Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Druk in half lege flesjes  (gelezen 1122 keer)

Offline TJ

• Vol lid
  • Land: nl
  • In for a penny, in for a pint
Druk in half lege flesjes
« Gepost op: 10-11-2014 19:58 u »
Ik heb een veiligheidsvraagje over gebotteld bier. Ik heb begrepen dat vanwege explosiegevaar je bij het ONK alleen flesjes gevuld van 1 tot 4cm onder de rand mag insturen vanwege explosiegevaar. Wat ik me nu afvraagt: hoe zit dat nu precies met druk en vulhoogte? Klopt het dat meer lucht meer druk geeft?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Druk in half lege flesjes
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2014 20:19 u »
De druk in de kopruimte in een fles met een kleine kopruimte of een grote kopruimte is vergelijkbaar als je dezelfde hoeveelheid bottelsuiker hebt gebruikt.

Wat ik er van begrepen heb is dat het probleem ontstaat bij het openen van de fles. In een fles met een grote kopruimte zit er meer gas in de kopruimte dan bij een kleine kopruimte. Bij het openen van een fles met een grote kopruimte gaat er in een keer veel meer gas naar buiten wat leidt tot een grotere verplaatsing van gas waardoor de kans op sterk schuimen en mogelijke drukgolf groter is.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: Druk in half lege flesjes
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2014 20:19 u »
Uit eigen ervaring :huilen: kan ik beamen dat een flesje dat maar 1/3 gevuld is - met het allerlaatste beetje bier uit het bottelvat, en bedoeld als testflesje na 1 week om te zien of er goed koolzuur op zit - na het ontkurken binnen 2 seconden leeg spuit.

Het koolzuur wordt dus niet opgelost in het bier en blijft in de kopruimte van het flesje...

Mogelijk weet iemand de vulgrens per flesje, hoewel me dat ook weer afhankelijk lijkt van het biertype (m.n. de hoeveelheid koolzuur) c.q. de hoeveelheid bottelsuiker.

Tags: