La Chouffe opkweken van de fles

Gestart door Ansius, 05-05-2014 19:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Weet iemand of je de originele gist opkweekt van een fles La Chouffe of dat je een bottelgist te pakken hebt?
Is dat dezelfde gist als Wyeast 3522?

Jacques


Wolter

Citaat van: ANSIUS op 05-05-2014  19:34 uWeet iemand of je de originele gist opkweekt van een fles La Chouffe of dat je een nagistingsgist te pakken hebt?
Is dat dezelfde gist als Wyeast 3522?

Men zegt dat het zo is. Ik heb de laatste keer dat ik een la chouffe-achtig biertje heb gemaakt een starter gemaakt van het depot van twee flesjes La Chouffe en heb deze gecombineerd met Wyeast 3522. Tijdens de vergisting zag en rook ik wel verschillen met andere brouwsels waarbij ik alleen Wyeast 3522 gebruikte. Of dit verschil echt alleen komt door het combineren van de gist of ook door andere ingrediënten, die ik heb gebruikt, weet ik niet. Het resultaat was in ieder geval lekker.
Wellicht hebben de meer gevorderde brouwers hier nog wel iets zinnig(er)s aan toe te voegen.

Ansius

Opgekweekte versie uit de fles gist verder uit dan de Wyeast versie. Toeval?

RobinB

Vooralsnog is er geen aanwijzing te denken dat het een andere stam is dan de hoofdgist.
Dat er subtiele verschillen zijn met de Wyeast kan best, ook met de versie van white labs zal er een subtiel verschil zijn evenals tussen Wyeast en white labs onderling.
Dit soort variatie wil nog niet zeggen dat het een heel andere stam is.

Volgens mij zijn een aantal ONK kloon-prijswinnaars ook met de flessengist gebrouwen?

ciesvandekwis

Vroeger ging het bericht de ronde dat de 75 cl flessen wel nog de originele Chouffe-gist was. Ik heb beiden al opgekweekt en smaakt eerlijk gezegd geen verschil.

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 05-05-2014  23:01 uVooralsnog is er geen aanwijzing te denken dat het een andere stam is dan de hoofdgist.
Dat er subtiele verschillen zijn met de Wyeast kan best, ook met de versie van white labs zal er een subtiel verschil zijn evenals tussen Wyeast en white labs onderling.
Dit soort variatie wil nog niet zeggen dat het een heel andere stam is.

Waarom zouden er kleine verschillen zijn?

Hopbier

RobinB

Dat wordt vaak opgemerkt, maar kan vele oorzaken hebben.
Subselectie uit de quasispecies kan, zowel die van Wyeast en white labs zijn al een poos geleden geïsoleerd en sindsdien apart opgekweekt.

Ansius

De reacties geven me de indruk dat er niet aan getwijfeld wordt of we de originele gist opkweken.
Zal het dan ook maar aannemen!

RobinB

Het bewijs zit straks in je bier, maar bega niet de fout de gist op 1 "mislukt" bier af te schieten. ;)

Ansius

Wyeast 3522 weer eens gebruikt.
Smaakvol gebeuren waar ik niet ontevreden mee ben.
Wat me dwars zit is het volgende;

SVG 78%, eind SG 1,014.
Dat betekent dat het bier iets verder is uitgegist dan Wyeast aangeeft.
Misschien meetfoutje van mijn kant.
Toch komt het niet in de buurt van de uit een fles opgekweekte versie.
Deze gist veel en veel dieper uit.

Mijn voorzichtige conclusie is dan ook:

In de fles kweek ik wat anders op.
of
De opgekweekte is geïnfecteerd wat ik niet herken.
of
De 3522 is geen Chouffegist.
of
Andere mogelijkheid.

Wat is waar?

Zijn er brouwers die hun SVG en/of eind SG van deze gist willen posten?
Daar ben ik nieuwsgierig naar.

RobinB

Wat was het resultaat met je fles-opkweek?

Biker

Een tripel, afgelopen zomer gebrouwen en met Wyeast 3522 vergist, had een begin van 1072 en een eind van 1014

Robert1968

Van 1074 naar 1004  met de 3522 (en 10% suiker in de stort). Duurde wel 4 vier weken voordat de gisting volledig ten einde was. Het is een taaie trage rakker.

William

Hieronder mijn lijstje vergistingen met de 3522. Alle vergistingsgraden zijn rond de 80%, weinig effect van %suiker of gemiddelde maischtemperatuur.

start sgsuikerT maischSVG
(-)(%)(°C)(%)
105206280
105206479
106906583
107176780
107686980
1077116775

Ansius

Citaat van: RobinB op 30-12-2014  18:13 uWat was het resultaat met je fles-opkweek?

1,004

Robert1968

O ja, vorig jaar ook nog een keertje mee gebrouwen: van 1076 naar 1006. Vergistingsgraden van 92 en 95% voor beide brouwsels.

Ansius

Wyeast geeft aan bij apparent attenuation 72-76%.
Misschien begrijp ik "apparent attenuation" niet goed.
76% is dan toch de maximale SVG?
Van 1,076 naar 1,006 zou dan toch niet mogelijk moeten zijn met deze gist?

RobinB

Wat Wyeast aangeeft is een bereik rond het gemiddelde in hun standaard wort.
Afhankelijk van de vergistbaarheid van je eigen wort kan je andere waarden verkrijgen.
De waarden van Wyeast zijn dus voornamelijk bedoeld om hun gisten mee onderling te vergelijken, geen wetten van meden en persen.

Jacques

Citaat van: ANSIUS op 30-12-2014  17:26 uDat betekent dat het bier iets verder is uitgegist dan Wyeast aangeeft.
Misschien meetfoutje van mijn kant.

Zoals Robin al aangeeft wordt door Wyeast een vergelijking gemaakt met zogenaamde EBC-standaardwort. Door je maischschema, samenstelling van je storting en ook de hoeveelheid gist dat je geënt hebt kun je hoger of lager uitkomen. Maar er zijn meer factoren. Zie daarom ook dit artikel van de wiki behorende bij het forum. 

Ansius

Citaat van: RobinB op 31-12-2014  13:15 uWat Wyeast aangeeft is een bereik rond het gemiddelde in hun standaard wort.
Afhankelijk van de vergistbaarheid van je eigen wort kan je andere waarden verkrijgen.
De waarden van Wyeast zijn dus voornamelijk bedoeld om hun gisten mee onderling te vergelijken, geen wetten van meden en persen.

Heb je enig idee wat hun standaard wort is?

RobinB

Kan een congreswort zijn, maar dat hoeft niet per se. Het standaardwort van Fermentis lijkt ook anders te zijn.
Best kan je die vraag aan Wyeast stellen. :)

Wolter

Citaat van: ANSIUS op 30-12-2014  17:26 uZijn er brouwers die hun SVG en/of eind SG van deze gist willen posten?
Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Tot nu toe kom ik altijd tussen de 79 en 81 % SVG uit als ik deze gist gebruik. Ook als ik een combinatie van opgekweekte starter uit een flesdepot van Chouffe gebruik in combinatie met de 3522 is dit het geval.

William

Citaat van: William op 30-12-2014  21:38 uHieronder mijn lijstje vergistingen met de 3522. Alle vergistingsgraden zijn rond de 80%, weinig effect van %suiker of gemiddelde maischtemperatuur.

start sgsuikerT maischSVG
(-)(%)(°C)(%)
105206280
105206479
106906583
107176780
107686980
1077116775


Dit lijstje nog maar even aanvullen met de nieuwste vergisting. De laatste vergisting met een laag SG wort gemaischt bij een hoge temperatuur (69°C)  geeft duidelijk een lager SVG dan de vergistingen to dusver met deze gist (n=1).
start sgsuikerT maischSVG
(-)(%)(°C)(%)
105206280
105206479
106906583
107176780
107686980
1077116775
105806970


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.