Eerste IPA brouwsel

Gestart door joosting87, 11-11-2014 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joosting87

Beste mensen,

Ik wil binnenkort een IPA gaan brouwen. ik heb mijn recept al voorgelegd aan een ervaren brouwer en hij heeft hier en daar wat puntjes aangegeven. Deze heb ik verwerkt en nu in het volgende recept gestopt. Ik heb het volste vertrouwen in deze brouwer, maar toch kan het geen kwaad om wat ideeën van jullie te horen.  :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptLemmings IPA
Brouwdatum11-11-2014
BiertypeImperial IPA
Volume11,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)45 IBU
Brouwzaalrendement67,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,250 kgPilsmoutDingemans3 EBC58,4 %
1,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC26,0 %
0,250 kgCara 20Dingemans20 EBC6,5 %
0,350 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.20 min.3,4 l/kg
68,0 °C1 min.20 min.4,1 l/kg
73,0 °C1 min.20 min.4,9 l/kg
78,0 °C1 min.1 min.6,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,8 gAmarillobellen8,9%first wort hop39,0 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%15 min.6,4 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


Brouwers

Hoewel ik zelf nog geen IPA heb gemaakt zou ik de moutstort anders doen. Je gebruikt Cara20 denk ik om de body te vergroten en voor een zoetje en suiker dat weer een droger bier oplevert. Ik zou persoonlijk de suiker er helemaal uit laten, IPA mag wel wat body hebben als tegenhanger voor de bitterheid. Verder zou ik alleen pale malt gebruiken maar dat hoeft niet per se.

Sjaak_Deventer

Suiker eruit. Daarnaast een paar extra hopstapppen toevoegen. Ik zou 5 min en de vlamuit toevoeging erbij doen.
Qua IBU richting de 60 a 70...

William

Om het een beetje een bite te geven zou je 5% cara red of iets minder cara 120 kunnen toevoegen. Daarnaast geeft een éénstapsmaisch bij hoge temperatuur (67 - 69°C) ook wat tegenwicht aan de bitterheid. Maak het in ieder geval niet te leeg zoals Brouwers ook al aangeeft.

joosting87

Ok. Beter dan geen suiker gebruiken. Iets meer pale mout en wat hopstappen extra. Ik ga eens sleutelen en het resultaat posten 😃

Ansius

Suiker vind ik niet zo een kwaad idee.

Met de hop een beetje uitkijken dat het niet te bitter wordt.
Zeker voor een eerste keer beter niet al te extreem doen zou ik zeggen.

Succes.

homoeccentricus

Bij Imperial IPA's wordt in Amerika wel degelijk soms suiker toegevoegd (en met name meestal dextrose), om het alcoholgehalte te verhogen. Maar dat gebeurt dan meestal wel in combinatie met wat cara-pils, om meer body aan het bier te geven.  Oppassen dat het bier niet te droog wordt...

Ik zou de IBU inderdaad optrekken tot minstens 60.

En ik zou de hoeveelheid dry hops ook sterk optrekken, maar dat is een persoonlijke keuze.


joosting87

Dank iedereen voor de reacties. De meningen zijn verdeeld zo te zien. Ik heb wat pale mout toegevoegd en wat suiker weggelaten. Het maischschema houd ik zo denk ik. Verder heb ik wat hop toegevoegd. Dit is het nu geworden...

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptLemmings IPA
Brouwdatum12-11-2014
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume11,0 l
Begin SG1,071 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)64 IBU
Brouwzaalrendement67,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,750 kgPilsmoutDingemans3 EBC46,7 %
1,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC40,0 %
0,250 kgCara 20Dingemans20 EBC6,7 %
0,250 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,7 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gAmarillobellen8,9%first wort hop39,6 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%30 min.18,4 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%15 min.6,4 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


joosting87

Heeft imand nog een op/aanmerking. Ik ga hem zondag brouwen denk ik. Anders laat ik hem zo...😃

homoeccentricus

Hij gaat wel heel droog zijn. Ik hoop dat het dat is wat je wil.

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 14-11-2014  19:21 uHij gaat wel heel droog zijn. Ik hoop dat het dat is wat je wil.

Hoe krijg ik hem iets voller? Door de suiker weg te laten en iets meer pale ale mout toe te voegen? Of meer cara-20?

homoeccentricus

Ik moet zeggen dat ik ook wel struggel met zeer droge IPAs. Heb je carapils? Pliny the Elder heeft 86% pale malt, 4% crystal 40, 4% carapils, en 6% dextrose.

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 14-11-2014  19:54 uIk moet zeggen dat ik ook wel struggel met zeer droge IPAs. Heb je carapils? Pliny the Elder heeft 86% pale malt, 4% crystal 40, 4% carapils, en 6% dextrose.

Pliny the Elder ken ik niet :-). Cara-pils heb ik, alleen een klein beetje. Ben nog maar een beginnende brouwer, dus heb nog geen voorraden :-)
En als ik bijvoorbeeld langer op 72 graden maisch en korter op 68 graden?  Dan krijg ik een wort met meer onvergistbare suikers -> voller/zoeter bier. Dan laat ik de suiker toevoeging weg.

homoeccentricus

Step-mashen doe ik niet bij IPAs. Gewoon een uur op 66-67C.

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 14-11-2014  20:31 uStep-mashen doe ik niet bij IPAs. Gewoon een uur op 66-67C.

Mmm, oke. Dit maak het wel lastig wat ik het beste kan doen. Ik heb nog wat gezocht en gesleuteld:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA VEMP
Brouwdatum08-10-2014
BiertypeEngelse India Pale Ale
Volume12,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)69 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC47,1 %
1,750 kgPilsmoutDingemans3 EBC41,2 %
0,500 kgCara 20Dingemans20 EBC11,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
68,0 °C1 min.20 min.2,9 l/kg
73,0 °C1 min.40 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gAmarillobellen8,9%first wort hop61,1 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%20 min.7,5 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


homoeccentricus

Dit is een achteruitgang in plaats van vooruitgang  :P Het maischschema klopt niet, en 12% crystal is wellicht te veel.

Kijk misschien eens naar dit "bewezen" recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15469.0.html

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 14-11-2014  21:27 uDit is een achteruitgang in plaats van vooruitgang  :P Het maischschema klopt niet, en 12% crystal is wellicht te veel.

Kijk misschien eens naar dit "bewezen" recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15469.0.html

Haha oke. Dank je wel. Misschien moet ik me nog niet wagen aan zelf dingen klooien. Wellicht eerst wat bewezen recepten brouwen :-). Dit brouwsel ziet er inderdaad wel goed uit. Ik ga er eens naar kijken.

Bedankt  :brouwen:

Ansius

Zo veel brouwers, zo veel meningen, zo veel adviezen.
Mijn advies is hou het simpel, brouw en beoordeel.
Met de mouten heb je keuze/adviezen genoeg.
Hopbitterheid kun je redelijk berekenen.
Suiker kan je later beslissen.

Nog wat anders is je brouwsysteem en hoe je brouwt.
Zelfde recept met dezelfde ingredienten geeft niet hetzelfde resultaat.

Proberen maar zou ik zeggen.



joosting87

Citaat van: ANSIUS op 14-11-2014  21:56 uZo veel brouwers, zo veel meningen, zo veel adviezen.
Mijn advies is hou het simpel, brouw en beoordeel.
Met de mouten heb je keuze/adviezen genoeg.
Hopbitterheid kun je redelijk berekenen.
Suiker kan je later beslissen.

Nog wat anders is je brouwsysteem en hoe je brouwt.
Zelfde recept met dezelfde ingrediënten geeft niet hetzelfde resultaat.

Proberen maar zou ik zeggen.

Dank voor je relativerende antwoord en advies. Je hebt gelijk, lastig al die adviezen. Ik ga het recept welke homoeccentricus aangaf a.s. zondag zien te brouwen.
We zullen zien. :-) Nogmaals iedereen bedankt!

RobinB

De hop met de gijt is best oke, ik vind het zelf geen super IPA. Daarvoor mist hij hopbite en mout backbone.
Maar voor een eerste brouwsel kan er weinig mis mee gaan, lijkt me zo! :)

joosting87

Dank voor alle reacties tot zo ver! Het staat nu zo'n 5 dagen te gisten (vanaf zondag) en SG is gedaald tot 1014 (VG = 78%). Dit lijkt me goed voor de US-05. Ik ben van plan om straks na het eten te gaan koud hoppen. Ik wil deze keer het bier gewoon op de gist laten staan en het hop er gewoon bovenop gooien. Is dit een goede methode of bevelen jullie toch aan om het over te hevelen en de hop in een zakje te doen enz...

 :degroeten:

---edit---: eens gezocht op het forum, had er even tijd voor :-)....zoals wel vaker: zoveel brouwers, zoveel methoden  :brouwen:. dus ik heb de hopbellen er gewoon op gestrooid (1,5 g / liter ongeveer).

Sjaak_Deventer

1,5 g/l maar... Dat kan beter...

joosting87

Citaat van: Sjaak_Deventer op 21-11-2014  20:06 u1,5 gr/l maar.... Dat kan beter...

Meer? Ik kan er nog bij doen? Het is trouwens Amarillo.

Sjaak_Deventer

Je kan de helft bv met 1,5 g/l doen en de andere helft bv met 5 g/l. Dan kun je het verschil mooi proeven. Ik ben een liefhebber van 5 g/l.

joosting87

Citaat van: Sjaak_Deventer op 21-11-2014  22:04 uJe kan de helft bv met 1,5 g/l doen en de andere helft bv met 5 g/l. Dan kun je het verschil mooi proeven. Ik ben een liefhebber van 5 g/l.

Goede tip, maar dat gaat nu helaas niet lukken. Ik heb geen mogelijkheid tot splitsen van deze batch. Wellicht dat ik toch in de toekomst eens ga kijken naar splitsen van brouwsels. Het kan toch leuke dingen opleveren. Ik gooi er morgen nog een beetje hop bij tot ik op 2 gram per liter zit. En dan laat ik het er even bij. het is maar de eerste keer voor mij, dus sowieso lastig om de smaak in te schatten. Dank voor de reactie Sjaak! :duimop:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.