Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een beetje bouwen en dan brouwen..  (gelezen 10522 keer)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Een beetje bouwen en dan brouwen..
« Gepost op: 09-10-2003 12:48 u »
Zo, na ontvangst van de moutmolen en de aanschaf van de elektrische weckketel werd het alras tijd om verder te gaan. Deze week heb ik een hevelfilter en een tegenstroomkoeler gebouwd (met te dure onderdelen van de praxis en een bunzenbrander aan de aardgasleiding voor de soldeervlam) en het is al bijna af. Nu is het nog eventjes wachten op de ingredienten en met een beetje geluk kan ik zaterdag gaan brouwen.
Hier zijn wat (onscherpe) plaatjes van de zelfbouw:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eduard

• Super lid
Re: Een beetje bouwen en dan brouwen..
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2003 14:40 u »
Zo, de ingredienten zijn binnen en morgen ga ik mijn eerste all-grain bier brouwen (een hefe-weizen zoals op http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=News&file=article&sid=41
aangezien dat volgens enkele probeerders erg op mijn favoriete Franziskaner Weißbier lijkt. Mijn hevelfilter is bijna klaar, en de tegenstroomkoeler helemaal, maar toch is er nog iets waar ik niet direct antwoord op heb. Ik ben van plan om niet meteen 20 liter bier te brouwen, maar iets minder, 10-15 l, omdat ik eerst wil experimenteren. Stel, ik wil 15 liter maken, en ik gebruik in totaal iets van 4 kilo mout: hoeveel water moet ik gebruiken bij het inmaischen. Is dat gewoon 15 liter of meer? En als het meer is, waarom eigenlijk, en wat doe je evt met het overgebleven beslag? Moet je je opgevangen 'sapje' weer terug de filterkuip/ketel doen of is het al ok als het helder is? Veel vragen dus. Hoe maken jullie je witbier, en hoeveel water gebruiken jullie in bepaalde fases. Wanneer voegen jullie water toe, en wanneer houd je iets over?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvorens ik morgen overga tot het echte werk :)
:gistsmile:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2003 14:46 u »
inmaischen in 3 delen water, dus 12 liter
spoelen met ca 10 l water tot een volume voor hopkoken van ca 15 L. Dit geeft je schat ik zo'n 10-12 liter bier. Je verliest heel veel water omdat de bostel (de vliesjes die je wegfiltreert voor het hopkoken) heel veel water vasthoudt.
gr
MO

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2003 17:45 u »
't Wordt mijn eerste brouwsel, dus op voorhand mijn excuses voor domme vragen, maar eh:

Als ik dus het beschreven bier wil maken, moet ik dan 12 liter water warmmaken tot de inmaischtemperatuur, de gemalen mout erbij doen en dan nog 10 liter water erbij doen als ik ga filterhevelen? En kan het dan dat van de totale 12+10=22 liter slechts 12 overblijft? Of begrijp ik het verkeerd?

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2003 18:42 u »
Hoi Eduard,

Je moet even de online cursus op deze site bekijken. Die geeft op veel van jouw vragen antwoord. Ook de artikelen in deze cursus beschrijven het proces nauwkeurig.  :bijdrage_forum:

De hoeveelheid water per kg mout wordt bepaald door de soort bier die je wilt brouwen. Over het algemeen bij zwaarder bier 3,0 lt/kg en bij lichter bier 4,0 lt/kg, of iets hier tussen in dus. Met dit maischwater ga je maischen. Na het maischen ga je over tot filteren. Het eerste opgevangen wort gooi je voorzichtig terug, totdat het wort helder is. Daarna kun je het direct overhevelen naar de kookketel. Ga er vanuit dat je 1,0 tot 1,1 liter water per kg mout kwijtraakt in dit traject, dit blijft achter in de bostel. Voordat de mout droogvalt ga je spoelen. Idealiter in 4 keer het spoelwater toevoegen. De hoeveelheid bereken je uit de totale hoeveelheid benodigd wort voor het koken (uiteindelijke hoeveelheid + 10% * aantal uren koken). Als je het handig vindt kun je van mij een excel-file krijgen waarin dit doorgerekend wordt (even een mailtje sturen met je emailadres, vanavond doen want morgen ga ik met vakantie  :hoera: ).

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2003 13:32 u »
Zo, 'k ben nu lekker aan het brouwen. En inderdaad, de temperatuur constant houden is niet gemakkelijk, maar het gaat redelijk. Het is maar goed dat ik zo'n enorme pollepel heb gekocht, dan gaat het roeren nog een beetje. Ik kom later nog even terug voor een tussenstand!

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-10-2003 00:07 u »
Zo, het is eindelijk gedaan, dat duurde wel eventjes :)

Het brouwen ging als volgt:

'k Was in den beginne van plan om 15 liter Weizenbier te maken (zie link in eerste bericht in deze thread).

Ten eerste moest ik bepalen hoeveel 1 kilo mout is. De zak mout bevatte volgens het etiket 5 kilo Münchener gerstenmout (20 EBC), dat bleek neer te komen op 8,5 liter. De 5 kilozak Tarwemout (3 EBC) omvatte 7,1 liter. Met behulp van deze omrekenfactoren heb ik 1425 gr Münchener en 2025 gr Tarwemout kunnen afmeten, en deze heb ik vervolgens geschroot met een schijvenmolen. Dit ging eigenlijk best aardig, al moest ik in 't begin de schijvenafstand licht aanpassen, en nogmaals voor de tarwe.

Vervolgens stookte ik mijn Weckketel met 15 liter water erin op naar zo'n 38 graden, om vervolgens de geschrootte mout toe te voegen. Daarna warmte toegevoegd tot zo'n 50 graden. Ik schoot er eerst ruim overheen vanwege het decay-effect maar uiteindelijk heeft het wel zo'n 45 minuten daarop gestaan. Toen heb ik naar 66 graden verhoogd en iets laten zakken (tot 64) en daar 70-80 minuten gebleven. Vervolgens naar de 73 graden voor de laatste rust (10 minuten). De jodiumproef gaf toen niets aan (geen blauw/paars) dus ik verwarmde tot 78 graden. Ook pH gemeten die 5,9 was. Verlaagd met melkzuur (teveel!) naar 5,1, hopende dat dat niet funest is voor de gist. Met mijn gloednieuwe zelfgemaakte hevelfilter (zie boven) de boel gefilterd. Bijna alle vloeistof is wel twee keer door het filterbed gegaan, terwijl de temperatuur daalde (hoop niet dat dat erg is). Ik kreeg maar 9 liter beslag, dus heb ik aangevult met 6 liter water van 80 graden over het filterbed gesprenkeld. Dus nu weer 15 liter in 't vat.

Toen heb ik het gefilterde beslag voorzichtig teruggeheveld in de inmiddels schone weckketel, die ik deze keer volop stookte richting de 100 graden. Dit ging nogal traag (net iets te krap met vermogen) maar met de deksel op de pan ging het wel. na 10 minuten 50 gr Hallertau Hersbrucker  (3%) pellets erbij gedaan en doorgekookt. 70 minuten daarnaa een eetlepel Ierse mos toegevoegd en nog 10 min. laten doorkoken. De warmtebron (elektrisch) was niet super maar gelukkig zit er een gat in't deksel waardoor ik mijn enorme roerlepel stak, zodat ik met een dicht deksel alsnog kon roeren :-) Af en toe het deksel gelicht om de aan de zijkanten geplakte hop weer in het wort te doen en om de foute dampen af te laten.

Een kwartier voor de 90 minuten volle kooktijd stak ik de hevel in de pan, en daarna heb ik het wort via een (gelukkig goed werkende) tegenstroomkoeler naar het gistingsvat geleid. Het was ff een gedoe om 'm aan de gang te krijgen, maar na veel zuigen (niet direct aan de slang) lukte het wel aardig. Het leek alsof er aardig wat hoppoeder in het gistingsvat terecht kwam, maar achteraf gezien zat er veeel meer in de pan.

Het wort heb ik met nog 2 liter koud kraanwater aangevuld tot 12 liter, en het SG kwam op 1047 te staan (wat me wel ok lijkt). Vervolgens wakkergemaakte Wyeast Bavarian Wheat Blend toegevoegd, en nu maar wachten.

Zo, wat een verhaal! Ik had nog wat uit het gistingsvat getapt om de SG te meten (was ik eerst vergeten) en ik zag aardig wat vlokjes in de vloeistof, zou het eiwitten kunnen zijn? Na een halfuurtje of zo leken ze wel langzaam naar de bodem te zakken.

Nog een vraagje: hoe filteren jullie het wort zodat er zo weinig mogelijk hoppoeder en iers mos meekomt? Of doen jullie dat niet en laten jullie het gewoon meelopen? Ik denk wel dat ik over (hoeveel dagen eigenlijk?) het wordende bier in een ander vat overhevel en de troebele troep in het grote gistingsvat achterlaat.

Dit was mijn eerste echte bierbrouwervaring. Het was erg leuk en we hebben ook wat foto's genomen (die ik over een tijdje wel online zet). In elk geval weet ik nu dat ik er zo een halve dag (ben wel 7 uur bezig geweest) aan kwijt ben. Mijn dank voor afgelopen en toekomstige tips en opmerkingen!

ps, Henk, bedankt voor je mail!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 12-10-2003 11:55 u »
Eduard,

Voor het filteren van hopresten e.d. zou je bijv. een kaasdoek of theedoek kunnen gebruiken. Eerst bevochtigen en even in een plastic zak in de magnetron verwarmen om te steriliseren.

De zwevende deeltjes zouden inderdaad. eiwitten kunnen zijn. Omdat jij een tegenstroomkoeler gebruikt, hebben de eiwitten niet de gelegenheid om uit te vlokken in de kookpan zoals dat tijdens het koelen met bv. een koelspiraal gebeurt.

Je kunt gaan hevelen als de vergisting zo'n beetje ten einde is gekomen, je ziet dit aan de aktiviteit of je zou nog een SG monster kunnen nemen. Als je hevelt vlak voordat het gewenste eind SG is bereikt neem je voldoende levende gistcellen mee naar het lagervat voor de hergisting op fles.

:degroeten:

Johannes

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-10-2003 12:07 u »
Dank je voor je antwoord. Ik had al zo'n idee, aangezien ik al ergens eens iets over eiwit en koelen gelezen had. Waar ik eigenlijk meer mee zit is de aanwezigheid van hoppoeder (de uitelkaargevallen hoppellets) in de gistingstank. Kan dat een nadelige invloed op het bier hebben, of kan het te bitter worden? In elk geval begrijp ik nu dat (in tegenstelling tot het brouwen met een bierkit, wat ik een jaar heb gedaan) het geen overbodige luxe is om tussentijds over te hevelen.

MO als gast

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12-10-2003 12:56 u »
Eduard,
maak je maar geen zorgen over het hoppoeder. De volledige inhoud van de kookketel gaat bij in het gistingsvat. Ik filtreer eiwitten noch hopresten. Die raak ik op veel eenvoudiger wijze kwijt door te decanteren bij de overgang van primaire naar secundaire vergisting. Ik ben een van de weinige op het forum hier maar ik weet zeker dat mijn bieren net zo goed zijn als die van anderen. Ik heb ook schitterende schuimkragen, beter dan gemiddeld durf ik te zeggen, en dat komt doordat ik de laatste filtratiestap weglaat.
gr
MO

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 12-10-2003 13:15 u »
Hmm, dat klinkt veelbelovend. Nu maar hopen dat de gisting aanslaat. Ik heb het Wyeast-zakje de dag van tevoren 'geknapt' en op de brouwdag zelf stond de zak helemaal strak van de CO2. Na het filteren en koelen heb ik de gist toegevoegd, maar ik vrees dat het misschien iets te weinig was want vanochtend zag ik nog geen bubbel uit 't waterslot komen. 'k Heb voor de zekerheid de verwarming maar aangezet zodat het vat op zo'n 25 graden staat. Kan 't zo lang duren, en had ik de gist eerst nog even moeten starten met wat wort/moutextract?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 12-10-2003 13:30 u »
Hoi Eduard,

Als de Wyeast strak stond in de zin van een compleet ronde verpakking, zit het wel goed. Da's voldoende om 12l bier aan het gisten te krijgen. Normaliter raad ik echter wel aan om een giststarter te maken. Evt tijdens het koken een deel van je wort al opvangen, koelen en bij de gist voegen in een erlenmeyer o.i.d. om de gist aan je bier te laten wennen. Als je deze dan later toevoegt gaat ie goed.

Overigens is een dag van tevoren wel heel krap gepland. Ik kan eerder aanraden dit zo vroeg mogelijk te doen en evt de gist daarna voeden met moutextract o.i.d. in een erlenmeyer. Weet je ten minste zeker dat je actieve gist hebt. Ook een korrelgist in voorraad is aan te raden!

Je hevel ziet er overigens goed vastgesoldeerd uit, hoe krijg je die nu schoon? Koken in water en heet water hevelen?

De tegenstroomkoeler ziet er mooi uit, link van een Duitse site gebruikt?

Herman

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-10-2003 14:01 u »
Ja, de tegenstroomkoeler heb ik van de Duitse site http://www.bier-selbstgebraut.de/bau_g.htm al heb ik het een heel klein beetje anders moeten doen omdat een bepaalde buismaat (18 mm) bij de Praxis niet te vinden was. Dan maar het slangenklemmetje wat strakker aangedraaid: was geen probleem. De hevel heb ik gebouwd naar http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.htm en ik moet zeggen dat het hevelen aardig goed ging. Gewoon even aangezogen (met mijn hand om de slang, zodat ik geen direct contact maak) en toen kwam het vanzelf. Ik heb niet alles vastgesoldeerd, zodat ik afzonderlijke delen onder de kraan afspoelen kan. Ook kan ik tegengesteld water op mijn hevelfilter zetten (via de gardenakoppeling waarmee ik alles heb voorzien, duur maar gebruikersvriendelijk). Ik merkte alleen wel dat mijn slangen (doorzichtige aquariumslangen van 12 mm) wel slap worden van het hete wort, waardoor de slangen doorzakken en ongewenst een zwanenhals vormen, maar da's een kwestie van de slangen inkorten of gewapende slangen gebruiken. Van de Gardena-aansluitingen heb ik in elk geval geen spijt, het werkt ideaal, en je kunt gemakkelijk eventjes wat loshalen en ergens anders aan zetten zonder met slangenklemmen e.d. in de weer te moeten.

Over de gist: deze had ik de dag van tevoren geknapt, en ja, de zak stond helemaal bol de volgende dag, dus het leek erop alsof de gist klaar voor gebruik was. Ik wist trouwens niet dat er zo weinig gist in zat, ik had meer verwacht. Het rook trouwens wel lekker, naar een goed Belgisch bier. Die gistkorrels die ik voorheen gebruikte roken helemaal anders. Fijn dat er zoveel mensen reageren, dan is er weer leven in de brouwerij! :)

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2003 18:59 u »

Citaat

Nog een vraagje: hoe filteren jullie het wort zodat er zo weinig mogelijk hoppoeder en iers mos meekomt? Of doen jullie dat niet en laten jullie het gewoon meelopen?

Simpel, ik gebruik geen hopkorrels maar hopbloemen. Zorg dat je hevelfilter op de bodem ligt als je stopt met koken. Als je dan een half uurtje wacht met afhevelen zijn de hopbloemen vanzelf naar de bodem gezakt. Zo onstaat een natuurlijk filter dat op je hevelfilter ligt en dat je hopbloemen + uitgevlokte eiwitten uit je wort filtert tijdens het afhevelen. Meestal zakt de temperatuur maar een paar graden in dat half uurtje, dus je hoeft je niet te bezorgd te maken over infecties. Het wort dat in mijn gistingsvat komt is altijd geheel helder: geen uitgevlokte eiwitten of hoprestanten te zien. Mij zul je nooit aan de hopkorrels krijgen, te veel kans dat je hevelfilter (in mijn geval een wortverzamelpijp) erdoor verstopt raakt.

Grt Bas H.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 12-10-2003 19:15 u »
Nog even een korte reactie naar aanleiding van het niet verwijderen van eiwitten.
Het is natuurlijk mogelijk om eiwitten in zijn geheel niet te verwijderen na het koken. Ervaringen van de professionele brouwers hebben geleerd dat de kwaliteit van het bier er op vooruit gaat als je ze wel verwijderd. Ik heb het dan over de zogenaamde warme trub, de eiwitten die uitvlokken tijdens het koken. In elke grote brouwerij worden deze verwijderd.
Over de noodzaak van het verwijderen van de eiwitten die uitvlokken tijdens het afkoelen van het wort zijn de meningen verdeeld. Sommige wetenschappers zijn van oordeel dat deze eiwitten gunstig zijn voor de vergisting. De brouwerijen die een kristal helder bier willen brouwen verwijderen echter deze eiwitten.

:degroeten: Jacques

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 12-10-2003 19:56 u »
Hier komt nog even een update:

Ik ben net weer thuis (was de hele dag op't werk) en heb naar mijn tevredenheid het waterslot zijn werk zien doen, dus de gisting is prima op gang. Ook nog even een slokje afgetapt (zonder dat het waterslot naar binnen werd leeggetrokken) en het zag er al heel wat helderder uit dan toen ik het in het vat deed. Het smaakte ook niet eens verieerd, maar was wel erg bitter van de hop. Nu heb ik her en der gelezen dat dit normaal is, dus ik wacht wel af hoe de smaak is als het bier op dronk is. Mijn vader suggereerde dat ik deze keer i.p.v. een monnik maar een doodshoofd als logo op het etiket moet laten prijken... :)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #16 Gepost op: 03-11-2003 12:58 u »
Beste Eduard,

Wij, d.w.z. De Vier Broeders, zijn van plan onze koelspiraal om te bouwen tot tegenstroomkoeler volgens hetzelfde principe. Welk materiaal heb jij gebruikt voor de slang om de spiraal heen, welke temperatuur kan dit materiaal aan en hoe zijn jouw ervaringen met dit materiaal tot nu toe?

Groeten,

Adrie.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 03-11-2003 16:57 u »
Ik heb de koeler gemaakt met behulp van de bouwaanwijzingen op http://www.bier-selbstgebraut.de/bau_g.htm.

In plaats van 10 meter heb ik'm 5 meter gemaakt, eenvoudigweg omdat dat de langste koperen buis was die ik kon vinden. Daarmee krijg je je wort ook wel naar 20-25 graden, afhankelijk van de stroomsnelheid van het wort en die van het koelwater. Ik heb wel kleine wijzigingen aangebracht t.o.v. de aanwijzingen maar in principe is-ie hetzelfde. Het was even zoeken naar een passende slang (22 mm), maar uiteindelijk vond ik die bij Welkoop. Een aquariumspeciaalzaak heeft vast ook wel wat, of anders het tuincentrum of de bouwmarkt (Praxis, Gamma, etc). Als je ook wilt koelen naar Pilstemperatuur (10 graden) moet je misschien wel een iets langere koeler maken dan 5 meter. Het aanbrengen van de slang rond de buis was trouwens helemaal niet zo moeilijk. Het kostte me een paar minuten en ik heb geen zeep of olie gebruikt. Wat betreft de temperatuur zou ik mij geen zorgen maken. Het wort vloeit alleen door de buis en niet door de slang. Die slang wordt wel wat heet, maar ik heb geen vervormingen o.i.d. kunnen herkennen, dus dat gaat wel goed.

Succes met bouwen!

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #18 Gepost op: 03-11-2003 20:09 u »
Hoi Eduard en A3,

Even over de tegenstroomkoeler. Ik heb hier de laatste twee keer ook mee gewerkt. Op deze site: http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/tegenstroomkoeler.htm zie je een voorbeeld ervan. Bij de "energiewacht" in Groningen staat een pallet vol met oude expansievaten, tapspiralen, etc. die afkomstig zijn uit oude cv-ketels. Gratis en voor niets zijn die mee te nemen en met een viertal slangkoppelingen van Gardena heb je een fantastische koeler, die bij mij de laatste keer 20 liter wort binnen 10 minuten van 95 naar 23 graden koelde.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline willems

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #19 Gepost op: 03-11-2003 20:17 u »
beste Ardie,

Ik heb een tegenstroomkoeler gemaakt door 2 koperen (soepele) 12 & 22 mm in elkaar te schuiven en deze op te rollen op een buis. wel oppassen voor het dicht plooien van de buis. op de 2 einde monteer je aan iedere kant een T-stuk van 22mm en gaat zo naar een dikte van 12 mm je moet uit de reductie naar 12 mm wel de binnen rand uit vijlen zo dat die over de buis van 12 mm kan worden geschoven nu nog op de andere kant een reductie solderen en klaar is kees werkt fantastisch. kunnen wel problemen zijn met het in elkaar schuiven van de buizen maar dit kun je makkelijk oplossen door de buis van 12 mm vast te houden en die van 22 mm een halve slag te draaien dan schuift hij weer verder  
veel succes

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 03-11-2003 21:05 u »
Ik denk dan dat het voordeel van tuinslang boven de buis-in-buis-methode van Willems is dat tuinslang vast wat goedkoper is, en het komt met de maten niet zo nauw. Uiteindelijk komt het dan gewoon op een slangenklemmetje aan. Het geheel heb ik uiteindelijk om mijn 10-liter pan gerold.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 04-11-2003 09:56 u »
Bedankt voor de reacties, heren. Onze koelspiraal heeft zo'n lengte van 15 meter, dus de tegenstroomkoeler wordt ook zo lang. Waarschijnlijk gaat het koelen met dit systeem een stuk sneller dan het nu gaat. De enige zorg die ik nog heb is, dat door de hoge temperaturen van het koelwater aan het eind van het traject de tuinslang uiteindelijk broos zal worden. Heeft niemand dit fenomeen meegemaakt?

We moeten trouwens nog wel aan een pompje zien te komen, want hevelen gaat in ons geval niet. We denken aan een wasmachinepomp. Heeft iemand ervaringen met een wasmachinepomp? Ik denk dan met name aan de stuurbaarheid van de pompsnelheid (dimmer ertussen?) en aan de schoonmaakbaarheid.

Groeten,

Adrie

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 04-11-2003 14:41 u »
Hoi Adrie,

Ik heb een tegenstroomkoeler gemaakt van een 5 meter 12mm koperen buis met een dikke zwarte (lichtgewapende) PVC slang eromheen. Deze slang heb ik bij de intratuin gehaald en houdt het prima, zelfs bij hogere temperaturen. Doordat de slang alleen in contact komt met het spoelwater vind ik het niet al te erg dat deze smaakjes en zo afgeeft. Ik denk dat het belangrijkste is om een slang stevig met slangenklemmen aan het begin en eind vast te zetten, dan is een beetje vervorming ook niet zo'n probleem. Trouwens, mijn ervaring is dat de temperatuur van het koelwater niet tot het kookpunt toeneemt maar tot een graad of 60 (ligt natuurlijk ook aan de doorstroomsnelheid van het koelwater).

Grt, Bas H.

Tags: