Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chinese CCT, de prijslijst  (gelezen 85498 keer)

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
Re: Chinese CCT, de prijslijst
« Reactie #175 Gepost op: 12-11-2014 13:21 u »
Het is jammer dat de mensen die zo'n Chinese CCT hebben aangeschaft hun ervaringen niet met ons hebben gedeeld.  Ik snap het wel, ze zijn te druk met brouwen. ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Land: nl
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #176 Gepost op: 12-11-2014 15:37 u »
Dan heb jij niet goed gelezen!

Hey Will,

Die CCT is gewoon SUPER! Er kan 46 liter in tot aan de dekselrand, dus makkelijk om ▒ 35 liter in te vergisten. Kwaliteit/prijs-verhouding onovertroffen! Had ik die maar eerder gehad, zeer tevreden over, geen lasnaden, makkelijk te reinigen kranen en bottelen (onder 0,3 Ó 0,5 bar druk) is van daaruit ook super handig. Heb het bottelbuisje wat verlengd met een stuk bocht van een hevelfilter, zo blijft er maar 310ml bier achter na het bottelen. De dichtingsring v/h deksel heb ik aan de bovenzijde ingesmeerd met zware suikersiroop, zal waarschijnlijk beter zijn dan alle andere lijmen en/of andere kits ivm voedselveiligheid. Ben benieuwd, heb het deksel er nog niet af gehad sindsdien, ga deze namiddag mijn kriekbiertje bottelen vanuit de CCT. (was er nog altijd niet van gekomen) Dus weet ik het straks of hij mooi blijft plakken aan het deksel. Nog eens bedankt voor de moeite!
Groetsels van een tevreden brouwer...  :D

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #177 Gepost op: 12-11-2014 16:05 u »
De volgende keer dat er van die CCT's besteld gaan worden zou ik heel graag mee willen doen! Denkt iemand anders nog mee te willen doen?
Ik wacht tot Brouwmarkt ze weer gaat verloten eind van het jaar  >:D
(http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24578.0.html)

Offline Erik Z

• Vol lid
« Reactie #178 Gepost op: 12-11-2014 16:31 u »
Jacques en HermanH hebben inderdaad uitgebreid verhaald, waarvoor dank.   :petje-af:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #179 Gepost op: 12-11-2014 16:37 u »
Ik wacht tot Brouwmarkt ze weer gaat verloten eind van het jaar  >:D
(http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24578.0.html)

Ik vind die budget cct van Brouwmarkt er echt uitzien alsof ie rechtstreeks uit de action komt!

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #180 Gepost op: 12-11-2014 16:43 u »
Tsja, dat plastic lijkt me ook niet zoveel soeps, maar die van RVS? Het is natuurlijk geen Blichmann of zo, maar als ie voor nop is wil ik hem best hebben hoor.  :brouwen:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #181 Gepost op: 12-11-2014 17:20 u »
Haha dat is waar. Maar die Chinese die de mannen hier hebben gekocht is toch bijna een Blichman als ik de foto's zo zie!

orangeloo

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 12-11-2014 21:30 u »
Mij bevalt de CCT ook goed. Wel heb ik het probleem dat de aansluiting voor de thermometer niet vloeistofdicht is uitgevoerd. Dit heb ik opgelost met een siliconen ring. Als het aan mij ligt dan kan deze voorziening vervallen. De temperatuur kan ook prima vastgesteld worden met een voeler tegen de rvs wand dat ge´soleerd is met een sponsje.

Voor mij had de CCT nog iets kleiner mogen zijn. Met mijn Braumeister brouw ik geen grote hoeveelheden. 20 liter maximaal. Als je gecontroleerd vergist heb je minder schuimvorming dan bij niet-gecontroleerd vergisten. Dankzij het feit dat de CCT van rvs is, wordt de warmte goed afgevoerd.

De CCT is zeer degelijk uitgevoerd. Handig voor het geval je onder druk wilt vergisten maar daardoor is hij wel wat zwaar. Ook door de degelijke goed werkende kranen. In het begin ging ik er mee over een trap voor het schoonmaken in de badkamer maar dat heb ik inmiddels anders opgelost. De CCT zet ik nu wat hoger waardoor deze makkelijker leeg te tappen is tijdens het schoonmaken.

Alles bij elkaar is het een goede CCT. Neemt niet weg dat hij voor verbetering vatbaar is (betere afsluiting zakbuis thermometer).

Mag ik vragen hoeveel verlies er is bij het aftappen van de gist?
Ik las dat je ondanks 17 1iter nog redelijk veel gist in het vat had, na 3 keer aftappen. Was die 17 liter bij begin, voor het aftappen van de gist en hoeveel heb je uiteindelijk gebotteld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #183 Gepost op: 12-11-2014 22:27 u »
Mag ik vragen hoeveel verlies er is bij het aftappen van de gist?
Ik las dat je ondanks dat je 17 liter nog redelijk veel gist in het vat had, na 3 keer aftappen. Was die 17 liter bij begin, voor het aftappen van de gist en hoeveel heb je uiteindelijk gebotteld.

Die 17 liter is de hoeveelheid gebotteld bier.
Ik meet de hoeveelheid wort dat in het gistvat gaat niet exact (kan ik overigens wel eens gaan doen met een weegschaal). De ene keer blijft er meer wort achter in mijn Braumeister dan de andere keer, ligt ook aan de hoeveelheid hop dit ik gebruikt heb.
Door het aftappen ben ik ongeveer 1 tot 1,5 liter bier kwijt, maar ook dat meet ik niet exact. Ik ben een hobbybrouwer en maak mij niet zo druk over rendementen en opbrengsten. Ik ga vooral voor de kwaliteit van mijn bier en vind de kwantiteit minder belangrijk...

orangeloo

• Gast
« Reactie #184 Gepost op: 12-11-2014 22:44 u »
Door het aftappen ben ik ongeveer 1 tot 1,5 liter bier kwijt, maar ook dat meet ik niet exact. Ik ben een hobbybrouwer en maak mij niet zo druk over rendementen en opbrengsten. Ik ga vooral voor de kwaliteit van mijn bier en vind de kwantiteit minder belangrijk...

Dat is inderdaad een goed uitgangspunt wat ik wel kan delen.  :brouwen:

Het was meer uit interesse omdat ik een tijd terug een hele discussie heb gelezen hier op het forum over het gist aftappen bij de Kunststof CCT van Bierbrouwshop.nl of hobbyquip (zelfde bedrijf en de site werk nu niet meer)
Hier zou de gist niet mooi naar beneden zakken. Er waren oplossingen in de trant van tegen het vat aan slaan om de gist te laten zakken, maar dat vond ik nogal amateuristisch.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #185 Gepost op: 12-11-2014 23:01 u »
Er waren oplossingen in de trant van tegen het vat aan slaan om de gist te laten zakken, maar dat vond ik nogal amateuristisch.

Amateuristisch is dat niet. Wordt veel gedaan in de industrie om silo's leeg te maken. Ik heb het veel gezien bij mengvoederbedrijven.
Ook ik tik wel eens met een rubberen hamer tegen mijn CCT.

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #186 Gepost op: 12-11-2014 23:19 u »
Ik heb het veel gezien bij mengvoederbedrijven.

Inderdaad, klap met de houten hamer. Standard SOP. Tegenwoordig zit er vaak een pneumatische variant gemonteerd...

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #187 Gepost op: 13-11-2014 15:14 u »
Het enige nadeel aan die Chinese CCT's is dat ze makkelijk uit uw frigo vallen...  ;D (nee nee, grapje hoor...)
Heb op 7/11/14 nog eens een tarwebiertje gebrouwen. Om iets na 22:00u (3 uur na het brouwen) een grote "klop" in mijn brouwruimte, de CCT lag gewoon op de grond v˛˛r de frigo. Reden: de steun van mijn voet waar de CCT op stond in de frigo was er vanonder geschoten...  :( Resultaat: een afgebroken bolkraantje onder de manometer, kon niet direct een andere oplossing vinden dan er gewoon een messing T-stuk op te monteren, ziet er nu zo uit:

Eigenlijk een geluk met een ongeluk, ik kan nu zonder probleem het deksel lichten in de frigo om te koudhoppen...  :brouwen:
Mocht er een nieuwe inkoop-actie ontstaan, denk ik er zeer sterk over na om mij opnieuw een (2de, 35-liter) Chinese CCT aan te schaffen, dus laat maar weten hÚ mannen, fooi inbegrepen bij afhaling...  ;)
Groetsels, Herman.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #188 Gepost op: 13-11-2014 22:07 u »
De stabiliteit is inderdaad niet het sterkte punt van deze CCT. Een keerzijde van het voordeel dat bij een hoge smalle CCT de gist neerslaat op een kleiner oppervlak.

Mooi die modificatie. Toch maar weer eens langs de Hornbach gaan...

Offline Huupke

• Junior lid
  • **
  • De Saeck
« Reactie #189 Gepost op: 13-11-2014 22:47 u »
Als er weer een collectieve inkoopactie is doe ik ook graag mee.

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #190 Gepost op: 13-11-2014 22:55 u »
Citaat van: Jacques
De stabiliteit is inderdaad niet het sterkte punt van deze CCT. Een keerzijde van het voordeel dat bij een hoge smalle CCT de gist neerslaat op een kleiner oppervlak.
Het makkelijk uit de frigo vallen was eigenlijk "ironisch" bedoeld hoor Jacques, staat nu stevig op Ytong blokken, veel steviger dan het schamele plankje met losse steun die er eerst onder stond.
Hier een foto van hoe het nu is: (sorry voor de slechte foto, maar de lampen sloegen net aan toen ik zopas deze foto nam...)

Citaat van: Jacques
Mooi die modificatie. Toch maar weer eens langs de Hornbach gaan...
Inderdaad, veel "compacter" dan het originele tussenstuk met recht daarop de manometer. Gewoon een T-stuk 3 x 1/2" F, 1 tussenstuk 1/2" F x 1/2" F, kraantje 1/2" F x 1/2"M en 1 maal nippel 1/2" M met darmnippeltje.
Herman.

Offline Erik Z

• Vol lid
« Reactie #191 Gepost op: 18-11-2014 11:47 u »
Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn opmerking is dat men niet heeft laten weten of er ook beter bier mee wordt gebrouwen. Jacques schreef meermalen dat hij dankzij zijn 1e CCT beter bier maakte. Ik ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren. Ik sta namelijk op het punt om er eentje aan te schaffen.

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #192 Gepost op: 18-11-2014 13:17 u »
Ik heb er nu ongeveer 5 Ó 6 biertjes mee vergist. Tot op heden geen echte fouten qua oxidatie of infectie-achtige "bijsmaken" kunnen ontdekken. Ook veel minder kuiswerk van aparte gistvaten achteraf + hevels, dus veel minder kans op oxidatie daar je niet meer hoeft over te hevelen, ook bottelen is een koud kunstje nu. Wel ieder flesje voorzien van suiker(-siroop), dus als je dit als nadeel ziet, dan weegt het niet op tegen de voordelen. Dus kortom zijn geld meer dan waard!  :brouwen:

Offline Erik Z

• Vol lid
« Reactie #193 Gepost op: 18-11-2014 15:42 u »
Dank je Herman  :)

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #194 Gepost op: 20-11-2014 23:01 u »
Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn opmerking is dat men niet heeft laten weten of er ook beter bier mee wordt gebrouwen. Jacques schreef meermalen dat hij dankzij zijn 1e CCT beter bier maakte. Ik ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren. Ik sta namelijk op het punt om er eentje aan te schaffen.

Ben je die aan het bestellen uit China?

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #195 Gepost op: 21-11-2014 13:27 u »
Bij de Chinese CCT heb je een volume tot aan de bovenste rand (zonder deksel erop) van 46 liter, bij de (7 gallons versie) Ss-CCT heb je voor ongeveer hetzelfde geld "slechts" 26,5 liter. Dus ja, het blijft keuzes maken natuurlijk...  ;)

Offline Erik Z

• Vol lid
« Reactie #196 Gepost op: 23-11-2014 14:16 u »
Ben je die aan het bestellen uit China?

Nee, ik vind het erg moeizaam om met de Chinezen te communiceren, daarnaast is het bijna onmogelijk om inzage te krijgen in de import- en transportkosten. Het wordt erg duur. Ik heb uiteindelijk besloten er van af te zien. Voor privÚgebruik is het gewoon niet geschikt, het is echt voor importeurs of bedrijven. Wel jammer want ik heb mooi spul gezien. Als je er met een groep mensen er een boel tegelijk aanschaft is het wel te doen, maar het kost heel veel tijd.

Offline BertG

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #197 Gepost op: 23-11-2014 15:44 u »
Ik heb vorige week nog een conische  rvs cct aangevraagd in China.
Was een 27 liter en moest $ 180,00 kosten dat wil zeggen ongeveer 140,00.
Nadeel was dat de cone niet zo scherp was maar ongeveer 45 graden, en de onderste uitlaat met een kogelkraan was uitgevoerd van 1" BSP is ongeveer 27mm doorlaat.

De prijs was wel excl. btw excl, invoerrechten excl. vracht.

Bij een aantal vallen de kosten gerust wel mee heb ik ervaren, maar compleet zal je toch ongeveer 25% tot 30% kosten hebben.
Dan nog de 21% btw.

Zit je toch al weer gauw aan de prijs die Brouwmarkt vraagt, en daar kopen is wel gemakkelijker.

Mocht iemand een tekening willen hebben van deze cct, Stuur mij een pm, dan zal ik deze doen toekomen.

bert