Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies van White Labs  (gelezen 1258 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
Advies van White Labs
« Gepost op: 04-03-2015 22:11 u »
Vandaag voor een ondergister op aan het kweken van white labs en het viel me pas voor het eerst op dat ze op de verpakking adviseren om, ongeacht de uiteindelijke vergistingstemperatuur, het te vergisten wort op 21 graden te houden tot de vergisting begonnen is. Dit in tegenstelling tot wat andere fabrikanten adviseren.
Heb je hierdoor niet een groter risico op smaakafwijkingen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Advies van White Labs
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2015 23:05 u »
Op een verpakking van 12 jan 15 die ik hier voor mij heb zie ik een temperatuur van 18 tot 22 ºC staan die aangehouden moet worden voordat de vergisting zichtbaar aanslaat.

Nieuw is dat vermeld wordt dat je voor wort zwaarder dan 1060 en voor ondergist meer gist nodig is dan de inhoud van de verpakking.

Het is bekend dat aan het begin van de vergisting veel hogere alcoholen aangemaakt worden. Een hogere starttemperatuur zorgt voor meer hogere alcoholen. Omdat esters gevormd worden uit alcoholen en zuren heeft de starttemperatuur een grote invloed op het smaakprofiel.

Tags: