Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tip om mogelijk eind SG bepalen  (gelezen 6383 keer)

Offline de zwaegers

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • van het concert des levens hebben wij het recept
Tip om mogelijk eind SG bepalen
« Gepost op: 14-11-2014 19:16 u »
Mogelijk eind SG bepalen

Ik las bij http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html de volgende tip:

Citaat
Om er achter te komen hoeveel vergistbare suikers al daadwerkelijk zijn vergist kun je als volgt te werk gaan. Neem na het koken een klein gedeelte van het wort. Koel dit snel en bepaal het begin SG. Voeg aan de hoeveelheid wort een overmaat aan gist toe en laat het wort op een warme plaats vergisten (27 - 30EC). Schud het wort regelmatig om een snelle vergisting te bevorderen. Na 3 ŗ 4 dagen is het wort volledig uitvergist. Bepaal nu het eind SG en noteer dat. Vergelijk de genoteerde waarde met het bier dat je wilt gaan bottelen. Elke SG waarde die het bier meer heeft dan het genoteerde betekent dat nog 2,6 gram suiker per liter vergist kan worden.

Gebruikt iemand dit handigheidje?

Zo ja, wat doe je vervolgens als blijkt dat het bier na het navergisten 2 SG hoger is dan de hogere vergistingsmogelijkheid volgens de test. Ga je dan 5.2 gram/liter minder suiker toevoegen om te bottelen?
Volgens mij kan de test niet vergeleken worden met het normale vergistingsproces en is dus niet relevant omdat de omstandigheden anders zijn.
Ik hoor graag of iemand hier ervaringen mee heeft.
Alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: tip om mogelijk eind SG bepalen
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2014 20:48 u »
Gebruikt iemand dit handigheidje?

Nee, want na 3 of 4 dagen kan je hoofdwort/jongbier ook al uitvergist zijn... Dit soort lab testjes is voor thuis nergens goed voor. Wellicht leuk om te doen, maar je bereikt er niets mee. Zorg gewoon voor voldoende gist en heb 1 of 2 weken geduld, dan is je bier uitvergist en kun je bottelen... ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: tip om mogelijk eind SG bepalen
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2014 22:53 u »
Bijkomend probleem is dat het warmer vergiste monster vaak verder uitgist dan het daadwerkelijke bier. Daarbij weet je van te voren niet hoe groot het verschil zal zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Tip om mogelijk eind SG bepalen
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2014 14:18 u »
Door de test krijg je een goed beeld wat de maximale vergistingsgraad is. Daarom worden dit soort testen ook uitgevoerd in laboratoria van grote commerciŽle brouwerijen.

Feit is dat het bier bijna nooit volledig is uitgegist als je bottelt. Er zijn altijd restsuikers die nog kunnen vergisten. Dat is ook zo bij commerciŽle bieren. Alleen filteren en pasteuriseren zij hun bier. Voor ons is het daarom een lastiger probleem.
Heel lang het bier op de gist laten staan heeft zijn nadelen, maar kan er wel voor zorgen dat het bier iets verder uitvergist. Bierbrouwen betekent dat je continu moet zoeken naar het juiste compromis.

Tegenwoordig gebruik ik meer gist dan ten tijde van het schrijven van het betreffende artikel, nu zo'n 17 jaar geleden.
Het grote voordeel daarvan is dat je een vlotte vergisting hebt dat je snel in de buurt komt van de maximale vergistingsgraad. Nadat het waterslot minder dan 1 keer per minuut bupt neem ik een SG-monster. Na twee dagen meet ik weer. Als het SG niet gedaald is, kan er met een gerust hart gebotteld worden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2014 14:34 u »
Daarvoor is de refractometer juist zo handig. Je kunt steeds meten zonder het gistingsvat te hoeven openen via een klein siliconenslangetje en injectiespuitje wat opzuigen en meten.

In dit geval uitgegist na ca 4 dagen vanwege een ruime overmaat gist en roeren bereik je vrij abrupt de eindvergistingsgraad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2014 17:10 u »
Daarvoor is de refractometer juist zo handig. Je kunt steeds meten zonder het gistingsvat te hoeven openen via een klein siliconenslangetje en injectiespuitje wat opzuigen en meten.

Hoe zuig jij jongbier op zonder het vat te open?

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #6 Gepost op: 16-11-2014 20:14 u »

Magic...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 16-11-2014 21:41 u »
Siliconenslangetje door het deksel, 4 mm met RVS moertjes (anders gaat het op het wort drijven)  met een clipje om het af te sluiten. injectiespuitje op slangetje, clipje los, 2 ml opzuigen, clipje er weer op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16-11-2014 21:51 u »
Siliconenslangetje door het deksel, 4 mm met RVS moertjes (anders gaat het op het wort drijven)  met een clipje om het af te sluiten. injectiespuitje op slangetje, clipje los, 2 ml opzuigen, clipje er weer op.

Wat is het volume van het jongbier dat in het slangetje zit? Anders gezegd: is het bier in het slangetje representatief voor de inhoud van het gistvat?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2014 21:56 u »
Dat is een goede opmerking, was ik vergeten te vertellen. Ik zuig 2 x op en gooi het eerste weg, dan weet je zeker dat er alleen wort in zit die niet in het slangetje zat, maar in het vat. slangetje is ca 1 mm inwendig en ca 50 cm lang.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2014 15:01 u »
Ik doe het nog wat eenvoudiger: eventjes een dikke breinaald of lang rietje door het gat van het waterslot. Druppel op refractometer en SG bepalen. Waterslot er weer op zetten, klaar. CO2 deken wordt bijna evenmin verstoord hierdoor.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2014 16:53 u »
Ik doe het nog wat eenvoudiger: eventjes een dikke breinaald of lang rietje door het gat van het waterslot. Druppel op refractometer en SG bepalen. Waterslot er weer op zetten, klaar. CO2 deken wordt bijna evenmin verstoord hierdoor.
Waterslot eraf, erop is dat dan eenvoudiger?Hhet gaatje van het waterslot staat in contact met de omgeving, dus niet echt bacterievrij.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #12 Gepost op: 18-11-2014 10:55 u »
Iedereen werkt natuurlijk zo secuur als hij zelf wil. Ik heb er tot nu toe nog geen problemen of besmettingen mee gehad. Uiteindelijk denk ik dat een gistend bier met een lage pH-graad, en een deken CO2 erop niet zo makkelijk besmet raakt. Ik bekijk het vooraf praktisch: hoe minder kuiswerk ik heb, hoe beter. Breinaald ontsmet ik wel met wat alcoholgel uit zo'n handpompje.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2014 11:01 u »
Waterslot eraf, erop is dat dan eenvoudiger? Het gaatje van het waterslot staat in contact met de omgeving, dus niet echt bacterievrij.
De gemiddelde breinaald is veel dunner dan het gat wijd is. Kwestie van mikken.  ;)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2014 11:54 u »

Dan heb je toch last van het eerder genoemde probleem, dat de gist (waardoor het wort troebel is) de meting van de refractometer vertroebeld? Ik heb gelezen dat Hansh. het wort altijd helder filtert d.m.v. wat watjes in een dun slangetje aan een injectiespuitje, zodat je helder wort krijgt, om een goede meting te kunnen doen.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #15 Gepost op: 18-11-2014 16:39 u »
Niet echt nee, je moet natuurlijk niet gaan roeren of woelen met die naald (of stokje of plastic staafje), gewoon tijd nemen en druppeltje. Only one way to know: proberen! >:D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 18-11-2014 17:30 u »
De gist is overal in het wort als de gisting actief is, dus zul je geen scherpe aflezing hebben als je niet filtert.

Tags: SG bepaling