Blikbier, vrij zoet. Doorgisten of niet?

Gestart door hoppa, 06-12-2014 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoppa

Ik ben bezig met mijn eerste blik tripel ooit en heb in ieder geval met veel plezier het vergistingsproces gevolgd. De volgende stap is zeker moutextract. Eigenlijk is alles best gelukt en ben ik nu drie weken naar brouw (siroopaanleng) dag :) Het bier lijkt op bier, maar ik vind het zelf wat zoet. Ik zet hieronder even wat op een rij.

Blik: Brewferm Tripel
Gist: Standaard meegeleverde variant
Apparatuur: De beruchte witte emmers uit het startpakket (bij overigens luchtdicht (genoeg))
Hoeveelheid suiker: 9 * 55 gram (want volgens fabrikant 55 gram per te brouwen liter)
Gist toegevoegd: Vloeibaar (geweekt in 25 graden warm water), toen het siroopmengsel rond de 22 graden was.
SG: 1070 (lager dan wat de fabrikant stelt, maar dat is niet heel vreemd heb ik al begrepen)
Startpunt: Zondag week 1, rond 17:15 klaar en in de emmer (week 1 is bij deze van zondag tot en met zaterdag)

Maandag ochtend week 1 begon het geborrel en dat is eigenlijk goed stevig door blijven gaan tot het vrijdag week 1 af leek te nemen en zaterdag week 1 bijna stil was (zeg 1x per 10m een borrel). Ik heb begrepen dat overhevelen net voordat de gisting echt stopt een goed idee is. Dit leek me het juiste moment. Het soortelijk gewicht was nu 1020

Zaterdagmiddag week 1 heb ik via het kraantje met vulpijpje (om te voorkomen dat het bier ver naar beneden valt en veel zuurstof los maakt) over gehevelt naar een nieuwe emmer met achterlating van de bruine bodem (en de laatste 100 ml vocht oid). Al snel begon het gisten weer op gang te komen terug naar 1x per 8 seconden oid. Dat ging door tot ver in week 2. Op dit moment, zaterdag week 3, staat de deksel nog goed bol en als ik die licht indruk borrelt het waterslot nog met veel plezier. Uit zichzelf is het ding echte vrij stil en borrelt het niet (of nauwelijks en ik ben niet in de buurt als 't gebeurt).

Ik heb eens wat geproefd om te kijken hoe het bier nu was en of ik wilde gaan bottelen. Nu lijkt het op bier, zit er duidelijk alcohol in, maar ik vind het eigenlijk wat zoet. SG is nu 1012

De vraag na dit hele verhaal. Heeft het nut om door te gisten (suiker is zoet, gist eet suiker, hoera: weg zoet)?

Brouwers

Je hebt nu een svg van 82%,dus ik schat dat het niet heel veel meer gaat gisten. Daarnaast is het niet zo met bier wanneer je een hoger eind sg hebt dat je daarmee meteen een zoeter bier hebt. Meerdere factoren spelen hierin in mee. 1012 is eigenlijk al best lage einddichtheid, dus ik denk dat de zoete smaak meer aan het blik ligt.
Dus gewoon 2 dagen wachten, de einddichtheid meten. Indien deze niet meer daalt gewoon bottelen. Het bier zal nog wel wat van smaak veranderen, dus niet raar opkijken als het na een maand of 2 gewoon goed smaakt ;)

Rene Haring

Wachten, gewoon wachten met de blikken van Brewferm. Smaak verandert over tijd en ik vind het lekker. Hier ook een Tripel blik van hen op 30 aug opengetrokken en zelfs een verdunfout gemaakt.  In plaats van 9 liter, 12 liter gemaakt. Voor de zekerheid toen maar wat moutextractpoeder toegevoegd. Uiteindelijk: Blik + 500 g kandij + 500 g moutextractpoeder + 200 g kristalsuiker. Ook wat algemene hop (20 g?) meegekookt voor 10 min in kandijsuiker oplossing.  Filtraat afkoelen in bekende witte gistingsvat  door aan te lengen met 4 l koud water, blik erbij, afvullen tot 12  liter en af laten koelen.  Toen ik achter verdunfout kwam er maar 500 g DME en 200 g kristalsuiker aan toegevoegd.  SG 1070 bij start op 30 aug.  Drooghoppen laatste 5 dagen in 2e vat, en gebotteld op 13 sep in 33 cl flesjes met wat suiker. Vind het nu een prima smakend biertje met mooie heldere amberkleur, stabiele schuimvorming met van die kleine belletjes en "eigen" karakter.

Je moet denk ik veel doen om het fout te laten gaan met hun blikken.  Mijn ervaring tot nu toe is positief en van degene die het proeven ook. Maar hier geldt ook natuurlijk, wat is je referentiekader?

William

Citaat van: Rene Haring op 06-12-2014  15:24 uDrooghoppen laatste 5 dagen in 2e vat, en gebotteld op 13 sep in 33 cl flesjes met wat suiker. Vind het nu een prima smakend biertje met mooie heldere amberkleur, stabiele schuimvorming met van die kleine belletjes en "eigen" karakter.

Je moet denk ik veel doen om het fout te laten gaan met hun blikken.  Mijn ervaring tot nu toe is positief en van degene die het proeven ook. Maar hier geldt ook natuurlijk, wat is je referentiekader?

Hoi René, goh drooghoppen met je eerste blikbrouwsel. Je hebt er flink de vaart in. Succes!

Citaat van: hoppa op 06-12-2014  11:41 uIk ben bezig met mijn eerste blik tripel ooit en heb in ieder geval met veel plezier het vergistingsproces gevolgd. De volgende stap is zeker moutextract. Eigenlijk is alles best gelukt en ben ik nu drie weken naar brouw (siroopaanleng) dag :) Het bier lijkt op bier, maar ik vind het zelf wat zoet. Ik zet hieronder even wat op een rij....
...
...

De vraag na dit hele verhaal. Heeft het nut om door te gisten (suiker is zoet, gist eet suiker, hoera: weg zoet)?

Van begin SG 1070 naar 1012 (neem aan dat het 1012 is ipv 1112) is een mooi eindpunt en dan zou ik wel te durven bottelen. Activiteit in het waterslot na hevelen e.d. is gewoon omdat de temperatuur dan iets is toegenomen en er daardoor meer koolzuur verdwijnt. Zoetheid kan ook komen door de gebruikte gist of door hoge vergistingstemperaturen.

brouwmus

Wat René zegt, klopt ook in mijn ervaring.

Geef het tijd :)

(Mijn eigen Brewferm Tripel zit nu drie weken in de fles en is naar mijn smaak ook erg zoet; ik verwacht dat het nog minstens drie weken duurt voordat het bier lekker gaat worden. Ik had twee blikken tegelijk gebrouwen, met 1 liter amber kandijsiroop, de vergisting is bij mij doorgegaan tot 1014, komend vanaf 1084 met al die suiker... Komt best goed hoor!)

Groet,
John

hoppa

Bedankt voor de reacties, ik ga deze week in de avond bottelen en wachten :)

bjorri

Citaat van: hoppa op 06-12-2014  11:41 uZaterdagmiddag week 1 heb ik via het kraantje met vulpijpje (om te voorkomen dat het bier ver naar beneden valt en veel zuurstof los maakt) over gehevelt naar een nieuwe emmer met achterlating van de bruine bodem (en de laatste 100 ml vocht oid). Al snel begon het gisten weer op gang te komen terug naar 1x per 8 seconden oid. Dat ging door tot ver in week 2.
Citaat van: William op 06-12-2014  17:06 uActiviteit in het waterslot na hevelen e.d. is gewoon omdat de temperatuur dan iets is toegenomen en er daardoor meer koolzuur verdwijnt.
Bijna een week lijkt mij wat lang voor temperatuurverschil. Tenzij het vat aldoor aan het opwarmen en afkoelen is. Maar dat kan je zien of het waterslot tijdens afkoelen fout om borrelt.

Marcel_k

Klinkt prima Hoppa, dat gaat wel goed komen.
Bij een volgende blik tripel, zou je eens kunnen proberen wat koriander en sinaasappelschil toe te voegen, om in de buurt van tripel karmeliet te komen. Tenminste, dat ga ik doen :-)
Of wellicht met koudhoppen.

Succes!

hoppa

Citaat van: bjorri op 08-12-2014  12:28 uBijna een week lijkt mij wat lang voor temperatuurverschil. Tenzij het vat aldoor aan het opwarmen en afkoelen is. Maar dat kan je zien of het waterslot tijdens afkoelen fout om borrelt.

Het is zeker redelijk constant geweest. Ik kan lastig temperatuur gecontroleerd vergisten, maar het vat stond in de ruimte waar de termostaat van de CV ook was en we hebben drie weken constant de CV op 20 gehouden. Ik dacht zelf dat de extra beweging die overhevelen veroorzaakt weer wat heractiveerde. Maar is het niet normaal dan, dat tijdens "lagering" het gisten weer wat actiever op gang komt?

Citaat van: Marcel_k op 08-12-2014  16:28 uKlinkt prima Hoppa, dat gaat wel goed komen.
Bij een volgende blik tripel, zou je eens kunnen proberen wat koriander en sinaasappelschil toe te voegen, om in de buurt van tripel karmeliet te komen. Tenminste, dat ga ik doen :-)
Of wellicht met koudhoppen.

Succes!

Volgende stap wordt een Pale Ale van Moutpoeder en hop, maar die tripel gaat er ook wel weer komen :)

hoppa

Ter info. Het is inderdaad nog helemaal goed gekomen. Het bier ruikt nog steeds wat zoetig, maar de zoete smaak was er na twee weken warm staan (en een paar uur koud) zo goed als uit verdwenen. De andere flessen liggen inmiddels al weer 3 weken in de koelkast.

Het is geen Westmalle, maar na alle verhalen over blikbier ben ik zeker niet teleurgesteld. De voorbereidingen voor een blond bier van moutpoeder en hop zijn in volle gang. Stapje voor stapje vooruit  :biersmile:

brouwmus

Gelukkig :)

Ik zou wel de flessen rechtop houden gedurende de nagisting, bewaren én koelen. Tenzij je bewust zo veel mogelijk gist wilt meeschenken (persoonlijke voorkeur, niets mis mee).

hoppa

Hmm, daar heb ik eigenlijk gewoon niet over nagedacht. Het zakt nu natuurlijk naar de bodem, maar als het flesje straks rechtop staat is dat ineens de zijkant. Ik zal ze nog eens rechtop zetten. Er ligt toch niets anders in die ijskast dan bier :D

Marcel_k

Citaat van: hoppa op 14-01-2015  12:09 uDe voorbereidingen voor een blond bier van moutpoeder en hop zijn in volle gang. Stapje voor stapje vooruit  :biersmile:
Hoppa, even offtopic, ik wil ook de stap maken naar moutpoeder, maar geen idee hoe ik dat moet doen. Heb jij iets van een stappenplan / manual / boek dat jij gebruikt? welke dan?

brouwmus

Als je het Engels machtig bent, kun je terecht bij How To Brew van John Palmer, hoofdstuk 1. Ook op het 'Brew Your Own' forum vind je veel informatie over de minimash-methode.

Succes!

Groet,
John

dutch food geek

Citaat van: Marcel_k op 16-01-2015  00:27 uHoppa, even offtopic, ik wil ook de stap maken naar moutpoeder, maar geen idee hoe ik dat moet doen. Heb jij iets van een stappenplan / manual / boek dat jij gebruikt? welke dan?

Ik had wat geschreven als antwoord op Eelco zijn stout zaken. Daar staat een soort van stappenplan in.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27677.msg424194.html#msg424194

Misschien helpt dat al om een idee te krijgen.

Voor een Nederlandstalig boek zou ik deze aan willen raden.
Hier een review
Anders inderdaad de hierboven aangehaalde How to Brew van Palmer.

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 16-01-2015  14:33 uIk had wat geschreven als antwoord op Eelco zijn stout zaken. Daar staat een soort van stappenplan in.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27677.msg424194.html#msg424194

Misschien helpt dat al om een idee te krijgen.

Voor een Nederlandstalig boek zou ik deze aan willen raden.
Hier een review
Anders inderdaad de hierboven aangehaalde How to Brew van Palmer.


Toppie Brouwmus en dutch food geek. bedankt, ik ga lekker lezen!  :)
Overigens heb ik 'Zelf bier brouwen' al in bezit, maar daarmee kan ikzelf niet echt aan de slag met mini-mash. Wel verder zeer leerzaam en leuk.

dutch food geek

Citaat van: Marcel_k op 16-01-2015  20:47 uToppie Brouwmus en dutch food geek. bedankt, ik ga lekker lezen!  :)
overigens heb ik 'Zelf bier brouwen' al in bezit, maar daarmee kan ikzelf niet echt aan de slag met mini-mash. Wel verder zeer leerzaam en leuk.

Lees het hoofdstuk met de extract recepten eens goed. Daarin staan een aantal werkwijzes omschreven... Deze recepten werken trouwens prima :)

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 17-01-2015  00:40 uLees het hoofdstuk met de extract recepten eens goed. Daarin staan een aantal werkwijzes omschreven... Deze recepten werken trouwens prima :)
Ja, ik zag ze staan. Eerste keer gewoon niet genoeg interesse voor gehad omdat ik aan het blikbrouwen ben. Maar dit is inderdaad precies wat ik zoek, dus dank! Boek van Palmer en jouw eigen uitleg is trouwens ook duidelijk.
ps: af en toe mis ik trouwens in die recepten v "Zelf Bier Brouwen" zoiets (basaals) als aantal liter water (!?). Bracht me wel op het idee om ook in dit forum gewoon eens door de recepten te grasduinen, misschien staan daar ook wel wat mini-maisch dingen tussen.
ps2: en nogmaals sorry Hoppa voor het off-topic ;-)

dutch food geek

Citaat van: Marcel_k op 17-01-2015  13:23 ups: af en toe mis ik trouwens in die recepten v "Zelf Bier Brouwen" zoiets (basaals) als aantal liter water (!?).

Staat vaak in de tekst... niet in de lijst met ingrediënten...

Jacques

Citaat van: Marcel_k op 17-01-2015  13:23 uBracht me wel op het idee om ook in dit forum gewoon eens door de recepten te grasduinen, misschien staan daar ook wel wat mini-maisch dingen tussen.

Hier is op het forum wel vaker over geschreven maar eerlijk gezegd niet zo heel veel. Dat is niet verwonderlijk want je zit nog steeds voor een groot deel vast aan een halffabricaat (moutextract). De meeste maken de stap naar het moutbrouwen omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt en mout minder kost dan moutextract.

Als je gaat zoeken op het forum zoek dan op "moutextract steepen".

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 17-01-2015  21:57 uDe meeste maken de stap naar het moutbrouwen omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt en mout minder kost dan moutextract.
Als je gaat zoeken op het forum zoek dan op "moutextract steepen".
Voorlopig ga ik de stap naar mout nog niet doen, nog geen zin in maischen ;-)

Maar bedankt, ik ga zoeken op steepen!
Bedankt

RienP

Als je meer info wil over extract brouwen in combinatie met "steepen" kijk dan ook eens op homebrewtalk.com. Daar heb je een heel forumsectie over extractbrouwen. Uiteraard  wel op de Amerikaanse markt afgestemd. Zo is in Amerika een veel grotere variatie in moutextracten te koop dan in Nederland/ België.

Marcel_k

Citaat van: RienP op 23-01-2015  21:50 uAls je meer info wil over extract brouwen in combinatie met "steepen" kijk dan ook eens op homebrewtalk.com.
Bedankt Rien.

dutch food geek

Moutextract brouwen is niet zo moeilijk en geeft je veel meer vrijheid om je eigen recepten samen te stellen.
In het buitenland zijn er op websites genoeg extract en partial mash recepten te vinden om te beginnen.

Er zijn volgens mij een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
1. Gebruik alleen licht moutextract. Kleur en extra smaken haal je uit speciaal granen die je steept;
2. Gebruik alleen droog extract. gemakkelijk af te wegen en vaak beter van kwaliteit dan vloeibaar extract in NL;
3. Vermijd volledig extract brouwen. Gebruik enkele speciaal granen om smaak en body te verhogen;
4. Voor het beste resultaat gebruik maximaal tot 70% van de SG-punten in extract, dus gebruik altijd wat granen;
5. Voor lichtere bieren (kleur) gebruik minder extract;
6. Bier dat gedomineerd wordt door Hop, kruiden, donkere granen of sterke gist smaken (weizen bv) kan meer extract hebben. Ik maak regelmatig een 100% extract weizen en dat gaat goed.

Dan is de procedure constant hetzelfde:
1. plet je speciaalgranen
2. stop je speciaalgranen in een zakje (worden verkocht als hopzakjes)
3. verwarm water tot 65 à 70 graden en steep gedurende 20-30 minuten (langer voor meer smaak, heter voor meer geroosterde bieren). Tijdens het steepen kan je best even soppen met je zakje.
4. haal je zak uit het wort (ja, het is nu al wort) en laat goed uitlekken. (NIET!!! uitknijpen)
5. breng je wort aan de kook en weeg ondertussen je eerste hoptoevoeging en je eerste moutextracttoevoeging af. Ik voeg graag het meeste extract in de laatste 15 min toe om zo min mogelijk verkleuring te krijgen. Als je dus langer dan 15 minuten wil koken niet al het extract bij het begin van de kook toevoegen. Langer dan 15 minuten koken is alleen nodig om minder smaakcomponenten van je bitterhop mee te krijgen en je kan wat minder hop gebruiken om op dezelfde bitterheid te blijven.
6. Voeg je extract toe van het vuur af.
7. breng alles weer aan de kook en voeg de (eerste) hop toe
8. kook gedurende de geplande tijd en voeg hop toe wanneer nodig (en evt 15 minuten voor het eind van je kook de rest van je extract)
9. koel alles na het koken zo snel mogelijk. Dat kan bv makkelijk met een wortkoeler of door een kleiner volume te koken dan je uiteindelijk wil hebben en de hete wort met zo koud mogelijk water aan te vullen tot het gewenste niveau.
10. voeg de gist toe en laat vergisten

Vanaf hier is alles hetzelfde als bij blikbrouwen.
Voordeel: je bent niet gebonden aan de smaak van de samensteller van het blik
nadeel: je moet zelf een recept maken en meer ingrediënten in huis halen...

Dan een aantal websites waar je makkelijk extract recepten kunt vinden
Brewtoad Je kan hier zoeken op stijl, gewenste hoppen, graansoorten, extractbrouwen, moutbrouwen, deelmaisch enz.
Beer Smith Recipes Ook hier, zoeken op wat je wilt en sorteren op extract bv.
Beerrecipes.org eigenlijk gelijk aan bovenstaande.

Dan tenslotte: KLIK HIER ;) ;)

Succes ermee!

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 25-01-2015  13:27 uMoutextract brouwen is niet zo moeilijk en geeft je veel meer vrijheid om je eigen recepten samen te stellen.
In het buitenland zijn er op websites genoeg extract en partial mash recepten te vinden om te beginnen.

Met moutextract zit je altijd vast aan een halfproduct waar je niet zo veel invloed op hebt. Neemt niet weg dat je wel meer kunt variëren dan met een kant en klaar pakket.
Het is overigens wel een beetje jammer dat er in Nederland niet zo veel verschillende moutextracten te koop zijn. En als je moutexract in het buitenland besteld wordt het allemaal toch wel erg kostbaar.

Voor echte vrijheid moet toch met mout aan de gang gegaan worden. Zo heel moeilijk is dat niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.