Ha MO,
Jouw stelling was niet dat er genoeg zuurstof in het wort kwam door het overgieten, daar zei je namelijk helemaal niets over in je post. Je zei alleen maar dat beluchten met een steentje onzin is. Natuurlijk is het een ander verhaal als je op een andere manier genoeg lucht erin kan krijgen. Toch is, denk ik, zo'n steentje daar een prima manier voor.
En dat er nauwelijks zuurstof in water op zou lossen: vertel dat maar eens aan de vissen

Die kunnen er aardig van leven, zou ik zeggen. Serieus, het gaat natuurlijk niet om de absolute hoeveelheid die oplost, maar op het percentage van de oplosbaarheid dat je haalt. Die zal echt hoger zijn met beluchten dan zonder, en hoe je dan belucht maakt niet zoveel uit.
Overigens: de Bunsen constante van O2 is ongeveer 20 keer zo laag als die van CO2. Dus: boven een atmosfeer van 100% CO2 zal er inderdaad 20 keer meer CO2 opgelost zijn, dan O2 boven een O2 atmosfeer. Boven een normale atmosfeer, waar veel meer O2 in zit dan CO2, zal er meer O2 dan CO2 opgelost zijn.
Orgo, ik bedoelde inderdaad de 5 micron. Als je daar besteld, check dan wel even via de e-mail hoe duur de verzendkosten gaan worden. Ik zou vragen om 'ground shipping'. Dat duur wat langer, maar is ook veel goedkoper.

JW.