Verwarmen

Gestart door MaartenM, 23-06-2003 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal!
Ik ben van plan binnenkort te beginnen met zelf bier brouwen. Nu heb ik nog een vraag, mijn excuses als het al eerder ter sprake geweest is:
Kan het verwarmen gebeuren op een keramische kookplaat of gaat dit te langzaam en moet ik een campinggas brander kopen?
alvast bedankt en met vriendelijke groet
Maarten

JWVG

Ha die Maarten,

dat hangt helemaal af van de hoeveelheid bier die je brouwt, uiteraard. Het is belangrijk dat je het wort vrij vlot aan de kook kunt brengen, maar vooral dat je een goede 'rollende' kook aan kunt houden, zonder een deksel op de pan. Probeer het 's een keertje met water, zou ik zeggen. Als je begint met kleinere hoeveelheden, b.v. 10 l, moet het sowieso geen probleem zijn.

Campinggas lijkt me trouwens niet zo'n goed idee, volgens mij hebben die niet zulke sterke branders. Als je echt een brand gaat kopen, zou ik een industriebrander kopen (zie b.v. de branders bij Brouwland).

 :degroeten: Jan Willem.

MO

en zo'n industriebrander kun je ook gewoon bestellen bij een camping winkel, ca 50 Euro. Maar daar moet dan wel weer een gasfles bij (vulling 22 Euro, statiegeld weet ik niet). Ik zou inderdaad maar eens gaan oefenen met water op je keramische plaat. Ik denk wel dat de meeste hobbybrouwers op gas verwarmen...

Gr
MO

Bas

Hoi Maarten,

elektrische / keramisch zou ik niet aanraden (ook niet om normaal op te koken trouwens). Deze toestellen zijn gemaakt voor het bereiden van maaltijden, en meestal niet voor het koken van grote ketels (10 - 100 liter) wort. Voor mijn brouwvolumes (20-25 liter) heb ik ongeveer 6 - 8 kW vermogen nodig. Een elektrische kkokplaat gaat meestal niet verder dan een maximum van 2 kW. Zie de technische gegevens van je fornuis voor meer informatie.

Een propaan / butaan industriebrander (zo'n ding wat ze bij de scouting gebruiken) heeft meestal wel genoeg vermogen. Mijn ervaring is dat het beste (meest uitgebreide en goedkoopste) aanbod van industriebranders bij de legerdump te vinden is. Gasflessen kun je het beste bij een grote campingzaak (eentje die ook caravans etc. verkoopt) aanschaffen / huren. Voor flessen heb je allerlei systemen. Ik raad je aan om aan twee kleinere flessen te denken i.p.v. een grotere, dan heb je altijd een volle fles in huis mocht je fles leegraken.

Grt, Bas H.

JWVG

Ha Bas,

ik ben het voor het grootste deel wel met je eens, maar het is denk ik wel belangrijk om te bedenken dat elektrische (zeker keramische) platen wel wat efficienter zijn, en veel minder warmte verliezen, dan gasbranders. Je kunt daarom volgens mij niet zomaar 2 kw elektrisch vergelijken met 2 kw gas.

Voor een eerste brouwsel lijkt de kookplaat me nog steeds wel een goed idee, i.p.v. meteen kopen. Rare kookplaat die geen 10 liter kan koken, tenslotte. Ik kook zelf (als het slecht weer is) nog wel eens mijn brouwsel op mijn gas fornuis, en daar krijg ik met enige moeite zelfs mijn 25 liter aan de kook.

 :degroeten: JW.

Ep

:degroeten:

Toen ik mijn eepste brouwseltjes maakten had ik ook alleen maar een electirsche kookplaat, mijn ervaring daarmee is dat in ieder geval hoeveelheden tot 10 liter goed te doen zijn. Ik ben het met JW eens dat dit in het begin prima is en dat je zeker niet meteen dure branders hoeft te gaan aanschaffen.
Op dit moment heb ik overigens ook alleen maar de beschikking over (enkele) gewone gasfornuizen. Meestal brouw ik 20 liter per keer met een pan van 40 liter, deze is zo groot dat hij op twee pitten tegelijk kan staan. Dit werkt ook goed. Als ik grotere hoeveelheden maak verdeel ik het over meerdere kleine pannen.

Ep

KJ!


CiteerGasflessen kun je het beste bij een grote campingzaak (eentje die ook caravans etc. verkoopt) aanschaffen / huren. Voor flessen heb je allerlei systemen.

Heeft iemand ervaring met het bijvullen van gasflessen bij het tankstation mbv een verloopnippel????

Bas


CiteerHeeft iemand ervaring met het bijvullen van gasflessen bij het tankstation mbv een verloopnippel????
Het is verboden om LPG anders te gebruiken als voor tractie (tenminste in Nederland). Op het internet zijn wel beschrijvingen voor verloopnippels te vinden, maar een tankstation zal nooit openlijk meerwerken (ze kunnen hun licentie erdoor verliezen). Let er ook op om je gasfles niet meer dan 80% te vullen om ontploffingsgevaar te voorkomen.

Grt, Bas H.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.