Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Plastic refractometer of beter de aluminium versie  (gelezen 4544 keer)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: nl
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Plastic refractometer of beter de aluminium versie
« Gepost op: 05-12-2014 11:51 u »
Op Ebay kom ik plastic refractometers tegen, zie link en ik kom aluminium versies tegen, zie link

De plastic versie is iets goedkoper, rond de € 16,50 tegen ca € 22,- voor de aluminium versie. Dit scheelt natuurlijk niet veel, maar weet iemand of het voor ons doel handiger is om de aluminium versie te nemen of zou dit weinig uitmaken?

En heb ik überhaupt de juiste versie te pakken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Plastic refractometer of beter de aluminium versie
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2014 12:02 u »
Je lijkt de correcte meters te pakken te hebben. :)

Naar mijn idee komt de alu versie degelijker over, maar beiden zouden goed moeten/kunnen zijn.
Heb de plastic versie nog nooit gezien.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2014 12:03 u »
Op Ebay kom ik plastic refractometers tegen, zie link en ik kom aluminium versies tegen, zie link

De plastic versie is iets goedkoper, rond de € 16,50 tegen ca € 22,- voor de aluminium versie. Dit scheelt natuurlijk niet veel, maar weet iemand of het voor ons doel handiger is om de aluminium versie te nemen of zou dit weinig uitmaken?

En heb ik überhaupt de juiste versie te pakken?

Ik heb een alu versie, dezelfde als je in de link hebt staan van de alu versie. Bevalt prima!

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2014 12:08 u »
Bedankt. Ik neem de aluminium versie. Ik ga voor de degelijke uitvoering. :brouwen:

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net

Offline i-love-ipa

• Junior lid
  • **

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2014 14:00 u »
Wat denk je hierhttp://www.ebay.com/itm/Newa-RSG-100ATC-Refractometer-0-32-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-Tester-SG-Black-/131332708348?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e940a17fc van. Inclusief handig opbergkoffertje.

Bedankt! :duimop:  Ik wist niet dat er op Ebay.com aanbieders stonden die er op Ebay.nl (op wereldwijd) niet op staan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 05-12-2014 22:08 u »

De behuizing maakt niet zo veel uit. Een refractometer is een optisch instrument. Die optische delen moeten goed zijn.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2014 11:30 u »
Ik gebruik de plastic versie al jaren met plezier. Voldoet evengoed. Net wat Jacques zegt, het gaat om te inhoud. Die moet goed zijn. De verpakking is persoonlijk en doet niets af aan het resultaat.

Als je met beiden voorzichtig om gaat kun je met beiden je hele brouwcarriere vooruit.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2014 20:44 u »
Als er zo'n bimetaalstripje in zit voor de temperatuurcompensatie zou ik me kunnen voorstellen dat plastic wat meer last heeft van relatieve vochtigheid, uitzet onder vocht en dan evt een nulpuntverschuiving geeft, maar dat is niet meer dan een theorie.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-12-2014 13:26 u »
Bedankt voor alle reacties  :duimop:

Tags: refractometer