Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe Brouwer  (gelezen 3911 keer)

Offline Blitzer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Nieuwe Brouwer
« Gepost op: 12-11-2014 18:54 u »
Hallo iedereen,

Ook ik ben begonnen met het brouwen van mijn eigen bier.
De afgelopen weken heb ik al regelmatig hier op het forum rond gekeken en gekeken in de wiki.
Op het moment begin ik met brouwen vanuit de blikken. Intussen heb ik laat ik maar zeggen geleerd dat ik de volgende keer zelf een gist ga toevoegen en mijn vat mooi buiten of in koele kamer zet om te ondergisten.
Ook had ik begrepen dat wachten een groot onderdeel is (wist ik ook al zonder het forum) en dat de meeste net als ik er geen geduld voor hebben ;)
Toch ga ik het proberen.
Mijn huidige brouwsel staat nu  te gisten in de woonkamer tussen de 18-22 graden, als het goed is kan ik dit weekend gaan bottelen.
ondertussen heb ik ook al een 2e vat gekocht zodat ik dadelijk het process kan beginnen in vat1 naar emmer2 en weer terug naar vat 1 (vat1 heeft een kraantje emmer2 niet).
Begin volgende jaar heb ik ook een koelkast extra dus die kan ik dan ook op een vaste temp zetten zodat ik goed kan ondergisten. het doel vooralsnog is om een frisse heldere pils te maken. Dus extra tips naast ondergisten en veel wachten zijn welkom ;)

Blitzer

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwmus

• Super lid
  • Land: nl
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: Nieuwe Brouwer
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2014 21:02 u »
Welkom Blitzer!

Een pils vanuit een blik/kit heb ik nog niet gemaakt, wel verschillende bovengistende bieren. Hopelijk kan iemand je verder adviseren m.b.t. pils - ik kan alleen wel zeggen dat ik zelf graag werk met de kits van Coopers.

Succes met brouwen en geduld uitoefenen!

Groet,
John

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2014 10:53 u »
Ik kan je nu al vertellen dat je nooit zulk helder bier krijgt als Heineken of een ander pils merk. Om het zo helder mogelijk te maken zou ik het vat met bier een week in de koelkast zetten om 2 graden en het dan overhevelen naar een ander vat. Als je geen ruimte hebt in je koelkast zou ik het met dit weer even buiten zetten voor een week. Het is nu wat kouder dus dan zakken er meer deeltjes. Probeer het vat dan wel op een plek te zetten dat altijd in de schaduw staat uiteraard.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2014 11:06 u »
Om goed te kunnen "ondergisten" moet je wel de juiste gist gebruiken.
De meeste van die kits bevatten echter geen "ondergist" maar een bovengist.

Dus dat wordt dan zelf een andere gist gaan gebruiken bij de volgende kit deze bijvoorbeeld:

Fermentis Saflager W-34/70

Offline Blitzer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2014 17:59 u »
Hallo
Bedankt voor de reacties.
Ja het koudzetten had ik inderdaad gelezen en ga het dan ook zeker proberen :). vooralsnog buiten maar als ik straks mijn 2e koelkast heb daarin.
Ook dat type gist had ik gezien in een ander topic.

Ik heb geconstateerd dat de bubbels in het waterslot gestopt zijn en heb een meting gedaan.
Zie het plaatje voor het resultaat.
Als ik het goed zie staat ie net voor bij de 10 en kan ik dus gaan bottelen....toch?? Even voor de zekerheid toch maar vragen ;)

Offline Blitzer

• Boven 10 berichten
  • *
Mijn eerste brouwsel
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2014 21:19 u »
Hallo
Ik had even een vraag voor de zekerheid 😉
Is mijn brouw klaar voor bottelen?
Hierzo staat een plaatje http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27238.0.html
Verder voordat ik ga bottelen heb ik het eerst overgeheveld en staat het vat nu buiten.
Groet

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13-11-2014 21:39 u »
Even twee topics samengevoegd. Het is namelijk niet handig om eenzelfde discussie in twee topics te houden.

Offline Blitzer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13-11-2014 21:41 u »
Ja ik dacht zet het daar maar nog n keer neer aangezien dit het voorstel onderdeel is en niet het brouwgedeelte ;).
Sorry voor de verwarring :)

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2014 21:42 u »
Het biertje ziet er wel een beetje raar uit moet ik zeggen. Heeft het echt die groenige kleur? Want dat is niet goed!

Verder kan je inderdaad bottelen. Zou overhevelen naar een ander vat en die een weekje buiten laten staan (lucht dicht). Dan pas bottelen... Dan is hij helderder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 13-11-2014 21:43 u »
Ook nog even een inhoudelijke reactie.

Of je kunt bottelen of niet, ligt aan het verloop van de vergisting. Meet over 2 tot 3 dagen nog een keer. Als het SG niet gedaald is kun je bottelen. Je zult ook zien dat het bier ook wat helderder is geworden. Dat is goed want dat betekent dat je minder gist meeneemt naar je flesjes.

Offline Blitzer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 13-11-2014 21:47 u »
Kleur komt denk ik door t plexiglazen buisje en de flits.
Het is amber kleurig op t moment.
Het vat staat buiten met een waterslot en een zeil erover (die niet het waterslot blokkeert)

Het smaakte overigens nog een beetje mild/waterig maar dat zal wel goed komen als ik zo andere topics lees :)

Tags: