Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De zoveelste discussie over desinfecteermiddelen  (gelezen 28051 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • bung macht den Meister
Re: De zoveelste discussie over desinfecteermiddelen
« Reactie #75 Gepost op: 31-12-2014 18:12 u »
Ik doe meestal een paar druppeltjes chloor in een paar liter water en dan goed naspoelen.
Ik gebruik dit als de flesjes een tijdje niet zijn gebruikt en voor het doorspoelen van de platenkoeler (die ik uit een oude cv-ketel heb gehaald) met behulp van een ongebruikte aquariumpomp.
Er zijn ook veiligere middelen verkrijgbaar. Lage kosten zijn niet altijd het beste argument voor je keuze.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #76 Gepost op: 01-01-2015 14:35 u »
Ik doe meestal een paar druppeltjes chloor in een paar liter water voor het doorspoelen van de platenkoeler
In een platenkoeler slaat nogal wat neer wat je er niet zo simpel uitkrijgt. Daar was ik al eens voor gewaarschuwd. Als je denkt dat het schoon is, spoel hem dan maar eens door met 1% natronloog van 80 C, enkele minuten laten inwerken. Dan komt er een donkerbruine drab uit.

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #77 Gepost op: 01-01-2015 14:58 u »
In een platenkoeler slaat nogal wat neer wat je er niet zo simpel uitkrijgt. Daar was ik al eens voor gewaarschuwd. als je denkt dat het schoon is, spoel hem dan maar eens door met 1% natronloog van 80 C, enkele minuten laten inwerken. Dan komt er een donkerbruine drab uit.

Waar kan ik dat natronloog halen?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #78 Gepost op: 01-01-2015 15:01 u »
Waar kan ik dat natronloog halen?

Gootsteenontstopper van bijvoorbeeld het Kruidvat bevat voornamelijk natronloog.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #79 Gepost op: 01-01-2015 15:07 u »
Neem bij gebruik van een hete natronloog oplossing wel de nodige beschermingsmaatregelen. In ieder geval handschoenen en een veiligheidsbril.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #80 Gepost op: 01-01-2015 15:22 u »
Ik had inderdaad misschien even moeten waarschuwen. Hete natronloog zet in een mum van tijd alle levende materie om in zeep, dus normaal gesproken het goedje waarmee je gootsteen is verstopt, maar ook je handen en ogen. Daarom kun je er ook zo goed hopharsen en aangekoekte eiwitten etc. mee verwijderen. 

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #81 Gepost op: 01-01-2015 15:48 u »
Ik gebruik Ukkie-mukkie! zelf gemaakt van 1 liter dunne bleek met 125 gram gootsteen ontstopper. Let op de gootsteen ontstopper waar geen geur toevoegingen in zitten, dit is te  herkennen aan de gekleurde korreltjes. 
Gootsteen ontstopper in kleine beetje toevoegen en goed roeren. Bij schoonmaken 1% oplossing in water maken. Ontsmet en reinigt. Wel handschoenen gebruiken, lost namelijk eiwitten op, daardoor voel het wat vettig aan op je huid (deze lost een beetje op!). 

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 01-01-2015 17:02 u »
Net even geprobeerd en inderdaad er kwam wat lichtelijke bruine rommel uit.
Doen jullie dit, met natronloog, vr iedere keer dat je gaat gebrouwen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #83 Gepost op: 01-01-2015 18:42 u »
Nee niet iedere keer, maar eens in de 10 x of zo. (ik blaas wel voor het koelen de koeler 5 minuten door met stoom, dus toch wel steriel of er nu wel of niet iets in zit)

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik bierbrouwen.
« Reactie #84 Gepost op: 01-01-2015 20:51 u »
Ik gebruik Ukkie-mukkie! zelf gemaakt van 1 liter dunne bleek met 125 gram gootsteen ontstopper. Let op de gootsteen ontstopper waar geen geur toevoegingen in zitten, dit is te  herkennen aan de gekleurde korreltjes. 
Gootsteen ontstopper in kleine beetje toevoegen en goed roeren. Bij schoonmaken 1% oplossing in water maken. Ontsmet en reinigt. Wel handschoenen gebruiken, lost namelijk eiwitten op, daardoor voel het wat vettig aan op je huid (deze lost een beetje op!).

Gootsteenontstopper is in het geval van korrels  NaOH ( natriumhydroxide ). Om te ontsmetten heeft dat weinig toegevoegde waarde als je toch al dunne bleek gebruikt. Dunne bleek is een verdunde oplossing van natriumhypochloriet, en dat wordt weer gemaakt van chloor en, jawel natriumhydroxide. Je gebruikt dus een overmaat aan natriumhydroxide en dat heeft geen enkel nut.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 01-01-2015 21:22 u »
Net even geprobeerd en inderdaad er kwam wat lichtelijke bruine rommel uit.
Doen jullie dit, met natronloog, vr iedere keer dat je gaat gebrouwen?

Je kunt in plaats van loog ook PBW gebruiken. Zeker als je dat regelmatig gebruikt werkt het prima. PBW is prettiger in het gebruik dan loog.
Als je voor elk brouwsel ook nog de platenkoeler een tijdje laat staan met een Star San oplossing, weet je zeker dat je platenkoeler gaan bron van ongewenste micro-organismen is.

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 01-01-2015 21:53 u »
Je kunt in plaats van loog ook PBW gebruiken. Zeker als je dat regelmatig gebruikt werkt het prima. PBW is prettiger in het gebruik dan loog.
Als je voor elk brouwsel ook nog de platenkoeler een tijdje laat staan met een Star San oplossing, weet je zeker dat je platenkoeler gaan bron van ongewenste micro-organismen is.

En wat is PBW en waar kan ik dat krijgen?
Ik heb chemipro oxi, is dat vergelijkbaar met Star San?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #87 Gepost op: 01-01-2015 21:55 u »
Gootsteen ontstopper kruidvat kost 2 euro en is bijna pure Natriumhydroxide. Ik zou zeggen profiteer ervan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #88 Gepost op: 01-01-2015 22:33 u »
En wat is PBW en waar kan ik dat krijgen?
Ik heb chemipro oxi, is dat vergelijkbaar met Star San?

PBW is vergelijkbaar met Chemipro Oxi. Op hardnekkig vuil werkt het wat beter dan oxi. Zie hier.
Het is bij alle leveranciers van zelfbrouwartikelen te koop doordat Brouwland het importeert uit de Verenigde Staten.
Star San is een heel ander product. Dat is een echte desinfectans.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • bung macht den Meister
« Reactie #89 Gepost op: 01-01-2015 23:09 u »
PBW is vergelijkbaar met Chemipro Oxi. Op hardnekkig vuil werkt het wat beter dan oxi. Zie hier.
PBW is een reiniger en chempro oxi een desinfectans. Ze zijn dus niet echt vergelijkbaar.

Overigens krijg ik mijn platenkoeler erg eenvoudig schoon met PBW. Maakt net zo hard schoon als natronloog.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 02-01-2015 17:24 u »
PBW is een reiniger en chempro oxi een desinfectans. Ze zijn dus niet echt vergelijkbaar.

Oxi is vooral een reiniger. Zie de site van Brouwland waar het middel ook een reiniger wordt genoemd.
Neemt niet weg dat Oxi zeker ook desinfecterende werking heeft dankzij de percarbonaat die het middel bevat. Ook dat wordt benoemd door Brouwland.

Ook PBW wordt aanbevolen als reiniger en bevat percarbonaat... Mijn ervaring is wel dat PBW een krachtigere reiniger is dan Oxi. Maar PBW is ook een stuk duurder. Een reden voor mij om het spaarzaam in te zetten.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #91 Gepost op: 02-01-2015 17:52 u »
Oxi is vooral een reiniger. Zie de site van Brouwland waar het middel ook een reiniger wordt genoemd.
Neemt niet weg dat Oxi zeker ook desinfecterende werking heeft dankzij de percarbonaat die het middel bevat. Ook dat wordt benoemd door Brouwland.

Ook PBW wordt aanbevolen als reiniger en bevat percarbonaat... Mijn ervaring is wel dat PBW een krachtigere reiniger is dan Oxi. Maar PBW is ook een stuk duurder. Een reden voor mij om het spaarzaam in te zetten.

Hoi,
Ik heb wel eens ingefluisterd gekregen...
Oxi staat met name als reiniger te boek, dit omdat als Oxi ook als desinfectant staat ingeschreven er aan een hele aanvullende reeks veiligheids/verpakkingswijzen moet gaan voldoen.

Groet,
broeder Willem

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • bung macht den Meister
« Reactie #92 Gepost op: 02-01-2015 18:03 u »
Hoi,
Ik heb wel eens ingefluisterd gekregen...
Oxi staat met name als reiniger te boek, dit omdat als Oxi ook als desinfectant staat ingeschreven er aan een hele aanvullende reeks veiligheids/verpakkingswijzen moet gaan voldoen.

Groet,
broeder Willem
Dat verklaart een hoop. Ik zou Oxi toch niet snel in zetten om vervuiling te reinigen in mijn brouwerij. Of het moet wel hl klein zijn.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #93 Gepost op: 02-01-2015 18:06 u »
Oxi heeft zeker een duidelijke desinfecterende werking, dit op basis van de gevormde H2O2.
Dat ze het geen desinfectans mogen nemen, heeft inderdaad enkel met regelgeving te maken. Dat doet niks af aan de desinfecterende werking.

Ook Star San wordt niet aangeprezen als desinfectans, slechts als "laatste spoeling".
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/reinigingsmiddelen/d/star-san-hb-five-star-3-78-liter-nl-fr#.VKbQrNm9LTo
Wel hebben ze het over de goede reinigende eigenschappen van starsan:
Citaat
Maakt tanks en apparatuur brandschoon en vermijdt de opbouw van mineralen

Ik zou me dus niks aantrekken van het wel of niet vermeld staan van "desinfectans" bij Brouwland... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #94 Gepost op: 02-01-2015 21:35 u »
Dat verklaart een hoop. Ik zou Oxi toch niet snel in zetten om vervuiling te reinigen in mijn brouwerij. Of het moet wel hl klein zijn.

Het werkt prima als reiniger. Ik maak er heel veel mee schoon. Het is het standaardschoonmaakmiddel in mijn brouwerij.
De werkzame stof natriumpercarbonaat zit ook in veel was- en reinigingsmiddelen. De waterstofperoxide die vrijkomt werkt ook als desinfecteermiddel. Dat is dus mooi meegenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat

Overigens heeft PBW ook desinfecterende werking dankzij percarbonaten. Door de producent Five Star wordt dit middel aangeprezen als een uitstekende reiniger voor allerlei vervuilingen, hetgeen ik kan beamen. Zie hier voor de informatie van Five Star.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • bung macht den Meister
« Reactie #95 Gepost op: 02-01-2015 21:54 u »
Het werkt prima als reiniger. Ik maak er heel veel mee schoon. Het is het standaardschoonmaakmiddel in mijn brouwerij.
De werkzame stof natriumpercarbonaat zit ook in veel was- en reinigingsmiddelen. De waterstofperoxide die vrijkomt werkt ook als desinfecteermiddel. Dat is dus mooi meegenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat

Overigens heeft PBW ook desinfecterende werking dankzij percarbonaten. Door de producent Five Star wordt dit middel aangeprezen als een uitstekende reiniger voor allerlei vervuilingen, hetgeen ik kan beamen. Zie hier voor de informatie van Five Star.
Ik maak tegenwoordig vrijwel alles schoon met PWB dus ik weet waar je het over hebt. Maar de werking van oxi vind ik niet vergelijkbaar met die van PWB ook al zit er dezelfde werkzame stof in. Je kan ze daardoor niet zomaar over een kam scheren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 02-01-2015 22:05 u »
Ik maak tegenwoordig vrijwel alles schoon met PWB dus ik weet waar je het over hebt. Maar de werking van oxi vind ik niet vergelijkbaar met die van PWB ook al zit er dezelfde werkzame stof in. Je kan ze daardoor niet zomaar over een kam scheren.

Oxi maakt ook prima schoon. Probeer het maar eens! Je bent meteen een stuk goedkoper uit.
Bewaar dure PBW voor spullen die echt sterk verontreinigd zijn. Bij PBW zijn stoffen toegevoegd die de reinigende werking versterken. Echter dat heb je in de meeste gevallen niet nodig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #97 Gepost op: 03-01-2015 01:27 u »
Pffff... Ingo heeft het enkele berichten geleden goed gezegd... en ik heb ook al mijn mening over dit onderwerp gegeven, en ook anderen. Helaas leest niet iedereen dit... Er blijft maar heen en weer gediscussieerd over onzinnige theoretische zaken... De praktijkvoorbeelden worden genegeerd. Helaas...

Ik steek er geen moeite meer in... ik weet voor mijzelf waar ik mee bezig ben... Ik hoop dat jullie dat ook weten. Als je 3 x per jaar wisselt van reinigings- en desinfectiemiddel dan weet je blijkbaar niet waar je mee bezig bent... :)

Geniet van het reinigen en desinfecteren, het geeft je een kwaliteitsgarantie op je bier... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #98 Gepost op: 03-01-2015 09:35 u »
Als je 3 x per jaar wisselt van reinigings- en desinfectiemiddel dan weet je blijkbaar niet waar je mee bezig bent... :)

Of juist wel omdat je dan vooral reiningingsmiddelen met elkaar kunt vergelijken. Het ene middel werkt nu eenmaal beter dan het andere...