Brouwfilm online

Gestart door George81, 03-12-2014 11:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Citaat van: Oscar op 04-12-2014  21:37 uAch...denk je nu echt dat je bier daar zo veel beter van wort....en zie je hier nu zoveel zuurstof inslag dat je bier aanzienlijk verslechterd ?  ;)
 :brouwen:

Ja en ja.

Ansius

Geen idee wat voor reactie het wort met de strips geven maar als ik kijk wat voor druppels er van een strip afkomen dan lijkt me dat niet zo fris.

Weet iemand dat wel?

RobinB


Henielma

Leuk om te zien hoe je brouwt George. Ziet er best goed uit. Alleen zou ik gaan koelen in de kookketel. Mooi filmpje.

Adbrouwt

Citaat van: ANSIUS op 04-12-2014  21:41 uIk bedoel te meten met een monster en niet in je pan.
Mooi filmpje. Maar het was mij ook opgevallen. De strips bevatten waarschijnlijk van allerlei chemicalien die je liever niet in je bier wil. Ik zou ook liever een sample, monster of een klein beetje uit de pan halen om te meten. Kost je niet heel veel extra moeite en waarom zou je die vieze strips in je bier willen stoppen.  :police:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 04-12-2014  21:45 uHobbybrouwsels zijn per definitie ten alle tijden geoxideerd.... ;)
hoe dat zo?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 04-12-2014  23:07 uhoe dat zo?

Is een feit ! je proeft het meestal niet gelukkig omdat de oxidatie producten onder de smaak/detectiegrens zitten...maar dat wil niet zeggen dat het niet geoxideerd is... ;)  geneuzel natuurlijk...maar wel een feit !

RobinB

Dat geldt voor al het bier, maar dat neemt nog niet weg dat je wilt voorkomen dat je wel boven de detectie-/smaakdrempel uit komt.

homoeccentricus

Citaat van: RobinB op 05-12-2014  07:38 uDat geldt voor al het bier

Blijkbaar kan het toch wel met HEEEL weinig zuurstof. De opgeloste zuurstof in de botteling tank van The Alchemist zou 1 PPB zijn (1 deel per 1 miljard deeltjes). (http://byo.com/stories/issue/item/3187-advanced-dry-hopping-techniques)

Oscar

Citaat van: RobinB op 05-12-2014  07:38 uDat geldt voor al het bier,

Ik twijfel bij de pilseners van de grote brouweijen...die hebben meer middelen om in iedere stap oxidatie te voorkomen.... :) maar verder ben ik het met je eens.... ;)

RobinB

Volledig voorkomen kunnen zij het ook niet, dat is wel duidelijk te merken bij een blikje pils van 1j oud. :)
Ze minimaliseren het inderdaad wel... ;)

Ansius

Het zou eigenlijk moeten gaan over de brouwer op de film.

Oscar

Citaat van: ANSIUS op 05-12-2014  21:33 uHet zou eigenlijk moeten gaan over de brouwer op de film.

Hij had wat meer moeten spreken... ;) Verder zal het een aardige jongen zijn.... :biersmile:

Bennemans

Hij zou een biertje moeten lusten.... >:D

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 05-12-2014  21:37 uHij had wat meer moeten spreken... ;) Verder zal het een aardige jongen zijn.... :biersmile:
En sommigen wat minder. Beelden zeggen meer dan woorden. Zwijgen is goud en spreken is zilver.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-12-2014  21:45 uHobbybrouwsels zijn per definitie ten alle tijden geoxideerd... ;)

Dat is juist een reden om er meer aandacht aan te besteden.


In de loop der jaren hebben we hele grote verbeteringen gezien in de kwaliteit van het zelfgebrouwen bier.
Eerst was er meer aandacht voor hygiëne, dat heeft er voor gezorgd dat er bijna geen bieren meer zijn met vervelende infecties en hele rare smaakjes.

Daarna is er oog gekomen voor gistmangement. Met zijn allen leerde we dat onze gist vertroeteld moet worden en hoe je het beste vloeibare gist kunt vermeerderen. En ook dat je korrelgist in voldoende mate hoort toe te voegen.
In het kader van het zorgen voor een goede vergisting werd ook het belang van gecontroleerde vergisting geleerd. Bieren met overdreven veel vergistingsproducten werden hierdoor steeds minder gebrouwen.

Aandacht voor oxidatie is er gelukkig ook steeds meer. Het maakt her verschil tussen lekkere frisse bieren en bieren met een wat mindere frisse smaak. Vooral tijdens en na de vergisting is het belangrijk om goed daarop te letten.

Zo zoetjes aan brouwen we perfecte bieren...

mr.chelsea

Mooi strak gefilmd en inderdaad leuk om te zien hoe anderen brouwen. Zelf maatverdelingen aanbrengen op gistingsvat is erg handig, ik heb het zelfs ook op de mandfles met een watervaste stift gedaan. Wat die pH betreft, ik heb tot nu toe steeds een druppel op de pH-papiertjes gedaan, ik wist niet dat het zo ook kon. Moet zeggen mijn metingen waren niet duidelijk, is dit beter zo'n papiertje helemaal erin?
 :groots:

Adbrouwt



Citaat van: mr.chelsea op 07-12-2014  13:37 uWat die pH betreft, ik heb tot nu toe steeds een druppel op de pH-papiertjes gedaan, ik wist niet dat het zo ook kon. Moet zeggen mijn metingen waren niet duidelijk, is dit beter zo'n papiertje helemaal erin?
 :groots:
Nee lekker blijven druppelen en niet de strips in je bier steken.

broeder Paulus

Mooi filmpje, interessant voor de beginnende hobbybrouwer.

Kiekeboe

Citaat van: George81 op 03-12-2014  11:13 uBeste medebrouwers,

Begin 2013 heeft een goede vriend mijn brouwproces perfect in beeld gebracht.
Ik kreeg die toen niet op youtube door formaat problemen maar het is eindelijk gelukt.
Ter leering ende vermaek post ik het hier.

Inmiddels heb ik een ander bottelapparaat en er zullen vast nog wel andere kleine dingen zijn die ik ondertussen veranderd heb.

p.s. ik krijg hier vast commentaar over, er zijn 2 sessies gefilmd, maken van een blond en het bottelen van een dubbel, die zijn in 1 film verwerkt dus dat is bij deze getackeld ;)




In dit filmpje wordt enkel het maischwater aangezuurd. Volgens mijn info moet het spoelwater ook aangezuurd worden omdat leidingwater sowieso ongeveer een pH waarde van 7 heeft en dat de pH waarde oploopt tijdens verhitten van het spoelwater. Verder wordt er gezegd dat het spoelwater niet geschikt is als spoelwater als de pH waarde hoger is dan 7. Is er iemand die op deze vraag het antwoord heeft?

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:12 uIn dit filmpje wordt enkel het maischwater aangezuurd. Volgens mijn info moet het spoelwater ook aangezuurd worden omdat leidingwater sowieso ongeveer een pH waarde van 7 heeft en dat de pH waarde oploopt tijdens verhitten van het spoelwater. Verder wordt er gezegd dat het spoelwater niet geschikt is als spoelwater als de pH waarde hoger is dan 7. Is er iemand die op deze vraag het antwoord heeft?

Het klopt dat verhit leidingwater een pH heeft van boven de 7 en dat het aanbeveling verdient om het spoelwater aan te zuren. Dit geldt in het bijzonder als je spoelwater gebruikt boven de 85 ºC.
Overigens is de maisch een heel groot buffer en verandert de pH niet heel snel door een kleine alkalische toevoeging. Dit neemt echter niet weg dat de bovenste laag van de bostel door het hete spoelwater een hogere pH kan krijgen waardoor je meer uitspoeling (uitloging) kunt krijgen van ongewenste stoffen uit kafdeeltjes. Door het spoelwater aan te zuren voorkom je dit. Je hebt trouwens maar heel weinig zuur nodig.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 10-12-2019  21:30 uJe hebt trouwens maar heel weinig zuur nodig.

Is 1 ml fosforzuur per 10 liter maisch- of spoelwater genoeg?

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:39 uIs 1 ml fosforzuur per 10 liter maisch- of spoelwater genoeg?

Meten is weten. Overigens kan het niet zo veel kwaad als de pH wat lager is dan 5 gelet op het bufferend vermogen van de maisch.

Kiekeboe

Ik zie dat in dit filmpje ook een soort hopzakjes-pers wordt gebruikt een soort XXXL knoflookpers. Hoe heet zo'n apparaat en waar kan je dat kopen?

John

Is puree-pers. Koop je bij Blokker of kookwinkel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.