Gist nog te gebruiken?

Gestart door pocket, 15-12-2014 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pocket

Dag Brouwerts,

4-11-14 heb ik mijn eerste moutbrouwsel gebotteld, ik heb toen de slurrie die in mijn mandfles zat overgegoten in een fles en die vervolgens ongeveer een week in de koelkast laten staan en daarna is het de vriezer in gegaan.

Ik wist dat het te hergebruiken was maar had me daar nog niet in verdiept en ben vervolgens vergeten dat ik het nog had.

Dus mijn vraag: is mijn gist nog te gebruiken?

(Het gaat om Wyeast 3063 tarwe)

homoeccentricus

"daarna is het de vriezer in gegaan": betekent dat dat je de gist in de diepvriezer hebt gestoken? Zonder voorzorgsmaatregelen (het toevoegen van glycerol) gaan de celwanden stuk. https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1328609783

99% van de gist zal dan wel dood zijn, maar je weet nooit met die ene procent. Misschien heeft iemand op dit forum al met succes een giststarter gemaakt van ingevroren gist?

Maarten

Als je schoon hebt gewerkt zit er waarschijnlijk niks anders in de fles. Veel zal dood zijn, want invriezen is niet goed voor cellen. Je kan wel opkweken vanuit deze flessen, maar het is zeker geen gezonde gist, en je kan het niet direct gebruiken om mee te brouwen. Ik zou verwachten dat er net zoveel levends in zit als een commercieel bierflesje met hergisting op de fles.

Als je dit weer opkweekt, is het leuk als je vertelt wat je ervaringen zijn, maar dan ook wat meer details over hoe je hebt ingevroren. Hoeveel gist in hoeveel vloeistof, wat is die vloeistof precies, en wat voor volume heb je ingevroren. Welke temperatuur vriezer, etc. Dat kan heel behulpzaam zijn voor anderen die gist willen invriezen!

 :degroeten: :biersmile:

pocket

Citaat van: homoeccentricus op 15-12-2014  16:54 u"daarna is het de vriezer in gegaan": betekent dat dat je de gist in de diepvriezer hebt gestoken? Zonder voorzorgsmaatregelen (het toevoegen van glycerol) gaan de celwanden stuk. https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1328609783

99% van de gist zal dan wel dood zijn, maar je weet nooit met die ene procent. Misschien heeft iemand op dit forum al met succes een giststarter gemaakt van ingevroren gist?
Ik heb inderdaad niks met de gist gedaan om te zorgen dat het niet "doodgaat". Dan denk ik dat ik maar een nieuwe smackpack ga bestellen.

pocket

Citaat van: Maarten op 15-12-2014  17:10 uAls je schoon hebt gewerkt zit er waarschijnlijk niks anders in de fles. Veel zal dood zijn, want invriezen is niet goed voor cellen. Je kan wel opkweken vanuit deze flessen, maar het is zeker geen gezonde gist, en je kan het niet direct gebruiken om mee te brouwen. Ik zou verwachten dat er net zoveel levends in zit als een commercieel bierflesje met hergisting op de fles.

Als je dit weer opkweekt, is het leuk als je vertelt wat je ervaringen zijn, maar dan ook wat meer details over hoe je hebt ingevroren. Hoeveel gist in hoeveel vloeistof, wat is die vloeistof precies, en wat voor volume heb je ingevroren. Welke temperatuur vriezer, etc. Dat kan heel behulpzaam zijn voor anderen die gist willen invriezen!

 :degroeten: :biersmile:
Ik moet me maar is goed gaan inlezen en het dan proberen :)

hansHalberstadt

je zou een beetje ervan af kunnen schrapen met een uitgekookt theelepeltje en dat opkweken in appelsap 200 ml pakje, dan zie je of het binnen een dag gist.

RobinB

Citaat van: homoeccentricus op 15-12-2014  16:54 u99% van de gist zal dan wel dood zijn, maar je weet nooit met die ene procent. Misschien heeft iemand op dit forum al met succes een giststarter gemaakt van ingevroren gist?
Ook al is 99% dood, dan nog blijven er miljoenen levende cellen over.
Ik schat in dat het minder is dan 99%, naar mijn ervaring is gist nog heel goed opkweekbaar na invriezen zonder glycerol.
Met glycerol is wel beter, daarom zou ik dat altijd wél adviseren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.