En de deeltjes van die ik omschreef in mijn eerste post zijn dan waarschijnlijk kafjes of hopdeeltjes die uit de pan meegekomen zijn. Of misschien gist.
Dat denk ik nu.
Hoe filter jij na het wort koken, Jacques?
Kafrestjes denk ik niet omdat die normaal gesproken bezinken. Door het wort te filteren raak je die ook kwijt.
Gekookte hopdeeltjes bezinken ook.
Gist op je bier ligt meer voor de hand. Sommige gisten kunnen een heus gistdek vormen.
Ook komt het regelmatig voor zogenaamde hopharsen gevormd worden. Eigenlijk hebben die weinig van doen met hop omdat dergelijke afzetting ook voorkomt in ongehopte wort. Naar mijn idee worden die hopharsen gevormd door eiwitten. Als je het wort gehopt hebt hebben de hopharsen een bruine tot donker bruine kleur. Bij ongegehopte wort is de kleur beige.
Als er hopharsen gevormd zijn zie je dat ook aan een dikke beige/bruine rand aan de binnenkant van je gistvat. Dat is in jouw geval niet te zien.
Mijn idee dat je mogelijk last van kaam had was gebaseerd op grijzige vlekjes die ik vooral op de tweede foto van jouw eerste bericht zie. Over de beige vlekjes hoe je nooit druk te maken dat is gist dan wel hopharsen.
Hoe ik filter na het koken? Dat doe ik sinds ik een Braumeister heb niet meer.
Bij een Braumeister heb je na het maischen kraakheldere wort doordat het wort continu rondgepompt wordt. Je filtert terwijl je aan het maischen bent. Sinds ik een Braumeister heb gebruik ik hopzakjes. Door goed te roeren na het afkoelen van het wort vormt zich een kegel. Via het kraantje van de Braumeister en een aangebracht knietje aan de binnenkant van de Braumeister vang ik het wort op. Hoprestanten blijven in de Braumeister.