26-11-05 Bokbier Open Nederlands Kampioenschap

Gestart door Johannes, 08-07-2005 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Beste collega amateurbrouwers,

Bokbier Open Nederlands Kampioenschap.

Voor de tweede keer op rij zal het Bokbier Open Nederlands kampioenschap worden gehouden. De gelegenheid waar amateur bierbrouwers zich met elkaar kunnen meten.
Werd het kampioenschap in 2004 door het Groningse Biergilde georganiseerd, in 2005 zal de organisatie in handen zijn van De Koperen Tsjettel uit Friesland.
Dit uniek samenwerkingsverband tussen Groningers en Friezen zal jaarlijks het BONK afwisselend in Groningen of Friesland organiseren. Daarmee wordt de trend voor een nieuwe (noordelijke) biertraditie gezet.
Het BONK zal worden gehouden op 26 november 2005 in de Friesche Bierbrouwerij te Bolsward. Brouwer Aart van der Linden brouwde in 2004 het beste Nederlandse Bokbier, derhalve een passende plaats voor een Bokbier Open Nederlands Kampioenschap.
Vanzelfsprekend zal er een rondleiding gehouden worden in de brouwerij waarbij het thema zal zijn: "Hoe brouw ik het beste bokbier van Nederland".
Inzendingen mogen zowel onder- als bovengistend zijn. Daarnaast van het type Meibok/Blonde Bok, Dubbelbok of "Gewone Bok".  Denk aan commerciële voorbeelden uit de range Amstel Bock – Heineken Tarwebok tot Maasland Bok of het IJ Bokbier. Variatie mogelijkheden genoeg, als het maar een bokbier is.

Klasse
Biertype
Begin SG
EBU
EBC
Smaakomschrijving
Merken

C
Blonde Bo(c)k
of
Meibo(c)k
1060-1070
20-40
14-35
Geur: moutig, kruidig-hoppig.
Smaak: vol, moutig, bitterig tot bitter
Einbecker Mai-Ur-Bock(D)

D
Bo(c)kbier
1062-1068
15-30
40-100
Geur: karamelmoutig, zoetig, cacaoachtig. Smaak: moutig, bitterig-zoet, karamel.
Amstel, Einbecker Ur-Bock dunkel(D)

D
Dubbelbo(c)k
1068-1080
20-35
50-100
Geur: sterk mout, branderig, karamel. Smaak: bitterig, mout, karamel, soms fruitig
Brand Dubbelbok, Paulaner München Salvator(D)

De wedstrijd zal plaatsvinden op zaterdag 26 november 2005.
Het inleveren van de flessen kan plaatsvinden in de periode van 1 tot 19 november.
Op 19 november zullen de flessen worden opgehaald en is inschrijven niet meer mogelijk.
De inschrijving voor de wedstrijd kan plaatsvinden via de special "BONK website" die vanaf 1 september in de lucht zal zijn.
Op de door het Labo (Landelijk Amateur Bierbrouwers Overleg) beschikbaar gestelde website kan een digitaal aanmeldingsformulier worden ingevuld en zal nadere informatie over de wedstrijd te vinden zijn.

De wedstrijd zal in de middag plaatsvinden en naast een rondleiding door de Friesche Bierbrouwerij zal ook een bokbier proeverij
deel gaan uitmaken van het programma.
Het keuren van de bokbieren zal worden verzorgd door de keurmeesters van het bierkeurmeestersgilde Zij zullen ook dit jaar garant staan voor een gedegen weging van de ingezonden bieren.

Graag wil ik u mede namens het Groningsch Bier- en Wijngilde uitnodigen om aan het Bokbier Open Nederlands Kampioenschap deel te nemen. In de eerste week van september zal nadere informatie over de website, inschrijving, inleveradressen etc. bekend worden gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Hans Warning
Voorzitter de Koperen Tsjettel
Friesland.

Hopmans

Hey jongens, wie gaan er allemaal naar toe ?

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 08-07-2005  21:14 uDaarnaast van het type Meibok/Blonde Bok, Dubbelbok of "Gewone Bok".  Denk aan commerciële voorbeelden uit de range Amstel Bock – Heineken Tarwebok tot Maasland Bok of het IJ Bokbier. Variatie mogelijkheden genoeg, als het maar een bokbier is.
Ik vind het toch jammer dat Weizen(doppel)bock niet ingezonden mag worden. Misschien bij de BONK in 2006?
Hans

Herman

Heb je er al een mailtje aan gewaagd? Wellicht kan dit alsnog.

Drents Hopbier

Citaat van: Herman Holtrop op 10-08-2005  20:51 uHeb je er al een mailtje aan gewaagd? Wellicht kan dit alsnog.
Op mijn mailtje stuurde Hans Warnink mij terug: "alleen de drie in de bijlage genoemde bieren kunnen worden ingezonden"
Hans

Herman

Tsja, wellicht verwacht men weinig inzendingen in die stijl. Vooropgesteld: er is nu al een type meer dan vorig jaar, dus wellicht volgend jaar! Heb je een beproefd recept Hans? Ik wil zelf nog eens iets in de stijl van de Aventinus brouwen, volgens recept Wheeler & Protz.

Drents Hopbier

Citaat van: Herman Holtrop op 10-08-2005  22:15 uHeb je een beproefd recept Hans? Ik wil zelf nog eens iets in de stijl van de Aventinus brouwen, volgens recept Wheeler & Protz.
Ik heb op http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/weizenbock.html  een paar recepten staan. Of ze echt beproefd zijn weet ik niet. Zelf ben ik nog aan het experimenteren. Meestal met commerciële gist die ik meenam tijdens vakantie in Duitsland. Maar dit jaar geen vakantie, maar verhuizing.
Recept van Wheeler&Protz ken ik niet, maar Aventinus is mijn grote voorbeeld.
Hans

Johannes

Brouwers,

De Bonk website is online! Zet het geluid van je PC aan en klik HIER!

:degroeten:

Johannes

Hopmans

CiteerIk vind het toch jammer dat Weizen(doppel)bock niet ingezonden mag worden. Misschien bij de BONK in 2006?
Hans

Toch staat dit op de BONK-site:

Inzendingen mogen zowel onder- als bovengistend zijn. Mogelijk zijn de types Meibok/Blonde Bok, Dubbelbok of "Gewone Bok", Licht Dubbelbock en Weizen (doppel)bock.
Denk aan commerciële voorbeelden uit de range Amstel Bock – Heineken Tarwebok tot Maasland Bok of het IJ Bokbier. Variatie mogelijkheden genoeg, als het maar een bokbier is.

 :degroeten:

Hopmans

We zien trouwens wel weer wie het boegbeeld is van het BONK hey mannen.   8)

http://www.bonk2005.brouwen.nl/index.htm

http://www.vansteenberge.com/newmodel/htm/1nl/11600nl.htm

Een Belgische Leute bok !

Steek die maar in je zak Martin ! Ha Ha Ha  ;D

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 13-08-2005  12:37 uToch staat dit op de BONK-site:Mogelijk zijn de types Meibok/Blonde Bok, Dubbelbok of "Gewone Bok", Licht Dubbelbock en Weizen (doppel)bock.
Dan heeft kennelijk iemand of een Aventinus geproefd en/of over zijn hart gestreken.
Hans

Johannes

Op het forum hebben al enkele brouwers hun bokrecepten gepost, hopelijk vinden we deze ook weer terug op de inzendingenlijst van het Bonk. Zo uit mijn hoofd hadden we vorig jaar 23 inzendingen voor Bonk daar waren we als organisatie tevreden mee aangezien het de eerste keer was. Wanneer blijkt dat er een gelijk aantal of liever nog, meer inzendingen zijn, zal ik me er voor inzetten dat er volgend jaar weer een Bonk komt.

Vorig jaar was de kwaliteit van de ingezonden bieren over het algemeen wat aan de lage kant, ik weet nog dat Peter van der Hurk opmerkte dat veel bieren te gebrand zijn, dit is misschien iets om rekening mee te houden.

groet Johannes

MO

en als mensen nu pas gaan brouwen zijn ze misschien wat laat voor een bier dat vrij lang rijpen moet. ik doe zelf niet mee, ik hoop tegen de tijd dat de BONK er is weer te kunnen brouwen in mijn nieuwe installatie.

Johannes

Citaat van: MO op 16-08-2005  23:24 uen als mensen nu pas gaan brouwen zijn ze misschien wat laat voor een bier dat vrij lang rijpen moet. ik doe zelf niet mee, ik hoop tegen de tijd dat de BONK er is weer te kunnen brouwen in mijn nieuwe installatie.

nee hoor  :neenee: helemaal niet laat, gewoon brouwen die bok!  :police:

he Martin, nou niet mensen gaan ontmoedigen om nog een bok te brouwen he? ;)


Hopmans

Mmm, Ik kap met mijn bok.
Jammer.

Blondje dan maar.  :huilen:

 :degroeten:

Herman

Citaat van: MO op 16-08-2005  23:24 uen als mensen nu pas gaan brouwen zijn ze misschien wat laat voor een bier dat vrij lang rijpen moet.

Mijn 3e prijs van vorig jaar heb ik gewonnen met een brouwsel dat op 22 augustus is gebrouwen. Ik geloof eigenlijk ook niet dat de grote brouwerijen ver van te voren hun bok brouwen.

Edgar

Citaat van: Hoppie op 17-08-2005  00:01 uMmm, Ik kap met mijn bok.
Jammer.

Blondje dan maar.  :huilen:

Ik denk dat Johannes vooral refereerde aan bijvoorbeeld ondergisters en/of bieren met veel gebrande mout. Die hebben misschien wat langer nodig om optimaal te zijn. Maar als je vandaag met je starter begint Hoppie, en niet te voorzichtig pitcht voor een snelle (en neutrale) vergisting, heb je tijd zat.

Adrie

Ik probeer al een aantal dagen om het inschrijvingsformulier in te vullen en te verzenden (op de site, uiteraard) van verschillende machines met verschillende browsers in internetverbindingen, maar ik krijg telkens een foutmelding en dat ik het later nog eens moet proberen. Hebben meer mensen dit probleem?

Johannes

Ik zal navragen wat er aan de hand is...

Hopmans

Linux is het probleem denk ik.
Moet je toch weer Windows installeren Adrie.  ;D

 :degroeten:

Herman

Ik heb het ook tevergeefs geprobeerd, heb de fout ook doorgegeven. Hopelijk wordt dit snel opgelost.

Herman

A3 e.a.,

Je kunt je weer inschrijven via de site, mijn aanmelding is inmiddels verwerkt.

Groet,
Herman

Herman

Hmm, toch nog wat probleempjes. Maar er wordt aan gewerkt heb ik begrepen. Inschrijven lijkt goed te gaan, maar de bevestiging is niet leesbaar. Het is nu even afwachten of de inschrijving goed is aangekomen. Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten.

Adrie

Ik kreeg gisteren wel een goede bevestiging, dus blijkbaar gaat het niet allemaal fout.

warningh

Beste Brouwers,

tot onze schrik merkten we enkele dagen geleden dat de inschrijving voor het BONK 2005 via de website niet meer lukte. Na invulling van het formulier verscheen een mededeling het later nog eens te proberen. Niet erg handig.
Verhuizing van de site naar een andere server bleek de boosdoener.
Het probleem is inmiddels gelukkig opgelost, aanmelden kan weer gewoon via de elektronische weg.
Namens de organisatie een welgemeend excuus voor het ongemak en de verwarring.
De website: http://bonk2005.brouwen.nl

Met groet,
Hans Warning
Koperen Tsjettel Friesland


link hersteld door Edgar

Hopmans

Hoe lang duurt het in de regel voordat men de stikkertjes toegestuurd krijgt?
Ik heb me afgelopen Zondag ingeschreven en ook middels telebankieren betaald.
Maar ik heb nog niets binnen gekregen.
Ik heb ze voor vrijdag nodig, anders kan ik ze niet inleveren op de clubavond.

 :dansen:

Herman

Ik had de mijne deze week binnen en al enige tijd eerder betaald. Als ik jou was zou ik ze een mail sturen. Voor vrijdag kan al niet meer als ze nu nog niet op de post zijn. Wellicht kun je je flessen al achterlaten met een elastiekje om de hals met een zelfgeschreven label, zodat ze zelf de etiketten mogen plakken.

Hopmans

Etiketten na meer dan een week nog niet binnen.
Ik heb mijn bier dus niet in kunnen leveren bij de club.
Het is dus voor mij de laatste keer dat ik meedoe aan dit soort ongein.  :echtboos:

Johannes

Hoppie,

Citaat van: Herman op 26-10-2005  21:29 uIk had de mijne deze week binnen en al enige tijd eerder betaald. Als ik jou was zou ik ze een mail sturen. Voor vrijdag kan al niet meer als ze nu nog niet op de post zijn. Wellicht kun je je flessen al achterlaten met een elastiekje om de hals met een zelfgeschreven label, zodat ze zelf de etiketten mogen plakken.

?

Hopmans

CiteerWellicht kun je je flessen al achterlaten met een elastiekje om de hals met een zelfgeschreven label, zodat ze zelf de etiketten mogen plakken.

Ik laat nooit flessen achter. Die bewaak ik met mijn leven.
Daarbij komen de stikkers op mijn adres.
Ze moeten gewoon 's opschieten.
Als ik op het internet alles invul, en betaal moet ik gewoon de boel binnen 3 dagen binnen hebben.
Kom op man, we leven in het jaar 2005.

Nu kan ik weer een takke-eind gaan rijden naar Leiden terwijl ik volgend weekeinde wat
anders moet doen.

 :degroeten:

Herman

Komen er nog forummers op het BONK? Ik ben van plan heen te gaan. Ik heb laatst nog met Hans Warning gesproken, er zijn zeker een dikke 10 inzendingen meer dan vorig jaar. Hopen dat dit een stijgende trend is?

Johannes

33 inzendingen als ik me niet vergis, dit gaat de goede kant op! en ik kan alvast verklappen dat er volgend jaar weer een Bonk komt!

Ik ben van de partij natuurlijk!

MO

goed nieuws! goed nieuws! Helaas heb ik geen Bock ingestuurd. Ik wacht op de r in het woord bouwen.

Henk oet Paiz

Heren bokbierbrouwers,

Ik wens jullie een heel plezierige dag morgen.... eh, vandaag ;)

Mijn bokbier was niet te zuipen, chloorfenol dus, maar dat probleem is hopelijk verleden tijd. Inmiddels zijn er een drietal bieren gebrouwen die tot nu toe geen bijsmaakjes hebben vertoond. Ik hoop er een volgende keer weer bij te zijn.

Veel plezier en succes! :lekkerbier:

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Jongens (er zijn hier nu eenmaal maar weinig meisjes),

Veel plezier toegewenst!

Ik heb nog even zitten spelen met de gedachte om ook te komen maar gezien de huidige weersomstandheden en verkeersproblemen gisteren op de Nederlandse wegen en spoorwegen zie ik daar toch van af.

B2

Hi,

Weet iemand de uitslag? We hebben wel ingestuurd maar we waren helaas verhinderd om vandaag naar Bolsward te gaan.

Proost,

Marcel, B2

Herman

De uitslag komt op http://bonk2005.brouwen.nl/ te staan, ik geloof dat men maandag noemde. Er was een prijs voor de winnaar in klasse C en een voor de winnaar in klasse D. Deze laatste is ook overall kampioen geworden. Het was een inzending van 2 brouwers. Theo v/d Voorde heeft de 1e prijs in klasse C.

Het was een leuke middag. Eerst een rondleiding, daarna proeverij en natuurlijk even kletsen met oude bekenden!

De keurmeesters konden naast bokbieren ook een aantal stouts, porters en zelfs een geuze keuren! Vooral die laatste kon als geuze best goed voor de dag komen, ware het niet dat ie als bokbier was ingezonden  :-[

Afijn, mijn bokje had 67 punten. Kritiek: te veel donkere mout (1,5%) en te weinig karamelmout (11%). Afijn ik vond hem al lekkerder dan menig commerciele bok, meestal is dat een veeg teken dat ie dan slecht scoort tijdens de keuring  :biersmile:

Ik had ook een donkerblondje ingezonden als meibok. Ik had geen meibok voorhanden en vond dit bier wel wat meibokkerigs hebben.... Visueel wel, qua smaak blijkbaar niet: 42 punten :pan: Maar de door de keurmeester geproefde ethylacetaat haal ik er niet uit. Volgende keer zal ik weer wat serieuzer inzenden.


Oscar

Herman, zo te lezen was het een leuke dag....en als ik mij herinner heeft theo eerder prijzen gewonnen op het BONK.

Was het nog druk qua bezoekers ?...aangezien velen verhinderd waren dor het slechte weer..??  :huilen:

Groeten en gezondheid
Oscar  :proost:

Herman

Theo was vorig jaar de prijswinnaar, nu dus een 1e plaats in klasse C en ik geloof een 2e in klasse D (samen met Erik Deelisen overigens, ere wie ere toekomt!).

Het was gezellig druk, ook omdat er andere bezoekers aan de brouwerij waren. Het is en blijft natuurlijk een kleinschalige wedstrijd, al is er een stijgende lijn te ontdekken! Enne het weer hier in het Noorden was natuurlijk niet zo beroerd als in de rest van het land. Gisteren de hele dag droog en zonnig weer, bizar die verschillen!

Het weer zorgde er wel voor dat een geplande keurmeester uit Limburg niet kon komen. Peter van de Hurk had de reis vanuit het Eindhovense wel voor dag en dauw gestart, waarvoor hulde!

Herman

Adrie

Onze bok had maar liefst 39 punten! Een absoluut diepterecord van de Broeders en we zullen wel hekkesluiters in de ranglijst zijn. Daar gaat onze reputatie.  ;)  De oorzaak hiervan lag in gushing: naar verluid spoot de inhoud van de fles in het gezicht van de keurmeerster. Van proeven kwam toen niet veel meer. Eigenaardig toch. Helaas hebben we geen flessen meer om te kijken of het bij ons ook zo gaat (alle bokbier is in het twee fusten gegaan en 55 liter is over de keldervloer gevloeid).

Ik denk dat dit aan de gist gelegen heeft (Wyeast European Ale), die zeer langzaam doorgist. Ook mijn geboortebier met deze gist heeft dit euvel.

Hopmans

CiteerDaar gaat onze reputatie.    De oorzaak hiervan lag in gushing: naar verluid spoot de inhoud van de fles in het gezicht van de keurmeerster.

Oops  ;D

Eigenlijk zouden we eens een lijst moeten maken van dit soort gisten.
Bij mij bleef de boel ook doorgisten.

 :degroeten:

Johannes


MO

nog geen uitslagen maar wel foto's op de BKG site.

Oscar

Adrie,

39 punten is inderdaad niet veel...maar zal gushing nu echt door de gist veroorzaakt worden..? ook ik ben dan wel benieuwd welke gist dit is. Met een beetje logisch redeneren komt ik tot het volgende :

Wellicht dat deze gist sterker is dan verwacht en dus, misschien langzaam, veel verder doorvergist in de fles...dan krijg je natuurlijk overdruk...

Hoe komt dit bier uit het fust dan..?? Misschienm wel interessant om hier eens wat mee te testen...zeker als er meer last van hebben.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

nog zoiets geks: het bockbier van a3 en zijn drie broertjes was prima uit het fust te tappen.

Edgar

Er is natuurlijk ook nog transportgushing. Zijn al die BONK-bokken ter plaatse enkele dagen gerust?

Adrie

Marius had nog een fles staan en die gushte niet! Ook het bokbier op het fust was uitstekend te tappen. Dan zal het toch een verontreinigde fles zijn geweest, vermoed ik.

MO

ik hoop wel dat ze een 2e fles hebben opengetrokken, daar zijn ten slotte de drie flessen voor, toch?

Bas

Citaat van: MO op 28-11-2005  16:00 unog geen uitslagen maar wel foto's op de BKG site.

Omdat ik nog geen keuringsformulier toegestuurd gekregen had en ik op de BONK website nog geen uitslag e.d. terug kon vinden heb ik Peter's fotoreportage eens bekeken...

CiteerHans Warning zoekt de winnaar van de klasse D en tevens de Algemeen Kampioen BONK 2005 het Duo Huijbrechts / Van Schagen uit Breda dat helaas niet aanwezig was.

He, maar dat zijn mijn brouwmaat en ik... :o

CiteerDe keurmeesters waren het unaniem eens over de Kampioen

Yes! ;D

Zodra ik het formulier binnen heb zal ik wat meer informatie (recept) over dit bier geven. Ga nu lekker een van de 5 ( :'( ) overgebleven flesjes opentrekken.

Grt, Bas H.
(als ik dit had geweten had ik voor afgelopen zaterdag wel een sneeuwschuiver gehuurd)

Hopmans

Hey, Gefeliciteerd Bas !  :hoera:

Toppie man !  :dansen:

Je moet aangenaam verrast zijn geweest Ha Ha.  :D

 :degroeten:

Johannes

He Bas,

Omdat je de laatste tijd niet echt aktief was op het forum dacht ik dat je de roerstok aan de wilgen had gehangen. Wat leuk dat een forummer heeft gewonnen!

Van Harte Gefeliciteerd!  :elifant: De jury was uitermate te spreken over jullie inzending het zegt ook wel wat als je boven een ouwe rot als Theo van der Voorde eindigt, nogmaals van Harte!

:degroeten:

Johannes

Herman

Bas,

Van harte gefeliciteerd! Schitterend resultaat!

Herman

SiriS

Bas,

Gefeliciteerd met het winnen van het Bockbier Open Nederlands Kampioenschap.

Groet, SiriS

MO

gefeliciteerd. ben heeel benieuwd naar je recept. Was je zelf ook heel tevreden over het bier. Was het een echt commercieel bokbier?

Adrie

Ha Bas,

Hartelijk gefeliciteerd met dit schitterende resultaat! Hopelijk is dit een stimulans om weer voluit met bierbrouwen door te gaan. Ook ik ben heel benieuwd naar het recept, want bokken brouwen gaat de Vier Broeders blijkbaar slecht af. Wat zijn jouw proefervaringen met dit bier? Kortom: info, info, info.

Bas

Ik wacht trouwens de officiele uitslag op de BONK en BKG websites nog even af, ik ben op Peter Van de Hurk's commentaar bij zijn fotoreportage afgegaan.

We hadden het bier bijna niet ingestuurd. Maar omdat dit soort evenementen toch een simpele manier van nuttige feedback op je brouwsels te krijgen is heb ik toch de moeite genomen om het in te schrijven. Wij waren er eerst namelijk niet erg tevreden over, ik had eerder dit jaar ook een dubbelbock gemaakt en die op de ONK ingestuurd (een mooie 77 punten). En ik vond deze in vergelijking met de vorige wat toch minder / saai. Maar ik heb gemerkt dat de smaak de laatste 2 weken opeens behoorlijk is bijgetrokken, dus ik heb er toch geen spijt van het insturen gekregen (zeker nu niet). Gisteren nog eentje opengetrokken, en ik vond het genieten.

Wat betreft het bier zal ik een mooi verslag maken inclusief recept (dat wil ik jullie niet onthouden). Ik wacht wel het keuringformulieer even af.

Maar ik kan wel alvast vertellen dat het om een restantjes-bier gaat, namelijk gebrouwen om de voorraad oude mout en oude hop weg te werken. Verder verliep de vergisting catastrofaal explosief (ben uren bezig geweest om mijn kelderkast weer schoon te krijgen, de dop (met blow-off!) is een paar uur na het brouwen gewoon van mijn gistfles afgelanceerd (ik vond het geheel meters verder terug). Ik heb wel vaker explosieve vergistingen gehad, allen door over-pitching, en het zijn uiteindelijk stuk voor stuk mijn beste bieren geworden. Ik herken een patroon... over-pitching .... hmmm ....

Ik had nooit het doel om een commercieel bier na te brouwen, simpelweg omdat ik nog nooit een commerciele dubbelbock heb geproefd ( :o ). Wat ik wel al een jaartje geleden heb geproefd was een heerlijke dubbelbock van SiriS (sommigen van jullie zullen hem toen ook hebben geproefd), en zoiets wilde ik gewoon ook kunnen maken. Het recept is ook een aangepast (restantjes) variant van SiriS' recept geworden, met een wat andere mout - en hop-variatie. Voor het gist moet ik trouwens ook SiriS bedanken (Nothingham),

... dus bij deze: Peter (SiriS), heel erg bedankt!

En inderdaad, hopelijk is dit een stimulans om weer wat meer brouw-activiteit te tonen (was erg summier de laatste tijd, schaam me er wel wat voor). I feel motivated!

Grt, Bas H.

MO

hee, dat is leuk nieuws: een Nottingham bier in de prijzen! terwijl een aantal mensen hier op het forum, incl mijzelf, er nogal wat kritiek op heeft.

Adrie

Overpitching van Nottingham... is het dan geen droog bier geworden?

Johannes

CiteerEn inderdaad, hopelijk is dit een stimulans om weer wat meer brouw-activiteit te tonen (was erg summier de laatste tijd, schaam me er wel wat voor).

Nergens voor schamen iedere brouwer heeft wel eens een dipje, (ok iedereen behalve martin  ;) )

CiteerI feel motivated!

Go Bas Go!  ;D

:degroeten:

Johannes

ps grappig dat een 'restjesbier' de eerste prijs wint.

Johannes

Citaat van: MO op 02-12-2005  10:49 uhee, dat is leuk nieuws: een Nottingham bier in de prijzen! terwijl een aantal mensen hier op het forum, incl mijzelf, er nogal wat kritiek op heeft.

wat mij betreft voornamelijk bij blonde bieren...

Bas

Inderdaad droog, maar net niet te. Komt waaschijnlijk doordat het toch een bijna volmout bier is geweest (ik kan me herinneren dat ook zo'n 0,5 kg lichte moutextract zijn weg richting de ketel heeft gevonden: de koelkast moest leeg). Zal van het weekeinde het recept er weer eens bijpakken.

Van mij hoor je trouwens geen kritiek over Nothinham, ik vind het een prachtig gist (vergist erg clean, prima om ondergisters mee na te bootsen), gaat lekker door, en ik hoef niet te beluchten (gewoon 2 zakjes op 25 liter). Had vorig jaar nog wel eens een zuurtje in mijn bier, we hebben gegokt dat dat door het beluchten kwam (het hield in ieder geval op nadat we gestopt zijn te beluchten).

Grt, Bas H.

Hopmans

Nothingham moet je van houden (moi s-33), maar al met al doet het korreltje het zo slecht nog niet.
Dat blijkt maar weer.
De ONK winaar is ook middels korrelgist meen ik.

Korrelgist  :duimop:


 :degroeten:

Herman

Nottingham icm een donker bier heeft mij ook al mooi bier opgeleverd, ik denk dat de kritiek zich enkel toespitst op de combi met blond bier.

Drents Hopbier

Citaat van: Bas op 02-12-2005  10:42 uIk wacht trouwens de officiele uitslag op de BONK en BKG websites nog even af
Is de uitslag al ergens (anders) bekend gemaakt?

Hans Hans

Oscar

Raar dat deze nog niet op internet staat, Voor het onk2005 heb ik een stukje software gemaakt om voor een dergelijke keuring de resultaten te verwerken (Bierkeuring versie 2.41) en deze hebben ze volgens mij gebruikt (gezien de etiketten op de flesjes). Vanuit dit programma kun je met een druk op de knop de gegevens als Html-bestand exporteren en dirtect op internet plaatsen...dus dat kost bijna geen moeite en tijd.....

Groeten en gezondheid
Oscar   :beersmiley:

Bas

Net het keuringformulier binnengehad. 84 punten was voldoende om de titel binnen te halen.

Citaat van: Adrie op 02-12-2005  10:51 uOverpitching van Nottingham... is het dan geen droog bier geworden?
Dus niet, 2 punten aftrek voor de basissmaalk ("afwijkend van soort"): te zoetig.

Grt, Bas H.

MO

Bas, je houdt ons wel erg in spanning voor wat betreft het recept...

Bas

MO, A3 en anderen,

ik heb het recept gepost. Het is hier te vinden.

Grt, Bas H.

Bas

Ik zie dat de site van de BONK de uitslagen vermeldt, zie hier. Er waren 33 uitzendingen (6 in de C klasse, 27 in de D klasse).

En nu houd ik er over op...

Grt, Bas H.

Hopmans

Ha Ha Ha,       ;D

Give me the 5 Adrie  :proost2:

We staan op de laatste plaats  samenvol   :'(     :biersmile:   :proost:   :lekkerbier:

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 09-12-2005  20:40 uHa Ha Ha, 
Eigenlijk om te huilen toch? :huilen: (kan ik makkelijk zeggen, want ik heb niet ingezonden)

Hans Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.