Bio-ethanol 100%

Gestart door Shaka, 11-12-2014 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shaka

Beste brouwers,

Ik kon over dit product nog niks over vinden op het forum, dus bij deze een tip: Bio-ethanol 100% voor € 27,50/10 liter. Je kan er 80 procent van maken door 250 ml water per liter toe te voegen. Een goed desinfecteermiddel dacht ik zo. Door de 100% zullen er weinig tot geen andere stoffen in te vinden zijn, alleen wat denaturatiemiddel voor tegen de accijns. In ieder geval zijn deze hoeveelheden 0,..%.

http://www.bioethanolshop.nl/bio-ethanol-100/10-liter-biofair-bio-ethanol-ethanol-100-in-jerrycan.html

Groeten,

Freek

Jukkie

100% ethanol krijg je op zich sowieso niet voor elkaar, maar goed ..
Verder staat op de betreffende site:
"sfeerhaard bio ethanol is altijd gedenatureerd. Deze denaturering houdt in dat de ethanol onbruikbaar wordt gemaakt voor menselijk consumptie. Dat doet men door er een minimaal deel aan "bitterstoffen" aan de ethanol toe te voegen." Ik weet niet of het hierdoor nog handig is om dit als ontsmettingsmiddel te gebruiken. Je zal dan sowieso na moeten spoelen..

Sander van Dijk

Een oplossing met 70% ethanol kan goed worden gebruikt om te ontsmetten, maar het heeft wel een wat langere inwerktijd nodig en het schijnt niet echt effectief te zijn voor grotere oppervlakten. Wat wel lastig is van deze bio-ethanol, dat je niet echt weet wat het werkelijke percentage ethanol is, omdat 100% niet kan.
 
En je moet oppassen met het inademen van de damp, dat schijnt niet echt goed voor je te zijn.
 
Ik zelf spoel per definitie alle ontsmettingsmiddelen na. Deze zijn bedoeld om organismen te doden, dus redeneer ik zo dat ik dit ook niet (in hele kleine hoeveelheden) in mijn bier wil hebben. Wij hebben hier leidingwater wat schoon genoeg is om al gedesinfecteerde oppervlakten na te spoelen.

Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 11-12-2014  11:31 uBeste brouwers,

Ik kon over dit product nog niks over vinden op het forum, dus bij deze een tip: Bio-ethanol 100% voor €27,50/10L. Je kan er 80 procent van maken door 250ml water per liter toe te voegen. Een goed desinfecteermiddel dacht ik zo. Door de 100% zullen er weinig tot geen andere stoffen in te vinden zijn, alleen wat denaturatiemiddel voor tegen de accijns. In ieder geval zijn deze hoeveelheden 0,..%.

http://www.bioethanolshop.nl/bio-ethanol-100/10-liter-biofair-bio-ethanol-ethanol-100-in-jerrycan.html

Groeten,
Freek

Bij de Action koop je ook Bio-ethanol van ca 96% voor ca € 1,40 per fles van 1 Liter.

Sander van Dijk

Volgens mij kun je beter Starsan HB kopen. Is een effectief ontsmettingsmiddel wat maar 60 seconden inwerktijd nodig heeft.
 
Een verpakking van 946 ml kost € 20,95. Je hebt 15 tot 25 ml voor 10 liter nodig. Als je uitgaat van 20 ml per 10 liter, kun je hiervan 473 Liter oplossing maken. Dat kost dan € 0,0442917 per liter oplossing.
 
Dat is veel goedkoper dan de Bio-Ethanol.
 
Als je dit dan nog aanmaakt met gedemineraliseerd water, wat iets van 30 à 40 cent per liter kost in de supermarkt, kun je dit in een spuitbusje lang bewaren. Dit moet je overigens ook niet inademen.

Shaka

Yes, goede reacties allemaal! Ik heb wel 10 liter besteld, eens kijken wat we ermee kunnen. Ik ga het vooral op doek gebruiken om mijn gistingsvaten mee te ontsmetten en zal daarna inderdaad naspoelen. Maar ben ook van plan mijn kranen ermee te desinfecteren voor gebruik met een plantenspuit o.i.d. Ik ben van mening dat deze bio ethanol beter, milieuvriendelijker en beter voor de gezondheid is dan andere chemische desinfecteerders op de markt.  100% kan inderdaad niet, dat weet ik, maar het zal aardig sterk spul zijn. Ik ken professionele brouwerijen die dit spul ook overal voor gebruiken en er erg content mee zijn!


RobinB

Ethanol is ook een "chemische desinfecteerder"...

Shaka

Citaat van: RobinB op 11-12-2014  13:45 uEthanol is ook een "chemische desinfecteerder"...
Zeg ik dat dat niet zo is dan? Zo bedoelde ik het niet ;)

RobinB

Ethanol is toxischer dan het restproduct van Oxi, om maar eens wat te noemen. :)

Shaka

Citaat van: RobinB op 11-12-2014  13:52 uEthanol is toxischer dan het restproduct van Oxi, om maar eens wat te noemen. :)
Maar Oxi is toch niet desinfecterend? Of heb ik dat mis?

RobinB

Jazeker is het desinfecterend, werkt namelijk obv vrijgemaakt H2O2 wat voor de desinfecterende werking zorgt.

Gerlachus

Gebruik toch Starsan, ben je zeker van je zaak.

Boven in mijn CCT heb ik een sproeibol en ik pomp de vloeistof met starsan rond: van de bodem naar boven en dan sproeit het langs de wanden naar onder. Contacttijd is daarmee zeer groot en ik heb weinig water en spul nodig. Ideaal.

Daarna naspoelen met schoon water op dezelfde manier, kind kan de was doen.

Alcohol is niet mijn favoriet, hooguit om iets kleins schoon te maken of een werkblad.

hansHalberstadt

Ik gebruik bio ethanol van de action voor desinfecteren en destileer dat eerst een keer, dan zijn de bitterstoffen weg.

Jacques

Citaat van: Shaka op 11-12-2014  11:31 uIk kon over dit product nog niks over vinden op het forum,

Als ik zoek op bioethanol vind ik 5 zoekresultaten. Bio-ethanol geeft 188 resultaten...
Geen onbekend product dus op dit forum.  :)

Shaka

Klopt, Jacques! Was ik van op de hoogte. Ik kon alleen niks vinden over deze ''100%'' variant. Ik heb inmiddels 10 liter binnen en zal binnenkort mijn bevindingen vermelden. Wellicht is het goed te gebruiken als een laatste desinfectie voor de platenkoeler en daarna spoelen met (gekookt) kraanwater?

Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 17-12-2014  10:01 uWellicht is het goed te gebruiken als een laatste desinfectie voor de platenkoeler en daarna spoelen met (gekookt) kraanwater?

Dat hoeft dus niet  ;)   gewoon kraanwater is in Nederland prima. Scheelt weer een hoop gedoe.
 
Citaat van: Sander van Dijk op 11-12-2014  12:20 uWij hebben hier leidingwater wat schoon genoeg is om al gedesinfecteerde oppervlakten na te spoelen.

 

Maarten

Ik heb wel eens bioethanol gebruikt voor een alcoholbrandertje bij het kamperen. Vreselijk spul! Als er een beetje aan je hand was gekomen, en je likte later die dag nog eens je vingers af, was het super bitter! Dit is niet makkelijk af te wassen.

Ik zou het product op dit effect testen voordat je het in contact brengt met je brouwspullen!

Shaka

Goede tip, Maarten. Zal het even testen!

bhovingh

Maar euh  :degroeten:, voor ontsmetten moet je de alcohol verdunnen tot 70%.
Door het water in de 70% alcohol kan de ethanol de celwand van de bacterie doordringen. 96% heeft dit niet, deze ontvet alleen maar.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-12-2014  17:48 uIk gebruik bio ethanol van de action voor desinfecteren en destileer dat eerst een keer, dan zijn de bitterstoffen weg.

Dat is dan een heel duur ontsmettingsmiddel. Ik zou wat anders gebruiken, maar ieder zijn meug... ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 22-12-2014  18:05 uDat is dan een heel duur ontsmettingsmiddel. Ik zou wat anders gebruiken, maar ieder zijn meug... ;)
Hoezo duur?

Shaka

Citaat van: Oscar op 22-12-2014  18:05 uDat is dan een heel duur ontsmettingsmiddel. Ik zou wat anders gebruiken, maar ieder zijn meug... ;)
Het is natuurlijk erg handig om te vermelden wat je dan wel precies gebruikt.

Ik ga de ethanol trouwens niet gebruiken ivm de bitterheid.

Oscar

Citaat van: Shaka op 22-12-2014  22:28 uIk ga de ethanol trouwens niet gebruiken ivm de bitterheid.

Je moet 'm ook niet drinken  ;D ;D ;D

Citaat van: hansHalberstadt op 22-12-2014  22:21 uHoezo duur?

Nou ja, eerst over destilleren... Dat kost tijd en energie, dus geld. ;) En is destilleren van alcohol zonder vergunning officieel niet verboden bij de wet?  ;)

Cisdevésser

Hoi,

Ik let altijd op in mijn kenissenkring wie er op vakantie gaat naar Italië, en vraag hen dan om een fles alcohol voor mij mee te brengen.
1 liter alcohol 95% kost in Italië in de supermarkt ongeveer 12 á 13 euro.
met 1 fles heb ik, verdunt in een spuitfles op 70%, een jaar genoeg....

groetjes....Cis

hansHalberstadt

Over opmerking Oscar: deze alcohol is nog steeds niet voor consumptie geschikt, dus valt niet onder de accijnse toch?
Destilleren van een liter bio ethanol kost ca een dubbeltje stroom schat ik, dus maar iets duurder dan de bittere bio-ethanol.   
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.