Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm Tarwe bier niet wit  (gelezen 25402 keer)

Offline Punker73

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Bateria Volle Petaj
Brewferm Tarwe bier niet wit
« Gepost op: 13-07-2005 16:33 u »
Dames/Heren,

Mijn eerste stappen in de bierbrouwerij waren dacht ik goed gelukt maaaaarrrrrr... Een aantal weken geleden mijn eerste bier gebrouwen via een Brewferm starters kit Tarwebier. Alles gedaan volgens de handleiding:

Blik in het water opwarmen.
Water met suiker erbij.
Alles laten staan 7 dagen.
Overhevelen in schoon vat zodat drap op de bodem blijft.
Suiker erbij.
Alles in flessen gedaan.
10 dagen laten staan bij kamer temp.
Tot nu toe 6 weken in kelder laten staan.

Echter gisteren bij wijze van test een flesje opengemaakt en wat schetst mijn verbazing... niks witbier  :'(

Het bier smaakt redelijk maar niet echt naar witbier en het bier ziet ook niet wit van kleur maar enigzins de kleur van Palm (niet zo donker iets lichter nog)... Is er ergens iets fout gegaan? Is dit nou oxideren van bier?

Wie kan mij helpen aangezien ik het idee heb dat mijn eerste brouwsel mislukt is.

Groet
Paul

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Brewferm Tarwe bier niet wit
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2005 16:41 u »
Hé Paul,

Een tarwebier is niet per definitie een witbier. Witbier bevat tarwe(mout), pilsmout, koriander en sinaasappelschil. Terwijl een tarwebier als enige eis heeft dat er ongemoute tarwe of tarwemout bevat. Hier kunnen dus allerlei andere soorten mout aan toegevoegd worden en hoeft de kleur en  bitterheid anders zijn dan bij een witbier.

Welke soort gist heb je gebruikt? Dit is ook erg smaakbepalend voor een witbier.

Gerb

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2005 16:42 u »
Vraag 1: Is het lekker? Zo ja, dan niks aan de hand.
Vraag 2: Heb je gewone witte kristalsuiker gebruikt? Rietsuiker of andere suiker met een kleurtje kan je bier donkerder maken.
Vraag 3: Kan het zijn dat je je hebt vergist in de hoeveelheden? Als je minder water hebt gebruikt, zal je sterker en donkerder bier hebben.
Vraag 3a: Hoe smaakt het bier dan? Sterker dan witbier misschien? Zie vraag 3.

Ook door (lang) koken kan het bier donker worden. En de gist heeft zowel op smaak als kleur invloed. Een echte witbiergist van bijvoorbeeld Wyeast zal een meer gelijkend resultaat geven.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 13-07-2005 16:42 u »
Ha Punker,

Met een blik kan er niet zoveel mis gaan, lijkt me. Ten eerste is er misschien een begripsverwarring. Tarwebier hoeft niet hetzelfde te zijn als witbier. Weizen (een Duits biertype) is ook een tarwebier en hiervan zijn verschillende varianten met verschillende kleuren (van zeer licht tot donkerbruin).
Als het oxidatie zou zijn, moet je dat duidelijk kunnen proeven (niet frisse, papier- of kartonachtige smaak). Smaakt het bier verder wel goed? Zou je het je bezoek voor durven zetten? Kun je een wat uitgebreidere smaakbeschrijving geven?

Verder wordt de smaak van witbier sterk bepaald door de gebruikte gist en kruiden. Proef je iets van sinaasappel (sinaasappelschil of koriander)? Zo niet dan duidt de naam tarwebier niet op witbier. Smaakt het bier een beetje banaan- en kruidnagelachtig, dan is het meer een Weizen, maar dan zou je ook een Weizen gist gebruikt moeten hebben.

Offline Punker73

• Boven 10 berichten
  • *
    • Bateria Volle Petaj
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2005 16:47 u »
Hé Paul,

Een tarwebier is niet per definitie een witbier. Witbier bevat tarwe(mout), pilsmout, koriander en sinaasappelschil. Terwijl een tarwebier als enige eis heeft dat er ongemoute tarwe of tarwemout bevat. Hier kunnen dus allerlei andere soorten mout aan toegevoegd worden en hoeft de kleur en  bitterheid anders zijn dan bij een witbier.

Welke soort gist heb je gebruikt? Dit is ook erg smaakbepalend voor een witbier.

Gerb

Ik heb een Brewfermkit gekocht Tarwebier. Hier zit volgens mij korrelgist standaard in. Dit heb ik ook gebruikt. Gist moet in een glaasje water en dan na een kwartiertje bij de rest van het bier (volgens de handleiding). Op de verpakking staat dat het bier "een echt witteke is". Mijne niet dus :echtboos:

De smaak is niet zo "bepalend en fris" als witbier (bijvoorbeeld Wieckse Witte" maar meer een beetje als normaal pils vind ik. Nu vind ik dat moeilijk uit te leggen aangezien ik alleen brouwerij bier gewend ben en nog nooit zelf gebrouwen heb.

Offline Punker73

• Boven 10 berichten
  • *
    • Bateria Volle Petaj
« Reactie #5 Gepost op: 13-07-2005 17:06 u »
Even voor de duidelijheid wat precies info:

Volgens Brewferm de methode voor een starters set:

1 Lees aandachtig alle instructies en maak kennis met alle ingrediënten en materialen.
2 Was en steriliseer al het materiaal, ook al is het nieuw.
3 Verwarm het blik 'au bain Marie' gedurende ongeveer 5 minuten om de inhoud vloeibaar te maken.
4 Giet de inhoud in de Brewferm brouwemmer.
5 Voeg de vermelde hoeveelheid kokend water toe en suiker (ik heb gewone kristal suiker gebruikt)
6 Meng het geheel en laat alles afkoelen tot 23ºC.
7 Los de gist op in 200 ml. lauwwarm water (30ºC) in een gesteriliseerd glas.
8 Voeg na 15 minuten de gist toe in de brouwemmer en roer grondig door.
9 Laat 7-10 dagen vergisten op kamertemperatuur.
10 Hevel het bier over in een schoon recepient en voeg suiker toe.
11 Hevel het bier over in bierflesjes of een bierdrukvat.
12 Laat de flesjes op een warme plaats staan gedurende 5-7 dagen.
13 Wellicht het moeilijkste onderdeel van thuis brouwen: wacht zes tot acht weken (bier op koel plaats bewaren).

Een aantal mogelijk problemen bij mij:

10 Hevel het bier over in een schoon recepient en voeg suiker toe.

Ik heb maar 1 brouwemmer. Wat ik dus heb gedaan is het bier aftappen in 2 normale emmers (die ik wel schoongemaakt had). Vervolgens de brouwemmer schoongemaakt en alles weet terug in de brouwemmer. Nu zit het bier dus weer in de zelfde emmer maar dan zonder de drap die eerst op de bodem zat en de bruine vlokken die op het bier drijven. Is dit niet goed gedaan?

Ik heb na stap 10 gelijk de flessen afgevuld aangezien dit ook in de handleiding staat. Nu lees ik veel over het lageren van bier. Kan ik nadat alles weer terug zit in de brouwemmer het beste alles nog 1 week laten staan voordat ik afvul in de flessen?

Bier in de kelder ziet er heel helder uit in de fles. Als ik het bier vervolgens in de koelkast leg zie ik inderdaad wel dat het bier "troebel" wordt maar ik zie ook een soort drap weer in de fles liggen (volgens mij nagisting die normaal op de bodem ligt maar als je de fles op zijn zei legt dus hier komt te zitten?)

Groet
Paul

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2005 18:29 u »
Houd je er wel rekening mee dat een deel van de 'witheid' (nl. de troebelheid) pas ontstaat tijdens het koelen. Je hebt het bier wel koud geproefd/bekeken?

Je moet niet uitsluiten dat Brewferm een foutje heeft gemaakt.

En je hebt nu nog altijd niet verteld of het lekker is!

Lageren is inderdaad goed voor de smaak. Van een week rust, zoals je voorstelt, zullen bijna alle bieren opknappen.

Overigens: Bij Brouwland verkopen ze nu ook starterkits om mee te maischen. Daar krijg je, zeker als je ook nog een vloeibare gist (liefst een starter) toevoegt, gegarandeerd een beter resultaat mee.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2005 19:46 u »
Lageren gebeurt ook gewoon in de fles. Je kunt het bier er dus gewoon in laten zitten.

De grootste geest van dit forum (Jacques Bertens) heeft eens de volgende vergelijking gemaakt. Brouwen met Brewferm blikken  lijkt op het verwarmen van een diepvries pizza. Brouwen met verse mout, verse hop en verse gist kun je vergelijken met een volledig zelf gemaakte pizza incl deeg. De smaakverschillen hoef ik denk ik niet verder uit te leggen.

Dus: het blik witbier zal in de verte best naar witbier smaken, maar zal lang niet "the real thing" zijn. Overigens is er niets mis mee om de eerste paar keer vanuit blik te brouwen, daar leer je ook veel van.

Advies: stap over op mout en hop en verse gist, en bediscusieer je brouwmethode en je recepten hier voordat je gaat brouwen. We helpen je graag verder.

Ouwe punker!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2005 21:23 u »
Als ik geciteerd wordt moet ik natuurlijk ook even reageren.  ::)

Paul,

Ik denk toch dat je een stevige oxidatie te pakken hebt.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je het bier hebt laten lageren in de brouwemmer. Nergens heb ik kunnen opmaken dat je deze emmer hermetisch sluit en voorzien is van een waterslot. Overigens sluiten veel gistingsemmers niet goed af. Deze zijn wel bruikbaar voor de hoofdgisting waarbij een grote hoeveelheid koolzuur vrijkomt maar niet voor de lagering. Tijdens de lageing wordt er nog maar weinig koolzuur gevormd en kan zuurstof uit de lucht zich verbinden aan het bier als je er niet voor gezorgd hebt dat er absoluut geen contact kan zijn met de lucht buiten de "lagertank". Een glazen mandfles voorzien van een volrubberen stop met een waterslot voldoet uitstekend als "lagertank".

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2005 21:53 u »
Jacques,

Als ik z'n beschrijving lees, komt er aan dit bier helemaal geen lageren te pas. Het is vergisten voor een dag of 7 tot 10 (onder CO2-bescherming) en huppakee bottelen. Dat maakt oxidatie minder waarschijnlijk (maar geenszins onwaarschijnlijk).

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2005 22:56 u »
Citaat
Als ik z'n beschrijving lees, komt er aan dit bier helemaal geen lageren te pas.

Klopt.

Bij blikkies wordt niet gelagerd.

Misschien toch wat minder depot etc.

:degroeten:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2005 23:07 u »
In mijn herinnering meer depot, maar ik kan het mishebben. Een starter van moutextract heeft ook altijd een flink depot.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-07-2005 23:23 u »
Citaat
In mijn herinnering meer depot

Meer niet denk ik.
Hetzelfde misschien wel.

Ik kan me wel herinneren dat men niet hoefde te lageren.
Misschien toch iets van risico vermindering in verband met bacteriën etc.   :weetniet:
De blik-fabrikanten dekken zich blijkbaar in denk ik.

Mmm...   Ik hou het wel bij lageren.  :)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-07-2005 00:27 u »

Advies: stap over op mout en hop en verse gist, en bediscusieer je brouwmethode en je recepten hier voordat je gaat brouwen.

Goed plan, maar die tussenstap die Brouwland heeft bedacht is toch niet zo gek. Alle ingrediënten zitten in het pakket, dus je hoeft nog niet na te denken over een recept. Je hebt wel het voordeel van een echte biersmaak, zeker als je de bijgeleverde gist vervangt door verse gist.

Ik heb twee van die biertjes gedronken, de Luxe Pils en een Scotch Ale, en ik moet zeggen dat het niet slecht was. Enige manco van Pils was te korte lagertijd (denk ik), en van Scotch Ale het gistprofiel, maar zoals gezegd is dat te omzeilen.

Ideaal voor beginners.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #14 Gepost op: 14-07-2005 08:52 u »
Houd er ook rekening mee dat je zo weinig mogelijk zuurstof in je bier brengt. Je zegt dat je maar 1 brouwemmer hebt. Ik vraag me af hoe je het bier dan in de andere 2 emmers hebt getapt. Als je dit erin schenkt, kan je zeker wel oxidatie verwachten. Probeer dit dus (langzaam!) met een hevelslang te doen, die op de bodem van je emmer uitkomt.

Zuurstof is je grootste vijand en moet je, behalve tijdens het gist toevoegen, buiten de deur houden!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 14-07-2005 09:07 u »
Hoe korter (of niet) lageren, hoe groter het depot. Je bent toch (gist)troebel bier aan het bottelen?

In een nostalgisch moment moet ik denken aan mijn allereerste biertje. Mout, hop, gist van de Oijense speciaalbierrbrouwerij, het leek heel wat. Die koek onderin, ik dacht, dat is actieve gist, die moet in de fles. Dus voor het bottelen heb ik de hele koek na lageren in suspensie gebracht en vervolgens gebotteld. Toen had ik nog eens een depot, centimeters dik!

Offline Punker73

• Boven 10 berichten
  • *
    • Bateria Volle Petaj
« Reactie #16 Gepost op: 14-07-2005 09:10 u »
Heren ...... net even alle reactiesw gelezen op mijn topic. Mijn dank hiervoor!!! Veel geleerd.

Even een paar zaken.

Edgar -> Het bier smaakt wel goed dus dat is geen probleem (ziet alleen niet wit zoals ik verwacht had)  :proost:

Jacbier -> Het bier heeft niet gelagerd (las pas gisteren hoe dat eigenlijk zat met lageren) en alles is gebeurd in zo'n Brewferm emmer die hermetisch afsluit inclusief waterslot.  :gistsmile:

Gerb -> Ik denk dat jij de bron van mijn probleem hebt gevonden  ;D

Houd er ook rekening mee dat je zo weinig mogelijk zuurstof in je bier brengt. Je zegt dat je maar 1 brouwemmer hebt. Ik vraag me af hoe je het bier dan in de andere 2 emmers hebt getapt. Als je dit erin schenkt, kan je zeker wel oxidatie verwachten. Probeer dit dus (langzaam!) met een hevelslang te doen, die op de bodem van je emmer uitkomt. Zuurstof is je grootste vijand en moet je, behalve tijdens het gist toevoegen, buiten de deur houden!

Hier is het fout gegaan denk ik. Ik heb het bier vanuit de brouwemmer overgeheveld in de 2 emmers door gewoon het tapkraantje open te zetten en het bier in de 2 emmers te laten lopen. Het bier is gewoon vanuit de brouwemmer in de 2 emmers "gevallen" van een aftand van pak 'm beet 20 cm. Niks overhevelen met slangetje voorzichtig op de bodem maar gewoon laten lopen   :verbergen:

Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp. Deze beginnende brouwer heeft weer veel geleerd  :brouwen:

Volgende keer zal ik zaker alles voorzichtig in de emmers laten lopen m.b.v. een slang. En ik ga eens probeen het bier een week te lageren voordat alles in de fles gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 14-07-2005 13:35 u »
Jacbier -> Het bier heeft niet gelagerd (las pas gisteren hoe dat eigenlijk zat met lageren) en alles is gebeurd in zo'n Brewferm emmer ie hermetisch afsluit inclusief waterslot.  :gistsmile:

Het bier is natuurlijk wel gelagerd, zij het dat het niet overgeheveld is. Als je een korrelgist gebruikt in deze tijd van het jaar duurt een hoofdgisting geen 10 dagen.
Je hebt het bier na de hoofdgisting in de emmer laten staan, dat is een vorm van lagering.

Uit ervaring weet ik dat veel gistingsemmers allesbehalve hermetisch afsluiten. Alleen de emmers die voorzien zijn van een rubberen ring in de deksel en een schoefsluiting of een klembandsluiting sluiten ook echt af. Het beste is het om het bier na de hoofdgisting over te hevelen in een glazen mandfles met een volrubberen stop en waterslot.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #18 Gepost op: 15-07-2005 14:50 u »
Hoi,

Mijn eerste brouwsel (afgelopen maart) was ook een Brewferm bierkit (gallia). Ik heb deze na 7-8 dagen direct vanuit de gistkuip gebotteld.

Het resultaat was toen redelijk, maar het resultaat wat ik met mijn tweede brouwsel kreeg (moutextract + speciaalmouten, zoals beschreven in het boek van Van Schaik) was al meteen een stuk beter. Ik zou wel meteen een mandfles aanschaffen. Da's ideaal en het staat heel leuk in de huiskamer :-).

gr.

Arjan

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #19 Gepost op: 15-07-2005 20:37 u »
Hai Punker,

Let je er wel op dat de typische troebelheid juist door het gistdepot komt in witbier. Misschien is het bier iets donkerder omdat je minder water heb gebruikt... heb je het SG gemeten?

Verwarrend he, al die adviezen  :D.

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #20 Gepost op: 16-07-2005 00:16 u »
Hoi Brouwers,

Ik ben ook maar een beginneling in deze hobby, en ben net zoals punker met zo'n blik van Brewferm begonnen.

Wil toch mijn steentje bijdragen aan deze discussie :

mijn blik was het product diabolo ( volgens Brouwland een Duvel kloon ).
Heb dit volgens de richtlijnen gebrouwd. Zitten nu zo'n 5 dagen op fles.
Heb voor te proberen één flesje koud gezet en geproefd.
Het bier was qua smaak wel goed, maar kwam helemaal niet in de richting van de smaak van een Duvel.

Ik heb ondertussen al veel gelezen in dit forum en ben er nu al van overtuigd dat oxidatie inderdaad een groot probleem kan vormen.

Ik heb echter nog wel een vraagje. Ik lees overal dat het wort beschermd is door het schuim tijdens de hoofdgisting. Moet je tijdens de hoofdgisting dan geen waterslot plaatsen ? Of voor alle zekerheid toch beter wel ?

En mag je  tijdens de nagisting ( in een goed afgesloten mandfles met een waterslot ) de stop er dan ook niet meer afhalen (om bvb tussentijds het SG te meten ) ?

Oeps, dat zijn ineens weer verschillende vragen. Hoop dat ik weer niet teveel afwijk binnen dit onderwerp ....

Greetz,

Bruyn  :pan:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 16-07-2005 19:50 u »
Hoofdvergisting is - ondanks dat het jongbier wordt beschermd door een laag koolzuur (niet door een schuimkraag) - het beste onder waterslot. Je hebt dan gewoon de allerminste kans op infectie.

Tijdens lagerering wordt wel degelijk bemonsterd. Ik doe dat met een hevelslang. Beperk je monstername wel zoveel mogelijk in verband met het immer op de loer liggende infectiespook.

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gordon Ramsey: Strohmians beer's fucking delicious
Brewferm Weizen moutpakket - samenstelling?
« Reactie #22 Gepost op: 16-12-2006 00:58 u »
Hallo bierliefhebbers!

Ik ben nu al enige tijd actief bezig met brouwen en probeer een bier te brouwen dat lijkt op Erdinger Weißbier. Heeft iemand ervaring met het moutpakket van Brewferm voor Weizen? Lijkt dat op duits Weizen? Kun je als je zo'n pakket koopt ook zien hoeveel er van wat in zit? Dan koop ik de spullen namelijk gewoon bij de 3 Horne in Kaatsheuvel, dat lijkt me goedkoper. Iemand ervaring met zulke pakketten?

Groetjes uit Blerick,
Strohmian

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 16-12-2006 07:24 u »
Ik heb nooit met het Brewferm moutpakket voor witbier gewerkt. Wel de luxe pils, niet doen!. Er zat zo'n slechte Brewferm korrelgist bij en er kwam een slecht bier uit. Als je er echt mee wil werken zou ik je aanraden een Wyeast en zelf opgekweekte gist te gebruiken. Makkelijker is het natuurlijk om even hier op het forum te zoeken er staan vast wel recepten voor witbier.

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Brewferm Weizen moutpakket - samenstelling?
« Reactie #24 Gepost op: 16-12-2006 12:02 u »
Hallo bierliefhebbers!

IHeeft iemand ervaring met het moutpakket van Brewferm voor Weizen? Lijkt dat op duits Weizen? Kun je als je zo'n pakket koopt ook zien hoeveel er van wat in zit? Iemand ervaring met zulke pakketten?

Afgelopen jaar een keer een Weizen gebrouwen met dat moutpakket van Brewferm. Er kwam een erg lekker bier uit Dat zeker lijkt op een Weizen. Ik heb gewoon de gist gebruikt die erbij zit maar dat kan natuurlijk altijd beter maar is zeker niet noodzakelijk. Er zit van alles precies genoeg in voor 1 brouwsel van 20 liter.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: Brewferm Weizen moutpakket - samenstelling?
« Reactie #25 Gepost op: 16-12-2006 12:26 u »
Ik ben nu al enige tijd actief bezig met brouwen en probeer een bier te brouwen dat lijkt op Erdinger Weißbier. Heeft iemand ervaring met het moutpakket van Brewferm voor Weizen? Lijkt dat op duits Weizen? Kun je als je zo'n pakket koopt ook zien hoeveel er van wat in zit? Dan koop ik de spullen namelijk gewoon bij de 3 Horne in Kaatsheuvel, dat lijkt me goedkoper. Iemand ervaring met zulke pakketten?

A3 heeft een heerlijke Weizen gemaakt... zie bewezen recepten  :proost:!

Ik zou de spullen gewoon los kopen, kan je meteen rekening houden met het brouwzaalrendement  :pan:

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 16-12-2006 12:41 u »
Bedankt voor de reacties!

Ik ga dan binnenkort maar eens zo'n pakketje (moutpakket Weizen) halen denk ik. Ik was trouwens indertijd ook zeer verbaasd over het blik van Brewferm voor Tarwebier. Het werd wel een lekker bier maar het leek in de verste verte niet op een "witteke". Zoals vaker bij bieren waar tarwe in zit bleef het bier lang troebel maar uiteindelijk (na ca. 3 maanden rijpen) verdween de koudewaas ook. Ik gebruik tegenwoordig vaak een theelepeltje Iers mos om het bier bij het klaren te helpen. Dit levert bij lichte bieren heel goede resultaten op! Zo, nu ga ik maar eens een Dubbel op fles doen, veel brouwplezier!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 18-12-2006 22:31 u »
Iers mos. Gebruik het niet! Het kan voor ernstige smaakafwijkingen zorgen en doet zo goed als niets op de helderheid. Jammer dat het nog steeds in de handel is. Weg er mee!

En waarom zou je een helder tarwebier willen hebben?

Mijn ervaring is dat licht troebele bieren (tweeschijn) vaak veel beter smaken dan kraakheldere bieren.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: 00
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #28 Gepost op: 19-12-2006 11:41 u »
Iers mos. Gebruik het niet! Het kan voor ernstige smaakafwijkingen zorgen en doet zo goed als niets op de helderheid. Jammer dat het nog steeds in de handel is. Weg er mee!

En waarom zou je een helder tarwebier willen hebben?

Mijn ervaring is dat licht troebele bieren (tweeschijn) vaak veel beter smaken dan kraakheldere bieren.

Geld dit ook voor verse Iers mos? Een Ierse kennis heeft voor mij een flinke zak carrageen moss mee genomen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 19-12-2006 11:46 u »
Niet gebruiken. Het bier klaart er niet sneller van, de smaak wordt niet beter en bij "verkeerd" iers mos wordt je bier niet te zuipen. Er is geen enkele reden om iers mos te gebruiken.

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 19-12-2006 12:16 u »
Aha, dit is de eerste keer dat ik negatieve verhalen over Iers mos hoor. Ik gebruik het overigens nooit bij tarwebieren, die horen immers troebel te zijn! Tja, zoals gezegd heb ik nog nooit negatieve effecten van iers mos gemerkt maar jullie hebben meer ervaring dan ik en misschien moet ik dus naar alternatieven zoeken. Ik zou natuurlijk kunnen lageren maar bij elke keer hevelen ben ik twee liter kwijt. Misschien een hevelfilter gebruiken? Voor suggesties sta ik open!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 19-12-2006 17:14 u »

Citaat
Aha, dit is de eerste keer dat ik negatieve verhalen over Iers mos hoor.
Het forum der forums staat er al 2 jaar vol van. Merkwaardig.

Citaat
Ik zou natuurlijk kunnen lageren maar bij elke keer hevelen ben ik twee liter kwijt. Misschien een hevelfilter gebruiken? Voor suggesties sta ik open!

Met andere woorden; je laat je bier nooit lageren?  :weetniet:
Lageren is toch wel aan te raden.

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 19-12-2006 17:23 u »
Ja, ik geloof graag dat het forum er al twee jaar vol mee staat, de reden ligt meer in het feit dat ik nog niet eens een week lid ben! :-)

Nee, meestal lager ik niet, dat klopt. Na de hoofdgisting hevel ik het over en raak zo heel veel rommel kwijt. Daarna gaat het op fles. Ongeveer één week blijft het bij 20 C staan voor de nagisting, dan twee tot drie maanden rijping op fles bij ca. 5 ºC. Hoofdreden waarom ik niet altijd lager is het relatief grote bierverlies bij het hevelen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 19-12-2006 21:32 u »

Citaat
Ja, ik geloof graag dat het forum er al twee jaar vol mee staat, de reden ligt meer in het feit dat ik nog nieteens een week lid ben!
OK  :)
Het had gekund dat je als niet lid al een tijdje rond kijkt op het forum.
Welkom op het forum dan.

Citaat
Hoofdreden waarom ik niet altijd lager is het relatief grote bierverlies bij het hevelen.
Ik heb een standaard kunststof hevel met een schuin afgesneden onderkant.
Het enige wat dan nog blijft liggen in het vat is een laag slurrie.
Zeker niet meer dan een liter.
Ik zet het vat vaak schuin neer (een dik boek aan één kant er onder).

Voordeel van lageren is een beter bier.
De gistsmaak wordt minder, minder last van gistautolyse (ontbindende gist).
Diatecyl (boterbabelaars-smaak) wordt minder.
Bepaalde ongewenste aroma's kunnen nog ontsnappen bij 2 weken lageren.
Iets helderder bier.
En als klap op de vuurpijl komt er minder gist in de flesjes (weer het gistautolyse-verhaal).

Lageren is gewoon een essentieel onderdeel in het brouwproces.

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 19-12-2006 21:52 u »
Dank je wel, ik hoop hier veel te leren en wellicht op een zeker moment ook anderen te kunnen helpen!

Tja, als lagering daadwerkelijk zo belangrijk is - en dat lees ik hier overal - moet ik dat toch maar als standaardstap in het brouwproces inlassen lijkt me. Ik ga ook gewoon hard oefenen met hevelen om zo min mogelijk verlies te hebben! Ja, dat schuinhouden helpt waarschijnlijk ook, ga ik ook proberen! Dank je wel voor de tips allemaal!

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 22-12-2006 00:48 u »
Toch nog even een opmerking over Iers mos. Uit een artikel van Jacques in de "Roerstok" heb ik voornamelijk begrepen dat Iers mos dat oud, of van slechte kwaliteit is smaakafwijkingen kan veroorzaken. Ik heb ca. twee jaar geleden Iers mos gekocht bij Brouwland en toen ik daarmee had gebrouwen had ik last van een vreemde smaak en geur aan mijn bier. Het is jammer dat ik toen nog niet actief op het forum was want anders had ik vergelijkbare resultaten kunnen melden als anderen die met Iers mos van Brouwland brouwden. Ja, het lag duidelijk aan het Iers mos, je rook het al als je de verpakking openmaakte. Aangezien ik in Duitsland werk kon ik daar gemakkelijk een andere leverancier vinden en sinds ik mijn Iers mos daar koop heb ik:
a) geen vreemde bijsmaken en/of geuren meer;
b) voller smakende bier;
c) (bij matig gebruik) goede schuimkraag;
d) geen koudewaas (door eiwitten) meer;
e) al met al veel helderder en sneller klarend bier.

Dit brengt mij tot de volgende conclusie: hoewel sommigen menen dat Iers mos geen enkele positieve invloed op het bier heeft, meen ik dat uit eigen ervaring toch anders te moeten zien. De smaakafwijkingen door gebruik van Iers mos zijn onmiskenbaar. Ik ben er echter van overtuigd dat dit met de versheid en kwaliteit van het Iers mos te maken heeft. Als ik een appeltaart bak met eieren die over datum zijn en de taart smaakt naderhand slecht, kan ik natuurlijk concluderen dat het gebruik van eieren bij het bakken van taart af te raden is i.v.m. smaakafwijkingen. De veel verstandigere en logische conclusie is echter dat je alleen verse eieren moet gebruiken.

Samenvattend: afgaande op mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat het gebruik van Iers mos zeker een verbetering van het bier kan betekenen. I.v.m. de onmiskenbare risico's op smaakafwijkingen zou ik mensen met klem willen adviseren Iers mos alleen dan te gebruiken wanneer het strikt noodzakelijk is (b.v. bij structurele koudewaas door eiwitten). Een alternatief - en veel veiliger middel - is een (langere) eiwitrust bij het maischen. Dit kan met name bij Duitse mout een oplossing zijn omdat daarin veel meer eiwitten zitten die een vervelende waas kunnen veroorzaken. Bij zulke mouten is dus het moderne 60/70-maischschema een risicofactor.

Bier ze!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 22-12-2006 13:56 u »
Waarom moet bier helder zijn?

Is er dat niet bij ons ingepompt door de grote brouwers?
Heerlijk helder H...

Mijn ervaring is dat bieren met een zeer licht troebelheid (tweeschijn) vaak veel beter smaken dan kraakheldere bieren.

Wat betreft het gebruik van Iers mos nog het volgende. Ik was al veel eerder gestopt met het gebruik van deze toevoeging dan dat hier op het forum gesproken werd over de negatieve effecten van slechte Iers mos. Eventje heb ik dan wel en dan geen Iers mos gebruikt en kon geen echte verschillen constateren. Nu gebruik ik het al jaren niet meer en ik mis het niet.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik tegenwoordig wel brouwzouten gebruik (CaSO4 en CaCl2) mede ter compensatie van het zeezout (NaCl) dat je in je brouwsel brengt door Iers mos toe te voegen.

Offline wimmert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 21-06-2009 09:25 u »
Ik heb de kit ook gekocht dus ik ga het nog eens over doen.
Ik gebruik als gist de 3333 Wyeast
jullie horen nog van me!

Offline wimmert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 03-07-2009 17:30 u »
ik heb hem 12 dagen laten gisten.
Het pruttelde nog steeds!
SG 1005.
Vandaag gebotteld met 8 gram suiker per liter.
Rook goed en zag er ook goed uit.
Ben benieuwd.
Resultaat volgt!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #39 Gepost op: 05-07-2009 17:17 u »
Het pruttelde nog steeds!
Vandaag gebotteld met 8 gram suiker per liter.

Dus hij was nog niet uitgegist, maar je hebt wel gebotteld?

Offline wimmert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 23-07-2009 19:29 u »
Zo dan de eerste flesjes gedronken.
Het is een heerlijk helder fris biertje geworden.
Niet zo hoog in de alcohol althans als ik het zo proef.
Helaas heb ik er nog een paar staan. :pan: :elifant:

Offline Derob

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 24-07-2009 00:12 u »
Ik kan bevestigen dat het Brewferm Tarwebier verre van wit is, eerder een donker pisje.
Met de smaak is niks mis, maar van een 'echt witteke' geen sprake.
Ook ik maak gebruik van de plastieke gistvaten van de startset. Geen idee of oxidatie ene rol gespeeld heeft, bijvoorbeeld bij het overbrengen van gistvat naar bottelvat? De lagering gebeurde in elk geval in het gistvat, gewoon omdat ik door slecht time management meestal langere tijd dan voorzien laat tussen hoofdgisting en bottelen  :-[

De zogenaamde LuxePils van Brewferm heb ik daarentegen wel met oog op lagering overgebracht naar een ander gistvat. Na enige tijd rusten stond er een dikke witte, vliesachtige laag op het bier. Ik heb nochtans niks gemerkt van een eventuele verdere gisting (geen bubbels in het waterslot).
Een smaaktest leverde echter geen vreemde sensaties op  :biersmile:
Zou het om een infectie kunnen gaan, of herken ik geen verdere gisting?

Heb dus voorzichtig een deel van het (heldere) bier overgeheveld en gebotteld, hopelijk wordt het nog wat...

Rob

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #42 Gepost op: 24-07-2009 06:42 u »
Ik kan bevestigen dat het Brewferm Tarwebier verre van wit is, eerder een donker pilsje.
Met de smaak is niks mis, maar van een 'echt witteke' geen sprake.

Tarwebier wil ook alleen maar zeggen dat er een flink deel tarwe in het bier is gebruikt, dit hoeft echt geen witbier te zijn. een Dunklesweizen is ook Tarwebier.
En een donker pilsje heet al gauw een "Pale ale".

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 24-07-2009 08:19 u »
Ik kan bevestigen dat het Brewferm Tarwebier verre van wit is, eerder een donker pisje.

Niet elk bier is een pilsje...

Elke mus is een vogel.
Elke vogel is geen mus.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #44 Gepost op: 24-07-2009 08:25 u »
Niet elk bier is een pilsje...

Ja, bij sommige mensen moet je dat er uitslaan   ;D ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 24-07-2009 08:34 u »
Ja, bij sommige mensen moet je dat er uitslaan

Oei.

Derob,

Meestal zijn we toch wel een stuk vriendelijker hier op het forum. En Oscar is in het echt een hele aardige man.

Welkom hier en vergeef ons ons vermaande vingertje. Maar sommige dingen liggen soms wat gevoelig.

Offline Derob

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 24-07-2009 16:23 u »
Blijkbaar een vinger op de zenuw gelegd  :-[

Mea culpa, ik zocht gewoon een ander bier om de kleur mee te vergelijken...

Verwacht nog een aantal pijnlijke blunders in de komende periode  ;)

En Oscar, van een goede virtuele zweepslag is nog niemand doodgegaan  ;D

Groeten,

Rob

Offline wimmert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 24-07-2009 20:47 u »
De vraag is alleen voor mij dan was het nuttig qua smaak om de 3333 gist te gebruiken in plaats van de gist die er bij geleverd is.
Misschien moet ik het nog maar eens over doen voor die 10 euro :)
Wat me wel opviel is dat de 3333 gist langzaam opstart. Eerste dag dacht ik van het zal toch niet dood zijn. Gelukkig kreeg ik na een dag een sms dat het langzaam opgang kwam.

Ik ga er zo nog een open maken en er nog even van genieten.
Het is een heerlijk licht eenvoudig biertje.

Tweede vraag hoe krijg je een biertje wel wit?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #48 Gepost op: 24-07-2009 21:09 u »
tweede vraag hoe krijg je een biertje wel wit?

60% pilsmout, 40% tarwe en een witbiergist  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 24-07-2009 21:44 u »
Tweede vraag hoe krijg je een biertje wel wit?

Donkere mouten weglaten + kort koken + snel koelen + oppassen voor oxidatie.