Dubbel met Fermentis Abbeye

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2014 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Beste brouwers

Voor de eerste maal wil ik de Fermentis Safbrew abbeye gist gaan gebruiken om een droog dubbel abdij bier met een mooi moutkarakter te maken. De challanger hop komt uit eigen tuin en mag een beetje aroma en bitterheid gaan geven. Hebben jullie nog tips om een mooi droog bier te krijgen maar toch een mooi mout karakter over te houden.

Alvast bedankt voor de input. Het brouwen gaat morgen gebeuren.

Ad  :shelp:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#25
Naam receptdubbel dikke cornelia 2
Brouwdatum16-11-2014
BiertypeDubbel
Volume15,4
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)51 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement80,3 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
13,00 lWater uit Almere muziekwijk1,00 mlMelkzuur10,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l2 mg/l9 mg/l88 mg/l8 mg/l10 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,432 kgPilsmout 33 EBC52,7 %
1,154 kgPalemout 7 EBC8 EBC25,0 %
0,277 kgKandijsuiker (bruin)10 EBC6,0 %
0,231 kgCaramünch type 2110 EBC5,0 %
0,231 kgSpecial B391 EBC5,0 %
0,231 kgMunchenermout 15 EBC16 EBC5,0 %
0,060 kgChocolademout900 EBC1,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 162,0 °C1 min.40 min.3,0 l/kg
Stap 272,0 °C1 min.20 min.3,0 l/kg
Stap 378,0 °C1 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,0 gNorthern Brewer (D)bellen10,0%90 min.31,4 IBU
11,0 gChallengerbellen5,0%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,00 gspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2 pak(ken)Danstar Abbeye ()bovengist


Franske

Ik had 19,4 liter SG 1064 en 1 zakje Abbaye. Het eind SG werd 1008.
Ik vond het bijzonder dat het nog steeds vol smaakte. Ik had ongeveer dezelfde ingrediënten als jij alleen had ik er nog 460 gram zelfgemaakte kandijsiroop bijgedaan. Dus zonder blijft er denk ik een moutiger bier over.

Hoppenbrouwers

Waarom wil je een dubbel eigenlijk droog maken?

Hay

Is die al verkrijgbaar dan?
Dacht dat die pas volgend jaar uitkwam?

Adbrouwt

Citaat van: Franske op 15-11-2014  15:50 uIk had 19,4 liter SG 1064 en 1 zakje Abbaye. Het eind SG werd 1008.
Ik vond het bijzonder dat het nog steeds vol smaakte. Ik had ongeveer dezelfde ingrediënten als jij alleen had ik er nog 460 gram zelfgemaakte kandijsiroop bijgedaan. Dus zonder blijft er denk ik een moutiger bier over.
Franske dank voor het delen van je ervaring. Ik heb nu de helft aan kandij suiker dus dan zal het wel goed komen met de moutigheid.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2014  16:22 uWaarom wil je een dubbel eigenlijk droog maken?
Mijn andere abdij bieren eindigde hoog in SG met S33. Ik vond deze bieren veel te vol van smaak. Een dubbel moet lekker vlot weg drinken dus mag hij wel wat droger zijn zodat het een sessie bier kan zijn.

Citaat van: Hay op 15-11-2014  16:26 uIs die al verkrijgbaar dan?
Vol op verkrijgbaar bij de meeste brouwzaken.

Hay

Van de week heb ik een quadrupel gebrouwen met de fermentis safbrew abbaye.
Maar omdat hier al meer mensen mee gebrouwen hadden wilde ik de lallemand danstar abbaye proberen en heb toen rondgebeld maar was nog niet te krijgen werd mij verteld
begin volgend jaar pas.

HuygenMeester

Citaat van: Adbrouwt op 15-11-2014  14:42 uBeste brouwers

Voor de eerste maal wil ik de danstar abbeye gist gaan gebruiken om een droog dubbel abdij bier met een mooi mout karakter te maken. De challanger hop komt uit eigen tuin en mag een beetje aroma en bitterheid gaan geven. Hebben jullie nog tips om een mooi droog bier te krijgen maar toch een mooi mout karakter over te houden.

Alvast bedankt voor de input. Het brouwen gaat morgen gebeuren.

Ad  :shelp:

Gist
HoeveelheidNaamType
2 pak(ken)Danstar Abbeye ()bovengist


is dat niet heel veel gist voor 15 liter bier?
 :degroeten:
Huygenmeester

Adbrouwt

Citaat van: Hay op 15-11-2014  17:58 uVan de week heb ik een quadrupel gebrouwen met de fermentis safbrew abbaye.
Maar omdat hier al meer mensen mee gebrouwen hadden wilde ik de lallemand danstar abbaye proberen en heb toen rondgebeld maar was nog niet te krijgen werd mij verteld
begin volgend jaar pas.
Vandaag nog in het koelschap bij Brouwmarkt zien staan  :brouwen:
Citaat van: HuygenMeester op 15-11-2014  18:45 uis dat niet heel veel gist voor 15 liter bier?
Kan ook met 1 zakje volgens mr Malty. Ga het veranderen bedankt.  8)

RobinB

Bedoel je de Fermentis Abbaye of echt Danstar Abbey?
Die laatste ben ik nog niet tegengekomen.

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 16-11-2014  00:47 uBedoel je de Fermentis Abbaye of echt Danstar Abbey?
Die laatste ben ik nog niet tegengekomen.
Helemaal gelijk RobinB en Hay ik bedoel de Fermentis Safbrew abbaye!
Sorry voor het misverstand titel aangepast.  :verbergen:

Hay

Ha ha maakt niks, eigenlijk jammer ben ook benieuwd naar de Danstar.
De quadrupel met de Fermentis Abbaye gist ga ik morgen overhevelen naar een schoon vat.
Nu ruikt ie weer normaal maar daar is een dag of 2 een lucht vanaf gekomen dan denk je dat komt nooit meer goed.
Succes.

Adbrouwt

Vandaag dit biertje gebotteld SG van 1068 naar 1017 een SVG van 75%. En natuurlijk even proeven. Ik heb  nog nooit een biertje zo naar zoethout en drop vinden smaken. Wel lekker maar erg zoethoutachtig. Zijn er meer die met deze gist een uitgesproken zoethout smaak hebben gekregen.  :weetniet:

hobbybob

Hmmm ik kwan van:

16 brix = 1063,5
7 brix = 1005

schijnbare vergistingsgraad 92%

Met een haast vergelijkbare mout stort alleen wel zoethout toegevoegd welke nu na 6 weken op fles naar de achtergrond verdwijnt vergist op 21 ºC.

William

Citaat van: hobbybob op 06-12-2014  19:34 uSchijnbare vergistingsgraad 92%.


Dat is onwaarschijnlijk hoog met relatief weinig suiker in de stort. Of de SG metingen / brix metingen kloppen niet of er zou een infectie aanwezig kunnen zijn. Smaakt het wel goed?

RobinB

Citaat van: Adbrouwt op 06-12-2014  19:07 uVandaag dit biertje gebotteld SG van 1068 naar 1017 een SVG van 75%. En natuurlijk even proeven. Ik heb  nog nooit een biertje zo naar zoethout en drop vinden smaken. Wel lekker maar erg zoethoutachtig. Zijn er meer die met deze gist een uitgesproken zoethout smaak hebben gekregen.  :weetniet:
Bijna exact wat het model van Geert ook voorspelt! ;D
Ik vind basterdsuiker ook wel wat droppigs hebben, zou het in dit geval ook van de bruine suiker kunnen komen?

William

Citaat van: RobinB op 06-12-2014  19:43 uBijna exact wat het model van Geert ook voorspelt! ;D
Ik vind basterdsuiker ook wel wat droppigs hebben, zou het in dit geval ook van de bruine suiker kunnen komen?

Die 92%?  Het model van Geert kun je toch alleen maar toepassen op je eigen brouwinstallatie omdat je het daarmee ijkt?


ps - ha het toegevoegde citaat van Adbrouwt was een Ninja-edit :)

Bennemans

Mijn dubbel haalde een svg van 83% met deze gist (1070-1012). Volgende week ga ik een fles openen.

RobinB

Citaat van: William op 06-12-2014  19:45 ups - ha het toegevoegde citaat van Adbrouwt was een Ninja-edit :)

Eigenlijk was mijn eerste reactie gewoon te traag, jullie twee kwamen er tijdens het typen tussendoor. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.