Groeten uit Frankrijk

Gestart door Erik Z, 08-11-2014 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Erik Z op 22-11-2014  14:33 uDag Cies, in het zuiden is men erg traditioneel. Er wordt hier voornamelijk wit-, blond- en bruinbier gebrouwen door de kleine brouwerijen. Misschien dat men in het noorden wat avontuurlijker is, maar langzaam komt er wat beweging in de markt. Men probeert met lente- en kerstbieren wat nieuws te introduceren.

Afgelopen voorjaar was ik in de buurt van Toulouse. Ik heb daar Brasserie des Vignes in Graulhet bezocht die behoorlijk experimenteel bezig zijn met houten vaten, bacterieen e.d. Maar het is toch vooral blond, bruin en vooral ambré wat daar gebrouwen wordt.

tdp

Citaat van: Erik Z op 21-11-2014  15:54 uIk voel me helemaal warm worden, ik kom uit de stad ten westen van jullie.  :huilen:

Het licht staat op rood, het licht staat op groen :)

RuudB

Citaat van: JAVAL op 08-11-2014  19:17 uIk heb die brouwerij deze zomer ook ontdekt in Sarlat, Brasserie Artisanale Sarlat (BAS). Het was een leuke verrassing. Zoiets had ik niet verwacht! Hij wordt gerund door Michel van den Hengel (is openbare info). Ik heb even met hem gesproken. Ik meen me te herinneren dat hij uit Nieuwegein kwam. Hij is eerder dit jaar begonnen. Hij verwarmt het brouwwater in de roodkoperen ketel en maischt in het houten vat. Ook de vergisting gebeurt in een houten vat. Hij stookt op het houtafval van een vloerenfabriek in de omgeving.
Was een leuke ervaring.
Jaap

Ik ben afgelopen zomer een brouwer tegen gekomen in openluchtmuseum Le Bournat in Le Bugue, vlak bij Sarlat. Ook met zo'n houtgestookte ketel en vergisting in houten vaten, gewoon met plastic zak en spanband tegen de wilde gisten en alleen omdat het vat buiten staat, anders zou hij het alleen met het houten deksel afdekken. Deze brouwer werkt in de buitenlucht onder een afdak en zijn bier vergist in de buitenlucht met ondergist. Vragend hoe hij dat doet mocht ik in zijn schuur kijken waar een waterkoeler stond die water door de een spiraal in de vergistings ton pompt. Doorvragend naar de herkomst van zijn gist kwam de Brouwland catalogus op tafel.... :)
Hij werkt samen met een Nederlander in een brouwerij in Limeuil. Deze brouwerij brouwt ook weer een walnotenbier in opdracht van een walnotenbedrijf die op de markt in Sarlat stond (was erg lekker bier, helaas maar 2 flesjes van meegenomen).









Brambo

Jammer Ruud maar ik kan de foto's niet zien.


Herman

Citaat van: Brambo op 17-10-2015  19:49 uJammer Ruud maar ik kan de foto's niet zien.
Ik zie ze anders wel.

bierinjisp

Weet iemand of de brouwerij in Sarlat nog actief is? zie dat hun pagina op de site van de locale VVV weg is, ook geen site te bereiken.

Wil over drie weken naar Sarlat op vakantie en een brouwerij bezoek hoort daar uiteraard bij.

Ronnie

Deze site bestaat:
http://www.brasserie-sarlat.com/

Waar:
La Fournerie Nord   
24220 Vézac   
brasseriejyx@gmail.com   
 Mobile:
06 48 39 45 18

En lijkt me heel modern...

bierinjisp

Citaat van: Ronnie op 01-08-2018  09:37 udeze site bestaat:
http://www.brasserie-sarlat.com/

Waar:
La Fournerie Nord   
24220 Vézac   
brasseriejyx@gmail.com   
 Mobile:
06 48 39 45 18

en lijkt me heel modern...

Heb deze brouwerij reeds benaderd, maar dit is niet de kleinschalige brouwerij die op hout gestookt wordt.
Is toch heel anders dan een aantal mooi blinkende rvs tanks.

emiel1

Die brouwerij zit in een openluchtmuseum park. Volgens de website hebben ze nog steeds een brouwerij

https://www.parclebournat.fr/en/activites/handcrafting/

Richard3

Citaat van: bierinjisp op 01-08-2018  08:54 uWeet iemand of de brouwerij in Sarlat nog actief is? zie dat hun pagina op de site van de locale VVV weg is, ook geen site te bereiken.

Wil over drie weken naar Sarlat op vakantie en een brouwerij bezoek hoort daar uiteraard bij.
http://www.bierecroixdurat.com
La Croix du rat in St cyprien, andere grote plaats langs sarlat.
De man staat ook op de markt van St cyprien. Spreekt goed Engels, maar geen houten vaten, wel RVS. De hop komt uit de Elzas en heeft wel kastanje bier in het assortiment. Niet voordelig, een steiny kost 3 euro.

John

Ook leuk: La Vieille Mûle in Le Poet Celard: mooi klein brouwerijtje met ingecompliceerd terras.

gamin46

Citaat van: John op 01-08-2018  19:56 uOok leuk: La Vieille Mûle in Le Poet Celard: mooi klein brouwerijtje met ingecompliceerd terras.
Helaas zijn deze brouwerijen niet in de Perigord. Wat wel een beetje in de buurt van Sarlat, het departement Lot
Fumel, brouwerij Hopale
Moncuq, Brasserie Moncuq
Prayssac,Homo Sapiens
Fontanes, Brasserie Ratz
Belfort du Quercy,Mercien
Lacappele Marival, Brasserie Du Matou
Gignac,Brasserie Gaillarde.
Zijn niet allemaal te bezoeken maar je vind hun bieren veel op lokale markten en soms bij de Intermarche.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.