Blikbier, vrij zoet. Doorgisten of niet?

Gestart door hoppa, 06-12-2014 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 25-01-2015  21:18 uMet moutextract zit je altijd vast aan een halfproduct waar je niet zo veel invloed op hebt. Neemt niet weg dat je wel meer kunt variëren dan met een kant en klaar pakket.

Dit vind ik wel een beetje heel kort door de bocht. Ik durf te stellen dat elk bier dat je in volledig mout maakt ook te maken is met mout-extract, zij het een mini-maisch, moutextract alleen of welke tussenvorm dan ook. Het is denk ik juist een hele mooie stap om zelf je eigen recepten samen te kunnen stellen, de smaak van ingredienten te kunnen leren kennen en misschien meer voldoening uit je brouwsels te kunnen halen. Dat moutextract een halfproduct is, is absoluut waar. Maar je hebt er net zo veel invloed op als jij hebt op een maisch van alleen pilsmout (of welke basismout ze dan ook gebruiken). Als je goed extract hebt, is het weinig anders dan een wort van alleen basismout. Daarbuiten is het dus volledig aan jezelf wat je er van maakt, wat je er mee doet. Elke bierstijl is te maken en goed ook. Er worden immers prijzen gewonnen met bieren gemaakt met moutextract...

Ik heb het uiteraard alleen over ongehopt extract...

Citaat van: Jacques op 25-01-2015  21:18 uHet is overigens wel een beetje jammer dat er in Nederland niet zo veel verschillende moutextracten te koop zijn. En als je moutexract in het buitenland besteld wordt het allemaal toch wel erg kostbaar.

Op dit moment is makkelijk verkrijgbaar:
poeder van Brewferm en Muntons
vloeibaar van Coopers (schijnt een nieuwe formule te zijn, zal ik eens proberen), Muntons en Brewferm

Als meer mensen regelmatig moutextract gebruiken in grotere hoeveelheden wordt het voor de aanbieders ook interessanter om meer merken en diversiteit in hun aanbod op te nemen.
Dan blijft staan dat ik zeg dat je licht extract moet gebruiken en je kleur en extra's uit speciaal granen moet halen.

Citaat van: Jacques op 25-01-2015  21:18 uVoor echte vrijheid moet toch met mout aan de gang gegaan worden. Zo heel moeilijk is dat niet.

En dit is een opmerking die echt helemaal nergens op slaat. Leg me dit eens uit... Welk bier kan ik niet brouwen met moutextract dat ik wel met alleen mout kan maken.
Dan zijn er ook nog dingen als tijd en ruimte.
Ik brouw volmout en ik woon in een appartement, het gaat, maar het is behelpen en woekeren met de ruimte.
Dus ja, soms brouw ik met extract, is makkelijk, gaat snel en voor heel veel bieren zijn de resultaten minstens net zo goed als dat ik het met alleen mout zou doen.

Met dit soort stellingen laat je het lijken alsof brouwen met extract niet goed genoeg is, niet echt is. Of je daarmee nooit lekkere bieren kan maken. Alsof het minderwaardig is, en dat is het niet! Moutextract geeft je net zo veel vrijheid als alleen mout. jij bent ook gebonden aan de kwaliteit van de ingredienten die je te pakken kan krijgen en alle soorten bier kunnen in extract gemaakt worden. Dus wat nu minder vrijheid?

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 25-01-2015  13:27 uMoutextract brouwen is niet zo moeilijk en geeft je veel meer vrijheid om je eigen recepten samen te stellen.

.....
Succes ermee!
Wauw, impressive. Supertje bedankt voor al die goeie tips. Precies wat ik zoek. :-) :-)
en inderdaad, ik ga poeders gebruiken, alleen al omdat die beter te bewaren zijn. ik ga binnenkort denk ik eens een keertje naar Brouwmarkt, op zondag. Lekker een uurtje shoppen daar ;-)

Brouwers

Citaat van: Marcel_k op 26-01-2015  19:09 uWauw, impressive. Supertje bedankt voor al die goeie tips. Precies wat ik zoek. :-) :-)
en inderdaad, ik ga poeders gebruiken, alleen al omdat die beter te bewaren zijn. ik ga binnenkort denk ik eens een keertje naar Brouwmarkt, op zondag. Lekker een uurtje shoppen daar ;-)

Beter te bewaren als wat? Mout?
Mout is goed opgeslagen meerdere jaren houdbaar, dus daarvoor zou ik het niet doen. Plus ook nog stukken goedkoper ook. Maar vooral lekker brouwen, het is sowieso een verbetering tov blik :proost:

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 26-01-2015  10:48 uDit vind ik wel een beetje heel kort door de bocht. Ik durf te stellen dat elk bier dat je in volledig mout maakt ook te maken is met mout-extract, zij het een mini-maisch, moutextract alleen of welke tussenvorm dan ook. Het is denk ik juist een hele mooie stap om zelf je eigen recepten samen te kunnen stellen, de smaak van ingrediënten te kunnen leren kennen en misschien meer voldoening uit je brouwsels te kunnen halen. Dat moutextract een halfproduct is, is absoluut waar. Maar je hebt er net zo veel invloed op als jij hebt op een maisch van alleen pilsmout (of welke basismout ze dan ook gebruiken). Als je goed extract hebt, is het weinig anders dan een wort van alleen basismout. Daarbuiten is het dus volledig aan jezelf wat je er van maakt, wat je er mee doet. Elke bierstijl is te maken en goed ook. Er worden immers prijzen gewonnen met bieren gemaakt met moutextract...

Moutextract is toch echt een halfproduct. Als je zelf maischt heb je veel meer in de hand. Je kunt het maischschema sturen om meer of minder vergistbare suikers te krijgen. Bij moutextract zit je vast aan de verhouding vergistbare en niet-vergistbare suikers die het extract heeft. Daar kun je niet veel aan doen. Hoogstens kun je een andere gist gebruiken om zo een hogere of lagere vergistingsgraad te krijgen. Maar het gebruik van een andere gist betekent ook dat je ander smaakprofiel krijgt en dat is niet altijd gewenst.
En ja, door te mini-maischen kun je invloed uitoefenen op de smaak van het bier (lees moutigheid) maar als maischt is die invloed veel groter. Er zijn immers tal van verschillende basismouten en je kunt allerlei verhoudingen tussen de baismouten hanteren. De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos.

Overigens is hier in Nederland bij mijn weten het maar één keer voorgekomen dat een bier met alleen moutextract in de prijzen is gevallen. In Amerika komt het veel meer voor. Maar ik heb begrepen dat het aanbod aan moutextract daar veel groter is dan hier.

Marcel_k

Citaat van: Brouwers op 26-01-2015  20:15 uBeter te bewaren als wat? Mout?:
Beter als vloeibaar extract.

hobbybob

CiteerDit vind ik wel een beetje heel kort door de bocht. Ik durf te stellen dat elk bier dat je in volledig mout maakt ook te maken is met mout-extract

Boute stelling volgens mij.
Je komt tegenwoordig heel ver met light-medium-amber-dark-extra dark maar je special mouten mis je

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 26-01-2015  22:53 uMoutextract is toch echt een halfproduct. Als je zelf maischt heb je veel meer in de hand. Je kunt het maischschema sturen om meer of minder vergistbare suikers te krijgen. Bij moutextract zit je vast aan de verhouding vergistbare en niet-vergistbare suikers die het extract heeft. Daar kun je niet veel aan doen. Hoogstens kun je een andere gist gebruiken om zo een hogere of lagere vergistingsgraad te krijgen. Maar het gebruik van een andere gist betekent ook dat je ander smaakprofiel krijgt en dat is niet altijd gewenst.
En ja, door te mini-maischen kun je invloed uitoefenen op de smaak van het bier (lees moutigheid) maar als maischt is die invloed veel groter. Er zijn immers tal van verschillende basismouten en je kunt allerlei verhoudingen tussen de baismouten hanteren. De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos.

Overigens is hier in Nederland bij mijn weten het maar één keer voorgekomen dat een bier met alleen moutextract in de prijzen is gevallen. In Amerika komt het veel meer voor. Maar ik heb begrepen dat het aanbod aan moutextract daar veel groter is dan hier.

Ik spreek ook niet over bieren gebrouwen met alleen moutextract, die winnen vrijwel nooit een prijs. Wel bieren waar een groot deel van de stort bestaat uit moutextract. Dat je die in Nederland niet of nauwelijks tegenkomt heeft er denk ik mee te maken dat brouwen met moutextract gezien wordt als minderwaardig ten opzichte van moutbrouwen. Dat zie je hier op het forum ook regelmatig terug. Dus ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken in plaats van in de mindere kwaliteit van moutextract brouwsels.

Dan wat je zegt over de vergistbaarheid van het wort. Je kan daar met moutextract nog steeds erg goed in sturen. Voor een groot aantal bieren wil je een goede vergistbaarheid, dus dan is moutextract, dat gezien mijn ervaring, gemaakt wordt om zo goed mogelijk vergistbaar te zijn geen enkel probleem. Dan krijg je dus keurig wat je wilt. Wil je meer onvergistbare suikers, dus een zoeter, voller, moutiger bier. Dan voeg je meer speciaalgranen toe. Deze zullen je meer moutgevoel en onvergistbare suikers geven. De regels die we hanteren over een maximale stort van speciaalgranen gelden ook veel minder bij moutextractbrouwsels dan bij volmout. Zoals ik al eerder zei, je wil maximaal 70% van je SG punten uit extract halen, uitzonderingen daargelaten, de rest uit speciaal granen. Daardoor kan je sturen in de vergistbaarheid van je brouwsels, sturen in het mondgevoel en de moutigheid van je bieren. Het is geen enkel probleem om daarin bijvoorbeeld ook sterk enzymatrische mouten in op te nemen (Vienna of zo), door de relatief hoge temperatuur van het steepen zal je dan juist aan de gang zijn om onvergistbare suikers te creëren en zo net zo sterk te sturen op de moutigheid van het bier.

Als je de beperkingen van je product en je installatie kent is het net zo goed mogelijk om perfecte bieren te maken met extract als met alleen mout. Ik zou zelfs durven stellen dat een aantal bieren zullen winnen in kwaliteit en betrouwbaarheid van het brouwproces en herhaalbaarheid met extract ten opzichte van alleen mout.

Belangrijk blijft: kies je grondstoffen zorgvuldig, werk zorgvuldig en geniet van je hobby.

dutch food geek

Citaat van: hobbybob op 27-01-2015  14:05 uBoute stelling volgens mij.
Je komt tegenwoordig heel ver met light-medium-amber-dark-extra dark maar je special mouten mis je

Boute stelling, ja. Klopt. Maar... Ik zeg niet gebruik verschillende soorten extract. Gebruik alleen licht extract en haal je karakter van je bier uit het steepen met speciaalgranen. Ga niet verschillende soorten extract mixen. Haal je kleur en smaak voor bijvoorbeeld een stout uit chocolade mout, zwarte mout en een stevige caramelmout. Oftewel vervang je basismout (hoofdbestanddeel van je stort) door extract en steep met speciaalgranen om het bier te krijgen dat je wilt. beschouw extract alleen als de vervanger van je basismout en denk vanaf daar verder.

EvdBroek

Citaat van: dutch food geek op 26-01-2015  10:48 uDit vind ik wel een beetje heel kort door de bocht. Ik durf te stellen dat elk bier dat je in volledig mout maakt ook te maken is met mout-extract, zij het een mini-maisch, moutextract alleen of welke tussenvorm dan ook.

Citaat van: dutch food geek op 27-01-2015  14:18 uIk spreek ook niet over bieren gemaakt met alleen moutextract, die winnen vrijwel nooit een prijs. Wel bieren waar een groot deel van de stort bestaat uit moutextract.

Je spreekt jezelf wel tegen...


dutch food geek

Citaat van: Marcel_k op 26-01-2015  23:41 ubeter als vloeibaar extract

Vloeibaar extract is niet te bewaren als het blik eenmaal open is. Het is moeilijk af te wegen in kleinere hoeveelheden. Dat is de hoofdreden om droog extract te gebruiken. Een dicht blik vloeibaar extract is heel lang houdbaar!

Droog extract is zeer hygroscopisch, het wordt met gewoon het vocht dat in de lucht zit al snel een grote plakbende. Dus je zal het wel zo droog mogelijk op moeten slaan. En uit de buurt van vocht houden wanneer je afweegt, maar het is tenminste af te wegen en in andere hoeveelheden dan vloeibaar extract te gebruiken. Gebruik dus alleen vloeibaar extract als je merkt dat de kwaliteit van dat extract significant beter is dan de kwaliteit van droog extract. Dat heb ik in NL nog niet gemekt. Maar ik ken het Coopers extract niet, dus ik zal dat binnenkort eens proberen. Gebruik dan volle blikken en voeg droog extract toe om de gewenste hoeveelheid SG-punten te halen. Voor nu adviseer ik in Nederland alleen droog extract.

dutch food geek

Citaat van: EvdBroek op 27-01-2015  14:24 uJe spreekt jezelf wel tegen...

Oké in die zin heb je gelijk. Elk bier is te maken met moutextract en steepen met granen. Mijn fout. Had wat te snel getikt en niet zorgvuldig genoeg terug gelezen. Als ik denk aan alleen moutextract denk ik aan moutextract en steepen met speciaalgranen. Een mini-maisch is wat anders, dan maisch je een kleine hoeveelheid (dus ook basismout) en vul je aan met moutextract om tot het gewenste SG te komen.

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 27-01-2015  14:18 uDan wat je zegt over de vergistbaarheid van het wort. Je kan daar met moutextract nog steeds erg goed in sturen. Voor een groot aantal bieren wil je een goede vergistbaarheid, dus dan is moutextract, dat gezien mijn ervaring, gemaakt wordt om zo goed mogelijk vergistbaar te zijn geen enkel probleem. Dan krijg je dus keurig wat je wilt. Wil je meer onvergistbare suikers, dus een zoeter, voller, moutiger bier. Dan voeg je meer speciaalgranen toe. Deze zullen je meer moutgevoel en onvergistbare suikers geven. De regels die we hanteren over een maximale stort van speciaalgranen gelden ook veel minder bij moutextractbrouwsels dan bij volmout. Zoals ik al eerder zei, je wil maximaal 70% van je SG punten uit extract halen, uitzonderingen daargelaten, de rest uit speciaal granen. Daardoor kan je sturen in de vergistbaarheid van je brouwsels, sturen in het mondgevoel en de moutigheid van je bieren. Het is geen enkel probleem om daarin bijvoorbeeld ook sterk enzymatrische mouten in op te nemen (Vienna of zo), door de relatief hoge temperatuur van het steepen zal je dan juist aan de gang zijn om onvergistbare suikers te creëren en zo net zo sterk te sturen op de moutigheid van het bier.

Mijn ervaring met moutextract is dat deze een vrij slechte vergistbaarheid heeft. Wanneer je bij moutextract caramouten gaat toevoegen wordt de vergistbaarheid nog minder. Donkere mout (zwarte en chocolademout) kan een drogend mondgevoel geven. Dat is bij een moutbrouwsel niet anders. Overigens is het bekend als veel donkere mout gebruikt dat ook invloed heeft op de vergistbaarheid van je brouwsel. Die wordt lager...

Als je een grote hoeveelheid mout gebruikt om de daaruit afkomstige enzymen het de onvergistvare suikers van het moutextact verder af te breken ben je in mijn optiek niet meer bezig met extractbrouwen maar aan het mini-maischen. Daar is niets mis mee maar het toch net wat anders dan extractbrouwen in enge zin. Naar mijn idee kun je dan net zo goed meteen volledig gaan maischen.
Nogmaals je hebt dan veel meer mogelijkheden en je bent een heel stuk goedkoper uit. Mijn voorkeur voor maischen boven mini-maischen is daarop gebaseerd. Dat heeft niets met minderwaardigheid van moutextract te maken. Omdat ik een Braumeister heb overweeg ik ook voor een zwaarder bier moutextract te gebruiken. Ik zeg dus niet dat moutextract een product is dat je nooit moet gebruiken. Maar als je het altijd gebruikt ben je duur uit...

hoppa

Citaat van: Jacques op 25-01-2015  21:18 uMet moutextract zit je altijd vast aan een halfproduct waar je niet zo veel invloed op hebt. Neemt niet weg dat je wel meer kunt variëren dan met een kant en klaar pakket.
Het is overigens wel een beetje jammer dat er in Nederland niet zo veel verschillende moutextracten te koop zijn. En als je moutexract in het buitenland besteld wordt het allemaal toch wel erg kostbaar.

Voor echte vrijheid moet toch met mout aan de gang gegaan worden. Zo heel moeilijk is dat niet.

Ik vind het vooral fijn dat ik stapsgewijs wat spullen kan aanschaffen. Van startpakket blik, naar extract naar alles zelf. Handig qua geld. Handig om te leren en handig om te kijken of je het echt leuk vind.

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 25-01-2015  21:18 uHet is overigens wel een beetje jammer dat er in Nederland niet zo veel verschillende moutextracten te koop zijn.
Klopt Jacques, ik was zondag naar Almere gereden om eens lekker te shoppen bij Brouwmarkt. Zal je net zien dat bijvoorbeeld de Pale moutextract er niet was. ik heb nu wel Light en Wheat, elk 5 kg.
ik neem gewoon tip 1 van DFG ter harte: "Gebruik alleen licht moutextract. Kleur en extra smaken haal je uit speciaal granen die je steept".
En zo ga ik het lekker doen :-)
Veel zin in, ik begin met een witbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.