Ukkepuk bier

Gestart door MO, 11-05-2005 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Doe mij maar een ukkepukkie. Klinkt wel aardig dachten we zo. Medio juli wordt onze tweede spruit losgerukt van haar moeder. Het bezoek schotel ik graag een biertje voor, en dan niet een 8.5% jongen van 75 IBU. Lees het recept maar eens goed, het is gewoon een lichte La Chouffe met nog minder hop dan de Chouffe zelf. Hij zal vers zijn, hij wordt 16 mei gebrouwen en moet twee maanden later op dronk zijn. Hopen dat de Chouffe gist een beetje zin heeft.

Naam: Ukkepuk
Soort: blond
Start SG: 1055
Doel eind SG: 1012
kleur: 12 EBC
Bitterheid: 25 IBU
Schaal: 30 L
Efficiencie 72%

Mout
7 kg pilsmout        3 EBC       95%
0,4 kg caravienna   50 EBC    5%

Water
19 L maiswater aanzuren melkzuur
13 L spoelwater aanzuren melkzuur
10 L doorverdunnen na hopkoken

maischschema
45 min 60 grC
30 min 70 grC
spoelwater 78 grC

Hop totale kooktijd 120 min
53 g Saaz                       2.7%   90 min koken      13 IBU
40 g styrian goldings   2.9%    90 min koken       11 IBU
6 g Saaz                       2.7%   90 min koken      0.7 IBU
4 g styrian goldings   2.9%    90 min koken       0.5 IBU

Kruiden
20 g koriander

Gist
Wyeast 3522 Belgian Ardennes/Chouffe incl 18 uur beluchten met 2 g Fermaid K


Celocelava

Hmmmmmmm,

Borstvoedingbier!!!!

Peerrr.

MO

En na het zoveelste witbier heb ik op dezelfde dag nog even vrolijk een gistvat met 32 L wort van dit bier gevuld. Bij uitzondering een plastic vat, daar heb ik een 60 L vat van. Overdag nog wel vrolijk maar 's avonds, zeker na het schoonmaken, ook wat moe maar ook voldaan. Is op zich geen aanrader, twee keer brouwen op een dag.

Nix spannends te vertellen eigenlijk. Ik maakte me initieel druk over de donkere kleur, het moet een echt blondje worden. Kleuren tijdens het brouwen zeggen nog niet zo heel veel over de kleur van het uiteindelijke bier. Bier wordt steeds lichter naarmate het proces vordert. En ik was High gravity bezig, de 22 L na koken heb ik in het gistvat verdund met 10 L onbehandeld (zuurstof rijk!) kraanwater.

De 20 uur beluchte giststarter, met 2.8 g Fermaid K, smaakte zeer dun, was dus volledig omgezet. Ik hoor jullie altijd over schuimende giststarters, maar deze schuimde helemaal niet, ondanks het RVS bruissteentje. Er lag wel een dikke koek onderin. Vier uur na pitchen was er nauwelijks activiteit, 12 uur na pitchen stond het waterslot al flink te blubben. Omdat het binnen maar 18-19 grC is, heb ik het vat lekker ingepakt in twee dekens. Werken, Chouffe gistjes!

MO

Woeha, eindelijk de Chouffe gist onder controle. Maar dat is misschien wel makkelijk met zo'n licht bier als dit. Gepitched maandagavond 1900, 47 uur later geheveld op 1014. YES! En de gist was woensdagochtend al duidelijk minder actief. Leve de beluchte giststarter! Smaak was overigens meer dan uitstekend en veelbelovend. De vergisting heeft plaatsgevonden bij ca 25 grC. Dit gistvat heeft helaas geen temperatuurstrip. Vat was ingepakt in twee dikke dekens.

MO

Dit bier is eind mei gebotteld op 1010. Gisteren er toch maar eentje opengetrokken (hij is eigenlijk bedoeld voor de kraamtijd). Misschien dat de weeen komen als ik het bier alvast drink. DAT bleek helaas niet het geval te zijn. Die 1010 maakt het bier een tikje te droog en daarmee ook iets te bitter met een wat hars achtige afdronk. Op zich wel een mooi bier hoor, maar de kruidigheid en hoppigheid (25 IBU!) overheersen iets te veel. Een moutje had gemogen. Toch denk ik dat het kraambezoek het wel zal lusten. Anders de brouwer zelf zeker wel!

Caspar

Citaat van: MO op 17-05-2005  13:40 uIk hoor jullie altijd over schuimende giststarters, maar deze schuimde helemaal niet, ondanks het RVS bruissteentje.

Mijn giststarter schuimt ook nooit enorm.

Huh MO, jij een bier van 25 IBU als hoppig ervaren ;)


Hopmans

Hey Cas  :elifant: vriend !,

CiteerMijn giststarter schuimt ook nooit enorm.

Hangt ook een beetje van de gist af. Weizen en Wesmalle schuimen wel als een tierelier.
Korrelgisten eigenlijk heel weinig.

CiteerHuh MO, jij een bier van 25 IBU als hoppig ervaren

Ja, dat vind ik ook een beetje gek.
Hij bedoelt denk de commercieel bier gewend zijnde visite.

Mijn oudbruin is in ieder geval zo slap als slap maar zijn kan ( 10-  EBU  bij 3,3 % alc )  :brouwen:.
Die zal vast wel geappricieerd worden  :proost:      :lekkerbier:.

 :degroeten:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.