Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Paul net begonnen  (gelezen 3814 keer)

Offline paul001

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Paul net begonnen
« Gepost op: 07-12-2014 14:24 u »
Hallo Allemaal,

Nadat ik een pizza-oven in de tuin gemetseld had, moest er ook iets voor de winter komen.
Bier dus.
Ik hou van het origineel dus direct met mout beginnen.
De spullen die ik heb is een elektrische weck pan van 27 liter, een wals voor het schroten uit China, en heel handig er is iemand die op marktplaats plastic emmers verkoopt (voedselveilig) van pak hem beet 40 liter voor 80 cent. O ja een platenkoeler van Brouwmaatje voor 14 euro een perfect apparaat.

Mijn eerste brouwsel was natuurlijk een puinhoop, ik had eerst met alleen water getest wat goed ging. Maar tijdens het eerste brouwen bleven de slangen niet zitten en ging het filteren van het gekookte wort niet echt goed. Als je teveel filtert duurt het enorm.

Niet getreurd de zaak door de gootsteen en nogmaals geprobeerd.
Nu veel beter, het maischen ging ok, ook het wort filteren ging goed met een nieuw gesoldeerde hevelfilter.
Deze batch is gebotteld in flesjes en nu maar afwachten.

Ik heb het laatste weekend (als je begint kan je beter maar doorzetten) mij twist op een alt bier uitgeprobeerd.
Het proces liep goed alleen wat veel water verdampt met de weck ketel (1800 Watt). Ik weet niet of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
SG was 1.060 terwijl ik 1.050 moest hebben, ik heb het een beetje verdunt met gekookt water zodat ik precies 1.050 had.
In ieder geval, bier brouwen is net als de ideale pizza bakken, het kan altijd beter.

De volgende keer zal ik vertellen hoe ze smaken

Paul (Lelystad)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
Re: even voorstellen: Paul net begonnen
« Reactie #1 Gepost op: 07-12-2014 14:33 u »
Welkom Paul,

Bier en pizza is natuurlijk een goede combi.

Succes met het creren van beide.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 07-12-2014 14:50 u »
Welkom Paul001. Ik gebruik ook een weckketel en die verdampt inderdaad lekker en dat is prima. Je hebt het ook goed opgelost gewoon aanvullen met water als je te hoog zit en mocht je een keer te laag uit komen met je SG gewoon effe langer doorkoken. Zo makkelijk kan het zijn.  8)

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-12-2014 15:22 u »
Welkom Paul, meteen met mout beginnen, goed bezig.
Als ik je twee tips mag geven:
Ik zou die STC en die bedrading in een kastje inbouwen, met al dat water in de buurt lijkt me dat veiliger.
Je gistfles: heb je die zo in de kamer staan? Kun je beter uit het licht houden (deken of zo erover).

Offline paul001

• *
« Reactie #4 Gepost op: 07-12-2014 15:37 u »
Hallo JanEric,

Ja die STC moet ik nog inbouwen, heb elektrotechniek gestudeerd zou beter moeten weten :)
Goede tip ik doe even een kleedje over het gistvat, gelukkig is het vrij donker zo voor kerst.

Ik wil me nu wat meer concentreren op het vergisten, het gaat in het begin wel redelijk vlot.
Maar mijn eerste batch had ik met S33 gegist kwam uiteindelijk niet onder de 1.020 uit wat ik toch wat hoog vind.
misschien ligt het aan de gist, ik heb voor de alt S04 gebruikt ik weet niet of dit de juiste keus is omdat ik nog te druk was om het maischen, wort koken en filteren onder de knie krijgen

Proost
Paul

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Leven in de brouwerij! www.debierkaai.net
« Reactie #5 Gepost op: 07-12-2014 16:07 u »
Hoi Paul,

Welkom! Je bent al lekker bezig. Veel plezier met het maken van je eigen bier!  :biersmile:

Heb je het recept van je Alt? Ik heb vandaag ook mijn variatie op een Alt gemaakt.

Offline paul001

• *
« Reactie #6 Gepost op: 07-12-2014 21:10 u »
Ik had dit recept gebruikt, een beetje aangepast aan de spullen die ik had m.b.v. BrouwHulp

RECIPE
Cool Alt
 (5 gallons/19 L, all grain)
 OG = 1.047  FG = 1.010
 IBU = 40  SRM = ~10  ABV = 4.8%

Ingredients
 10.66 lbs. (4.8 kg) Weyermann
     Munich Type I malt (6.5 L)
 10.75 AAU Spalt hops (bittering)
     (2.4 oz./68 g of 4.5%
     alpha acid)
 1.2 oz. (33 g) Spalt hops (aroma)
 Wyeast 1007 (German Ale) or
     White Labs WLP029
     (German Ale)?yeast
 1 cup dried malt extract
     (for priming)

Step by Step

Start with a dough-in at about 122 F (50 C) for a 30-minute rest. Then increase the mash temperature, using a combination of hot-water infusion and direct heat, to 148 F 2 F (64 C 1 C) for a 30-minute beta saccharification rest, to 156 F 2 F (69 C 1 C) for a 30 minute alpha saccharification rest, and finally to 170 F 2 F (77 C 1 C) for the mash-out.

Recirculate your wort until it runs brilliantly clear (about 15 minutes). Then sparge until you reach kettle worts gravity of about 1.042 (10.5 P) to account for evaporation losses during the boil. All-grain brewers should expect to need a total of 6.757.5 gallons (approximately 25.528.5 L) of brewing liquor for mashing and sparging.

In Dsseldorf, boiling times are between 90 and 120 minutes. Longer boils produce a maltier aroma and a slightly deeper color. So take your pick. Add the bittering hops about 60 minutes before shut-down. At the end of the boil, check the kettle gravity and adjust to the Target of OG 1.047 (11.75 P). Depending on your reading, either liquor the wort down or resume the boil for additional evaporation. Add the aroma hops right after shut-down. Stir the wort gently with a spatula to blend the hops in evenly. Then let the brew rest for about 30 minutes to allow for sedimentation of the hot break and debris.

Siphon the wort off the trub and heat exchange it to the proper pitching temperature: 60 F 5 F (16 C 3 C)] for Wyeast 1007; 67 F 2 F (19 C 1 C) for White Labs WLP029. For cleanest results, always ferment the wort slowly at the bottom edge of the yeasts preferred temperature range.

Ferment until the wort is about 90% attenuated (approximately 1.014 or 3.5 P). Then rack and reduce the temperature gradually by about 2 F (1 C) per day until your Altbier reaches a lager temperature of 32 F to 40 F (0 C to 4 C). Let the brew mature for three weeks to two months on the yeast. Altbier gets better with longer lagering. After the first two weeks of lagering, rack the beer off the sediment.

At the end of the lagering period, rack the brew again and prime it for packaging. Traditional altbiers are not very strongly carbonated. If you package your altbier in a Cornelius keg, therefore, maintain a pressure of no more than 12 PSI (0.82 atmospheres). Store altbier at about 41 F (5 C) and serve it at about 50 F (10 C).

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Leven in de brouwerij! www.debierkaai.net
Re: Even voorstellen: Paul net begonnen
« Reactie #7 Gepost op: 07-12-2014 22:51 u »
Mooi eenvoudig recept. Laat maar weten hoe hij is uitgepakt.

Offline paul001

• *
Re: Even voorstellen: Paul net begonnen
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2015 16:59 u »
Het eerste resultaat...
Ziet er mooi uit maar de smaak is een beetje apart een sterke citrus smaak. Als ik de S04 gist smaak in dit forum bekijk dan klopt dat wel. Maar ik vraag me af of het goed is.
Misschien toch iets fout gegaan, of te snel koud gezet.

Tags: