Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen, en meteen een paar vragen  (gelezen 4114 keer)

Offline wonnink

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen, en meteen een paar vragen
« Gepost op: 10-11-2014 12:19 u »
Beste leden,

Samen met mijn schoonvader zijn we eindelijk gestart met het (blik)brouwen van bier.
We hebben 3 blikken van het merk Brewferm gekocht en zijn afgelopen weekend gestart met het eerste mengsel.
Wij wonen in Enschede en het lijkt ons ook leuk om mensen te ontmoeten die ook deze hobby hebben.

Net als bij zoveel anderen was ook bij ons de gistingsemmer niet lekdicht en heb dit weer opgelost met plakband ;-) ( volgende keer toch maar een goed ginstingsvat aanschaffen ). Maar nu staat alles lekker te pruttelen en verloopt het volgens mij goed.

Maar heb nog wel een aantal vragen:
- wat is nu precies het verschil tussen brouwsuiker en de gewone suiker die je in de supermarkt koopt ? (Behalve de prijs dan he)
- we hebben nu een 25 liter vergistingsvat, hoeveel bier kan je nu hier in brouwen? (ivm gisting en dergelijke)
- Het lijkt ons leuk om ook met drukvaatjes te beginnen, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Wil graag weten hoe lang de vaatjes mee gaan, hoe lang je met de patronen doet en hoe bevalt de tap in het algemeen? (Ik bedoel de drukvaatjes van 5 liter met de tap van Brouwmarkt.)

Nou hoop dat het niet teveel vragen waren en hoop op veel nuttige antwoorden van jullie kenners
Alvast bedankt
Gr Erwin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
Re: even voorstellen, en meteen een paar vragen
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2014 12:34 u »
Welkom op het forum.

Brouwsuiker is volgens mij 100% glucose (dextrose). Deze suiker is eenvoudiger te verwerken door de gist. De suiker uit de supermarkt is sacharose. Deze bestaat uit dextrose en fructose.

De hoeveelheid bier dat je kan brouwen met een 25 liter vat is afhankelijk van de gist (sommige gisten schuimen meer dan anderen). Ook is de temperatuur van belang. Als de temperatuur hoger is, zal de vergisting heviger zijn en zal er meer schuimvorming zijn. Ik heb wel eens 15 liter bier in een 30 liter vergist, waarbij het schuim door het waterslot naar buiten kwam. Maar ik vergist vaak genoeg 20 liter in een 30 liter vat, hierbijbij ik daar totaal geen last van heb.

Met de drukvaatjes heb ik geen ervaring.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2014 13:07 u »
Wij wonen in Enschede en het lijkt ons ook leuk om mensen te ontmoeten die ook deze hobby hebben.

Hoi Erwin,

Kom donderdag aanstaande naar het Twents Bierbrouwers Gilde, daar kun je zo maar een stuk of 8 (als het er niet meer zijn) Enschedese brouwers tegen het lijf lopen.

Ingo

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-11-2014 14:17 u »
Brouwsuiker is volgens mij 100% glucose (dextrose). Deze suiker is eenvoudiger te verwerken door de gist.

Waarbij je wel rekening moet houden dat de glucose die je koopt 9 % water bevat (je koopt glucose.H2O).

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2014 21:10 u »
Brouwsuiker is volgens mij 100% glucose (dextrose). Deze suiker is eenvoudiger te verwerken door de gist. De suiker uit de supermarkt is sacharose. Deze bestaat uit dextrose en fructose.

Er is geen enkele reden om brouwsuiker/glucose/dextrose te gebruiken. De gist maakt het externe enzym invertase aan waardoor sucrose/sacharose/kristalsuiker/kandijsuiker buiten de gistcel wordt gesplitst in glucose en fructose. Dit gaat behoorlijk snel.
Kristalsuiker is inderdaad veel goedkoper dan brouwsuiker.

Offline wonnink

• Junior lid
  • **
Re: Even voorstellen, en meteen een paar vragen
« Reactie #5 Gepost op: 20-11-2014 22:43 u »
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden,

Het eerste brouwsel is reeds gebotteld en nu kan het lange wachten beginnen ( het is een tripel van Brewferm )

Ingo, als we / ik wat verder zijn zullen we ook zeer zeker eens komen kijken, lijkt me zeer interessant, we zijn nu nog bezig met het blikbrouwen, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Over het suiker: als ik het goed heb begrepen maakt het dus niet zo gek veel uit of ik nu brouwsuiker gebruik of gewone kristalsuiker?
Het volgende brouwsel wordt een Better Brew IPA en als ik de achterkant van de zak mag geloven kan je ook gewone suiker toevoegen, alleen zal het de smaak wel wat minder kunnen zijn.

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Gr Erwin

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20-11-2014 23:42 u »
Over het suiker: als ik het goed heb begrepen maakt het dus niet zo gek veel uit of ik nu brouwsuiker gebruik of gewone kristalsuiker?
Het volgende brouwsel wordt een Better Brew IPA en als ik de achterkant van de zak mag geloven kan je ook gewone suiker toevoegen, alleen zal het de smaak wel wat minder kunnen zijn.

Ik heb in de 34 jaar dat ik nu brouw slechts een paar keer glucose gebruikt en kon toen geen smaakverschil met sucrose/kristalsuiker waarnemen. Er is naar mijn oordeel geen reden om zo'n duur pak brouwsuiker te gebruiken. Wel is het zo dat theoretisch glucose wat makkelijker opgenomen wordt door de gistcel. Maar zoals ik al eerder aangaf gaat de afbraak van sucrose in fructose en glucose snel.

Je zou voor de aardigheid de inhoud van het blik kunnen splitsen en bij het ene gedeelte brouwsuiker en bij het andere gedeelte kristalsuiker kunnen toevoegen om te kijken of jij verschil kunt proeven. Wel evenveel gist gebruiken bij beide delen en op dezelfde temperatuur vergisten voor een eerlijke vergelijking.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2014 12:52 u »

Erwin Enschede puilt uit van de hobbybrouwers... Ik ben er daar een van (wellicht ken je Brouwerij Eanske  ;) ) Verder zijn er nog zeker 3 leden (Seed7, Maartennijhof, Matthew) hier op het forum uit Enschede. Maar er zijn er meer hoor... :)

Kom ook eens kijken bij het Twents Bierbrouwers gilde. En als je met mout wilt gaan brouwen kun je altijd bij iemand in de buurt komen kijken hoe dat in zijn werk gaat... :brouwen:

En het feit dat je nu nog met en blik aan het brouwen bent hoeft je er niet van te weerhouden om eens op de gilde avond te komen. Zijn altijd erg gezellig en er is altijd wel wat thuisgebrouwen bier te proeven. Dus ook nog interessant... :biersmile:

:degroeten:

Offline wonnink

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 23-11-2014 22:24 u »
Hallo Oscar,

Zekers heb ik wel eens van brouwerij Eanske gehoord;-)
ik wil met de tijd ook zeer zeker wel eens een gilde avond gaan bezoeken hoor, alleen wil nu gewoon even een beetje kijken van hoe en wat, begin ook nog maar net hoor. ( heb al wel eens op hun website gekeken )

Als ik eens kan komen kijken terwijl een brouwer in de buurt gaat brouwen dan houdt ik me aanbevolen hoor ;;-) ben er zeer benieuwd naar hoe een ander het doet.

Groet Erwin

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 23-11-2014 22:55 u »
Als ik eens kan komen kijken terwijl een brouwer in de buurt gaat brouwen dan houdt ik me aanbevolen hoor ;;-)

Geef maar een gil... ;)

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2014 01:19 u »
Die 5 liter party vaatjes zou ik maar uit je hoofd zetten want die dingen vind ik (en nog wel een aantal mensen hier) behoorlijk waardeloos. Beter gewoon bottelen en goed sparen voor een echte tapset!

Tags: