Lambic9032

Gestart door ciesvandekwis, 24-12-2014 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Voila zie, goeie voornemens troef voor volgend brouwjaar. Die lambic met Wondelgemse tuingist moet er eindelijk maar eens van komen.

Qua hop twijfel ik nog wat. Ik heb wilde hop uit Gent van een jaar oud die open op zolder heeft gelegen, ik veronderstel dat die wel genoeg verouderd zal zijn. Naar het alfazuur% heb ik het raden... Zou het veel uitmaken, want ik wil tuurlijk geen té bittere pil maken  :wink: .
2u koken genoeg?
Voor tarwevlokken neem ik 50/50 volkoren en witte bloem (daarom die 45° stap). Geen slijmtoestanden, want ik kook buiten en ik lees links en rechts dat het niet veel uitmaakt.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB)  - Datum Export: 24/12/2014

Naam van het bier                        : Lambic9032
Type van het bier                        : Biertype
Brouwvolume                              : 30 liter
Extractie-efficiëntie                    : 72%
Voorspelling begindensiteit              : 1054,3 SG /13,4 °P /13,7 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1008,1 SG /2,1 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 33 IBU  /  12 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       3,000        39,5 %
Tarwemout                            3       1,000        13,2 %
Tarwevlokken                         4       2,000        26,3 %
Weyermann Viennamout                 7       1,600        21,1 %


MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog
Maischwater : 27,1 liter aan 67 °C
45°C gedurende 15'
              52,0°C gedurende 15 min
              66,5°C gedurende 45 min
              72,0°C gedurende 15 min
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 26,9 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1012 SG (Of 3,1 °P of 3,2 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 120 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
wilde hop verouderd           BLM   2,5%    150     0'        33,0

           

VERGISTING
Gistnaam           : wilde tuingist uit Wondelgem

Woozl

Waarop baseer je de SVG?

jan le mercier

Ciesvandekwies,

Ik snap niet goed waarom je de vienna mout gebruikt?

Remy Le Mercier had het over 6 16den tarwe en 10 16de gerst. Dat zou ik aanhouden. Misschien er ook nog een beetje haver bij doen?

Het maischschema lijkt me ook eerder kort.

Heb je al een vat?

In ieder geval: veel succes!

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 24-12-2014  11:54 uIk snap niet goed waarom je de vienna mout gebruikt?

Niet zo traditioneel! Maak gewoon een lekkere wort en zet  die na het koken buiten. Gewoon die vienna gebruiken. ;)

ciesvandekwis

Is gewoon kwestie van er wat extra kleur aan te geven + die vienna is 'gekregen' en is al oud, beetje opmaken is de boodschap.

Te kort maischen? Wat stel je voor? Die 45 en 52 is vooral om dat tarwemeel te verhappen bedoeld. Doen of niet?
Het wordt een 60 liter kastanjevat, doel is dit in de loop van 2015 helemaal vol te krijgen en dan de tijd zijn werk te laten doen...

ciesvandekwis

Citaat van: Woozl op 24-12-2014  11:43 uWaarop baseer je de SVG?
Ik had zo'n Wyeast lambic blend ingevuld in de brouwplanner, maar ik hoop dat eind SG stuk lager uitkomt tuurlijk  ;D.

toon van den broek

Hallo Cies,

Niks op aan te merken, gewoon zo eerst eens doen.
Wel niet te lang wachten met de 2e 30 liter te brouwen, want een halfvol vat is niet goed. Hopharsen mogen er goed uitschuimen en dat gebeurt natuurlijk niet als het vat halfvol zit. Zorg dat het vat de eerste 2-3 weken niet te koud staat, zodat de gisting niet te lang op zich laat wachten.

Houd ons op de hoogte, groetjes en goeie dagen gewenst, Toon

ciesvandekwis

Brouwdatum is 2 januari, niet toevallig mijn verjaardag  :brouwen:.
Het vat moet ik nog kopen + het moet nog in water staan om het hout waterdicht te maken, maar het plan is eerst een mandfles van 36 L te vullen en binnen de maand er nog es 20 L bij te brouwen in een 2e mandfles. Alles zou dus zeker 1 maand in glas staan voor ik ze samen in het vat giet.
Is dat niet te lang of zou ik toch al de eerste 30 L op vat steken (op voorwaarde dat 't waterdicht geraakt tegen mid januari bijvoorbeeld).

jan le mercier

CvdK,

Ik zou die samen op vat steken.

Alvast een gelukkige verjaardag!

Jan.

koffie

Als je nu al een houten vat hebt, maar nog niet gebruikt, zou ik nu al beginnen met lekvrij maken. Beter te vroeg dan te laat :)

ciesvandekwis

Brouwdag heel vlot gegaan, het verhoopte SG gehaald, zelfs met 50/50 witte en volkorenbloem ipv tarwevlokken. Leve de javalfilter. Alles buiten onder de tuintafel, 's nachts was het redelijk fris, ik schat tussen de 1-3°.
Aan 38 liter geraakt van 1055. Een 5 liter in glazen fles, de rest in blauw plastic vat. Gisteren nog niets van actie te zien. Ik ga er gewoon een week niet naar omzien, dat werkt meestal... Staat nu op 19° in gistkast.
https://www.dropbox.com/s/xy5tr9ipdmtjz5d/lambic.jpg?dl=0

ciesvandekwis

De lambic heeft de juiste beesten gevangen, hoera! Geblub in het waterslot + eilandjes schuim.

zo mooi!
FBook foto zichtbaar voor jullie?


tdp

Citaat van: ciesvandekwis op 07-01-2015  09:12 uDe lambic heeft de juiste beesten gevangen, hoera! Geblub in het waterslot + eilandjes schuim.

zo mooi!
FBook foto zichtbaar voor jullie?

Nice!

ciesvandekwis

Voila, gisteren 38 liter in het 60L vat gestoken bij een vriendin in de kelder. Nu die nog zeker 3 jaar te vriend houden  :lol: .

Woensdag brouw ik er nog eens 20 L bij om verder aan te vullen tot aan de bom.

Oscar

Geen houten vat ???  :'(

segtom

Dacht van wel Oscar.

ciesvandekwis

https://www.dropbox.com/s/dra6mdafgll2to3/houtenvat.jpg?dl=0
Zou beter te zien moeten zijn nu (dropbox), de kat komt daar normaal niet, maar zo te ruiken, zat het al 'snor'  ;D.

Adbrouwt

Mooi vaatje hoor maar houtenvat haha maak dat de kat wijs. Slecht voorteken dat gaat katerbier worden.

Oscar

Waar is dat waterslot voor?  :weetniet:

ciesvandekwis

Haha, Oscar: die reactie kon inderdaad enkel maar van jou komen  ^-^.
Neen: ik wil gewoon even zien volgende week of er 'actie' is, daarna gaat er een 2e batch lambic bij die ik gisteren gebrouwen heb. Trouwens heel relax met een coolbox. Mijn oude hevelfilter ingebouwd en rustig full kitchen brewing 's avonds na het werk.

Een impressie vind je hier:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=69&t=3311&p=62432#p62418


toon van den broek


Hallo Cies,

Als je het aandurft:na het toevoegen van je 2e brouwsel het vat lekker laten overstromen. Om de hopharsen/ gisten eruit te laten drukken. Voordeel is -naast een beter bier- dat je huis lekker vol goede lambikgisten etc. komt te zitten, zodat je de volgende keer een lambik krijgt die op die van nu lijkt. Nadeel is weer de troep die het geeft, maar dat is te kuisen natuurlijk...
Na een week of twee kan je het bomgat dichtleggen met een losse stop of wat ik ook wel eens gezien heb een kleine bierfles op de kop erin steken.
Oscar heeft gelijk: een waterslot is onnodig omdat die vaak vervuilt/verstopt. En ook is het niet nuttig de vergisting te volgen omdat die zo grillig verloopt dat je er geen conclusies aan kan verbinden. Je moet je gewoontes wat je doet bij 'gewoon bierbrouwen' dus wat aanpassen en vooral de factor 'geduld' gaan oefenen (wat soms inderdaad op 'vergeten' lijkt).

Succes verder, Toon.

jan le mercier

Toon & Oscar,

Ik praat gewoon voor mezelf, he: Ik vind het heel leuk en gezellig om beweging in dat waterslot te zien. Als dat een beetje blupt af en toe, word ik goedgezind. Ik vind het ook een gezellig geluidje in mijn huis.

Jan.

wilbertd

Citaat van: toon van den broek op 22-01-2015  10:25 uAls je het aandurft:na het toevoegen van je 2e brouwsel het vat lekker laten overstromen. Om de hopharsen/ gisten eruit te laten drukken. Voordeel is -naast een beter bier- dat je huis lekker vol goede lambikgisten etc. komt te zitten, zodat je de volgende keer een lambik krijgt die op die van nu lijkt.

Betekent dat ook dat je bij het brouwen van een niet lambiek dan meer gevaar loopt dit gist onbedoeld in je bier te krijgen?

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 22-01-2015  10:55 uIk praat gewoon voor mezelf, he: Ik vind het heel leuk en gezellig om beweging in dat waterslot te zien. Als dat een beetje blupt af en toe, word ik goedgezind. Ik vind het ook een gezellig geluidje in mijn huis.

Voor een normaal gistend bier heb je gelijk. Maar voor een houten vat is het simpel weg compleet overbodig. Nadat de hoofdgisting is begonnen gaat er bij mij een houten stop op de gat en die timmer is redelijk strak dicht. ;) Dat waterslot blubt misschien maar 1 x per week. En dat kan zomaar 's nachts zijn of als je weg bent. Dus je merkt er vrijwel niets van.

toon van den broek

Citaat van: wilbertd op 22-01-2015  17:47 uBetekent dat ook dat je bij het brouwen van een niet lambiek dan meer gevaar loopt dit gist onbedoeld in je bier te krijgen?

Inderdaad is de ervaring van professionele en hobbybrouwers -waaronder ik- dat je dan wel goed op moet passen. Is bij ons in 8 jaar tijd 2x voorgekomen, en de laatste jaren dus niet meer. Hangt natuurlijk erg van je apparatuur af en de manier van werken.

En Oscar: ik kan me je filmpje van je overschuimende vat nog goed herinneren. Te vroeg goed afgesloten tot de stop eraf schoot en het jongbier eruit schuimde.
De eerste twee maanden gaat er bij mij geen dichte stop op. Ook één keer gedaan en toen ging de stop er niet af zoals bij jou, maar begon het vat op diverse naden goed te lekken. Gewoon door de grote druk. Kan een gewoon wijnvat echt niet hebben.
Niet doen dus voordat de gisting toch flink gevorderd is.
Frank Boon doet een biljartbal bovenop zijn grote vaten. Die kan dan wat lichten als er druk komt in het vat, terwijl er geen vliegjes in kunnen komen. Ook kan je een omgekeerd bierflesje in je bomgat steken of de stop er losjes opleggen.

Groetjes, Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.