Met moutextract zit je altijd vast aan een halfproduct waar je niet zo veel invloed op hebt. Neemt niet weg dat je wel meer kunt variëren dan met een kant en klaar pakket.
Dit vind ik wel een beetje heel kort door de bocht. Ik durf te stellen dat elk bier dat je in volledig mout maakt ook te maken is met mout-extract, zij het een mini-maisch, moutextract alleen of welke tussenvorm dan ook. Het is denk ik juist een hele mooie stap om zelf je eigen recepten samen te kunnen stellen, de smaak van ingredienten te kunnen leren kennen en misschien meer voldoening uit je brouwsels te kunnen halen. Dat moutextract een halfproduct is, is absoluut waar. Maar je hebt er net zo veel invloed op als jij hebt op een maisch van alleen pilsmout (of welke basismout ze dan ook gebruiken). Als je goed extract hebt, is het weinig anders dan een wort van alleen basismout. Daarbuiten is het dus volledig aan jezelf wat je er van maakt, wat je er mee doet. Elke bierstijl is te maken en goed ook. Er worden immers prijzen gewonnen met bieren gemaakt met moutextract...
Ik heb het uiteraard alleen over ongehopt extract...
Het is overigens wel een beetje jammer dat er in Nederland niet zo veel verschillende moutextracten te koop zijn. En als je moutexract in het buitenland besteld wordt het allemaal toch wel erg kostbaar.
Op dit moment is makkelijk verkrijgbaar:
poeder van Brewferm en Muntons
vloeibaar van Coopers (schijnt een nieuwe formule te zijn, zal ik eens proberen), Muntons en Brewferm
Als meer mensen regelmatig moutextract gebruiken in grotere hoeveelheden wordt het voor de aanbieders ook interessanter om meer merken en diversiteit in hun aanbod op te nemen.
Dan blijft staan dat ik zeg dat je licht extract moet gebruiken en je kleur en extra's uit speciaal granen moet halen.
Voor echte vrijheid moet toch met mout aan de gang gegaan worden. Zo heel moeilijk is dat niet.
En dit is een opmerking die echt helemaal nergens op slaat. Leg me dit eens uit... Welk bier kan ik niet brouwen met moutextract dat ik wel met alleen mout kan maken.
Dan zijn er ook nog dingen als tijd en ruimte.
Ik brouw volmout en ik woon in een appartement, het gaat, maar het is behelpen en woekeren met de ruimte.
Dus ja, soms brouw ik met extract, is makkelijk, gaat snel en voor heel veel bieren zijn de resultaten minstens net zo goed als dat ik het met alleen mout zou doen.
Met dit soort stellingen laat je het lijken alsof brouwen met extract niet goed genoeg is, niet echt is. Of je daarmee nooit lekkere bieren kan maken. Alsof het minderwaardig is, en dat is het niet! Moutextract geeft je net zo veel vrijheid als alleen mout. jij bent ook gebonden aan de kwaliteit van de ingredienten die je te pakken kan krijgen en
alle soorten bier kunnen in extract gemaakt worden. Dus wat nu minder vrijheid?