Ik wacht trouwens de officiele uitslag op de BONK en BKG websites nog even af, ik ben op Peter Van de Hurk's commentaar bij zijn fotoreportage afgegaan.
We hadden het bier bijna niet ingestuurd. Maar omdat dit soort evenementen toch een simpele manier van nuttige feedback op je brouwsels te krijgen is heb ik toch de moeite genomen om het in te schrijven. Wij waren er eerst namelijk niet erg tevreden over, ik had eerder dit jaar ook een dubbelbock gemaakt en die op de ONK ingestuurd (een mooie 77 punten). En ik vond deze in vergelijking met de vorige wat toch minder / saai. Maar ik heb gemerkt dat de smaak de laatste 2 weken opeens behoorlijk is bijgetrokken, dus ik heb er toch geen spijt van het insturen gekregen (zeker nu niet). Gisteren nog eentje opengetrokken, en ik vond het genieten.
Wat betreft het bier zal ik een mooi verslag maken inclusief recept (dat wil ik jullie niet onthouden). Ik wacht wel het keuringformulieer even af.
Maar ik kan wel alvast vertellen dat het om een restantjes-bier gaat, namelijk gebrouwen om de voorraad oude mout en oude hop weg te werken. Verder verliep de vergisting catastrofaal explosief (ben uren bezig geweest om mijn kelderkast weer schoon te krijgen, de dop (met blow-off!) is een paar uur na het brouwen gewoon van mijn gistfles afgelanceerd (ik vond het geheel meters verder terug). Ik heb wel vaker explosieve vergistingen gehad, allen door over-pitching, en het zijn uiteindelijk stuk voor stuk mijn beste bieren geworden. Ik herken een patroon... over-pitching .... hmmm ....
Ik had nooit het doel om een commercieel bier na te brouwen, simpelweg omdat ik nog nooit een commerciele dubbelbock heb geproefd (

). Wat ik wel al een jaartje geleden heb geproefd was een heerlijke dubbelbock van SiriS (sommigen van jullie zullen hem toen ook hebben geproefd), en zoiets wilde ik gewoon ook kunnen maken. Het recept is ook een aangepast (restantjes) variant van SiriS' recept geworden, met een wat andere mout - en hop-variatie. Voor het gist moet ik trouwens ook SiriS bedanken (Nothingham),
... dus bij deze:
Peter (SiriS), heel erg bedankt!En inderdaad, hopelijk is dit een stimulans om weer wat meer brouw-activiteit te tonen (was erg summier de laatste tijd, schaam me er wel wat voor). I feel motivated!
Grt, Bas H.