Bok receptvoorstel

Gestart door Edgar, 10-07-2005 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Hoppie, hou toch eens op over je Leute. Die is zurig! (hoewel je absoluut recht hebt op die mening...)

Ik een bock kenner, dat is teveel eer. Nogmaals: Amstel bock (al jaren een van de toppers, volgens mij en volgens de jaarlijkse blindproeverij) is 7%, dus echt omlaag hoef je niet.

Volgens mij wordt het een prachtig bier. Ga je vergisten rond de 20 grC, zodat het Chouffe gistprofile niet teveel opvalt? En als je IJbock met koriander lekker vindt, dan voeg je toch wat koriander toe, bv 6 g. Past ook goed bij het gistprofiel. Als ik jou was zou ik gewoon brouwen wat je lekker vindt.

Hopmans


CiteerHoppie, hou toch eens op over je Leute. Die is zurig!

Lekker man.   :lekkerbier:

Een bok met karrakter   :dansen:

 :degroeten:

Edgar

Vandaag gebrouwen!

De superstarter heeft deze keer binnen 45 min na pitchen de eerste waterslotblubbels geproduceerd. Ik zal later uitleggen hoe ik het gedaan heb.


Edgar

Gisting nu (3 uur na pitchen) op volle kracht.

Ik had een dag of 5 geleden een starter gemaakt met een Wyeast XL (Belgian Ardennes), 3 liter moutextract en gistvoeding/zinkgist. Continu belucht natuurlijk, en steeds gemengd met de roervlo. Binnen een dag was de boel uigegist en trad de aerobe verzuring in. Het geheel weggezet in de koelkast om de gist te laten bezinken. Vandaag tijdens het maischen een nieuwe starter (2 liter nu) gemaakt, de zure vloeistof van de starterkoek afgegoten, op temperatuur gebracht en gepitcht in de nieuwe starter. Weer beluchten en roeren, en heel erg snel activiteit.

Deze hyperactieve starter vanavond gepitcht in de 'exponentiële fase' oftewel de periode waarin snelle gistgroei optreedt. Zodoende binnen 45 minuten de eerste bubbels.

Ik heb het wort niet uitgebreid belucht, alleen van hoogte het wort laten stromen en een beetje geklotst. Het lijkt me ook niet nodig met wat in feite een starer van 5 liter in 28 liter wort is.

Uiteindelijke recept en .brw file volgen.

Herman

Wat ik me wel eens afvraag is of je (of eigenlijk brouwers in het algemeen) in je recept rekening houdt met de starter. Doe ik vaak wel namelijk. Ik bedoel, die 2l starter zorgen voor een verandering van je oorspronkelijke dichtheid & bitterheid.

Ik zal zelf binnenkort (nah, eerst papa worden) ook weer een bokje brouwen, waarbij ik benieuwd ben naar Edgar's ervaringen.

Edgar

Goed punt. Ik had dat inderdaad niet gedaan, en was er al een beetje geïrriteerd door. :) De dichtheid was ineens 3 punten te laag. Ik ga dat compenseren met een beetje suiker.

Wat de bitterheid betreft: De starters waren wel gehopt, dus misschien valt dat effect mee. Als ik de bitterheid niet genoeg vind, zal ik een beetje hopextract gebruiken.

Ziehier nóg een voordeel van slurry pitchen!

De vergisting gaat nu in een banaal tempo. Ik heb nog niet gemeten, maar de bellenstroom is bijna continu. De temperatuur in het brouwsel loopt dan ook een beetje op, dus dit wordt geen cleane bok. Gelukkig is dit een echte zomergist.

Edgar

Uiteindelijk recept en brouwsessie hieronder.

MO

is dit bier nu overgepitched? het lijkt me een enorme hoeveelheid gist

Edgar

Ja en nee. Het was de bedoeling om zwaar te pitchen om zodoende een relatief cleane bok te krijgen. Het bier is niet belucht, en dat vereist ongeveer 3 x zoveel gist als normaal. Zo beschouwd valt de hoeveelheid gist wel mee.

Edgar

Misschien nog vermeldenswaardig (zo krijg je je eigen topic wel vol!):

Ik had besloten om toch beperkt te spoelen. Ik heb 6 liter spoelwater ineens toegevoegd, vlak voordat de maisch droogviel. Het rendement kwam uit op een vrij hoge 83%. Dit met een ultrakort maischschema! Na 10 minuten op 62°-63° smaakte het beslag al zo zoet, dat ik ben gaan doorverhitten naar 72°. Daar was het beslag binnen 10 minuten joodnegatief. De Münchener en/of de Vienna hebben dus geen gebrek aan enzymen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.