SNPA Klonen & openheid van brouwers

Gestart door Herman, 12-07-2005 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ik kwam via een ander forum in aanraking met het fenomeen dat een brouwer (Stone) zijn recepten van eenmalige brouwselfs vrijgeeft, opdat amateurs hun eigen versie hiervan kunnen brouwen. Zie hier.

Verder een recept van een van mijn favoriete bieren, Sierra Nevada Pale Ale (APA met 35IBU+). Iemand die dit bier wilde klonen had zijn recept opgestuurd naar SN en kreeg suggesties terug hoe e.e.a. aan te passen zodat het gelijkt. Op verzoek van iemand plaats ik het recept hier alvast, ook om jullie een plezier te doen. Dit recept staat op mijn to-do lijstje.

Bij deze het recept:

Sierra Nevada Kloon

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          22.71    Wort Size (L):     22.71
Total Grain (kg):         6.17
Anticipated OG:          1.053    Plato:             13.02
Anticipated EBC:          32.0
Anticipated IBU:          48.5
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 87.5     5.40 kg.  Pale Malt(2-row)              America        1.036      4
 12.5     0.77 kg.  Crystal 60L                   America        1.034    158

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 11.34 g.     Magnum                            Pellet  13.00  16.9  60 min.
 14.18 g.     Perle                             Pellet  11.90  15.3  30 min.
 28.35 g.     Cascade                           Pellet   5.45   8.9  10 min.
 56.70 g.     Cascade                           Pellet   5.45   7.4  0 min.


Yeast
-----
Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step
L Water Per kg Grain: 2.52 - Before Additional Infusions
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          75 Time:  15
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Herman

O ja, de aanpassing van de gist is onderbouwd. Ik ga hier voor de vergelijkbare korrel US56, zodra SiriS hem kan leveren.

Adrie

Waar ga je de Amerikaanse mouten vandaan halen? Of gebruik je Europese? Je geeft 65% brouwzaalrendement aan. Betekent dit dat je niet gaat spoelen? En van welke fabrikant komt die korrel?

Herman

Hmm, bugje in Promash bij omrekenen van amerikaans recept naar metrisch.

Ik gebruik gewoon alhier verkrijgbare mouten als vervanger:
Dingemans Pale ipv Amerikaanse Pale
Cara 150 EBC ipv Crystal 60L

Het recept is gewoon de weergave van de genoemde link, ik heb e.e.a. nog niet geheel aangepast. Spoelen zal wel moeten met zo weinig water per kg mout. Ook is mijn rendement hoger dan in de link & recept aangegeven.

Herman

Hopmans

Ik snap nog steeds niets van het maischschema.

67 gr ipv 60-63-65 gr ?
Waarom 0 minuten op 78 gr ?

Kom op ! Haal ons uit de spanning Herman.  :elifant:

 :degroeten:

MO

Hoppie, toe nou. Je wilt toch niet beweren dat je nog nooit van eenstapsmaischen hebt gehoord waarbij je 60-90 min verblijft (tot zetmeel negatief) bij een temperatuur tussen de 65-69 grC waarbij zowel de a-amylase als de b-amylase actief zijn? Daarnaast hebben we al vaker geconcludeerd dat je ook kunt spoelen bij een lagere temperatuur dan 78 grC zonder veel opbrengst verlies.

Hopmans

Ja, nu je het zegt.
Je hebt helemaal gelijk.

Mmm,........... Oops          :stom:

Dat met het spoelen bij 75 gr wist ik echt niet.
Ik vond het al zo raar dat sommige maischschema's hiermee eindigden.

 :degroeten:

Gerb

CiteerIk ga hier voor de vergelijkbare korrel US56, zodra SiriS hem kan leveren.

Siris, ik wist niet dat je deze gist kon leveren. Heb je nog meer verborgen gisten liggen?

Herman

Ok, als alles mee zit ga ik dit biertje morgen brouwen met mijn pico installatie. Dat houdt in, op het gasfornuis -> 10 liter bier. Het is de bedoeling niet te spoelen, hier heb ik het maischschema dan ook op aangepast. Voor de rest is het recept identiek aan het hier reeds vermelde.

ca 80-90 min voor het maischen, 80-90 minuten voor koken (en aan de kook brengen) en voor en nabewerking, hoop ik binnen 4 uur klaar te zijn (exclusief schoonmaken).

De US56 is uiteraard de hier te gebruiken gist, ik ben benieuwd of ik de Sierra Nevada kan evenaren. Dat was toch een van mijn favoriete biertje vorig jaar in NY (Dat is New York, Jacques ;) ).

Johannes

Herman,

Als je voor snelheid gaat, doe dan een lekker kort maischschema. Heb ik laatst gedaan nav een opmerking van een forummer. 5 min eiwitrust 20 op 60 en 15 op 70 na de 20 op 60 was 'ie al zetmeelnegatief.

:degroeten:

Johannes

Herman

Ik probeer nog enigzins het originele bier aan te houden. Maar als experiment, lijkt me je voorstel best interessant. Al zou ik dan de eiwitrust skippen.

Herman

Zo vanochtend dit biertje gebrouwen. Na Wouter de fles te hebben gegeven, ben ik om 7.30 begonnen pannen en mout e.d. te verzamelen. Om 11.58 zat alles in de gistingsfles. Een voorspoedig brouwdagje, dat ga ik vaker zo doen. Ok de hh bier is klein (10+ liter), maar het gaat me om het brouwen en drinken. Die volgorde dus. Als ik groter brouw, ben ik tijden bezig om het op te (laten) drinken ....

Resultaat dus 10+ l van 1.053. Niet gespoeld, dat is volgens promash een efficiency van 67%. Mooie tijdswinst met slechts een beetje lager rendement.

Die geur van de laatste Cascade toevoeging: Yes!!

Sierra Nevada Kloon


BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------
00-A  Derek Walsh - klasse  A, Pale Ale (American)
Min OG:  1.044   Max OG:  1.057
Min IBU:    20   Max IBU:    40
Min Clr:    10   Max Clr:    28  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.50    Wort Size (L):     10.50
Anticipated OG:          1.053    Plato:             13.11
Anticipated EBC:          29.8
Anticipated IBU:          37.4
Brewhouse Efficiency:       67 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Daniels


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 87.5     2.44 kg.  Pale Malt(2-row)              America        1.036      4
 12.5     0.35 kg.  Crystal 60L                   America        1.034    158



Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  7.00 g.     Magnum                            Whole    9.37  14.8  60 min.
 15.00 g.     Perle                             Whole    4.75  12.7  30 min.
 18.00 g.     Cascade                           Pellet   2.48   5.5  10 min.
 30.00 g.     Cascade                           Pellet   2.83   4.4  0 min.


Yeast
-----
Fermentis US56 Safale US56

Mash Schedule
-------------

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Versuikering           1     60     67      67   Infuse    72        9.76   3.50
Uitmaischen            5     10     75      75   Infuse    99        3.81   4.87


Total Water L:             13.57 - After Additional Infusions

Notes
-----

http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?t=15532&postdays=0&postorder=asc&start=0



Brouwdatum 17-12-2005

1.053 10,5 liter


Gerb

He Herman,

Jouw recept lijkt heel erg op het recept dat ik heb gebruikt voor mijn Anker kloon. Jij gebruikt iets meer caramout en andere hop, maar wel dezelfde gist. De Cascade hop zal ongetwijfeld een andere smaak geven dan de Northern Brewer die ik gebruikt heb.
Ik moet trouwens mijn bier nog naast een Anchor steam zetten, maar de smaak is echt al heel goed. Lekker bitter in combinatie met de caramellige smaak en toch best clean.

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Tja, een gelijkenis is aanwezig. Ik denk dat jouw Stoombier meer op een APA zal lijken dan op een stoombier, gezien je gist. Ik las net jouw thread door, hoe is e.e.a. verlopen? Eind-sg e.d.?

Ik heb vanavond dit biertje geheveld. SG was ca 1.008, da's een mooie schijnbare vergistingsgraad! (85%)

Smaak en geur doet nu al herinneringen opkomen aan een echte SNPA. Dank voor deze gist Siris!

Gerb

Ik was er al bang voor dat het niet een echte Anchor kloon zou gaan worden, maar heb toch mijn best gedaan om er zo dicht mogelijk bij te komen. Het resultaat is een erg lekker bier geworden en eigenlijk maakt het mij dan nu ook niet uit of het er op lijkt. Mijn eind-SG is 1012 geworden, maar ik begrijp dat een APA wat droger mag?
Ik heb laatst een Sierra Nevada Pale Ale gekocht, die zal ik eens gaan proeven.  Voor de prijs van 3,95! mag het wel een ontzettend lekker biertje zijn.

Herman

Als ie vers is, is ie heel lekker. Maar feitelijk is het een gewoon speciaal bier, zoals je bij ons een De Koninck of een Brand Up zou classificeren als het ware.

Herman

Vanavond dit bier gebotteld en op fust gezet. Blijkbaar heb ik eerder een afleesfout gemaakt, SG was nu ca 1.012. Hiermee kom ik overigens nagenoeg precies uit op de waarden van het origineel. De smaak beoordeel ik ook al frappant gelijkend aan het origineel. Jammer dat ik het origineel hier niet kan kopen. Heerlijk gewoon die Cascade!! De laatste hopgift geeft inderdaad het idee alsof het bier gekoudhopt is.

Gerb, hoe vond jij de SNPA smaken? Waar heb je deze overigens gekocht? Het lijkt me wel leuk om deze bieren side by side te proeven.

Voorlopig beoordeel ik dit recept als een blijvertje!

Herman

Gerb

Hoi Herman,

Ik was op de een of andere manier in de war met een Samuel Smith Pale Ale, die had ik wel en dat is ook een mooi bier. Helaas ben ik de Sierra Nevada bieren nog nooit ergens tegen gekomen. Zou ook graag weten waar ze verkrijgbaar zijn.
Ik wil ook nog eens een echt Amerikaanse Pale Ale maken, maar ik vraag me af hoe je altijd aan die Amerikaanse hopsoorten komt. Gewoon in de US bestellen?

Gerb

Johannes

Citaat van: Gerb op 29-01-2006  12:16 uHelaas ben ik de Sierra Nevada bieren nog nooit ergens tegen gekomen. Zou ook graag weten waar ze verkrijgbaar zijn.
Ik wil ook nog eens een echt Amerikaanse Pale Ale maken, maar ik vraag me af hoe je altijd aan die Amerikaanse hopsoorten komt.

Bij Burg Bieren in Ermelo hebben ze vaak wel Sierra Nevada bieren. Wat de amerikaanse hoppen betreft; ik heb ze (volgens mij net als Herman) gekocht van een gildelid die een jaar in Amerika heeft gewoond en gebrouwen. Brouwland verkoopt wel Cascade, misschien dat we ook qua hop een gezamenlijke inkoopaktie kunnen beginnen net als met de bruissteentjes. Ik open wel even een nieuw topic om te peilen of hier belangstelling voor is.

:degroeten:

Johannes

Johannes


Herman

Dit bier beviel me zo goed, dat ik het vanmiddag opnieuw brouw. Ik zorg nu wel voor 20 liter.

Johannes, had je deze nog geproefd?

Herman

Brouwdag ging voorspoedig (op een overkokende pan na, blijf er dan ook bij herman.... Gelukkig brouwde ik in de tuin). Resultaat 17+ liter van 1.070. Inmiddels verdund tot 20 l van 1.060. Ik zie nog wel of ik nog verder verdun, ik houd liever een beetje ruimte in de fles voor de gist. Ben vergeten of het een echte schuimer is. 1 zakje US56 toegevoegd.

Johannes

Citaat van: Herman op 17-04-2006  13:27 uDit bier beviel me zo goed, dat ik het vanmiddag opnieuw brouw. Ik zorg nu wel voor 20 liter.

Johannes, had je deze nog geproefd?

Jep, alleen had ik mijn bevindingen nog niet gepost, ik kan mijn proefnotities zo niet terugvinden vandaar ook mijn late reaktie.

Nou heb ik ook geen proefnotities nodig om te kunnen vertellen dat ik het een heerlijk bier vond. Altijd weer heerlijk die Cascade! Het is heel
lang geleden dat ik dit bier (het origineel) heb geproefd (of verwar ik nu weer Anchor met Sierra Nevada?) maar goede kloon of niet een heerlijk bier is dit! Het enige minpuntje is een 'hard' smaakje voor op de tong ik heb niet kunnen plaatsen wat dit is. Heb jij dit ook geproefd Herman?

:degroeten:

Johannes

Herman

Da's denk ik de hop die bij einde koken wordt toegevoegd, althans als we op hetzelfde doelen.

Ik heb 3 flesjes bewaard voor het ONK, maar ben bang dat ze niet aan de keurmeesters besteed zijn. Het is ten slotte geen Engelse of Belgische Pale Ale en voor de vrije klasse is hij niet origineel genoeg. Een IPA? Mwah, te donker zal vermoedelijk het commentaar zijn. Ik verzin er wel iets op (zelf opdrinken  ::) )

Johannes

Citaat van: Herman op 19-04-2006  22:02 uIk verzin er wel iets op (zelf opdrinken  ::) )

Inderdaad, gewoon doen. Zonde van het inzenden, voor zo'n bier heb je geen keurmeester nodig. Bovendien past 'ie binnen geen enkele stijl.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.