Vermogen

Gestart door Markiej87, 05-12-2014 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Dag hobbybrouwers,

Momenteel ben ik met de eerste stappen bezig om in mijn hobbykamer een klein brouwerijtje aan te leggen. Mijn vraag aan jullie is, hoeveel vermogen zou ik nodig hebben om 40 en om 70 liter bier te brouwen. Ik ben in het begin niet van plan om meteen 70 te doen maar wil eventueel wel die mogelijkheid hebben, hangt er een beetje vanaf hoeveel ik nodig ga hebben.

Ik ga werken met gas.

Hoop dat iemand dit weet! Bedankt, Mark.

brouwmus

Helaas weet ik het antwoord niet, maar ben hierin wel geïnteresseerd. Ik hou het topic daarom in de gaten :)

Op termijn wil ik namelijk ook "echt" gaan brouwen (maar wel kleiner dan jij; max. 25 liter).

Ik zou daarvoor de wokbrander van de kookplaat willen gebruiken, die is 5,5 kW. Ben benieuwd of dat kan.

Groet,
John

wilbertd

Dit is een handig tooltje.
Het vertelt je de tijd die nodig is om een bepaalde hoeveelheid water aan de kook te krijgen bij een ingestelde hoeveelheid watt.
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Zo kost het bijvoorbeeld 43 minuten om 40 liter (wat zo'n 25 liter bier oplevert) met een 5,5 kW brander aan de kook te brengen.

hansHalberstadt

Het vermogen van de brander komt niet allemaal in het water terecht, slechts 70-80% of zoiets. ca 8000 Watt lijkt me wel erg handig voor die hoeveelheid.

Markiej87

Citaat van: wilbertd op 05-12-2014  19:47 uDit is een handig tooltje.
Het vertelt je de tijd die nodig is om een bepaalde hoeveelheid water aan de kook te krijgen bij een ingestelde hoeveelheid watt.
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Zo kost het bijvoorbeeld 43 minuten om 40 liter (wat zo'n 25 liter bier oplevert) met een 5,5 kW brander aan de kook te brengen.
Ik heb van horen zeggen dat 5,5 kW veel te weinig is om 40 liter bier mee te brouwen. 25 liter zou nog wel lukken denk ik. Ik breng nu 23 liter water aan de kook met 2,8vkW.

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2014  21:23 uHet vermogen van de brander komt niet allemaal in het water terecht, slechts 70-80% of zoiets. ca 8000 Watt lijkt me wel erg handig voor die hoeveelheid.
Ik hoorde van een brouwer dat 10 kW net genoeg was voor 40 liter bier. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? :)

Zooms

Wat ook weer van belang is de combinatie van brander en pan. Mijn brander geeft net een iets te breed vlambed waardoor er soms vlammen langs de pan omhoog gaan. Dat is natuurlijk niet best voor het rendement. Er zijn echter wel branders die de vlam binnen het bodemoppervlak houden. Je hebt dan een betere warmteoverdracht.

Alleen vermogen zegt dus nog niet zo veel.

Oxhead

Ik kan 80 liter brouwen met 13,5 kW op gas en 20 liter met 1,8 kW elektrisch.
 :brouwen:

Zooms

Citaat van: Oxhead op 06-12-2014  10:55 uIk kan 80 liter brouwen met 13,5 kW op gas en 20 liter met 1,8 kW elektrisch.
 :brouwen:

Wat is dan je verwarmingssnelheid tijdens het maischen (hoeveel graden stijg je per minuut) en hoe lang heb je de vlam onder de pan voordat het kookt?

wilbertd

Citaat van: Markiej87 op 06-12-2014  10:20 uIk hoorde van een brouwer dat 10 kW net genoeg was voor 40 liter bier. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? :)
Ik heb een mooi rollende kook in mijn 50 liter pan met een 7,5 kW brander.

Markiej87

Dank voor de reacties! Dan ga ik voor die 9,7 kW branders en hou ik het voorlopig bij max 50 liter :)

Oxhead

Citaat van: Zooms op 06-12-2014  11:22 uWat is dan je verwarmingssnelheid tijdens het maischen (hoeveel graden stijg je per minuut) en hoe lang heb je de vlam onder de pan voordat het kookt?

Iets van 0.8 graden per minuut schat ik, en van 70 naar 100 graden in 45 minuten.

Greggy

Als elektrabrouwer heb ik hier wel ervaring mee. De berekening hoeveel vermogen je nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid water/wort op te warmen kan je op internet vinden. Aan jou de schone taak om aan te geven hoeveel graden per minuut je zou willen opwarmen (rekening houdend met je volume) en te kijken wat technisch haalbaar is.

Wij hebben iets van max. 10 kW (3x3,5 kW) aansluiting verdeeld over drie groepen. In onze standaard 50 liter fusten zitten 3500 W warmte-elementen. Om 70 liter op te warmen - tijdens maischen: 40 liter in de HLT en 30 liter in de MLT - duurt het 0,4 ºC/min. Dit vind ik in de praktijk te langzaam. Ik zit te denken om dit te verdubbelen. Bij koken heb ik overigens een mooie rollende kook met 1 x 3500 W.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24415.0/all.html

hansHalberstadt

Ik heb ca 7 kW voor 60 liter. Kookt mooi en opwarmen is voldoende. Ik zet de brander aan tijdens het spoelen en dan kookt nog voordat ik klaar ben met spoelen, dus moet ik dan zelfs nog wat temperen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.