Welke suiker in Abdij?

Gestart door Arjan1, 27-12-2014 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerald

Citaat van: Hai op 27-12-2014  19:09 uIk voeg tijdens het koken, de laatste 15 minuten toe.
Hai het is in dit geval een blikbrouwer, dus koken zit er niet in. ;)

Arjan1

Ik heb zaterdag 'gebrouwd', maandag suiker toegevoegd en hij is nu al 2 dagen uitgegist (gister overgeheveld voor na gisten). Geen suiker toegevoegd voor na gisten. Is dat niet erg snel of kan dat kloppen? Hij heeft wel hevig gegist bij hoofdgisting en na suiker toevoegen.

Gerald

Je hebt het dus zaterdag gebrouwen ;)

Op zich kan het wel met een week maar "Meten is Weten". Dus heb je de boel nagemeten? Welk SG kwam je op uit?
Vandaag een keer meten, en morgen/overmorgen nog eens. Als het SG niet verder zakt bottelen en een week of 2 geduld hebben voor je kan proeven. :proost:

Arjan1

Bij (na) suiker toevoegen 1040 bij overhevelen SG van een krappe 1020.

Gerald

En vandaag? Waarmee heb je trouwens gemeten? Een hydrometer?

Arjan1

Vandaag nog niet gemeten. Ik probeer om ongeveer om de 24 uur te meten.
Ik meet met een hydrometer.

Brouwers

Je hebt alleen 500 g suiker toegevoegd na de hoofdgisting en niet tijdens het vullen van het gistvat met het blik toch? Want in dat geval is 1020 nog wat aan de hoge kant. De blikken met Brewferm gist moeten gewoon in de buurt van de 1010 uit kunnen komen. Paar puntjes meer of minder is niet zo erg, maar 10 is wat teveel. Het zit ook nog maar een week in het vat, dus dat is ook nog niet zo heel lang. Kan verder zijn dat je gistvat beetje lekt waardoor het lijkt dat er geen activiteit is. Ander optie kan zijn dat je gistvat wat te koud staat. Op welke temperatuur staat je gistvat ongeveer? Als je de mogelijkheid hebt probeer hem dan iets warmer te zetten en kijk dan of er wat activiteit ontstaat.
Mijn ervaring met het blik is dat ik na een weekje op 1019 zat, halve week later was het gedaald tot 1011 ondanks dat er nauwelijks activiteit viel te bespeuren.
Heb je trouwens wel je monster goed ontgast? Door de koolzuur wordt de hydrometer wat omhoog geduwd waardoor deze paar puntjes hoger uit kan komen.

Arjan1

Klopt, alleen de 500 g na de hoofdgisting. Hj staat rond de 20-22 graden.
Heb hem gisteravond nog wat geschud maar daar kwam ook activiteit uit.

Even een correctie: SG gisteren was 1014, niet 1020.
Nu zit hij op 1012, dus hij doet nog wel wat.

ErikdeBrouwer

Sta er overigens niet gek van te kijken als dit bier zeer zeer bitter wordt. Het heeft minstens 3 - 6 maanden rijping op de fles nodig voordat het een beetje drinkbaar wordt, en zelfs dan blijft het vrij bitter en niet superlekker. Mijn advies: snel overstappen op echt brouwen. Dat is veel leuker, en de bieren zijn veel lekkerder!  :biersmile:

Brouwers

Citaat van: ErikdeBrouwer op 03-01-2015  19:51 uSta er overigens niet gek van te kijken als dit bier zeer zeer bitter wordt. Het heeft minstens 3 - 6 maanden rijping op de fles nodig voordat het een beetje drinkbaar wordt, en zelfs dan blijft het vrij bitter en niet superlekker. Mijn advies: snel overstappen op echt brouwen. Dat is veel leuker, en de bieren zijn veel lekkerder!  :biersmile:

Bij mij is die wat warmer vergist. Gevolg was enorm veel rood fruit in het aroma en smaak van het gist. Dit maakte het bier wel drinkbaar, maar na 3 maanden was het nog steeds te bitter. Niet een vies bier, maar er zijn genoeg betere. Vanwege de tegenvallende smaak ben ik meteen daarop naar moutbrouwen gegaan :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.