Brewferm Tarwe bier niet wit

Gestart door Punker73, 13-07-2005 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Punker73

Dames/Heren,

Mijn eerste stappen in de bierbrouwerij waren dacht ik goed gelukt maaaaarrrrrr... Een aantal weken geleden mijn eerste bier gebrouwen via een Brewferm starters kit Tarwebier. Alles gedaan volgens de handleiding:

Blik in het water opwarmen.
Water met suiker erbij.
Alles laten staan 7 dagen.
Overhevelen in schoon vat zodat drap op de bodem blijft.
Suiker erbij.
Alles in flessen gedaan.
10 dagen laten staan bij kamer temp.
Tot nu toe 6 weken in kelder laten staan.

Echter gisteren bij wijze van test een flesje opengemaakt en wat schetst mijn verbazing... niks witbier  :'(

Het bier smaakt redelijk maar niet echt naar witbier en het bier ziet ook niet wit van kleur maar enigzins de kleur van Palm (niet zo donker iets lichter nog)... Is er ergens iets fout gegaan? Is dit nou oxideren van bier?

Wie kan mij helpen aangezien ik het idee heb dat mijn eerste brouwsel mislukt is.

Groet
Paul

Gerb

Hé Paul,

Een tarwebier is niet per definitie een witbier. Witbier bevat tarwe(mout), pilsmout, koriander en sinaasappelschil. Terwijl een tarwebier als enige eis heeft dat er ongemoute tarwe of tarwemout bevat. Hier kunnen dus allerlei andere soorten mout aan toegevoegd worden en hoeft de kleur en  bitterheid anders zijn dan bij een witbier.

Welke soort gist heb je gebruikt? Dit is ook erg smaakbepalend voor een witbier.

Gerb

Edgar

Vraag 1: Is het lekker? Zo ja, dan niks aan de hand.
Vraag 2: Heb je gewone witte kristalsuiker gebruikt? Rietsuiker of andere suiker met een kleurtje kan je bier donkerder maken.
Vraag 3: Kan het zijn dat je je hebt vergist in de hoeveelheden? Als je minder water hebt gebruikt, zal je sterker en donkerder bier hebben.
Vraag 3a: Hoe smaakt het bier dan? Sterker dan witbier misschien? Zie vraag 3.

Ook door (lang) koken kan het bier donker worden. En de gist heeft zowel op smaak als kleur invloed. Een echte witbiergist van bijvoorbeeld Wyeast zal een meer gelijkend resultaat geven.

Adrie

Ha Punker,

Met een blik kan er niet zoveel mis gaan, lijkt me. Ten eerste is er misschien een begripsverwarring. Tarwebier hoeft niet hetzelfde te zijn als witbier. Weizen (een Duits biertype) is ook een tarwebier en hiervan zijn verschillende varianten met verschillende kleuren (van zeer licht tot donkerbruin).
Als het oxidatie zou zijn, moet je dat duidelijk kunnen proeven (niet frisse, papier- of kartonachtige smaak). Smaakt het bier verder wel goed? Zou je het je bezoek voor durven zetten? Kun je een wat uitgebreidere smaakbeschrijving geven?

Verder wordt de smaak van witbier sterk bepaald door de gebruikte gist en kruiden. Proef je iets van sinaasappel (sinaasappelschil of koriander)? Zo niet dan duidt de naam tarwebier niet op witbier. Smaakt het bier een beetje banaan- en kruidnagelachtig, dan is het meer een Weizen, maar dan zou je ook een Weizen gist gebruikt moeten hebben.

Punker73

Citaat van: Gerb op 13-07-2005  16:41 uHé Paul,

Een tarwebier is niet per definitie een witbier. Witbier bevat tarwe(mout), pilsmout, koriander en sinaasappelschil. Terwijl een tarwebier als enige eis heeft dat er ongemoute tarwe of tarwemout bevat. Hier kunnen dus allerlei andere soorten mout aan toegevoegd worden en hoeft de kleur en  bitterheid anders zijn dan bij een witbier.

Welke soort gist heb je gebruikt? Dit is ook erg smaakbepalend voor een witbier.

Gerb

Ik heb een Brewfermkit gekocht Tarwebier. Hier zit volgens mij korrelgist standaard in. Dit heb ik ook gebruikt. Gist moet in een glaasje water en dan na een kwartiertje bij de rest van het bier (volgens de handleiding). Op de verpakking staat dat het bier "een echt witteke is". Mijne niet dus :echtboos:

De smaak is niet zo "bepalend en fris" als witbier (bijvoorbeeld Wieckse Witte" maar meer een beetje als normaal pils vind ik. Nu vind ik dat moeilijk uit te leggen aangezien ik alleen brouwerij bier gewend ben en nog nooit zelf gebrouwen heb.


Punker73

Even voor de duidelijheid wat precies info:

Volgens Brewferm de methode voor een starters set:

1 Lees aandachtig alle instructies en maak kennis met alle ingrediënten en materialen.
2 Was en steriliseer al het materiaal, ook al is het nieuw.
3 Verwarm het blik 'au bain Marie' gedurende ongeveer 5 minuten om de inhoud vloeibaar te maken.
4 Giet de inhoud in de Brewferm brouwemmer.
5 Voeg de vermelde hoeveelheid kokend water toe en suiker (ik heb gewone kristal suiker gebruikt)
6 Meng het geheel en laat alles afkoelen tot 23ºC.
7 Los de gist op in 200 ml. lauwwarm water (30ºC) in een gesteriliseerd glas.
8 Voeg na 15 minuten de gist toe in de brouwemmer en roer grondig door.
9 Laat 7-10 dagen vergisten op kamertemperatuur.
10 Hevel het bier over in een schoon recepient en voeg suiker toe.
11 Hevel het bier over in bierflesjes of een bierdrukvat.
12 Laat de flesjes op een warme plaats staan gedurende 5-7 dagen.
13 Wellicht het moeilijkste onderdeel van thuis brouwen: wacht zes tot acht weken (bier op koel plaats bewaren).

Een aantal mogelijk problemen bij mij:

10 Hevel het bier over in een schoon recepient en voeg suiker toe.

Ik heb maar 1 brouwemmer. Wat ik dus heb gedaan is het bier aftappen in 2 normale emmers (die ik wel schoongemaakt had). Vervolgens de brouwemmer schoongemaakt en alles weet terug in de brouwemmer. Nu zit het bier dus weer in de zelfde emmer maar dan zonder de drap die eerst op de bodem zat en de bruine vlokken die op het bier drijven. Is dit niet goed gedaan?

Ik heb na stap 10 gelijk de flessen afgevuld aangezien dit ook in de handleiding staat. Nu lees ik veel over het lageren van bier. Kan ik nadat alles weer terug zit in de brouwemmer het beste alles nog 1 week laten staan voordat ik afvul in de flessen?

Bier in de kelder ziet er heel helder uit in de fles. Als ik het bier vervolgens in de koelkast leg zie ik inderdaad wel dat het bier "troebel" wordt maar ik zie ook een soort drap weer in de fles liggen (volgens mij nagisting die normaal op de bodem ligt maar als je de fles op zijn zei legt dus hier komt te zitten?)

Groet
Paul

Edgar

Houd je er wel rekening mee dat een deel van de 'witheid' (nl. de troebelheid) pas ontstaat tijdens het koelen. Je hebt het bier wel koud geproefd/bekeken?

Je moet niet uitsluiten dat Brewferm een foutje heeft gemaakt.

En je hebt nu nog altijd niet verteld of het lekker is!

Lageren is inderdaad goed voor de smaak. Van een week rust, zoals je voorstelt, zullen bijna alle bieren opknappen.

Overigens: Bij Brouwland verkopen ze nu ook starterkits om mee te maischen. Daar krijg je, zeker als je ook nog een vloeibare gist (liefst een starter) toevoegt, gegarandeerd een beter resultaat mee.

MO

Lageren gebeurt ook gewoon in de fles. Je kunt het bier er dus gewoon in laten zitten.

De grootste geest van dit forum (Jacques Bertens) heeft eens de volgende vergelijking gemaakt. Brouwen met Brewferm blikken  lijkt op het verwarmen van een diepvries pizza. Brouwen met verse mout, verse hop en verse gist kun je vergelijken met een volledig zelf gemaakte pizza incl deeg. De smaakverschillen hoef ik denk ik niet verder uit te leggen.

Dus: het blik witbier zal in de verte best naar witbier smaken, maar zal lang niet "the real thing" zijn. Overigens is er niets mis mee om de eerste paar keer vanuit blik te brouwen, daar leer je ook veel van.

Advies: stap over op mout en hop en verse gist, en bediscusieer je brouwmethode en je recepten hier voordat je gaat brouwen. We helpen je graag verder.

Ouwe punker!

Jacques

Als ik geciteerd wordt moet ik natuurlijk ook even reageren.  ::)


Paul,

Ik denk toch dat je een stevige oxidatie te pakken hebt.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je het bier hebt laten lageren in de brouwemmer. Nergens heb ik kunnen opmaken dat je deze emmer hermetisch sluit en voorzien is van een waterslot. Overigens sluiten veel gistingsemmers niet goed af. Deze zijn wel bruikbaar voor de hoofdgisting waarbij een grote hoeveelheid koolzuur vrijkomt maar niet voor de lagering. Tijdens de lageing wordt er nog maar weinig koolzuur gevormd en kan zuurstof uit de lucht zich verbinden aan het bier als je er niet voor gezorgd hebt dat er absoluut geen contact kan zijn met de lucht buiten de "lagertank". Een glazen mandfles voorzien van een volrubberen stop met een waterslot voldoet uitstekend als "lagertank".

Edgar

Jacques,

Als ik z'n beschrijving lees, komt er aan dit bier helemaal geen lageren te pas. Het is vergisten voor een dag of 7 tot 10 (onder CO2-bescherming) en huppakee bottelen. Dat maakt oxidatie minder waarschijnlijk (maar geenszins onwaarschijnlijk).

Hopmans

CiteerAls ik z'n beschrijving lees, komt er aan dit bier helemaal geen lageren te pas.

Klopt.

Bij blikkies wordt niet gelagerd.

Misschien toch wat minder depot etc.

 :degroeten:

Herman

In mijn herinnering meer depot, maar ik kan het mishebben. Een starter van moutextract heeft ook altijd een flink depot.

Hopmans

CiteerIn mijn herinnering meer depot

Meer niet denk ik.
Hetzelfde misschien wel.

Ik kan me wel herinneren dat men niet hoefde te lageren.
Misschien toch iets van risico vermindering in verband met bacteriën etc.   :weetniet:
De blik-fabrikanten dekken zich blijkbaar in denk ik.

Mmm...   Ik hou het wel bij lageren.  :)


 :degroeten:

Edgar

Citaat van: MO op 13-07-2005  19:46 uAdvies: stap over op mout en hop en verse gist, en bediscusieer je brouwmethode en je recepten hier voordat je gaat brouwen.

Goed plan, maar die tussenstap die Brouwland heeft bedacht is toch niet zo gek. Alle ingrediënten zitten in het pakket, dus je hoeft nog niet na te denken over een recept. Je hebt wel het voordeel van een echte biersmaak, zeker als je de bijgeleverde gist vervangt door verse gist.

Ik heb twee van die biertjes gedronken, de Luxe Pils en een Scotch Ale, en ik moet zeggen dat het niet slecht was. Enige manco van Pils was te korte lagertijd (denk ik), en van Scotch Ale het gistprofiel, maar zoals gezegd is dat te omzeilen.

Ideaal voor beginners.

Gerb

Houd er ook rekening mee dat je zo weinig mogelijk zuurstof in je bier brengt. Je zegt dat je maar 1 brouwemmer hebt. Ik vraag me af hoe je het bier dan in de andere 2 emmers hebt getapt. Als je dit erin schenkt, kan je zeker wel oxidatie verwachten. Probeer dit dus (langzaam!) met een hevelslang te doen, die op de bodem van je emmer uitkomt.

Zuurstof is je grootste vijand en moet je, behalve tijdens het gist toevoegen, buiten de deur houden!


MO

Hoe korter (of niet) lageren, hoe groter het depot. Je bent toch (gist)troebel bier aan het bottelen?

In een nostalgisch moment moet ik denken aan mijn allereerste biertje. Mout, hop, gist van de Oijense speciaalbierrbrouwerij, het leek heel wat. Die koek onderin, ik dacht, dat is actieve gist, die moet in de fles. Dus voor het bottelen heb ik de hele koek na lageren in suspensie gebracht en vervolgens gebotteld. Toen had ik nog eens een depot, centimeters dik!

Punker73

Heren ...... net even alle reactiesw gelezen op mijn topic. Mijn dank hiervoor!!! Veel geleerd.

Even een paar zaken.

Edgar -> Het bier smaakt wel goed dus dat is geen probleem (ziet alleen niet wit zoals ik verwacht had)  :proost:

Jacbier -> Het bier heeft niet gelagerd (las pas gisteren hoe dat eigenlijk zat met lageren) en alles is gebeurd in zo'n Brewferm emmer die hermetisch afsluit inclusief waterslot.  :gistsmile:

Gerb -> Ik denk dat jij de bron van mijn probleem hebt gevonden  ;D

Houd er ook rekening mee dat je zo weinig mogelijk zuurstof in je bier brengt. Je zegt dat je maar 1 brouwemmer hebt. Ik vraag me af hoe je het bier dan in de andere 2 emmers hebt getapt. Als je dit erin schenkt, kan je zeker wel oxidatie verwachten. Probeer dit dus (langzaam!) met een hevelslang te doen, die op de bodem van je emmer uitkomt. Zuurstof is je grootste vijand en moet je, behalve tijdens het gist toevoegen, buiten de deur houden!

Hier is het fout gegaan denk ik. Ik heb het bier vanuit de brouwemmer overgeheveld in de 2 emmers door gewoon het tapkraantje open te zetten en het bier in de 2 emmers te laten lopen. Het bier is gewoon vanuit de brouwemmer in de 2 emmers "gevallen" van een aftand van pak 'm beet 20 cm. Niks overhevelen met slangetje voorzichtig op de bodem maar gewoon laten lopen   :verbergen:

Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp. Deze beginnende brouwer heeft weer veel geleerd  :brouwen:

Volgende keer zal ik zaker alles voorzichtig in de emmers laten lopen m.b.v. een slang. En ik ga eens probeen het bier een week te lageren voordat alles in de fles gaat.




Jacques

Citaat van: Punker73 op 14-07-2005  09:10 uJacbier -> Het bier heeft niet gelagerd (las pas gisteren hoe dat eigenlijk zat met lageren) en alles is gebeurd in zo'n Brewferm emmer ie hermetisch afsluit inclusief waterslot.  :gistsmile:

Het bier is natuurlijk wel gelagerd, zij het dat het niet overgeheveld is. Als je een korrelgist gebruikt in deze tijd van het jaar duurt een hoofdgisting geen 10 dagen.
Je hebt het bier na de hoofdgisting in de emmer laten staan, dat is een vorm van lagering.

Uit ervaring weet ik dat veel gistingsemmers allesbehalve hermetisch afsluiten. Alleen de emmers die voorzien zijn van een rubberen ring in de deksel en een schoefsluiting of een klembandsluiting sluiten ook echt af. Het beste is het om het bier na de hoofdgisting over te hevelen in een glazen mandfles met een volrubberen stop en waterslot.

Arjan

Hoi,

Mijn eerste brouwsel (afgelopen maart) was ook een Brewferm bierkit (gallia). Ik heb deze na 7-8 dagen direct vanuit de gistkuip gebotteld.

Het resultaat was toen redelijk, maar het resultaat wat ik met mijn tweede brouwsel kreeg (moutextract + speciaalmouten, zoals beschreven in het boek van Van Schaik) was al meteen een stuk beter. Ik zou wel meteen een mandfles aanschaffen. Da's ideaal en het staat heel leuk in de huiskamer :-).

gr.

Arjan

Caspar

Hai Punker,

Let je er wel op dat de typische troebelheid juist door het gistdepot komt in witbier. Misschien is het bier iets donkerder omdat je minder water heb gebruikt... heb je het SG gemeten?

Verwarrend he, al die adviezen  :D.

Bruyn

Hoi Brouwers,

Ik ben ook maar een beginneling in deze hobby, en ben net zoals punker met zo'n blik van Brewferm begonnen.

Wil toch mijn steentje bijdragen aan deze discussie :

mijn blik was het product diabolo ( volgens Brouwland een Duvel kloon ).
Heb dit volgens de richtlijnen gebrouwd. Zitten nu zo'n 5 dagen op fles.
Heb voor te proberen één flesje koud gezet en geproefd.
Het bier was qua smaak wel goed, maar kwam helemaal niet in de richting van de smaak van een Duvel.

Ik heb ondertussen al veel gelezen in dit forum en ben er nu al van overtuigd dat oxidatie inderdaad een groot probleem kan vormen.

Ik heb echter nog wel een vraagje. Ik lees overal dat het wort beschermd is door het schuim tijdens de hoofdgisting. Moet je tijdens de hoofdgisting dan geen waterslot plaatsen ? Of voor alle zekerheid toch beter wel ?

En mag je  tijdens de nagisting ( in een goed afgesloten mandfles met een waterslot ) de stop er dan ook niet meer afhalen (om bvb tussentijds het SG te meten ) ?

Oeps, dat zijn ineens weer verschillende vragen. Hoop dat ik weer niet teveel afwijk binnen dit onderwerp ....

Greetz,

Bruyn  :pan:

MO

Hoofdvergisting is - ondanks dat het jongbier wordt beschermd door een laag koolzuur (niet door een schuimkraag) - het beste onder waterslot. Je hebt dan gewoon de allerminste kans op infectie.

Tijdens lagerering wordt wel degelijk bemonsterd. Ik doe dat met een hevelslang. Beperk je monstername wel zoveel mogelijk in verband met het immer op de loer liggende infectiespook.

Strohmian

Hallo bierliefhebbers!

Ik ben nu al enige tijd actief bezig met brouwen en probeer een bier te brouwen dat lijkt op Erdinger Weißbier. Heeft iemand ervaring met het moutpakket van Brewferm voor Weizen? Lijkt dat op duits Weizen? Kun je als je zo'n pakket koopt ook zien hoeveel er van wat in zit? Dan koop ik de spullen namelijk gewoon bij de 3 Horne in Kaatsheuvel, dat lijkt me goedkoper. Iemand ervaring met zulke pakketten?

Groetjes uit Blerick,
Strohmian

oranjeboombiertje

Ik heb nooit met het Brewferm moutpakket voor witbier gewerkt. Wel de luxe pils, niet doen!. Er zat zo'n slechte Brewferm korrelgist bij en er kwam een slecht bier uit. Als je er echt mee wil werken zou ik je aanraden een Wyeast en zelf opgekweekte gist te gebruiken. Makkelijker is het natuurlijk om even hier op het forum te zoeken er staan vast wel recepten voor witbier.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Citaat van: Strohmian op 16-12-2006  00:58 uHallo bierliefhebbers!

IHeeft iemand ervaring met het moutpakket van Brewferm voor Weizen? Lijkt dat op duits Weizen? Kun je als je zo'n pakket koopt ook zien hoeveel er van wat in zit? Iemand ervaring met zulke pakketten?

Afgelopen jaar een keer een Weizen gebrouwen met dat moutpakket van Brewferm. Er kwam een erg lekker bier uit Dat zeker lijkt op een Weizen. Ik heb gewoon de gist gebruikt die erbij zit maar dat kan natuurlijk altijd beter maar is zeker niet noodzakelijk. Er zit van alles precies genoeg in voor 1 brouwsel van 20 liter.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.