1 Ounce IPA : Seven hops of Wonder

Gestart door Oscar, 17-12-2014 23:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Normaal gesproken post ik geen recepten meer op dit forum, omdat ik de discussie voor mijzelf niet nodig acht... Het beïnvloedt mij niet en ik doe toch wat er in mijn kop zit. En dat levert de laatste tijd super lekkere en zeer hoppige bieren bieren op. Maar deze wil ik jullie niet onthouden. :-)

Op de Brau Beviale heb ik wederom weer wat hoppen gescoord waar ik dus weer lekker mee kan brouwen. Maar dit keer kreeg ik slecht zakjes van 1 ounce (28,4 gram)... dus knallen we daar een flink aantal van die hoppen in het bier. En per gift 1 ounce van 1 soort hop (of een meervoud ervan).

Hier het recept dat ik 1e kerstdag lekker ga brouwen. Uber hoppig moet deze worden en we doen niet van dat benauwde, dus 84 IBU! Knallen met die hop!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept1 Ounce IPA : Seven hop of wonder
KenmerkBV0115
Brouwdatum24-12-2014
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters25
Gewenst begin SG1075 (8,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater40,1 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater27,3 liter
Spoelwater12,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur31 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid84 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout89,7 %7,000 kg6 EBC
Caramelmout 6010,3 %0,800 kg60 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El dorado12,0 %28 gr90 minuten34 EBU
Crystal3,6 %28 gr60 minuten10 EBU
Willamette4,8 %25 gr45 minuten10 EBU
Cluster7,4 %28 gr30 minuten15 EBU
Triple Pearl9,4 %28 gr15 minuten12 EBU
Nugget (USA)13,8 %28 gr0 minuten0 EBU
Sorachi Ace10,4 %28 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1275 Thames Valley Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd72 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten3,5 l/kg
272°C30 minuten3,5 l/kg
375°C1 minuten3,5 l/kg


dennisbier

Ik vind het hoparoma belangrijker dan de intense bitterheid van een IPA of Imperial IPA.
Het gaat er dan om, om hem mooi zacht bitter in het glas te krijgen.
Met deze hopsoorten zal dat ook wel lukken.
En ze zijn lekker fris en vers groen?  ;)
Succes met het brouwsel 8)

Oscar

Citaat van: dennisbier op 18-12-2014  00:22 uEn ze zijn lekker fris en vers groen?  ;)

Denk het wel. Maar dat zie ik op de brouwdag wel. (Zakjes zijn niet doorzichtig)  :brouwen: ^-^

RobinB

Citaat van: dennisbier op 18-12-2014  00:22 uIk vind het hoparoma belangrijker dan de intense bitterheid van een IPA of Imperial IPA.
Het gaat er dan om, om hem mooi zacht bitter in het glas te krijgen.
In een niet-IPA-doch-hoppig-bier geef ik je meteen gelijk, echter een IPA (zeker een Amerikaanse stijl) hoort naar mijn idee naast een flink hoparoma toch ook een assertieve bitter-bite te hebben.
:)

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 17-12-2014  23:30 uomdat ik de discussie voor mijzelf niet nodig acht... Het beïnvloedt mij niet en ik doe toch wat er in mijn kop zit.

<onverstoord> once = 1x, ounce = 28 gram. En 10% crystal is te veel voor een IPA, zeker wanneer je die speciaal wil brouwen omwille van een hoparoma-test. </onverstoord>

Sjaak_Deventer

Nugget en El Dorado omdraaien! El Dorado geeft zo'n mooi fruitig aroma. Nugget is wat dat betreft wat saai..

Gerb

Wat Sjaak zegt, omdraaien die hoppen.

Oscar

Citaat van: Gerb op 18-12-2014 &nbsp;15:26 uWat Sjaak zegt, omdraaien die hoppen.

Dat vind ik dan wel weer een zinvolle tip waar ik wel wat mee ga doen  :) :brouwen: Dat maakt het bier wel meteen 90
IBU. BAM!

dennisbier

Citaat van: RobinB op 18-12-2014 &nbsp;12:13 uIn een niet-IPA-doch-hoppig-bier geef ik je meteen gelijk, echter een IPA (zeker een Amerikaanse stijl) hoort naar mijn idee naast een flink hoparoma toch ook een assertieve bitter-bite te hebben.
:)

Een Imperial IPA misschien, andere zijn voor mij gewoon bitter.  ;D


Maar 84 IBU is vrij straf voor een gewone APA/IPA
APA is in BrouwHulp tot 40 IBU
American IPA tot 72 IBU

Wat je lekker vindt doe je toch wel natuurlijk... ;D

Oscar

Citaat van: dennisbier op 19-12-2014 &nbsp;00:29 uMaar 84 IBU is vrij straf voor een gewone APA/IPA

90 IBU volgens Tinseth. Kneiter hoppig! lekker  :biersmile:

RobinB

Citaat van: dennisbier op 19-12-2014 &nbsp;00:29 uEen Imperial IPA misschien, andere zijn voor mij gewoon bitter.  ;D
Imperial IPA's vind ik juist vaak minder bitter overkomen omdat die ook veel meer mout-backbone hebben wat de bitterheid wat compenseert. Afgelopen zomer heb ik flink wat echte IPA's gedronken en die hadden bijna allemaal een flinke bitter-stoot. :biersmile:

Dit bier ligt inderdaad buiten de specs (waarschijnlijk bij een meting nog niet), maar dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. ;)

homoeccentricus

Of anders niks op 90', en alles opschuiven beginnende vanaf 60' met additionele giften op 10' of 5'.

homoeccentricus

Maar ja, jij neemt toch alleen maar "zinvolle tips" over.  :(

Oscar

Citaat van: homoeccentricus op 19-12-2014 &nbsp;12:04 uMaar ja, jij neemt toch alleen maar "zinvolle tips" over.  :(

Inderdaad. Jouw tip is voor dit bier niet zinvol... ;)

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 19-12-2014 &nbsp;12:07 uInderdaad. Jouw tip is voor dit bier niet zinvol... ;)

Spijtig! Misschien af en toe toch eens een zinloze tip uitproberen! Ik heb er nog wel wat, mocht je geïnteresseerd zijn.

Oscar

Citaat van: homoeccentricus op 19-12-2014 &nbsp;12:37 uIk heb er nog wel wat, mocht je geïnteresseerd zijn.

 :duimop:

wilbertd

Citaat van: homoeccentricus op 19-12-2014 &nbsp;11:50 uOf anders niks op 90', en alles opschuiven beginnende vanaf 60' met additionele giften op 10' of 5'.
Of op slechts een enkele IBU na, alles de laatste 15 minuten.
Ook lekker.

Adrie

Zonde van je hoppen. Met zoveel soorten heb je nog geen idee hoe de afzonderlijke hoppen smaken en ruiken of bijdragen aan de smaak en geur. Maar goed, je bent eigenwijs.

William


Oscar

Citaat van: Adrie op 19-12-2014 &nbsp;15:29 uMet zoveel soorten heb je nog geen idee hoe de afzonderlijke hoppen smaken en ruiken of bijdragen aan de smaak en geur.

Als of je dat gaat redden met slechts 28,4 gram per hop. ;) Nee dus. Dan maar een super IPA met een mooie mix van die hoppen. :brouwen: Veel spannender. ;)

Ansius

Met welke hop ga je koudhoppen?

Oscar

Citaat van: ANSIUS op 19-12-2014 &nbsp;17:46 uMet welke hop ga je koudhoppen?

Geen. :)

Yogi

Citaat van: Adrie op 19-12-2014 &nbsp;15:29 uZonde van je hoppen. Met zoveel soorten heb je nog geen idee hoe de afzonderlijke hoppen smaken en ruiken of bijdragen aan de smaak en geur. Maar goed, je bent eigenwijs.

Boeiuh! Daar gaat dit recept niet om. Dit hop juice recept bevalt mij wel. Ik heb ook nog een stuk of vijf hoppen in de vriezer.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 19-12-2014 &nbsp;00:29 uEen Imperial IPA misschien, andere zijn voor mij gewoon bitter.  ;D

Maar 84 IBU is vrij straf voor een gewone APA/IPA

Een paar maanden geleden heb ik een bier gebrouwen met een begin SG van 1047 en een bitterheid van toevallig ook 84 EBU. Heel bitter. Voor velen denk ik te bitter, maar ik vind het wel een lekker uitgesproken bier.
Leuk om een keertje te doen maar ik denk niet dat ik het snel herhaal.

Citaat van: Yogi op 19-12-2014 &nbsp;18:21 uBoeiuh! Daar gaat dit recept niet om. Dit hop juice recept bevalt mij wel. Ik heb ook nog een stuk of vijf hoppen in de vriezer.

Adrie heeft, vind ik wel een punt. In dit recept gaan meerdere hoppen. Zo te merken kent Oscar niet alle hoppen die hij gaat gebruiken. Door een mix te brouwen zal hij de individuele hoppen niet leren kennen.

Wat hij wel kan doen is hopthee maken met de hoppen en die thee een weekje bewaren in potjes met schroefdeksel. De geuren kan hij vergelijken met die van het bier om te kijken of hij er wat kan herkennen. Daarnaast zorgt het regelmatig ruiken aan de hopthee dat de geur beter in het geheugen wordt gegrift.

En voor dat iemand begint te roepen dat de geur van hopthee niet hetzelfde is als het aroma dat in hop geeft in het een bier, ja dat klopt... Neemt niet weg dat hopthee een handig hulpmiddel is voor het leren kennen van hopsoorten. In bier kan de geur elke keer wat anders uitvallen door afzwakking en versterking met andere smaakstoffen. Het lastige is dat dit effect steeds anders is afhankelijk van de gebruikte gist, zwaarte van het bier en de gebruikte mouten.

Oscar

Citaat van: Jacques op 19-12-2014 &nbsp;23:47 uAdrie heeft, vind ik wel een punt.
Ik vind van niet... ;) ;D

Citaat van: Jacques op 19-12-2014 &nbsp;23:47 uIn dit recept gaan meerdere hoppen. Zo te merken kent Oscar niet alle hoppen die hij gaat gebruiken. Door een mix te brouwen zal hij de individuele hoppen niet leren kennen.
Lekker belangrijk als je maar 28,4 gram per hopsoort hebt. ;) :brouwen: 

Citaat van: Jacques op 19-12-2014 &nbsp;23:47 uWat hij wel kan doen is hopthee maken met de hoppen en die thee een weekje bewaren in potjes met schroefdeksel.
Bleeeh! Slecht idee! In het wort ermee en koken!  :brouwen: :biersmile:

Citaat van: Jacques op 19-12-2014 &nbsp;23:47 uDe geuren kan hij vergelijken met die van het bier om te kijken of hij er wat kan herkennen. Daarnaast zorgt het regelmatig ruiken aan de hopthee dat de geur beter in het geheugen wordt gegrift.
Pfff, maar dat levert geen bier op. ;) Dus geen optie!

Citaat van: Jacques op 19-12-2014 &nbsp;23:47 uNeemt niet weg dat hopthee een handig hulpmiddel is voor het leren kennen van hopsoorten.

https://www.facebook.com/pages/Hoptheenl/538050586339137?fref=ts

http://www.qbier.nl/hopthee/

 :biersmile: :proost:

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-12-2014 &nbsp;00:01 uIk vind van niet... ;) ;D
Lekker belangrijk als je maar 28,4 gram per hopsoort hebt. ;) :brouwen: 
Bleeeh! Slecht idee! In het wort ermee en koken!  :brouwen: :biersmile:
Pfff, maar dat levert geen bier op. ;) Dus geen optie!

Voor het maken van hopthee heb je niet veel hop nodig. Kleine moeite, veel plezier.
Een beetje lagere EBU levert geen minder bier op.

dennisbier


Oscar

Citaat van: dennisbier op 21-12-2014 &nbsp;10:36 uGiststarter... Start!  ;D
Gedaan... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.