Gulpener Ur-hop kloon; Oerhop

Gestart door GeBaxke, 12-11-2014 19:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeBaxke

Voor wat vrienden op speciaal verzoek. Dat zijn nog niet zo'n straffe IPA drinkers. Ur hop vinden ze lekker, je moet het IBU opbouwen zullen we maar zeggen. Van ratebeer wat getallen geplukt en tot dit recept gekomen.

Oerhop

Biertype    India Pale Ale
Aantal liters    30
Gewenst begin SG    1058(6,3 Vol% alc.)
 

Totaal water    43,60 liter
Maischdikte    4,00 l/kg
Maischwater    31,40 liter
Spoelwater    12,20 liter

Kooktijd    90 Min.
Berekende kleur    26 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid    34 EBU (Glenn Tinseth)

 
Pale alemout                6,500 kg    6 EBC
Munchenermout 15 EBC     0,700 kg    16 EBC
Cara-amber                     0,650 kg    60 EBC


Hallertauer Tradition 6%            50 gr    90 Min.    29 EBU
Smaragd (Emerald)     6%          10 gr    10 Min.    2 EBU
Cascade                     7%          10 gr    10 Min.    2 EBU
Smaragd (Emerald)     6%            20 gr    0 Min.    0 EBU laatste 2 weken gisting
Cascade                     7%            25 gr    0 Min.    0 EBU laatste 2 weken gisting
    
    
Maischschema

 1    66°C    60 Min.    4,0 l/kg
 2    78°C    1 Min.    4,0 l/kg

 Gistsoort    Saflager W-34/70 2 weken 11 graden 2 weken 7 graden

Is da wa?

Eric v B

In juni had ik hetzelfde dilemma. Een APA voor een straatfeest met pilsdrinkers. Bitterheid 35 IBU. Ik vond het niet bitter genoeg maar de pilsdrinkers hadden liever een Kölsch. Het was niet alleen de bitterheid maar ook de smaak van de Amerikaanse hoppen (Amarillo en Citra) die hen voor de  Kölsch deed kiezen. Ik weet niet of je vrienden van speciale bieren houden maar ik zou qua bitterheid iets hoger gaan zitten (40-45 IBU Tinseth). Misschien nog een ander biertje erbij als keuze voor degene die het echt te bitter vinden.

RobinB

Citaat van: GeBaxke op 12-11-2014  19:01 uVan ratebeer wat getallen geplukt en tot dit recept gekomen.
Waar komt de info van ratebeer vandaan?
Eea lijkt niet helemaal te kloppen. De Ur-hop is in ieder geval 6% alc en qua bitterheid schat ik hem op 40-45 IBU.
Heb hem zojuist vergeleken met een Grolsch en vind hem duidelijk bitterder. Grolsch is bekend 35 IBU, dus daarom schat ik hem op 40-45.
Heb je ook een eind SG en/of Brix gemeten van een flesje?
Je zou ook de gist kunnen opkweken uit de fles?

Je hoppen zijn in ieder geval wel correct, net gecheckt op het etiket. ;)
:duimop:

Hoppenbrouwers

Wat jij wil brouwen noemt men een IPL. Ale geeft per definitie een bovengister aan. Je kan er bijv. De us05 of Bry97 voor nemen.
Verder vraag ik me af of gulpener ook echt aan koudhoppen doet. Ik gebruik vaker veel extra 'late kettle hops' en die geven heel veel aroma af.

Is de gist in de fles geen bottelgist?

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2014  10:20 uIs de gist in de fles geen bottelgist?
Dat is vooralsnog niet bekend (hier). :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-11-2014  23:47 uEea lijkt niet helemaal te kloppen. De Ur-hop is in ieder geval 6% alc en qua bitterheid schat ik hem op 40-45 IBU.
Heb hem zojuist vergeleken met een Grolsch en vind hem duidelijk bitterder. Grolsch is bekend 35 IBU, dus daarom schat ik hem op 40-45.

Knap dat jij dat kunt proeven.

Bij het keuren van de finaleronde van de Brand IPA's hadden wij als keurders de EBU-waarden van de bieren er bij. Diverse keren constateerden we dat de EBU-waarde en de beleving van de bitterheid twee verschillende dingen zijn.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-11-2014  15:28 uKnap dat jij dat kunt proeven.

Bedankt! :)
Het is eigenlijk (zoals ik ook aangaf) niet meer dan een onderbouwde schatting.
Dit is obv van de "IBU-smaakresolutie" van 5, wat veelal wordt aangenomen, en de bekende gemeten bitterheid van de Grolsch.

William

Citaat van: Jacques op 16-11-2014  15:29 uBij het keuren van de finaleronde van de Brand IPA's hadden wij als keurders de EBU-waarden van de bieren er bij. Diverse keren constateerden we dat de EBU-waarde en de beleving van de bitterheid twee verschillende dingen zijn...

Had je die IBU getallen er tijdens het keuren bij of achteraf? Denk je niet dat je beinvloed wordt in het oordeel als je de IBU waarden erbij hebt? Je zou het dan knap kunnen vinden dat een bier met een hoog gemeten IBU niet bitter is en dat bier als beter beoordelen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 16-11-2014  17:36 uHad je die IBU getallen er tijdens het keuren bij of achteraf? Denk je niet dat je beïnvloed wordt in het oordeel als je de IBU waarden erbij hebt? Je zou het dan knap kunnen vinden dat een bier met een hoog gemeten IBU niet bitter is en dat bier als beter beoordelen.
Zo'n idee had ik ook al...

Jacques

Citaat van: William op 16-11-2014  17:36 uHad je die IBU getallen er tijdens het keuren bij of achteraf? Denk je niet dat je beïnvloed wordt in het oordeel als je de IBU waarden erbij hebt? Je zou het dan knap kunnen vinden dat een bier met een hoog gemeten IBU niet bitter is en dat bier als beter beoordelen.

Bij de voorronden waren de EBU-waarden niet beschikbaar. Tijdens de finale ronde wel. Een afweging zoals jij die hier aangeeft heeft niet plaatsgevonden. Steeds is bij de keuring gezocht naar de beste IPA, los van de EBU-waarde.

Ik heb al vaker aangegeven dat de beleving van de bitterheid niet altijd direct gekoppeld is aan de EBU-waarde. Tal van andere factoren zoals restsuikers en esters spelen een grote rol. Het was leuk om dit weer eens bevestigd te zien aan de hand van de EBU-analyses.

Esterenbrouw

GeBaxke, de door jouw genoemde EBC-waarde is volgens mij veel te hoog. Ik heb j.l. zondag het bier van de
tap gedronken en het is nauwelijks donkerder dan pils.
Heb gisteren het recept in BrouwVisie ingevoerd en de kleur ging richting Palm.
Ga vandaag een paar flesjes kopen om te controleren.

GeBaxke

Hij mag wat lichter van kleur.  Ge hebt gelijk. Volgende keer wat minder Amber mout er in.

Winne2

En wat was het resultaat uiteindelijk? Komt het in de richting?

GeBaxke

Citaat van: Winne2 op 20-05-2017  16:03 uEn wat was het resultaat uiteindelijk? Komt het in de richting?
Even in mijn brouwlog moeten kijken. Want het was al ff geleden.

Komt aardig in de buurt.
Kleur aanpassen, minder amber mout gebruiken
Meer koudhop

Heb ik erbij geschreven.

Winne2

Citaat van: GeBaxke op 21-05-2017  10:40 uEven in mijn brouwlog moeten kijken. Want het was al ff geleden.

Komt aardig in de buurt.
Kleur aanpassen, minder amber mout gebruiken
Meer koudhop

Heb ik erbij geschreven.

Bedankt!

Winne2

Citaat van: Winne2 op 22-05-2017  14:39 uBedankt!

En...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.