Bierpaniek!

Gestart door visserkevis, 12-12-2014 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

Ojee, vanmorgen ontdekte ik dat 2 flesjes van mijn quadrupel zijn ontploft! Naast een hoop plakkeritus overal is dit natuurlijk erg onveilig.

De quadrupel zou zo goed als klaar moeten zijn, rond kerst was de bedoeling. De smaak is fantastisch.

Wat moet ik nu doen met de voorraad?
Omflessen?

seed7

Met en tang een speld kort inspannen en dan een gaatje in de dop prikken, William en xxx? hebben het een keer beschreven, zelfs met afbeeldingen geloof ik. Wel wat persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken,

Ingo

William

Dit topic volgens protocol van PietO.

Zet het bier wel even één of twee dagen goed koud (koelkast / buiten) anders spuit het behoorlijk

wilbertd

Aiaiai, absoluut een veiligheidsbril opzetten terwijl je dat doet
Een keer een flesje zien exploderen, er kwamen veel krachten vrij.

visserkevis

Okee, nu als eerste dus het bier koelen. Gelukkig is het koud genoeg buiten. Morgen maar eens kijken of het verhaal met de speld wil lukken. Zou het niet handiger zijn om de dop er gelijk helemaal af te halen? Of gaat het dan helemaal mis?

wilbertd

Citaat van: visserkevis op 12-12-2014  10:50 uZou het niet handiger zijn om de dop er gelijk helemaal af te halen? Of gaat het dan helemaal mis?
Ik denk dat je dan de kans loopt dat de fles in een keer helemaal leeg spuit.

visserkevis

Als ik de druk van de flessen aflaat (morgen of zo), en ze na 8 uur staan opnieuw dop, komt het dan wel goed met de koolzuurdruk in het bier? Moet natuurlijk nog wel te drinken zijn he :)

William

Citaat van: wilbertd op 12-12-2014  11:29 uIk denk dat je dan de kans loopt dat de fles in een keer helemaal leeg spuit.

Inderdaad. Als je dop de dop er snel aflaat krijg je snel veel gaskiempjes waardoor de fles in één keer leeg kan stromen met ook meer kans op besmetting.

Daarom is het beter om er een naald in te drukken. Je kunt de naald laten zitten zodat de druk langzaam vrijkomt of de naald direct verwijderen zpdat het wat sneller gaat. Dit zul je proefondervindelijk moeten ondervinden.

Neem een (kop)speld en een tang waarmee je de speld stevig kunt vast houden. Omdat een speld buigbaar is kun je het beste de speld maar een klein stukje (5 mm) uit de tang laten steken. Als je er éénmaal handigheid in hebt gaat het best snel.

William

Citaat van: visserkevis op 12-12-2014  11:55 uAls ik de druk van de flessen aflaat (morgen of zo), en ze na 8 uur staan opnieuw dop, komt het dan wel goed met de koolzuurdruk in het bier? Moet natuurlijk nog wel te drinken zijn he :)

Als het bier voldoende koud blijft blijft er genoeg koolzuur opgelost. En misschien is er nog onvergistbaar suiker in de fles aanwezig. Hoe lang geleden heb je gebotteld?

KC

Gewoon een paar uur in de vriezer, dop eraf nieuwe erop. Is het na een week weer dan herhalen :)

bhovingh

Als je het dopje heel iets oplicht met een opener en net voordat het schuim eruit wil laat je het dopje weer zakken. Als je dat een paar keer herhaalt gaat het helemaal goed komen. Als je het eerst met 1 fles doet weet je hoe vaak je deze actie moet herhalen.

bolks

En je flesje schuin houden helpt ook.

toon van den broek

Heb van de methode met de naald nog nooit gehoord.
Lijkt me ook straf dat je mbv een naald door het dopje kunt drukken. Of hebben jullie plastic doppen?

De door bhovingh genoemde methode is wel heel goed bruikbaar, maar kan toch veel tijd kosten, want je licht het dopje maar net ietsje op totdat het schuim er uit gaat komen. Meestal sluit het dopje al gauw weer af zodat je na bv een 1/2 uur -als het schuim weggetrokken is- weer een nieuwe poging doet. Ben op deze manier wel eens twee avonden bezig geweest....
Voordeel is wel dat je de volgende keer beter meet en/of veel minder bottelsuiker toevoegt, zeker bij al zware bieren. Dit wil je niet te vaak meemaken. Hoop voor je dat je niet teveel flesjes hebt...

Succes, Toon

hans_nwk

Citaat van: bhovingh op 12-12-2014  12:47 uAls je het dopje heel iets oplicht met een opener en net voordat het schuim eruit wil laat je het dopje weer zakken. Als je dat een paar keer herhaalt gaat het helemaal goed komen. Als je het eerst met 1 fles doet weet je hoe vaak je deze actie moet herhalen.
Ik heb met het bottelen van een bier de suikeroplossing in de bottelemmer niet genoeg geroerd en deze methode ook toegepast. Het duurde zo wel bijna 10 min om een flesje te openen...

Maar degene die ik na twee uur vriezer in een keer opende knalde in 1 keer leeg. Ik deed het bij de gootsteen en via de gootsteen kwam het op het plafond (en op mij).

William

Citaat van: toon van den broek op 12-12-2014  13:49 uHeb van de methode met de naald nog nooit gehoord.
Lijkt me ook straf dat je mbv een naald door het dopje kunt drukken. Of hebben jullie plastic doppen?

Normale doppen. Geen probleem dankzij value engineering in kroonkurkenland

Citaat van: toon van den broek op 12-12-2014  13:49 uDe door bhovingh genoemde methode is wel heel goed bruikbaar, maar kan toch veel tijd kosten, want je licht het dopje maar net ietsje op totdat het schuim er uit gaat komen.

Ook mijn overweging om deze methode niet te volgens bij zowat exploderende flesjes. Er is dan duidelijk echt te veel koolzuur. In veel gevallen zat er toch veel schuim uitkomen met alle gevaar voor besmetting. Met de naald methode is de kans in ieder geval klein dat er iets van buiten naar binnen gaat en je kunt het een hele tijd zo laten staan en langzaam laten opwarmen zodat nog meer koolzuur verwdijnt.

Citaat van: hans_nwk op 12-12-2014  13:56 uMaar degene die ik na twee uur vriezer in een keer opende knalde in 1 keer leeg. Ik deed het bij de gootsteen en via de gootsteen kwam het op het plafond (en op mij).

Na twee uur in de vriezer is het bier waarschijnlijk wel koud maar is het koolzuur nog lang niet opgelost. Oplossen van koolzuur heeft tijd nodig. Daarom is het beter om het langer koud te laten staan
Ik hoop niet dat je thuis goodwill verloren hebt met een quadrupel tegen het plafond :(

hans_nwk

Citaat van: William op 12-12-2014  15:26 uNa twee uur in de vriezer is het bier waarschijnlijk wel koud maar is het koolzuur nog lang niet opgelost. Oplossen van koolzuur heeft tijd nodig. Daarom is het beter om het langer koud te laten staan
Ik hoop niet dat je thuis goodwill verloren hebt met een quadrupel tegen het plafond :(
Het was gelukkig een pils maar dit soort fratsen moet ik niet te vaak uithalen natuurlijk.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.