Wat drijft er op/in mijn bier?

Gestart door bobvt, 10-11-2014 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bobvt

Tijdens het wort koken van het onderstaande recept viel mij op dat er een paar kleine snippers/vlokjes ontstonden in het bier die er bij het lauteren niet leken te zijn.
Ik heb overigens andere gist gebruikt dan aangeduid in het recept. Zijnde: de S-04.
https://www.brewtoad.com/recipes/hoppy-bob

Toen ik gisterenavond het bier hevelde zag ik iets wat leek op diezelfde schilfertjes... Wat zou dit kunnen zijn? Kaam? (zie foto's)
Mijn huidige plan is om vanavond met een gesteriliseerde zeef het bovenste laagje van het bier te filteren.

Het bier smaakte niet per se heel gek... ik haalde er een beetje een biscuitsmaak uit.. dat kan misschien een klein beetje muffig lijken... misschien hoort dat wel.

Wat denken jullie?




#wat_drijft_er_op_mijn_bier

bierhenkie

Ik denk dat je toch niet zo heel goed gefilterd hebt. Het lijken kleine stukjes kaf.

Bennemans

Of vlokjes gist wat er bovenop blijft drijven.

Jacques

Ik houd het op een beginnende kaaminfectie.

bobvt

Hmm... ik weet niet of het gist is... de vergisting is grotendeels voorbij. Ik verwacht niet dat het SG nog gaat dalen.

Ik probeerde net met een zeef die dingetjes te verwijderen, maar ze worden niet allemaal meegenomen. De zeef is te grof.

Als het een kaaminfectie zou zijn, hoe zou dat dan ruiken? Of beter: wat moet ik doen om eraf  te komen? Weer hevelen, maar niet alles over laten lopen?

Zou ik misschien het bier door een gesteriliseerde doek kunnen laten lopen?

Jacques

Door te filteren met een doek raak je kaam niet kwijt. De cellen zijn veel te klein...

Kaam kan een licht muffig aroma geven. Maar meestal merk je niet zo veel aan de smaak van het bier. Wel heb je vaak een mindere body door een kaaminfectie.

Hoe lang heb je het bier laten staan nadat de vergisting was afgelopen? Kaam kun je voorkomen door niet te lang te wachten met het bottelen van het bier.

bobvt

Ik heb het bier na 8 dagen geheveld.

Ik hoop dat het kafjes zijn... iemand nog ideeën over hoe ik die deeltjes uit mijn bier krijg? (Mocht het geen kaam zijn)

Jacques

Citaat van: bobvt op 10-11-2014  22:23 uIk heb het bier na 8 dagen geheveld.

Ik hoop dat het kafjes zijn... iemand nog ideeën over hoe ik die deeltjes uit mijn bier krijg? (Mocht het geen kaam zijn)

Dan heb je in ieder geval niet te lang gewacht.

Ik denk niet dat het kafjes zijn. Die zouden al lang bezonken zijn. En verder neem ik aan dat je wort niet met allerlei deeltjes gefilterd hebt na het maischen.

bobvt

Ja.. het gekke was dus dat het leek alsof het wort vrij helder was, maar na het bereiken van het kookpunt kwamen de deeltjes tevoorschijn.

Het maischproces is wel nog redelijk nieuw voor mij... dit was de 4e keer pas. En de eerste keer waarop ik mijn doel SG gehaald heb.

Het zou goed kunnen dat het kaam is natuurlijk, maar ik zou wel willen testen of dit echt zo is. Misschien toch filteren met een doek... of filter ik dan ook de gist eruit?

Ik snap dat als het kaam is, dat het dan terugkomt. Dat is dan misschien een mooie proef op de som?

Slecht idee? Goed idee?

bobvt

Dit geeft denk ik antwoord op mijn andere vraag: Wat zijn die deeltjes die tijdens het koken tevoorschijn kwamen.
http://www.homebrewtalk.com/f39/small-white-bits-floating-my-wort-333803/

Ik ga nog even door met zoeken.

Jacques

Citaat van: bobvt op 10-11-2014  22:39 uJa.. het gekke was dus dat het leek alsof het wort vrij helder was, maar na het bereiken van het kookpunt kwamen de deeltjes tevoorschijn.
...
Het zou goed kunnen dat het kaam is natuurlijk, maar ik zou wel willen testen of dit echt zo is. Misschien toch filteren met een doek... of filter ik dan ook de gist eruit?

Die vlokjes tijdens het koken zijn inderdaad eiwitvlokken. Die zakken uit, daar heb je geen last van.


Ook gist filter je niet uit met een doek. Door met een doek te filteren loop je het risico dat het bier geoxideerd raakt. Daar wordt het bier niet beter op...

bobvt

OK. Ik heb ergens nog een klein zeefje gevonden. Die was nog iets fijner.

Bij deze een foto van hoe het er nu uitziet.


Het aantal witte stukjes was al drastisch verminderd na het hevelen, viel me net op. Nu hopen dat het zo blijft.
Morgen wilde ik eigenlijk gaan drooghoppen.

Is dat nog bezwaarlijk als het bier in een dergelijke staat is?

Bedankt voor jullie hulp, guys! Ik heb er een boel aan.  :groots:

Jacques

Gewoon laten staan. Veel kun je er toch niet aan veranderen. Na het doorghoppen bottelen en evalueren.
Het mooie van onze hobby is dat we steeds opnieuw kunnen brouwen. Dus als het resultaat tegenvalt kun je het opnieuw proberen.

Gerb

Als het kaam is, dan gaat zeven je niet helpen. Ik zou juist adviseren om redelijk snel te bottelen wanneer het bier uitgegist is.

ciesvandekwis

Mij lijken het eerder harsrestjes van hop. In geval van kaam: niet wegkappen maar bottelen. 2-tal jaar geleden ook eens kaaminfectie gehad, gewoon in de fles en is lekker bier geworden. Tuurlijk dan geen jàren meer laten staan.

joosting87

Een aanvullende vraag. De topicstarter heeft het erover dat de witte deeltjes ontstonden tijdens het koken. Wort is dan toch steriel -> hoe kan er dan toch een kaaminfectie ontstaan?

Adbrouwt

Citaat van: joosting87 op 12-11-2014  16:20 uwort is dan toch steriel -> hoe kan er dan toch een kaaminfectie ontstaan?
Klopt maar probeer het maar eens steriel te houden dat is dus de grootste uitdaging. Eigenlijk zou je in een steriele omgeving alles willen doen. Ik vind het al verbazend hoevaak het goed gaat. Kaam is afkomstig van de candida albicans en die is vrij algemeen overal te vinden.

beermenke

Als het kaam is dan is de remedie, althans met wijn, hevelen en de fles tot ver in de hals vullen , daarop een klein laagje van enkele millimeters pure alcohol. Kaam heeft zuurstof nodig en op deze manier is die er nauwelijks. Een tijdje laten staan en dan bottelen. Succes

Brouwers

Citaat van: joosting87 op 12-11-2014  16:20 uEen aanvullende vraag. De topicstarter heeft het erover dat de witte deeltjes ontstonden tijdens het koken. Wort is dan toch steriel -> hoe kan er dan toch een kaaminfectie ontstaan?

Volgens mij zijn de witte stukjes die bij het koken zijn ontstaan gewoon trub (eiwitvlokken). Kan me niet voorstellen dat kaam 100 graden overleefd, laat staan ontstaat :D

Jacques

Citaat van: Brouwers op 12-11-2014  19:26 uVolgens mij zijn de witte stukjes die bij het koken zijn ontstaan gewoon trub (eiwitvlokken). Kan me niet voorstellen dat kaam 100 graden overleefd, laat staan ontstaat :D

Kaam overleeft die temperatuur ook niet. Zoals hiervoor is aangegeven is onze brouwplek nooit steriel. Zodra je onder de 40 ºC komt kunnen er allerlei micro-organismen overleven.

Citaat van: ciesvandekwis op 12-11-2014  15:13 uMij lijken het eerder harsrestjes van hop.

Die zie je vooral tijdens het begin van de vergisting en veel minder op het einde omdat deze uitzakken. De rand van het gistvat laat geen hoprestanten zien...

bobvt

Update: ik heb gisterenavond de hop toegevoegd... een paar pellets en een hopzakje met wat bloemen.

Ik heb er expres even mee gewacht, zodat ik kon zien of er een toename of afname van de drijvende deeltjes was.

Het leek erop dat er in ieder geval geen toename was. Ik zag wel een paar groepjes met bubbeltjes, maar dit is volgens mij vrij normaal. Binnen nu en 2 weken ga ik bottelen en dan weet ik meer.

Bedankt voor het meedenken.
@Jacques: bedankt voor de mooie woorden op 11 november.

Ik maakte me aan het begin even zorgen over kwaliteitsverlies, vooral omdat ik zo blij was met hoe het brouwproces deze keer verliep, maar nu heb ik goeie moed.

joosting87

Citaat van: Adbrouwt op 12-11-2014  19:03 uKlopt maar probeer het maar eens steriel te houden dat is dus de grootste uitdaging. Eigenlijk zou je in een steriele omgeving alles willen doen. Ik vind het al verbazend hoevaak het goed gaat. Kaam is afkomstig van de candida albicans en die is vrij algemeen overal te vinden.

Citaat van: Jacques op 12-11-2014  22:02 uKaam overleeft die temperatuur ook niet. Zoals hiervoor is aangegeven is onze brouwplek nooit steriel. Zodra je onder de 40 ºC komt kunnen er allerlei micro-organismen overleven.
 

Ja dat snap ik wel, maar het gaat erom dat die deeltjes ONTSTAAN tijdens het koken, zoals bobvt aangeeft. Dat er onder de 40 graden vanalles kan onstaan weet ik natuurlijk wel. Heb er op mijn werk genoeg mee te maken (steriel werken e.d.).

Dat er tijdens en na het koelen zo zuiver mogelijk gewerkt dient te worden is logisch... en dan kan kaam dus nog ontstaan. Dat begrijp ik ook. Maar dat die deeltjes tijdens het koken ontstaan... dat zal geen kaam zijn geweest. Dus zijn die deeltjes tijdens het koken eiwitten en dus andere deeltjes dan bobvt waargenomen heeft tijdens de nagisting. Is dat correct?

bobvt

Volgens mij is dat inderdaad de conclusie. Die eiwitten zouden al bezonken moeten zijn.

Aangezien ik nog niet genoeg ervaring heb om zelf te oordelen neem ik aan dat dit klopt.

Wellicht heb ik niet goed gedraaikolkt voordat ik het wort door de platenkoeler heb laten lopen. (Dus kafjes, eiwitten of hop die op de een of andere miraculeuze wijze niet willen zinken)

Misschien reageert de gist raar.

Misschien was de contacttijd van de Oxi-schnitzel niet lang genoeg en is er iets ontstaan zoals kaam, of een nieuwe levenssoort.

Ik heb ook belucht. Misschien zijn het stukjes keramische steen. :)

Ik zou het niet precies weten. Ik heb nu niet meer het idee dat de conditie van mijn bier in gevaar is.
De volgende keer met brouwen zal ik de deeltjes goed in de gaten houden.

RobinB

De eerste foto's doen me niet meteen denken aan kaam, maar ze zijn ook niet goed genoeg om het goed op te beoordelen.
Is er ook een vlies gevormd?

bobvt


Jacques

Citaat van: bobvt op 15-11-2014  12:48 uNee, er was geen vlies.

Voordat er een vlies op het bier komt zijn er kleine puntjes die op het jongbier drijven.

Het is lastig om een beginnende kaaminfactie te herkennen aan de hand van een foto. Vandaar ook dat ik schreef:
Citaat van: Jacques op 10-11-2014  21:47 uIk houd het op een beginnende kaaminfectie.
Ook omdat je schreef dat het bier een wat muffige geur had.


Net nog eens heel goed naar de eerste twee foto's gekeken. Naast kleine stukjes hopharsen (beige vlekjes, die je ook aan de zijkant van het vat kunt zien) zie ik ook grijzige vlekjes die op een kaaminfectie in wording kunnen duiden.

Zoals ik al schreef: je kunt er niet veel meer aan veranderen en nu is het rustig afwachten.

RobinB

Ik denk dat er niks met het bier aan de hand is, totdat het tegendeel duidelijk bewezen is. Dus ga er eerst maar gewoon van uit dat het bier goed is en behandel het ook zo. De kans is groot dat het prima uitpakt. :)

bobvt

OK guys. Bedankt. Het is op de foto's inderdaad vrij lastig te zien. Ze zijn met kunstlicht genomen en dat heeft invloed op de scherpte en de kleurperceptie.

Het is nu afwachten geblazen.

bobvt

Eergisteren gebotteld. Er dreef weer van alles bovenop, maar ik denk echt dat het  hopresten zijn van de pellets die ik gebruikt heb.

Daarnaast zie ik nog wat drijvende bubbeltjes, maar dat lijkt niets bedreigends te zijn.

SG is uitgekomen op 1012. Mooi uitgegist. De smaak was ook niet verkeerd.  Met een beetje koolzuur kom ik erg in de buurt van het beoogde resultaat. Yessssss!!!

Tijdens het bottelen ging er aan het einde nog wel 2 liter bier over mijn houten vloer... aiii... zonde! (Ik had de emmer op iets gezet, zodat deze scheef genoeg stond om het laatste beetje bier door het kraantje te laten lopen... vervolgens stootte ik per ongeluk tegen de tafel en wooooesh..)

Bedankt voor het meedenken. Bij deze nog een foto van het bier tijdens het hevelen naar het bottelvat.


Jacques

Citaat van: bobvt op 21-11-2014  10:32 uEergisteren gebotteld. Er dreef weer van alles bovenop, maar ik denk echt dat het  hopresten zijn van de pellets die ik gebruikt heb.

Jouw reactie maakt mij heel erg nieuwsgierig naar jouw filtermethode. Ik gebruik ook regelmatig hoppellets maar zie nooit restanten van hoppellets op mijn bier liggen (en ik al heel wat bieren gebrouwen...).

bobvt

*Foto net toegevoegd*

Citaat van: Jacques op 21-11-2014  11:02 uJouw reactie maakt mij heel erg nieuwsgierig naar jouw filtermethode. Ik gebruik ook regelmatig hoppellets maar zie nooit restanten van hoppellets op mijn bier liggen (en ik al heel wat bieren gebrouwen...).
Eerst eventjes ter verheldering: de restanten van de hop pellets die je op deze foto ziet drijven zijn van het drooghoppen. Die zijn niet allemaal meegekomen na het wort koken.

Dit was de eerste keer dat ik gebruik maakte van hop pellets. Normaal gebruik ik altijd bloemen. Filtreren is hiervoor eigenlijk nooit nodig geweest. Ik gebruikte altijd de whirlpool methode en liet het bier daarna langzaam afkoelen... genoeg tijd om te bezinken dus.
Dit was het tweede biertje waarbij ik gebruik maakte van een platenkoeler... misschien heb ik deze keer niet lang genoeg geroerd in het bier of ben ik te snel gaan koelen, waardoor de deeltjes niet goed hebben kunnen bezinken.

Misschien ligt het wel aan de pellets (?). Er stond geen jaartal op de verpakking van de Nelson Sauvin hop. Ik heb de hop in september binnengekregen. (wel netjes verpakt uiteraard)

Heb ik misschien iets anders verkeerd gedaan? Of is dit normaal?

Jacques

Citaat van: bobvt op 21-11-2014  11:55 u*Foto net toegevoegd*
Eerst eventjes ter verheldering: de restanten van de hop pellets die je op deze foto ziet drijven zijn van het drooghoppen. Die zijn niet allemaal meegekomen na het wort koken.

Dit was de eerste keer dat ik gebruik maakte van hop pellets. Normaal gebruik ik altijd bloemen. Filtreren is hiervoor eigenlijk nooit nodig geweest. Ik gebruikte altijd de whirlpool methode en liet het bier daarna langzaam afkoelen... genoeg tijd om te bezinken dus.

Ok, drooghoppen met pellets. Tsja, dan is het niet vreemd dat er hopdeeltjes op je bier drijft.

bobvt

En de deeltjes van die ik omschreef in mijn eerste post zijn dan waarschijnlijk kafjes of hopdeeltjes die uit de pan meegekomen zijn. Of misschien gist.

Dat denk ik nu.

Hoe filter jij na het wort koken, Jacques?

Jacques

Citaat van: bobvt op 21-11-2014  14:17 uEn de deeltjes van die ik omschreef in mijn eerste post zijn dan waarschijnlijk kafjes of hopdeeltjes die uit de pan meegekomen zijn. Of misschien gist.

Dat denk ik nu.

Hoe filter jij na het wort koken, Jacques?

Kafrestjes denk ik niet omdat die normaal gesproken bezinken. Door het wort te filteren raak je die ook kwijt.
Gekookte hopdeeltjes bezinken ook.

Gist op je bier ligt meer voor de hand. Sommige gisten kunnen een heus gistdek vormen.

Ook komt het regelmatig voor zogenaamde hopharsen gevormd worden. Eigenlijk hebben die weinig van doen met hop omdat dergelijke afzetting ook voorkomt in ongehopte wort. Naar mijn idee worden die hopharsen gevormd door eiwitten. Als je het wort gehopt hebt hebben de hopharsen een bruine tot donker bruine kleur. Bij ongegehopte wort is de kleur beige.
Als er hopharsen gevormd zijn zie je dat ook aan een dikke beige/bruine rand aan de binnenkant van je gistvat. Dat is in jouw geval niet te zien.

Mijn idee dat je mogelijk last van kaam had was gebaseerd op grijzige vlekjes die ik vooral op de tweede foto van jouw eerste bericht zie. Over de beige vlekjes hoe je nooit druk te maken dat is gist dan wel hopharsen.


Hoe ik filter na het koken? Dat doe ik sinds ik een Braumeister heb niet meer.
Bij een Braumeister heb je na het maischen kraakheldere wort doordat het wort continu rondgepompt wordt. Je filtert terwijl je aan het maischen bent. Sinds ik een Braumeister heb gebruik ik hopzakjes. Door goed te roeren na het afkoelen van het wort vormt zich een kegel. Via het kraantje van de Braumeister en een aangebracht knietje aan de binnenkant van de Braumeister vang ik het wort op. Hoprestanten blijven in de Braumeister.

bobvt

Zo. Mooi systeem hoor.

Bedankt voor nog een uitgebreid antwoord. Heel fijn, die informatie!

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 21-11-2014  13:44 uOk, drooghoppen met pellets. Tsja, dan is het niet vreemd dat er hopdeeltjes op je bier drijft.
Ik heb ook wel pellets gebruikt met drooghoppen. Dat ging prima. Ik heb het bier op het laatst dan nog wel 3 dagen op 3°c laten klaren. De hop was een vaste koek op de bodem geworden. Dit kon ik goed mis houden met overhevelen naar het bottelvat. Eigenlijk net zo als het bij mij met de gist gaat.

Volgens mij heb ik al wel van meer forum leden gelezen dat ze zonder problemen pellets gebruiken.

William

Citaat van: Sander van Dijk op 21-11-2014  18:00 uIk heb ook wel pellets gebruikt met drooghoppen. Dat ging prima. Ik heb het bier op het laatst dan nog wel 3 dagen op 3°c laten klaren. De hop was een vaste koek op de bodem geworden. Dit kon ik goed mis houden met overhevelen naar het bottelvat. Eigenlijk net zo als het bij mij met de gist gaat.

Volgens mij heb ik al wel van meer forum leden gelezen dat ze zonder problemen pellets gebruiken.

Hier hetzelfde procedé en ook nooit problemen gehad.

bobvt

Ik zou het ook eigenlijk geen probleem willen noemen. Vooral niet als we het hebben over het drooghoppen.

Om de deeltjes bij het drooghoppen te laten bezinken koelen jullie het bier dus terug? Ik laat het op 18 graden C staan. Naar 3 graden C koelen klinkt een beetje eng... is dat niet slecht voor je gist?

Jacques

Citaat van: bobvt op 21-11-2014  18:43 uNaar 3 graden C koelen klinkt een beetje eng... is dat niet slecht voor je gist?

Nee. De stofwisseling van de gist wordt stilgelegd. Hierdoor teert de gist niet in op zijn reservestoffen. Dat is gunstig.
Door de lage temperatuur gaat de gist niet dood, voorwaarde is wel dat de gist niet bevriest.

bobvt

Kijk! Nog een vraag beantwoord! Fijn. Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.