Snelheid filteren

Gestart door Gerb, 13-07-2005 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Hier heb ik een vraag waar ik al een tijdje mee zit. Tijdens het filteren ga ik ervan uit dat in het begin het wort makkelijk door het filterbed loopt en dat naarmate het proces verloopt het achtergebleven wort dat opgesloten is, moeilijker uit de bostel komt. Dus als ik aan het begin van het filteren wat sneller filter, en dat naarmate het filterproces wat langzamer doe (bv tijdens het doseren van het spoelwater), kan ik dan toch de efficientie hoog houden?

Of zijn er nog andere mechanismen werkzaam als de efficientie omlaag gaat door te snel spoelen?

Gerb

Adrie

Ha Gerb,

Op zich is jouw gedachte zo slecht nog niet. Alleen als je aan het begin van het spoelen te snel gaat, heb je een grotere kans op een verstopt filterbed. De pakking van het bed wordt te dicht, waardoor de doorspoeling vertraagt. Begin dus vooral niet te snel.
Ik pas eigenlijk dezelfde methode toe als jij. Meestal laat ik als ik spoelwater toevoeg een beetje doorlopen, draai dan de kraan een paar minuten dicht, en ga dan weer langzaam door. Zo krijgen de in de bostel achtergebleven suikers genoeg tijd om op te lossen in het spoelwater.

Gerb

Adrie,

Ik heb het geluk dat ik nog nooit een verstopt filterbed heb gehad, dus met die filtersnelheid zit het denk ik wel goed.
Mijn vraag was eigenlijk of mijn theorie van het langzaam loskomen van het wort waar is. En of er misschien een snellere manier is om te filteren. Uit jouw antwoord haal ik dat jij hetzelfde doet. Wat is ongeveer jouw rendement?

Gerb

Adrie

Meestal ergens tussen de 80 en 83%. Een hoger rendement moet je ook niet willen in verband met uitloging van stoffen uit de kafjes. Ik denk dat filteren het best langzaam kan gebeuren, omdat je anders niet genoeg suikers uitspoelt. Snel spoelen betekent altijd een lager rendement en dan kun je beter overwegen om meer mout te gebruiken en helemaal niet te spoelen. Dit schijnt de kwaliteit van je bieren te verhogen.

Gerb

Dat is best wel hoog! Ik kom vaak niet hoger dan 67-70%. Ik ga volgende keer proberen om net als jij de kraan dicht te doen, het spoelwater te doseren en te wachten  :slaperig:
Ik stelde mijn vraag eigenlijk met de bedoeling het filteren sneller te maken, nu duurt het alleen maar langer!   :D

Gerb

Adrie

Hoe lang doe jij er normaal over?

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 13-07-2005  13:31 uIk ga volgende keer proberen om net als jij de kraan dicht te doen, het spoelwater te doseren en te wachten

In de professionele lektuur (o.a. Narziss) wordt meestal bij het begin van het filteren, nadat het filterbed "gesettled" is, enkele keren de kraan (kranen) open en dicht gedaan. Dit gebeurt om de vaste deeltjes die door het filter gegaan zijn, op te warrelen en weer boven op het filterbed te brengen. Als het wort onder de filterplaat helder blift wordt zonder onderbreking gefilterd (verlaging kans op dichtslaan filterbed). Ook bij te snel filteren is het risico (zoals Adrie zei) dat het filterbed dichtslaat. Ik laat ook meestal het hoofdwort wat snel lopen en verminder de snelheid tijdens spoelen. Als het filterbed wat dicht trekt (wort loopt trager weg) draai ik de kraan wat verder open. Als dat niet helpt moet ik de bovenlaag van de bostel wat snijden.
Als te snel gespoeld wordt en je kunt het suikergehalte meten (ik gebruik daarvoor de Brix-meter), kun je, als je daarna wat langzamer spoelt, zien dat het suikergehalte weer wat oploopt.
Ik spoel meestal tot 1010-1012 om te voorkomen dat ongewenste stoffen uit de kaf meekomen. In het verhaal van de Amerikaanse amateurbrouwer Louis Bonham wordt gesuggereerd dat niet spoelen ten koste gaat van het rendement, maar de kwaliteit van het bier verhoogt.

Hans

Gerb

Het spoelen duurt zo ongeveer 45-60 minuten. Ik probeer om de eerste 10 liter van het filtraat meteen op het vuur te zetten (bij een 15-20 liter batch) en door te verwarmen. Dus, Hans, volgens jou zou je de kraan niet dicht moeten doen tijdens het filteren? Adrie, heb jij wel eens last van dichtslaan?

CiteerIk spoel meestal tot 1010-1012 om te voorkomen dat ongewenste stoffen uit de kaf meekomen
Heeft dit te maken met het SG of met de duur van het spoelen? Volgens mij heeft het namelijk alleen met tijd en temperatuur te maken.

Gerb

Adrie

Dat heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid spoelwater. Hoe meer spoelwater, hoe hoger je rendement, maar hoe meer kafjesuitspoeling.

Ik heb eigenlijk nooit last van dichtslaan. Soms, bij bieren met veel tarwemout (60%) moet ik het filterbed wel eens snijden, maar dit is sporadisch.

Adrie

Wat Hans zegt is een goede tip: meet de dichtheid van het spoelwater regelmatig. Als het goed is, is ie vrij constant en duikt ie opeens naar beneden. Dan heb je een goede propstroom in je filterbed en een goede oplossing van suikers. Stop met spoelen als de dichtheid op 1012 zit, zoals Hans aangeeft. Uit ervaring weet ik dat als je doorspoelt als de dichtheid lager is, je een harsachtige kafjessmaak aan je bier krijgt.

Gerb

CiteerUit ervaring weet ik dat als je doorspoelt als de dichtheid lager is, je een harsachtige kafjessmaak aan je bier krijgt.

Ik ben misschien een beetje traag van begrip, maar suggereer je nu toch dat het dichtheid-afhankelijk is?

Adrie

Hoe meer spoelwater je gebruikt, des te dunner wordt het uit de filterkuip stromende wort. Logisch, toch? Dit betekent dat de bufferende werking van de oplossing afneemt en dat de pH stijgt. Hierdoor logen meer tanninen uit de kafjes uit. Warm spoelwater kan wel een pH van 8 of meer krijgen en dan spoelen er heel wat stoffen uit de kafjes. Aanzuren van je spoelwater tot een pH van 5,5 tot 6,0 helpt dit probleem te voorkomen.

Gerb

Het kwartje is gevallen... Bedankt!


Hopmans

CiteerUit ervaring weet ik dat als je doorspoelt als de dichtheid lager is, je een harsachtige kafjessmaak aan je bier krijgt.
Ben ik mee eens !  :elifant:

CiteerIk ben misschien een beetje traag van begrip, maar suggereer je nu toch dat het dichtheid-afhankelijk is?
Goede vraag !  :hoera:

CiteerHoe meer spoelwater je gebruikt, des te dunner wordt het uit de filterkuip stromende wort. Logisch, toch?
Ja, ben ik mee eens !  :elifant:

CiteerDit betekent dat de bufferende werking van de oplossing afneemt en dat de pH stijgt.

En hier gaat het fout. Nu beginnen we in ene over pH ipv dichtheid
Maar goed, we schakelen effe snel om. Het is je vergeven Adrie.

Dus als ik het goed begrijp, is een zoete vloeistof een soort buffer tegen basen.
Hoe minder suiker in de vloeistof, hoe basischer de vloeistof wordt.
Hoe meer basen in de vloeistof; hoe meer tanninen er ontrokken worden.
Dus aanzuren.

Nooit geweten dat suiker invloed heeft op basen.

OK, nu valt bij mij het kwartje ook.  :elifant:  :proost2:  :lekkerbier:

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 13-07-2005  15:00 uAls het goed is, is ie vrij constant en duikt ie opeens naar beneden. Dan heb je een goede propstroom in je filterbed en een goede oplossing van suikers. Uit ervaring weet ik dat als je doorspoelt als de dichtheid lager is, je een harsachtige kafjessmaak aan je bier krijgt.
Al weer een tijdje geleden maakte ik een grafiekje van mijn manier van spoelen.
http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/87-9spoelen.jpg   (de andere techniek om hier een plaatje te krijgen beheers ik nog niet).

Elke liter wort uit het filter heb ik, na roeren, gemeten. T/m 3 °Bx gebruikt voor het bier. pH van het spoelwater was op 5 gebracht (met fosforzuur). pH van het eerste t/m laatste wort was steeds 5. Spoelen duurde 2 uur.

Hans

Adrie

Citaat van: Hoppie op 13-07-2005  17:40 uNooit geweten dat suiker invloed heeft op basen.

Ha Hoppie,

Het zijn ook niet zozeer de suikers, maar andere stoffen die in het wort zitten voor buffering zorgen. De pH stijgt alleen als de pH van je spoelwater hoog is. De samenstelling van het uitstromende wort gaat steeds meer op die van het spoelwater lijken. Is die pH hoog, dan wordt het uitstromende wort ook steeds basischer.

Harold

Hi A3,

Welke pH is kritisch voor uitloging; spoelwater zal in de regel een pH van 7 hebben.

Kunnen er uit bostel stoffen in spoelwater oplossen welke pH-verhogend werken, en zo wellicht uitloging van andere stoffen weer bevorderen?

m.vr.gr.

Harold

Adrie

Ha Harold,

De pH van spoelwater is meestal hoger dan 7. Door het opwarmen verdwijnt er CO2 uit het water en dit heeft een pH-verhogend effect. Zoals ik al eerder schreef voorkom je de uitloging door het (warme) spoelwater aan te zuren tot een pH van 5,5 tot 6.

Ik denk niet dat er uit de bostel pH-verhogende stoffen uitlogen, want zo die er al zijn, dan is dat tijdens het maischen al gebeurd. Mout zorgt in het beslag juist voor een pH-verlaging.

Hopmans

CiteerMout zorgt in het beslag juist voor een pH-verlaging.
Dat is inderdaad het geval.
Naast suikers zitten er dus ook bepaalde zuren in mout (Zuurmout is een extreem voorbeeld).
Hoe dunner het wort, hoe minder van deze zuren, hoe hoger de pH.

Ik vat 'm.  8)

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.