OneDerBrew3G

Gestart door Erik Z, 22-11-2014 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik Z

Wat zijn Amerikanen toch een creatief volk; nou heeft er een uitgevogeld hoe je van een biervat een fermentatietank kunt maken waar je gist uit kunt aftappen, kunt vergisten onder druk en biertjes uit kunt tappen zonder over te hevelen. Het zal geen grote hit worden in Nederland denk ik, maar slim is het wel.

http://www.onederbrew3g.com/

In het kort werkt het als volgt, je vult een 26 liter keg met zojuist gebrouwen wort, voegt gist toe en sluit de keg af met een doorzichtige conische deksel. Zet deze vast met een kunststof ring die als je de keg omkeert dienst doet als standaard. Als je wort uit gegist is, tap je de gist af via de conische punt en je kunt je bier tappen.

Zijn er hobbyisten wiens vingers gaan jeuken? Iemand die van een 19-liter soda keg een fermentatiedrukvat kan maken?

Jacques

Of het echt gaat lukken om helder bier te tappen ligt aan de lengte van de tapbuis. Vermoedelijk wordt de originele tapbuis gebruikt. Doordat er een conus gemaakt is aan het vat komt dan het uiteinde van de buis niet in contact met de gist. Maar dan kun je het bier dat in de conus zit niet tappen. Overigens is het voor mij de vraag of alle gist afgetapt kan worden. Het merendeel verwijderen is wel mogelijk is mijn ervaring met CCT's.

brouwmus

Ingenieus, dat wel.

Afgezien van de vraag of het werkt (dat zal wel) heb ik toch het liefst flessenbier :)

(Uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld op feesten, vind ik dit de efficiƫntste en handigste verpakking, in meerdere opzichten.)

Groet,
John

Jacques

Citaat van: brouwmus op 24-11-2014  11:54 u(Uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld op feesten, vind ik dit de efficiĆ«ntste en handigste verpakking, in meerdere opzichten.)

Voor het individueel consumeren zijn flessen handiger. Als je naar het afvullen kijkt is een fustje toch wel een hele handige verpakking.

brouwmus

<wijsneusmodus> Als je grote flessen gebruikt, is het bottelvat ook zo leeg </wijsneusmodus> :biersmile:

tdp

Citaat van: brouwmus op 27-11-2014 &nbsp;13:43 u<wijsneusmodus> Als je grote flessen gebruikt, is het bottelvat ook zo leeg </wijsneusmodus> :biersmile:

Alleen doe je er dan weer langer over om die leeg te krijgen :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.