Groeten uit Frankrijk

Gestart door Erik Z, 08-11-2014 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik Z

Beste bierliefhebbers en -liefhebsters(?),

Ik snuffel al enige tijd rond op dit forum en wil mij nu maar eens voorstellen. Maar eerst wil ik een compliment maken, dit is een heel goed forum, heel uitgebreid en met zeer behulpzame leden.

Goed ik zou mijzelf dus voorstellen, ik heet Erik kom uit Twente en woon in Frankrijk, het departement de Dordogne. In Nederland dacht ik wel na over het zelf brouwen van bier, maar er is zoveel keuze en het is zo goedkoop, ik was er te gemakzuchtig voor. Dat werd anders toen ik verhuisde, ze maken hier wel heel goede wijnen, maar qua bier laat het te wensen over. Het verandert snel overigens, er zijn nu meer dan 300 brouwerijen in Frankrijk en er zijn er 2 op minder dan een half uur rijden hiervandaan.  Eentje wordt gerund door een Nederlander, hij maakt prima bier in Limeuil.

Ik gebruik een weckketel en emmers voor het gisten, heel eenvoudig dus. De reden dat ik op dit forum ben beland is dat ik wel iets meer sophisticated apparatuur wil hebben en ik maar niet kan kiezen.

Gerald

Welkom Erik,

Afgelopen zomer ben ik in Sarlat la Caneda nog wel een brouwerij tegen gekomen, maar in mijn speurtocht door de omgeving meer niet.

Er zit een goeie kans in dat ik komend jaar weer in jouw omgeving ben. Wie weet dat we elkaar nog kunnen treffen.

veel plezier op het forum.
groeten Gerald

Erik Z

Verhip, een brouwerij in Sarlat en ik woon hier al 9 jaar. Nou daar moet ik gauw eens contact mee opnemen, zeker omdat ze op z'n middeleeuws brouwen. Ik zie dat er al 5 brouwerijen zijn.

http://www.saveur-biere.com/en/liste-brasserie?departement=24

Ik ontmoet graag andere brouwers  :biersmile:

JAVAL

Ik heb die brouwerij deze zomer ook ontdekt in Sarlat, Brasserie Artisanale Sarlat (BAS). Het was een leuke verrassing. Zoiets had ik niet verwacht! Hij wordt gerund door Michel van den Hengel (is openbare info). Ik heb even met hem gesproken. Ik meen me te herinneren dat hij uit Nieuwegein kwam. Hij is eerder dit jaar begonnen. Hij verwarmt het brouwwater in de roodkoperen ketel en maischt in het houten vat. Ook de vergisting gebeurt in een houten vat. Hij stookt op het houtafval van een vloerenfabriek in de omgeving.
Was een leuke ervaring.
Jaap








Oscar

Citaat van: JAVAL op 08-11-2014  19:17 uIk heb die brouwerij deze zomer ook ontdekt in Sarlat, Brasserie Artisanale Sarlat (BAS).

Commercieel op hobbybrouwschaal... Erg leuk. :)

Erik Z

Mooie foto's, wat leuk zeg. Daar moet ik gauw eens naar toe.

Gerald

Citaat van: Erik Z op 08-11-2014  19:27 uMooie foto's, wat leuk zeg. Daar moet ik gauw eens naar toe.

Mocht je gaan hoop ik voor jou dat de brouwer er dan ook is. Ik was er met alleen een franse D.... ehm dame die niets snapte van het brouwproces en er niets over kon vertellen. Niet in het frans en/of het Nerderland

Erik Z

Goed om te weten, ik zal eerst bellen. Ik ben zeer benieuwd hoe hij bij deze techniek is gekomen, bierbrouwen in een houtenvat. Dat is nog eens iets anders dan een Speidel Braumeister en ik dacht dat ik eenvoudige apparatuur gebruikte...

JAVAL


bolks

Als je zo voldoende inkomsten kunt genereren om van te leven: in Zuid Frankrijk...
Lijkt me ideaal!
Ziet er leuk uit die brouwerij in Sarlat.

ErwinH

Ziet er heel erg goed uit!  :brouwen:

Erik Z

Sarlat is ook een erg mooie plaats. Een goede basis voor een vakantie in de Dordogne, er zijn heel veel interessante plaatsen om te bezoeken in de nabijheid.

Erik Z

Ik had mij aangemeld bij dit forum om uit te vinden wat voor mij de beste investering in apparatuur is. Ik gebruikte een elektrische weckketel en kunststof emmers. Ik heb besloten geen automatische brouwketel aan te schaffen, omdat je daar geen beter bier mee maakt en ik de prijs niet vind opwegen tegen de voordelen. Ook ga ik geen CCT aanschaffen, in plaats daarvan heb ik 2 stalen draagvaten van 20 en 30 liter uit Italië gekocht bij http://www.polsinelli.it. Ik heb gaten gemaakt in de deksels en daar watersloten op gemonteerd. Totale kosten € 100. Misschien ga ik nog een 50 liter vat kopen. Dankzij dit forum heb ik dus heel veel geld bespaard. Misschien laat ik mij in de toekomst, door nieuwe informatie op dit forum, toch over halen om eens een CCT te kopen of iets dergelijks, ik houd alle opties open.

Ik ben erg dankbaar voor alle bijdragen van alle leden van dit forum, juist de tegenstellingen hebben mij veel informatie verschaft.

Ik ga verder niet meer reageren op dit forum, men is naar mijn mening niet erg beleefd. Ik zal in de toekomst (op deze pagina) wel info verstrekken over bier in deze omgeving. Voor vakantiegangers kan dat wel leuk zijn.

Adbrouwt

Welkom Erik Z. Ik zie dat je wat teleurgesteld bent over het forum. In ieder geval nog veel brouwplezier gewenst en hopelijk wil je toch nog af en toe wat leuke dingen delen met ons.

Groeten
Ad
 :degroeten:

Herman

Citaat van: Erik Z op 08-11-2014  14:27 uIk snuffel al enige tijd rond op dit forum en wil mij nu maar eens voorstellen. Maar eerst wil ik een compliment maken, dit is een heel goed forum, heel uitgebreid en met zeer behulpzame leden.

Citaat van: Erik Z op 19-11-2014  00:18 uIk ben erg dankbaar voor alle bijdragen van alle leden van dit forum, juist de tegenstellingen hebben mij veel informatie verschaft.

Ik ga verder niet meer reageren op dit forum, men is naar mijn mening niet erg beleefd. Ik zal in de toekomst (op deze pagina) wel info verstrekken over bier in deze omgeving. Voor vakantiegangers kan dat wel leuk zijn.
Zeer behulpzaam, zeer veel info, maar we zijn niet beleefd?  :weetniet:  Sorry dat we je teleurstellen.

Afijn, een forum wordt gemaakt door en niet voor de leden. Sommige zijn beleefd en andere niet. Voor vakantiegangers zou het zeker mooi zijn als je ons vanuit zonnig Frankrijk af en toe wat meldt inzake het biergebeuren aldaar.

ciesvandekwis

Vorig jaar in de Dordogne lokaal bier van 2 brouwers geproefd. La Lutine heeft een mooi gamma en staat op veel markten, maar algemeen: héél braaf bier. Zeker hun IPA (stond La Vache à Biere op etiket, blijkbaar samenwerking?): gekocht op de markt in Le Bugue, blijkbaar is de Franse markt nog niet klaar voor echt hoppig bitter.
Andere (in St-Cyprien) was interessanter van smaak: de stout en kastanjebier mochten er wel zijn, het is dan ook een Ier. ^-^
http://www.bierecroixdurat.com/

Jacques

Citaat van: Erik Z op 19-11-2014  00:18 uIk ben erg dankbaar voor alle bijdragen van alle leden van dit forum, juist de tegenstellingen hebben mij veel informatie verschaft.

Ik ga verder niet meer reageren op dit forum, men is naar mijn mening niet erg beleefd. Ik zal in de toekomst (op deze pagina) wel info verstrekken over bier in deze omgeving. Voor vakantiegangers kan dat wel leuk zijn.

Respect voor elkaar is iets wat we als beheerders nastreven. Neemt niet weg dat in het heetst van de discussie soms wat hardere woorden worden gebruikt.

Mogelijk ben je teleurgesteld dat we jouw mening over het bewaren van hop niet delen. Maar neem van mij aan dat zowel drogen, vacuümeren en koel bewaren van hop echt er voor zorgt dat de hop de gewenste brouwkwaliteiten heeft en behoudt.

JAVAL

In de jaren dat ik het forum bezoek heb ik ook diverse malen gemerkt dat leden, die kennelijk zeer veel over bier brouwen weten, hun visie als "de enige echte waarheid" verkondigen. Dat heeft mij ook wel eens het gevoel gegeven om het forum links te laten liggen. Die mensen vergeten soms dat het forum er is om kennis te delen en niet om de alwetende uit te hangen, soms zelfs op een smalende toon. Ik hoop dat het forum een plek blijft waar ervaren brouwers hun kennis en vaardigheden willen blijven delen met aankomende en minder ervaren brouwers op een respectvolle wijze. Wijsheid in bescheidenheid tekent de ware meester.
Jaap   

Erik Z

Citaat van: Jacques op 19-11-2014  21:49 uRespect voor elkaar is iets wat we als beheerders nastreven. Neemt niet weg dat in het heetst van de discussie soms wat hardere woorden worden gebruikt.

Mogelijk ben je teleurgesteld dat we jouw mening over het bewaren van hop niet delen. Maar neem van mij aan dat zowel drogen, vacuümeren en koel bewaren van hop echt er voor zorgt dat de hop de gewenste brouwkwaliteiten heeft en behoudt.

Zo gevoelig ben ik niet hoor, als anderen een methode hebben waar ze gelukkig mee zijn, dan is dat prima. Het was niet bedoeld om anderen te overtuigen, maar meer om beginners te laten nadenken over de diverse methoden die er zijn, uiteindelijk zal iedereen toch voor zichzelf een manier moeten vinden. Het is naar mijn mening beter als mensen zelf nadenken en hun eigen weg volgen dan dat ze klakkeloos een ander volgen.

Daar is een forum toch voor? Voor open discussies en om van elkaar te leren? Met een beetje respect voor elkaar en elkaars afwijkende mening.

Het blijft verder een heel mooi forum.

tdp

Erik,

welkom vanuit Twente!

En ja, een forum is een plek waar mensen hun mening/ervaring etc. mogen plaatsen, dat ze dan soms het fatsoen niet op kunnen brengen om beleefd te blijven, is zonde.
Heeft volgens mij niet zoveel met respect te maken maar meer met fatsoen!

Succes in Frankrijk,

Groet,
de TDP

Erik Z

Ik heb een grote ets van de Kroezeboom aan de wand hangen  :'(

tdp

Citaat van: Erik Z op 20-11-2014  14:26 uIk heb een grote ets van de Kroezeboom aan de wand hangen  :'(

Wat gaaf! Ik vind het een van de meest karakteristieke plekken van Twente, en ben er op 1 km afstand opgegroeid (Fleringen), vandaar ook de verwijzing in mijn logo.

Ben je ooit in Twente, ben je welkom! :D

Groet,
de TDP

seed7

Citaat van: tdp op 21-11-2014  09:57 uFleringen

Ha Noaber, ik in het buurdorp links van Fleringen,

Ingo

Erik Z

Ik voel me helemaal warm worden, ik kom uit de stad ten westen van jullie.  :huilen:

Erik Z

Citaat van: ciesvandekwis op 19-11-2014  15:51 ublijkbaar is de Franse markt nog niet klaar voor echt hoppig bitter.

Dag Cies, in het zuiden is men erg traditioneel. Er wordt hier voornamelijk wit-, blond- en bruinbier gebrouwen door de kleine brouwerijen. Misschien dat men in het noorden wat avontuurlijker is, maar langzaam komt er wat beweging in de markt. Men probeert met lente- en kerstbieren wat nieuws te introduceren.
Om een voorbeeld te geven hoe traditioneel men is; het zuidwesten staat bekend om de goede keuken, maar laatst kookte ik een soep van de grote parasolzwam (die groeit hier in de tuin) en mijn Franse schoonfamilie was verrast hoe lekker dat was. Ze koken heel lekkere dingen, maar altijd hetzelfde, een soep had men er nog nooit van gemaakt. Wat traditioneel is, is goed dus waarom zou je iets anders proberen? En zo is het met bieren ook. Ik denk dat het wel gaat komen, het zijn smulpapen die lekkere dingen weten te waarderen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.