt

Citaat van: Arjan1 op 27-12-2014  13:36 uBlik
Ok zeg dat dan, de kandij  >:D

Edit: suiker was een leuker antwoord geweest.

Brouwers

Ik vond dat mijn abdij blik toch redelijk droog met suiker. Hierdoor kwam die ook onaangenaam bitter over. Je kan denk ik beter moutextract toevoegen ipv suiker om wat meer body over te houden. Hopelijk is hij dan wel lekker  ;)

Erik Z

Je hebt witte kandij en bruine kandij. Witte kandij is exact hetzelfde als kristalsuiker, bruine kandij is witte kandij waar karamel aan is toegevoegd. Karamel kun je heel gemakkelijk zelf maken door wat kristalsuiker te smelten in een pan. Dat is dus een stuk goedkoper dan bruine kandij. Je moet wel oppassen dat je de karamel niet laat aanbranden, want de pan zal moeilijk schoon te krijgen zijn.
Door de verhouding karamel - kristalsuiker te wijzigen bepaal je zelf de smaak van je bier. Met kandij kan dat niet, dus er zijn 2 voordelen.  :biersmile:

Hoppenbrouwers

Eigenlijk moet je de smaak niet meetellen want die is echt te verwaarlozen. Donkere kandij heeft een donkerdere kleur dan kristalsuiker of witte kandij. Maar het is beide suiker en 100% vergistbaar. Het enige verschil is de kleur die het mogelijk afgeeft aan je bier.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-12-2014  15:47 uEigenlijk moet je de smaak niet meetellen want die is echt te verwaarlozen. Donkere kandij heeft een donkerdere kleur dan kristalsuiker of witte kandij. Maar het is beide suiker en 100% vergistbaar. Het enige verschil is de kleur die het mogelijk afgeeft aan je bier.

Ik heb ik een proefje met eigengemaakt kandijsiropen eens laten zien dat de vergistbaarheid afneemt naarmate de kleur van de siroop donkerder wordt (n=1) maar wereldschokkend zijn de verschillen niet. Zie hier en hier.

Ik verwacht eerder een verschil in smaak tussen toevoeging van sucrose (kristalsuiker) of dextrose (glucose)

Gerald

Citaat van: Adbrouwt op 27-12-2014  13:37 uEdit: suiker was een leuker antwoord geweest.

Fout antwoord, de vraag was al wat voor suiker... ;D

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 27-12-2014  16:00 uIk heb ik een proefje met eigengemaakt kandijsiropen eens laten zien dat de vergistbaarheid afneemt naarmate de kleur van de siroop donkerder wordt (n=1) maar wereldschokkend zijn de verschillen niet.
Met dat in gedachte houdende heb ik het antwoord ook gegeven.
Mijn bieren die gemaakt zijn met bijna zwarte kandijsiroop of witte kristalsuiker vertonen amper waarneembare smaakverschillen. Voor de hobbybrouwer niet interessant bij het bepalen van het recept in ieder geval.

Hai

Ik gebruik af en toe gewone schenkstroop (pannenkoekstroop normaal), dat proef ik wel in het bier terug.

Adbrouwt

Mogen we tot de conclusie komen voor Arjan1 dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke suiker je toevoegd.  ;)

Pannenkoekenstroop is nog wel een interessante. Die ga ik zeker proberen. :duimop:

Arjan1


Citaat van: Hai op 27-12-2014  16:24 uIk gebruik af en toe gewone schenkstroop (pannenkoekstroop normaal), dat proef ik wel in het bier terug.

Welke verhouding gebruik je?

Ik denk dat ik de helft kandij doe en de andere helft stroop probeer  :biersmile:

Na hoofdgisting de helft overhevelen en stroop toevoegen en na de 2de gisting gelijk na gisten in hetzelfde vat.
De andere helft suiker toevoegen en ook in dezelfde emmer nagisten na 2de gisting.

William

Citaat van: Hai op 27-12-2014  16:24 uIk gebruik af en toe gewone schenkstroop (pannenkoekstroop normaal), dat proef ik wel in het bier terug.

Daar zit vaak ook wat vanille en butterscotch / diacetyl in als smaakmaker. Dat proef je wel terug.

Erik Z

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-12-2014  16:05 uMet dat in gedachte houdende heb ik het antwoord ook gegeven.
Mijn bieren die gemaakt zijn met bijna zwarte kandijsiroop of witte kristalsuiker vertonen amper waarneembare smaakverschillen. Voor de hobbybrouwer niet interessant bij het bepalen van het recept in ieder geval.
William je schreef in je testverslag van 02-02-2013 het volgende:

"De smaak van het bier zonder suiker was neutraal. De bieren met suiker of kandijsiroop waren wat voller van smaak (maar hadden ook een hoger start sg) en waren iets fruitiger in aroma. Alleen het bier met donkere kandijsiroop was afwijkend. Deze was wat caramelliger, gebrander maar in de geur nog steeds fruitig."

Je had het dus niet over amper waarneembare smaakverschillen. Heeft je geheugen het hierboven geschrevene enigszins beïnvloed of was je niet helemaal correct in je verslag?

William

Citaat van: Erik Z op 27-12-2014  18:41 uWilliam je schreef in je testverslag van 02-02-2013 het volgende:

"De smaak van het bier zonder suiker was neutraal. De bieren met suiker of kandijsiroop waren wat voller van smaak (maar hadden ook een hoger start sg) en waren iets fruitiger in aroma. Alleen het bier met donkere kandijsiroop was afwijkend. Deze was wat caramelliger, gebrander maar in de geur nog steeds fruitig."

Je had het dus niet over amper waarneembare smaakverschillen. Heeft je geheugen het hierboven geschrevene enigszins beïnvloed of was je niet helemaal correct in je verslag?

Ga er maar vanuit dat de omschrijvingen in  mijn verslag correct waren. Het grootste smaakverschil merkte ik vooral in de meest donkere versie, in de andere kwam het veel subtieler. In de meest donkere versie was het ook merkbaar aan andere eigenschappen zoals schuimvorming.

Hou er wel rekening mee dat er maar liefst 20% van de suiker van de siroop kwam. Dit zul je in de praktijk niet zo snel toevoegen behalve in een Belgische quadrupel. Kleurveranderingen zoals hieronder zul je niet zo snel alleen maar met siroop willen creeeren, doorgaans zitten er ook verschillende kleurmouten in. Het effect van de siroop op de smaak zal dan minder worden.


Hoppenbrouwers

Citaat van: Erik Z op 27-12-2014  18:41 uWilliam je schreef in je testverslag van 02-02-2013 het volgende:

"De smaak van het bier zonder suiker was neutraal. De bieren met suiker of kandijsiroop waren wat voller van smaak (maar hadden ook een hoger start sg) en waren iets fruitiger in aroma. Alleen het bier met donkere kandijsiroop was afwijkend. Deze was wat caramelliger, gebrander maar in de geur nog steeds fruitig."

Je had het dus niet over amper waarneembare smaakverschillen. Heeft je geheugen het hierboven geschrevene enigszins beïnvloed of was je niet helemaal correct in je verslag?
Toen ik schreef over amper waarneembare smaakverschillen bedoelde ik die uit mijn eigen ervaring met beide ingredienten. Niet die van william.
Verder heeft william de smaken getest met een oplossing van moutextractpoeder en niet in een zwaar en vol recept van een D klasse bier. Daar komen zo veel andere smaken bij kijken dat de kleine invloed van de mate van karamelisatie te niet wordt gedaan. Kandij toevoegen ipv gewone suiker is meer voor het idee en het staat leuk op het recept. Echt wezenlijk anders wordt je bier er niet van. (refererend naar een D klasse bier waarbij ze gebruikelijk zijn, niet in een testomgeving)

Erik Z

Oeps, mijn fout, het citaat was niet van William.

William

Citaat van: Erik Z op 27-12-2014  19:01 uOeps, mijn fout, het citaat was niet van William.

We concluderen hetzelfde, dat dan weer wel :) Kip ei o.i.d

Hoppenbrouwers

Citaat van: Erik Z op 27-12-2014  19:01 uOeps, mijn fout, het citaat was niet van William.
Dat merk je direct als je ogenschijnlijk twijfelt aan de resultaten of verslaglegging van een wetenschappelijk onderzoeker. Als gestoken door een bij direct voorzien van een weerwoord. Heerlijk als je je pappenheimers kent. Haha

Geeft niks hoor ;)

Hai

Schenkstroop, ingrediënten: suiker, glucosestroop, keukenzout, karamel (E150c) (0,3%), aroma.

Hai

Citaat van: Arjan1 op 27-12-2014  16:33 uWelke verhouding gebruik je?

Ik denk dat ik de helft kandij doe en de andere helft stroop probeer  :biersmile:

Na hoofdgisting de helft overhevelen en stroop toevoegen en na de 2de gisting gelijk na gisten in hetzelfde vat.
De andere helft suiker toevoegen en ook in dezelfde emmer nagisten na 2de gisting.
Ik voeg tijdens het koken, de laatste 15 minuten toe.

Arjan1

Citaat van: Adbrouwt op 27-12-2014  13:37 uKandijsuiker als je de donkere abdij bedoelt en kristalsuiker als je de lichte abdij bedoelt. De kandij geeft ook nog een beetje kleur en smaak.

Is er nog verschil in hoeveelheid als je kandijsuiker ipv kristalsuiker gebruik?

Adbrouwt

Nee ik maak geen verschil tussen hoeveelheden suiker of kandij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.