Druk in half lege flesjes

Gestart door TJ, 10-11-2014 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TJ

Ik heb een veiligheidsvraagje over gebotteld bier. Ik heb begrepen dat vanwege explosiegevaar je bij het ONK alleen flesjes gevuld van 1 tot 4cm onder de rand mag insturen vanwege explosiegevaar. Wat ik me nu afvraagt: hoe zit dat nu precies met druk en vulhoogte? Klopt het dat meer lucht meer druk geeft?


William

De druk in de kopruimte in een fles met een kleine kopruimte of een grote kopruimte is vergelijkbaar als je dezelfde hoeveelheid bottelsuiker hebt gebruikt.

Wat ik er van begrepen heb is dat het probleem ontstaat bij het openen van de fles. In een fles met een grote kopruimte zit er meer gas in de kopruimte dan bij een kleine kopruimte. Bij het openen van een fles met een grote kopruimte gaat er in een keer veel meer gas naar buiten wat leidt tot een grotere verplaatsing van gas waardoor de kans op sterk schuimen en mogelijke drukgolf groter is.

brouwmus

Uit eigen ervaring :huilen: kan ik beamen dat een flesje dat maar 1/3 gevuld is - met het allerlaatste beetje bier uit het bottelvat, en bedoeld als testflesje na 1 week om te zien of er goed koolzuur op zit - na het ontkurken binnen 2 seconden leeg spuit.

Het koolzuur wordt dus niet opgelost in het bier en blijft in de kopruimte van het flesje...

Mogelijk weet iemand de vulgrens per flesje, hoewel me dat ook weer afhankelijk lijkt van het biertype (m.n. de hoeveelheid koolzuur) c.q. de hoeveelheid bottelsuiker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.