Wel of niet zelf schroten

Gestart door lemniscaat, 04-12-2014 22:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lemniscaat

Beste Brouwmeesters. Binnenkort gaan we aan ons eerste brouwsel beginnen. Het moet een zwaar blond bier gaan worden.

De spullen die we al heben zijn:

Brouwketel 30 liter
tegenstroom wortkoeler zelfbouw
filterkuip zelfbouw max 40 liter
wortbeluchter
gist/mandfles 25 liter 2 stuks
thermometer
div slangen en kleinameteriaal

Nu zie ik ik onder andere brouwmout.nl dat je tegen kleine meerprijs geschrote mout kunt bestellen.
De houdbaarheid van geschrote mout is beperkt heb ik gelezen maar hoe beperkt is dit en treedt er merkbaar smaakverschil op.
Een moutmolen is namelijk best een investering die misschien voor een beginner nog niet nodig is.

Hoe denken jullie hierover?

Oscar

Citaat van: lemniscaat op 04-12-2014  22:28 uHoe denken jullie hierover ?

Zelf schroten en een moutmolen kopen!  :brouwen:

Sint Maarten

Helemaal met Oscar eens. Lekker zelf schroten. Is ook veel leuker!

Misschien heeft iemand op het forum nog een molentje liggen die niet meer wordt gebruikt. Plaats een oproep in aangeboden/gezocht. Zo ben ik ook aan mijn schijvenmolen gekomen voor een aantrekkelijke prijs.

Ok, een walsenmolen is beter. Maar een schijvenmolen is een goed begin!

Jacques

Citaat van: lemniscaat op 04-12-2014  22:28 uNu zie ik ik onder andere brouwmout.nl dat je tegen kleine meerprijs geschrote mout kunt bestellen.
De houdbaarheid van geschrote mout is beperkt heb ik gelezen maar hoe beperkt is dit en treedt er merkbaar smaakverschil op.
Een moutmolen is namelijk best een investering die misschien voor een beginner nog niet nodig is.

Hoe denken jullie hierover?

Als je de mout niet al te lang van te voren bestelt en na jouw bestelling geschroot is, is dat geen probleem.

Zelf schroten maakt dat je weet wanneer de mout geschroot is. Een walsenmolen koop je tegenwoordig voor zo'n € 100. Redelijk wat geld maar je kunt er jaren mee vooruit.


hans_nwk

Alleen als je twijfelt of je er mee door wil gaan zou ik overwegen om niet zelf te schroten. Als je van plan bent het te blijven doen haal je het er zo uit.

De extra kosten (€ 2,65) is een stuk meer dan de basismouten per kilo kosten, in en batch gaat gauw 5 kg (voor een zwaar bier) dan ben je toch een boel geld kwijt.

Het kan wel aardig zijn voor de weinig gebruikte mouten. Ik heb nu nog wat restjes liggen die ik dan zou kunnen voorkomen (bv carafa wat ik maar weinig zal gebruiken).

Groet,
Hans

Sander van Dijk

Citaat van: hans_nwk op 05-12-2014  08:24 uAlleen als je twijfelt of je er mee door wil gaan zou ik overwegen om niet zelf te schroten. Als je van plan bent het te blijven doen haal je het er zo uit.

De extra kosten (€ 2,65) is een stuk meer dan de basismouten per kilo kosten, in en batch gaat gauw 5 kg (voor een zwaar bier) dan ben je toch een boel geld kwijt.

Het kan wel aardig zijn voor de weinig gebruikte mouten. Ik heb nu nog wat restjes liggen die ik dan zou kunnen voorkomen (bv carafa wat ik maar weinig zal gebruiken).

Groet,
Hans

Volgens mij is het schroten bij Brouwmout.nl gratis, maar de moutstortservice kost € 2,65 per kilo extra. Dat lijkt mij overigens wel handig als je een recept gaat maken met veel ¨exotische¨ mouten die je anders weinig gebruikt.
 
Maar de topicstarter stelt een vraag over wel of niet reeds geschrote mout bestellen en dat kost bij Brouwmout.nl dus niets extra.

Sander van Dijk

Ik schroot inmiddels al 8 brouwsels met de brocante koffiemolen van mijn vrouw die toch al in de keuken hing.  :)  Dat gaat verassend goed, ik heb daar al meerdere keren 3 tot 4 kg per keer in geschroot en het resultaat is best wel goed volgens mij. De kafjes blijven aardig heel en ik heb geen filterproblemen.
 
Bij het schroten zet ik de molen op de meest grove stand en ik haal het hendeltje eraf en ik draai er een passend moertje (unc draad) op, waar ik dan de accutol op zet. Op de koffiemolen zet ik dan een maatbeker met een gat in de onderkant, zodat ik er wat meer mout tegelijk erin kan doen.

Maar met 4 kg ben ik toch wel 20 minuten tot een half uur bezig, dus ik wil wel graag een walsenmolen en die kosten nu ook maar rond de € 90,-. Bij Brouwmarkt is er nu al één met houten plaat voor € 89,50



hans_nwk

Citaat van: Sander van Dijk op 05-12-2014  08:34 uVolgens mij is het schroten bij Brouwmout.nl gratis, maar de moutstortservice kost € 2,65 per kilo extra. Dat lijkt mij overigens wel handig als je een recept gaat maken met veel ¨exotische¨ mouten die je anders weinig gebruikt.
 
Maar de topicstarter stelt een vraag over wel of niet reeds geschrote mout bestellen en dat kost bij Brouwmout.nl dus niets extra.
Ik zie alleen bij de mixservice de optie om aan te vinken dat je het geschroot wil hebben. Of ik het goed of fout zie maakt niet zoveel uit.
Geschrootte mout zou ik niet langer dan een week willen bewaren. Als je zoveel brouwt als ik moet je de restjes weggooien van de hele verpakkingen.
Dat maakt het ook duur en in elk geval zonde en niet duurzaam.

Groet,
Hans

Sander van Dijk

Citaat van: hans_nwk op 05-12-2014  10:07 uIk zie alleen bij de mixservice de optie om aan te vinken dat je het geschroot wil hebben. Of ik het goed of fout zie maakt niet zoveel uit.

Maakt inderdaad niet uit, maar ik zie nu wel dat je gelijk hebt. Volgens mij is dit veranderd, want volgens mij was dit eerst niet zo. Nu kun je inderdaad alleen bij de mixservice aanvinken dat je de mout geschroot wilt hebben en dan betaal je een vaste kiloprijs van € 2,65 en het schroten kost dan nog € 2,- extra.
 
Die € 2,65 is voor speciale mouten niet zo erg, maar voor pilsmout gaat dat verschil toch wel oplopen. Als je per keer 4 tot 5 kg moet schroten heb je een goedkope schrootmolen wel snel terug verdiend...
 
Als je het geschroot moet bestellen kun je geen voorraad houden en moet je dus voor elke brouwsessie bestellen en verzendkosten betalen.
 
Mijn advies... ga zelf schroten  :brouwen:
 

RobinB

Bij best brouw is mout ook geschroot te koop. € 3,50 / 1 kg ipv € 1,95.

Sint Maarten

Citaat van: Orangeloo op 05-12-2014  08:20 uNou dat is dan ook weer geregeld:  ^-^

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27399.msg419927/topicseen.html#new

Zag hem ook al voorbijkomen [emoji2]

mvdhiele

Ik heb een schrootmolentje te koop als jullie interesse hebben:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27399.0.html

Het is wel een schijvenmolen.

Graag een PM bij interesse.

Groeten,

Miguel.

BrouwMout.nl

De schrootservice is een mooie service voor de eerste paar keer brouwen.
Dat gezegd hebbende is een eigen moutmolen toch wel een vereiste als je besluit verder te gaan met de hobby.

CiteerAls je de mout niet al te lang van te voren bestelt en na jouw bestelling geschroot is, is dat geen probleem.
De mout wordt altijd op de dag van verzending geschroot.

BrouwMout.nl

CiteerVolgens mij is dit veranderd, want volgens mij was dit eerst niet zo.
Schroten was eerst inderdaad gratis.

De whiskystokers die 75 kilo geschrote mout per keer gingen bestellen hebben mij op andere gedachten gebracht.  :o

Jacques

Citaat van: BrouwMout.nl op 05-12-2014  21:00 uSchroten was eerst inderdaad gratis.

De whiskystokers die 75 kilo geschrote mout per keer gingen bestellen hebben mij op andere gedachten gebracht.  :o

Je zou dat kunnen oplossen door een maximum te verbinden aan het gratis schroten. Bijvoorbeeld 10 kg.

Oscar



Met een fatsoenlijke schrootmolen is het geen moeite.... ;)

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 05-12-2014  08:58 uIk schroot inmiddels al 8 brouwsels met de brocante koffiemolen van mijn vrouw die toch al in de keuken hing.  :)  Dat gaat verassend goed, ik heb daar al meerdere keren 3 tot 4 kg per keer in geschroot en het resultaat is best wel goed volgens mij. De kafjes blijven aardig heel en ik heb geen filterproblemen.
 
Bij het schroten zet ik de molen op de meest grove stand en ik haal het hendeltje eraf en ik draai er een passend moertje (unc draad) op, waar ik dan de accutol op zet. Op de koffiemolen zet ik dan een maatbeker met een gat in de onderkant, zodat ik er wat meer mout tegelijk erin kan doen.

Maar met 4 kg ben ik toch wel 20 minuten tot een half uur bezig, dus ik wil wel graag een walsenmolen en die kosten nu ook maar rond de € 90,-. Bij Brouwmarkt is er nu al één met houten plaat voor € 89,50


Sander, dit deed ik eerst ook met zo'n koffiemolen. Gaat inderdaad best goed, maar je bent zo verrekte lang bezig met schroten.
Doe jezelf een plezier en koop een walsenmolen, dan is het karwei in 5 minuten gepiept. Bovendien gaat het filteren daarna veel sneller, beter makkelijker. De walsenmolen is één van mijn beste aankopen ooit!!

Sander van Dijk

Citaat van: EvdBroek op 06-12-2014  11:36 uSander, dit deed ik eerst ook met zo'n koffiemolen. Gaat inderdaad best goed, maar je bent zo verrekte lang bezig met schroten.
Doe jezelf een plezier en koop een walsenmolen, dan is het karwei in 5 minuten gepiept. Bovendien gaat het filteren daarna veel sneller, beter makkelijker. De walsenmolen is één van mijn beste aankopen ooit!!
26 januari ben ik jarig[emoji1]  Ik moet nog even geduld hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.