Te weinig bitterheid

Gestart door braaf, 28-11-2014 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

braaf

Hallo allen.
Ik heb een duvel gebrouwen, maar op een of andere manier is de bitterheid niet echt zoals hij zou moeten zijn.
Hij is inmiddels uitvergist, kan ik de bitterheid nog opkrikken door bijvoorbeeld nog hop te koken en daarmee bitterheid onttrekken aan de hop en dit water toevoegen aan het bier. Of misschien is er een andere optie.
Ik hoor het graag van jullie.

GeBaxke


RobinB

Hop koken met water geeft niet voldoende bitterwerking.
Zo'n geïsomeriseerd extract werkt beter. :)

Jacques

Citaat van: braaf op 28-11-2014  09:48 uHallo allen.
Ik heb een duvel gebrouwen, maar op een of andere manier is de bitterheid niet echt zoals hij zou moeten zijn.
Hij is inmiddels uitvergist, kan ik de bitterheid nog opkrikken door bijvoorbeeld nog hop te koken en daarmee bitterheid onttrekken aan de hop en dit water toevoegen aan het bier. Of misschien is er een andere optie.
Ik hoor het graag van jullie.

Je schrijft dat de bitterheid niet is zoals hij volgens jou zou moeten zijn.
Kun je het volledige recept geven en het begin en eind SG?
Het zal vooral aan je recept liggen dat je de gewenste bitterheid niet hebt gehaald.

Door hop lang genoeg te koken met water kun je hop isomeriseren. Het probleem dat er maar een beperkte hoeveelheid alfazuren oplossen en isomeriseren. In een flesje geïsomeriseerd hopextract is de concentratie veel hoger dan dat wij met onze eenvoudige middelen kunnen bereiken. Daarom is zo'n flesje wel een goed idee.
Mijn ervaring is dat dit een uiterst redmiddel is. Je mis namelijk veel aromacomponenten als je zo'n flesje gebruikt. En je moet goed opletten, want voor je het in de gaten hebt is het bier onaangenaam bitter. Er gaat niets boven het gebruik van hopbloemen en -pellets.

braaf

Heren bedankt, ik ga hop extract bestellen en qua smaak komt het wel goed.
Ik ga gewoon koudhoppen. En het probleem zat hem inderdaad in het recept Jacques.
Gewoon te weinig hop toegevoegd en ook nog wat verdunt om het juiste SG te krijgen.

braaf

Trouwens, is dat geisomeerde hop extract krachtig of gaat er al gauw aardig wat in om de bitterheid van 27 liter bier op te krikken, dit zit ik me eigenlijk nu af te vragen.

Addopaddo

Het is best sterk spul. De benodigde hoeveelheid voor een bepaalde hoeveelheid punten bitterheid staat op de fles.

Doe eens een druppel in een half glas bier en drink de andere helft ernaast.

braaf

Goeie tip, dat is gelijk weer zo'n leermoment.

braaf

Hoeveel dagen zijn er eigenlijk nodig om alle smaak uit de hopbloemen te halen, is een paar dagen genoeg of moet ik op een langere tijd rekenen.

Jacques

Citaat van: braaf op 30-11-2014  15:53 uHoeveel dagen zijn er eigenlijk nodig om alle smaak uit de hopbloemen te halen, is een paar dagen genoeg of moet ik op een langere tijd rekenen.

Onder welke omstandigheden bedoel je? Koken van het wort? Drooghoppen? Maken van een hopextract?

braaf

Sorry Jacques, ik bedoel met koudhoppen.

Jacques

Citaat van: braaf op 30-11-2014  20:30 uSorry Jacques, ik bedoel met koudhoppen.

Ok. Heb je al gekeken bij de tag koudhoppen/drooghoppen?

Koudhoppen moet je niet te lang doen omdat op een bepaald moment te veel smaakstoffen uit de hop komen (je krijgt daardoor een groene grassige smaak). Hoe lang je het beste kunt koudhoppen ligt ook aan de temperatuur van het bier af. Bij een hogere temperatuur lossen meer stoffen op dan bij een lagere temperatuur.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.