Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Loom bandjes!  (gelezen 5920 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Loom bandjes!
« Gepost op: 14-01-2015 22:47 u »
Wie kent het probleem niet? De behoefte om gebottelde biertjes te labelen. Mijn oplossing voor kratten was de krat voorzien van een post-it, voor losse flessen een label met een elastiekje aan een fles hangen.

De per-krat oplossing is vooral snel, maar niet handig wanneer er nog maar een paar flesjes over zijn (of iemand je flessen door elkaar heeft gehaald); de per-fles oplossing werkt redelijk, maar is bewerkelijk. Afdrukken, uitknippen, perforeren, elastiekje door het gaatje, elastiekje om de fles. Enfin, kan beter.

Met echte etiketten aan de slag gaan heb ik nooit zien zitten. Omdat ik veelal in beugeltjes bottel is het werken met gekleurde kroonkurken evenmin een optie.

Vanochtend had ik het opeens, hoe kinderlijk (pun intended :-)) kan het zijn. Loom bandjes! Van die minuscule elastiekjes, te koop in alle kleuren van de regenboog. Eigenlijk bedoeld voor kinderen, maar ook prima geschikt om biertjes mee te labellen. Zie ook onderstaande afbeeldingen. Vandaag 2 zakjes gehaald om te kijken of het past.. en het werkt uitstekend. 300 Stuks voor slechts 55 eurocent.

Simpele oplossing voor een simpel probleem, is het niet?

Zie hier een voorbeeld met een groen bandje:

Zakje roze bandjes:

Doe er je voordeel mee zolang deze mode heerst. Ik ga zaterdag nog 10 zakjes halen (in de hoop dat elastiekjes in gesloten zakjes niet poreus worden) :-).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Loom bandjes!
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2015 22:49 u »
Niet uitdrogen? Vast wel, rommel is het. Zeker de niet merkbandjes. Volgens mij hebben mijn kids nog miljoenen van die bandjes ;)

Desondanks veel plezier er mee. Volgens mij kun je bij aankoop van 10 zakjes zeker 50% korting bedingen  ^-^

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2015 22:51 u »
Niet uitdrogen? Vast wel, rommel is het. Zeker de niet merkbandjes. Volgens mij hebben mijn kids nog miljoenen van die bandjes ;)

Gaan we merken :-). Ik denk dat ik de Chinese variant heb gekocht, wellicht dat dat nog positief werkt. Ze zullen vast een tijdje houden; gezien de prijs van 0,18ct/stuk kun je niet echt zeuren :)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2015 23:07 u »
Neuh, da's waar. Je kan ook nog een briefje onder het bandje klemmen als je meer info over het bier wilt geven.

Persoonlijk vind ik die uitprintbare ronde etiketjes die je op de kroonkurk kan plakken geniaal. Ik hoef niet meer anders.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2015 23:24 u »
Neuh, da's waar. Je kan ook nog een briefje onder het bandje klemmen als je meer info over het bier wilt geven.

Persoonlijk vind ik die uitprintbare ronde etiketjes die je op de kroonkurk kan plakken geniaal. Ik hoef niet meer anders.

Ja, als je met kroonkurken werkt en je de beschikking hebt over een printer hebt (groot voorstander van paperless werken) dan is dat wel een optie (hoewel ik wsl voor gekleurde stickers zou gaan, ik ben nogal lui wat dat betreft). Met de beugels vind ik dat een mindere optie - ik heb het niet zo op stickers en ander papierwerk op mijn flessen, ik ga voor "white label" ;-).

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2015 23:58 u »
Inderdaad een goedkope oplossing. Het zal de tijd leren of ze langere tijd blijven zitten.  :brouwen:

Ik ben zelf ook niet zo van de etiketten op een fles, moet je er later ook allemaal weer af halen....
Maar ik vind het toch wel makkelijk als ik later weet wat voor bier er in een flesje zit.
* Daarom heb ik bij al mijn kratten 1 voorkant voorzien van een "schoolbord" verflaag. Zo kan ik met krijt op het krat zetten wat er in zit, en er ook makkelijk weer af halen.
* Al mijn flesjes voorzie ik van een klein etiketje op de kroonkurk. Als ik deze er dan af doe is ook gelijk het etiketje verwijderd. Dus geen extra schoonmaak tijd.
Bij deze de etiket stickertjes die ik gebruik voor op mijn kroonkurkjes:
Ik gebruik stickervellen merk en type: ALPI 10198
Het zijn stickers van 25,4 x 10 mm,
25 velen in een verpakking, dus 4725 stickers

Ik gebruik gewoon WORD als tekstverwerker om ze te schrijven.
Word - verzendlijsten - etiketten - opties -
Etiket product (ALPI invullen) - Productnummer (alpi 10198 invullen) -
nieuw document.
En nu krijg je een blad met vakjes waar je kan invullen wat je op je etiket wil hebben en afdrukken.
als je niet alle lijntjes / vakjes ziet moet je je beeld groter (meer %) zetten.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2015 00:06 u »
Inderdaad een goedkope oplossing. Het zal de tijd leren of ze langere tijd blijven zitten.  :brouwen:

Ik heb er alle vertrouwen in. Althans, langer dan een jaar hoeft een bandje veelal niet te zitten; oud bier gaat hier de gootsteen in  :degroeten:. Elastiekje vervangen bij het bottelen is wat mij betreft goed genoeg. De tijd zal het vertellen, ik zal ieg niet voor meer dan EUR 10 het schip in gaan :)

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2015 08:17 u »
Ik heb er alle vertrouwen in. Althans, langer dan een jaar hoeft een bandje veelal niet te zitten; oud bier gaat hier de gootsteen in

Als je daar nou eens mee stopt! heb laatst een heerlijke Quadrupel gedronken die ik zelf had gemaakt in 2010!
Weggooien :weetniet: Doodzonde

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2015 08:18 u »
Simpele oplossing voor een simpel probleem, is het niet?

Omdat er een groen elastiekje om je flesje zit weet je nog niet wat voor een bier er in zit en wanneer het gebotteld is en hoeveel alcohol er ook al weer in zat zeker niet na enkele maanden... en moet je dat weer elders achterhalen  :-\  Een simpel stickertje op je dopje met wat beknopte info werkt 10x beter.

Ik persoonlijk vind het een slechte/geen oplossing. ;)

Offline Ricoco

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2015 09:35 u »

Ik ben zelf ook niet zo van de etiketten op een fles, moet je er later ook allemaal weer af halen....
Maar ik vind het toch wel makkelijk als ik later weet wat voor bier er in een flesje zit.
* Daarom heb ik bij al mijn kratten 1 voorkant voorzien van een "schoolbord" verflaag. Zo kan ik met krijt op het krat zetten wat er in zit, en er ook makkelijk weer af halen.
* Al mijn flesjes voorzie ik van een klein etiketje op de kroonkurk. Als ik deze er dan af doe is ook gelijk het etiketje verwijderd. Dus geen extra schoonmaak tijd.
Bij deze de etiket stickertjes die ik gebruik voor op mijn kroonkurkjes:
Ik gebruik stickervellen merk en type: ALPI 10198
Het zijn stickers van 25,4 x 10 mm,
25 velen in een verpakking, dus 4725 stickers

Ik gebruik gewoon WORD als tekstverwerker om ze te schrijven.
Word - verzendlijsten - etiketten - opties -
Etiket product (ALPI invullen) - Productnummer (alpi 10198 invullen) -
nieuw document.
En nu krijg je een blad met vakjes waar je kan invullen wat je op je etiket wil hebben en afdrukken.
als je niet alle lijntjes / vakjes ziet moet je je beeld groter (meer %) zetten.

Waar koop je die stickers? Klinkt als topoplossing!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2015 09:50 u »
Lijkt me prima idee. Waarom zou je de gegevens op alle flesjes willen hebben via sticker als je alleen de link op het flesje nodig hebt. Met de levensduur van dat spul zal het wel loslopen. Zal zeker langer zijn dan de levensduur van goed bier.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2015 10:42 u »
Als je daar nou eens mee stopt! heb laatst een heerlijke Quadrupel gedronken die ik zelf had gemaakt in 2010!
Weggooien :weetniet: Doodzonde

OK, nja, laat me dat nuanceren. De meeste bieren die ik brouw worden er met de tijd niet beter op. Quadrupels ben ik wat minder van, die koop ik liever voor de incidentele keer dat ik daar zin in heb. Hoppige bieren lang bewaren is geen goed idee. En dan brouw ik nog graag stouts / RISsen, die krijgen echter de kans niet om oud te worden  :proost:

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2015 10:45 u »
Omdat er een groen elastiekje om je flesje zit weet je nog niet wat voor een bier er in zit en wanneer het gebotteld is en hoeveel alcohol er ook al weer in zat zeker niet na enkele maanden... en moet je dat weer elders achterhalen  :-\  Een simpel stickertje op je dopje met wat beknopte info werkt 10x beter....

Ik persoonlijk vindt het een slechte/geen oplossing ..... ;)

Inderdaad, wat Hans ook zegt. Dat soort info vind ik weliswaar van belang, maar dat mag ook een digitale notitie zijn (Evernote!). Zo heel erg veel brouw ik overigens ook weer niet, ik heb redelijk wat info in mijn hoofd zitten en daarnaast uiteraard de registratie middels de brouwsoftware. Voor het incidentele feestje hang ik wel een A4tje op de koelkast :).

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2015 10:46 u »
Net als veel anderen gebruik ik de kroonkurketiketjes van Herma.

Met het gratis Herma Label Designer kun je snel en simpel alle benodigde informatie op het etiketje zetten en afdrukken. Dopje eraf = fles weer etiketvrij.

Maar als die loombandjes voor jou werken: lekker blijven gebruiken :)

Groet,
John

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2015 11:38 u »
Ik heb niet een gigantisch biervoorraad, misschien dat het met de tijd wel anders wordt, maar ik zet gewoon met watervaste stift een letter (of meer afhankelijk van het bier en variant) op de dop. Info over alcohol en brouwdatum staan netjes in BrouwHulp en untappd als ik het echt wil weten. Voor eigen gebrouwen bier vind ik het allemaal niet zo heel boeiend, zolang ik maar weet welke ik drink interesseert me alcoholgehalte totaal niet, mja das natuurlijk persoonlijk :)

Tags: