Gistfles en licht

Gestart door Vazoem, 16-11-2014 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem

Dag brouwers,

Ik ben nu leuk bezig met mijn eerste moutbrouwsel die ik aan het nagisten ben ik 2 gistflessen. Maar ik zat me ineens af te vragen... Hoe zat het ook alweer met licht en bijsmaken die het kan geven. Bier hoor je donker te bewaren en in bruine flesjes om smaakafwijkingen te voorkomen door licht. Kan het veel kwaad als ik nu in de herfst mijn bier in een gistfles heb staan die open in de woonkamer staat of moet ik die afdekken met een vuilniszak of zo?

bierhenkie

Afdekken is verstandig.

hansm

Altijd afdekken!

Om de kans op lichtsmaak te beperken kan je gekleurde mandflessen nemen (groen glas houdt nog iets tegen, al is het veel minder dan bruin glas), de fles in een mandfles plaatsen en afdekken.

Het beste is natuurlijk de fles in een donkere ruimte te plaatsen (in een kast, koelkast of zo)

Vazoem

Citaat van: hansm op 16-11-2014  14:02 uAltijd afdekken!

Om de kans op lichtsmaak te beperken kan je gekleurde mandflessen nemen (groen glas houdt nog iets tegen, al is het veel minder dan bruin glas), de fles in een mandfles plaatsen en afdekken.

Het beste is natuurlijk de fles in een donkere ruimte te plaatsen (in een kast, koelkast of zo)

Dus een zwarte mand om de fles helpt al iets maar eigenlijk moet het nog verder afgedekt worden?
Ik merk trouwens dat na 6 dagen fermenter en overhevelen van groot gistvat naar gistflessen er bijna geen activiteit meer is in het waterslot. Moet ik me zorgen maken? SG is inmiddels van 1067 naar 1025 (werk met Safbrew S-33 en SafAle US-05)

brouwmus

Afgelopen zaterdag was ik bij Brouwmarkt en daar stonden twee kleine mandflessen in vol ornaat op de toonbank te bubbelen, ik vond dat een beetje vreemd. Waarschijnlijk zat er wel wijn in, maar dan nog. Ik zou zelf ook altijd in het donker vergisten :)

Je kunt ook een gat voor het waterslot uit de bodem van een grote doos halen en die omgekeerd over de fles/emmer zetten. Heb je toch het gezellige (en veelbelovende) geblub van het waterslot in de woonkamer!

Groet,
John

hansm

Citaat van: Vazoem op 17-11-2014  19:48 uDus een zwarte mand om de fles helpt al iets maar eigenlijk moet het nog verder afgedekt worden?

Ja. Hoe minder licht, hoe beter  :biersmile:

ciesvandekwis

Een dik deken of slaapzak erover geeft nog het bijkomend voordeel dat je temperatuur constanter kan houden.

Vazoem

Heb er nu inderdaad een fleecedeken omheen gedaan. Kan ook wel eens afkoelen in mijn kamer op zolder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.