Ervaringen White Labs gisten

Gestart door ale-x, 03-12-2014 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ale-x

Wat zijn de ervaringen met de vloeibare Biergist van White Labs?

Hoeveel liter kan je vergisten met een buisje? Zo direct uit het buisje?

RobinB

Is vergelijkbaar met Wyeast, dus ook voornamelijk afhankelijk van de productiedatum. Indien > 1 maand geleden -> starter maken. :)

Christian1990

Hallo,

Een reactie op een wat ouder topic omdat ik vandaag ook (voor het eerst) White Labs gist heb gebruikt.

Ik heb zaterdag avond een giststarter gemaakt van wort (SG:1040 met moutextract en gistvoedingszouten) vergistingstemperatuur 20ºC. Al was het zakje gist net 1 dag binnen, de starter (300mL) had veel moeite op gang te komen.

Vanmiddag (maandag) rond 16:00uur de starter bij mijn vers gebrouwen biertje van 20ºC gevoegd. Tot op heden geen reactie in het gistvat (18ºC vergistingstemp.)... waar ik bij andere brouwsels vaak binnen een half uur al de eerste 'blupjes' hoor.

Ik denk dat White Labs op gang moet komen :-p

Kan iemand zeggen of de smaak van white labs gist goed is ;-)

Dund

Wat voor gist heb je gekocht? Ik had laatst een brett van white labs en dat duurt echt veel langer dan het opkweken van een normale gist.

EBC

Citaat van: Dund op 28-03-2016  22:51 uWat voor gist heb je gekocht? Ik had laatst een brett van white labs en dat duurt echt veel langer dan het opkweken van een normale gist.

Een brett kweek je toch niet op? Of maak je vele hls?

EBC

Citaat van: Christian1990 op 28-03-2016  22:45 uHallo,

Een reactie op een wat ouder topic omdat ik vandaag ook (voor het eerst) White Labs gist heb gebruikt.

Ik heb zaterdag avond een giststarter gemaakt van wort (SG:1040 met moutextract en gistvoedingszouten) vergistingstemperatuur 20ºC. Al was het zakje gist net 1 dag binnen, de starter (300mL) had veel moeite op gang te komen.

Vanmiddag (maandag) rond 16:00uur de starter bij mijn vers gebrouwen biertje van 20ºC gevoegd. Tot op heden geen reactie in het gistvat (18ºC vergistingstemp.)... waar ik bij andere brouwsels vaak binnen een half uur al de eerste 'blupjes' hoor.

Ik denk dat White Labs op gang moet komen :-p

Kan iemand zeggen of de smaak van white labs gist goed is ;-)

Hoeveel liters wort heb je gebrouwen?
Wat is de densiteit?
Bij wie heb je de gist gekocht?
Wat was de productiedatum?

Dund

Citaat van: EBC op 28-03-2016  23:02 uEen brett kweek je toch niet op? Of maak je vele hls?

Ik heb een tijd terug een full brett ipa gemaakt. Ik brouw meestal zo'n 70 liter per keer dus ik heb het buisje wel opgekweekt. De vergisting liep in ieder geval goed. Uiteindelijk heb ik 2 weken over gedaan om voldoende gist te hebben.

Beetje off topic maar goed 😀

hobbybob

Ben nu al een tijdje met de White labs 530 bezig (Wyeast 3787 Westmalle) deze gedraagt zich net zo als de Wyeast 3787.
Maw is gewoon dezelfde giststam dus dezelfde gist

jpt

De WLP029 is verschrikkelijk traag, na 2 weken zit je nog niet op je eind sg.
https://www.whitelabs.com/yeast-bank/wlp029-german-ale-k-lsch-yeast

Oscar

Citaat van: Dund op 28-03-2016  23:51 uUiteindelijk heb ik 2 weken over gedaan om voldoende gist te hebben.

Dat had ook in 2 dagen gekund.... ^-^ :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 17-04-2019  15:24 uDat had ook in 2 dagen gekund.... ^-^ :brouwen:

Is de reactie na 2 jaar...   >:D :nut: :nut: :nut:


Verder is het voor de lezers van dit forum ook handig om te weten hoe jij dit doet. Daar kunnen ze namelijk iets van leren :lessmile:

Tsjerk

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  22:12 uVerder is het voor de lezers van dit forum ook handig om te weten hoe jij dit doet. Daar kunnen ze namelijk iets van leren :lessmile:

Tsja, dat is het geheim van de smid (brouwmeester) Ik gok dat er zuurstof bij in het spel zit. 🙄

Jacques

Citaat van: Tsjerk op 18-04-2019  19:45 uTsja, dat is het geheim van de smid (brouwmeester) Ik gok dat er zuurstof bij in het spel zit. 🙄

Dat zal één van de factoren zijn samen met een hogere temperatuur en voldoende gistvoeding.

Waar het mij om gaat is dat beginnende brouwers niet veel wijzer worden door de gegeven reactie...

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 18-04-2019  19:45 uTsja, dat is het geheim van de smid (brouwmeester)

Welkom terug op het forum, Tjerk... ^-^ :brouwen: :biersmile:

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 18-04-2019  22:29 uWelkom terug op het forum, Tjerk... ^-^ :brouwen: :biersmile:

Tsja, het is een hele tijd stil geweest maar ik zal proberen weer wat beter mijn best te doen hier. 😉

hobbybob

Tsjerk, tijd niet gehoord.

Je brouwt dus nog wel?


Tsjerk

Ja, ben weer een beetje begonnen. In de afgelopen 5 jaar heb ik,  denk ik, 5 brouwsels gemaakt. Ik heb nu een 50 liter Klarstein gekocht en vorige week 30 liter meibock gebrouwen. Voor as. maandag staat er een tripel in de planning. 💪

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.