Gisten mengen?

Gestart door jake99, 06-11-2014 14:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jake99

Nu was ik morgen van plan om een donker bier te maken met de 1762 Belg abbey II.
Door onvoorziene omstandigheden heb ik geen tijd om dit pak op te kweken (1 pak gaat niet genoeg zijn), nu heb ik nog een 3522 Belg ardennes liggen.
Kan ik deze nog activeren en bij voegen aan de abbey?

Anders zal men geactiveerd smackpak nog 7 dagen moeten blijven staan.

mvg,
Jan

Hoppenbrouwers

Dat kan. Geen probleem. Je weet alleen niet meer hoe je uiteindelijke bier gaat smaken. Het zal eigenschappen van beiden gisten krijgen. Hopelijk sluiten die goed bij elkaar aan.

alrikdew

Ik heb welleens gehoord dat de twee gisten met elkaar gaan vechten en dat 1 gist altijd zal winnen waardoor het dus eigelijk geen nut heeft.

wilbertd

Volgens Whitelabs kun je dat gewoon doen en kunnen twee gistsoorten prima naast elkaar leven.
Hier een artikeltje over het mengen van gist:
http://www.whitelabs.com/content/using-multiple-yeast-strains

bierhenkie

Wyeast 'Denny's Favorite' is ook een mengsel.

RobinB

Waar heb je die info vandaan?
Volgens mij is het gewoon één stam. :)

Anton

Citaat van: alrikdew op 07-11-2014  01:20 uIk heb welleens gehoord dat de twee gisten met elkaar gaan vechten en dat 1 gist altijd zal winnen waardoor het dus eigelijk geen nut heeft.

Ik denk niet dat ze gaan vechten maar allebei hun (zo groot mogelijke) portie gaan opsnoepen, waarbij de vitaalste de overmacht wint. Maar beiden zullen hun invloeden laten gelden.

RobinB

Citaat van: Anton op 07-11-2014  23:13 uwaarbij de vitaalste de overmacht wint. Maar beiden zullen hun invloeden laten gelden.

Dat klopt, maar kleine verschillen in startsnelheid kan leiden tot enorme verschillen in uiteindelijke hoeveelheden en dus invloed op de smaak.
Daarnaast geldt een gezamenlijk gistprofiel alleen voor het eerste brouwsel.
Bij een volgende zal de startsamenstelling anders zijn, waardoor de eerder dominantere enkel nog dominanter zal worden.

Erik Z

Dus niemand heeft het ooit geprobeerd hier? Zoveel liefhebbers en niemand met ervaring?

RobinB

Jawel, is wel eens geprobeerd.
Gebruikt de zoekfunctie en gij zult vinden! ;D

Erik Z

Inderdaad, zo heb ik een leuk stukje gevonden over Orval. Heel interessant. Dat moet ik eens proberen, 1 van mijn favorieten.

RobinB

Nu is Orval natuurlijk wel een geval apart.
De gist die zij in de nagisting/hergisting toevoegen is een heel andere soort met een heel duidelijk smaakeffect.

Van een mengsel van twee verschillende stammen van dezelfde soort, bijvoorbeeld allebei bovengist (S. cerevisiae) is een dermate groot effect minder snel te verwachten. :)

Peter B.

Gisten kun je heel goed mengen voor het brouwen van een bier! Afgelopen weekend heb ik een saison gebrouwen met torulaspora delbrueckii (Zymaflora Alpha) de eerste 24 uur als hoofdgist en daarna  S. cerevisiae (Belle Saison) om het af te ronden.

seed7

In Engeland kun je Windsor/Nottingham gemengd kopen bij herverpakkers.

Een soort van Saison kun je maken door T-58 en WB-06 te mengen.

En dan is er nog het "sequentieel" enten van verschillende gisten (zoals Peter beschrijft), in de wijnwereld niet ongebruikelijk en daar meer en meer in opmars om toch een beetje "wilde" vergisting te simuleren.

Ingo

Adbrouwt

Citaat van: seed7 op 08-11-2014  22:38 uEn dan is er nog het "sequentieel" enten van verschillende gisten (zoals Peter beschrijft), in de wijnwereld niet ongebruikelijk en daar meer en meer in opmars om toch een beetje "wilde" vergisting te simuleren.
Ingo vertel welke gisten kun je sequentieel enten om een soort van wilde vergisting te simuleren?
Scheelt me weer een lambiek van 2 jaar te vergisten ;)

RobinB

Citaat van: seed7 op 08-11-2014  22:38 uIn Engeland kun je Windsor/Nottingham gemengd kopen bij herverpakkers.
Een soort van Saison kun je maken door T-58 en WB-06 te mengen.
Komt mij een beetje over als lapmiddelen. :)

Het lijkt me overigens niet onwaarschijnlijk dat er binnen Torulaspora delbrueckii ook verschillende stammen zijn met ieder hun eigen smaakprofiel. Wat dat betreft is het net zo (weinig) informatief als zeggen dat je met een S. cerevisiae vergist hebt.

seed7

Citaat van: RobinB op 09-11-2014  00:41 uWat dat betreft is het net zo (weinig) informatief als zeggen dat je met een S. cerevisiae vergist hebt.

En Danstar Windsor is net zo informatief als Zymaflore Alpha.


@Ad
Torulaspora delbrueckii (Sihaferm Nature, Zymaflore Alpha)
Kluyveromyces thermotolerans (Sihaferm Symphony)
Pichia Kluyveri (Hansen Frootzen)
Hanseniaspora uvarum
Metschnikowia fructicola
Candida zemplinina

En nog veel meer, google b.v. "yeast dynamics population"

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 07-11-2014  23:26 ukleine verschillen in startsnelheid kan leiden tot enorme verschillen in uiteindelijke hoeveelheden en dus invloed op de smaak.
Misschien het beste om dan het brouwsel eerst te splitsen en pas (zuurstofvrij) te mengen als de gist in beide brouwsels de kans heeft gehad om zich flink te vermenigvuldigen, dus op het moment dat de hoofdgisting begint of misschien nog beter: na de gistingspiek.
HansH
 

bierhenkie

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2014  09:13 uMisschien het beste om dan het brouwsel eerst te splitsen en pas (zuurstofvrij) te mengen als de gist in beide brouwsels de kans heeft gehad om zich flink te vermenigvuldigen, dus op het moment dat de hoofdgisting begint of misschien nog beter: na de gistingspiek.
HansH
 
In dat geval, gewoon vóór bottelen een blend maken  :)

hansHalberstadt

Citaat van: bierhenkie op 09-11-2014  10:41 uIn dat geval, gewoon vóór bottelen een blend maken  :)
Als de 2 gisten een verschillende eindvergistingsgraad hebben dan loop je het risico op ontploffende flesjes.
Eerder bij elkaar doen geeft de gist de kans om alle suiker te vergisten die er vergist kan worden.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.