Hoe bewaar je hop het beste?

Gestart door mvbrewery, 16-09-2014 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvbrewery

Beste medebrouwers,
Ik ben al een tijdje bezig met het brouwen en kwam er laatst achter dat ik 2 grote hopstruiken in mijn tuin heb staan.
Aangezien ik pas begonnen ben, en pas later met het hop wil gaan werken vraag ik me af hoe je hop moet bewaren.
De hopbellen zijn namelijk helemaal uitgebloeid en zien er mooi groen en groot uit.
Alhoewel ik niet weet als dit goeie hop is en van welke soort het is vind ik het toch zonde om het zomaar we te doen of "kapot" te laten gaan.
Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt !
Groet

i-love-ipa

Ik heb elders op het forum gelezen dat je de hop het beste kan drogen en daarna vacuum sealen en in de vriezer bewaren

RobinB

Citaat van: i-love-ipa op 16-09-2014  20:55 uIk heb elders op het forum gelezen dat je de hop het beste kan drogen en daarna vacuüm sealen en in de vriezer bewaren
Klopt! :)

mvbrewery

Citaat van: i-love-ipa op 16-09-2014  20:55 uIk heb elders op het forum gelezen dat je de hop het beste kan drogen en daarna vacuüm sealen en in de vriezer bewaren
Nog bepaalde tijd drogen of aantal graden in de vriezer ?

RobinB

Ca. 80% van het gewicht moet verdampen, een consumentenvriezer is prima.

mvbrewery


mvbrewery

Ik had eigenlijk nog een vraagje over het hop.
Je kan natuurlijk hop kopen in gewoon hop, hoppellets en hop zakjes.
Beetje opgezocht als er nog wat met het hop moet gebeuren maar neem aan van niet?
Als ik het hop wil gebruiken ontdooien en dan in een hopzakje en dan in het bier?

RobinB

Nee hoor, gewoon zo "hop!" in het wort! :)

i-love-ipa

Citaat van: RobinB op 16-09-2014  21:45 uNee hoor, gewoon zo "hop!" in het wort! :)

Zijn die hopzakjes alleen voor het koudhoppen bedoeld?

RobinB

Je kan ze ook gebruiken bij het hopkoken, doe ik ook in de Braumeister, maar wat ik hierboven bedoelde is dat je de hop niet eerst hoeft te ontdooien oid. :)

mvbrewery

Citaat van: RobinB op 16-09-2014  21:45 uNee hoor, gewoon zo "hop!" in het wort! :)
En het hopzakje is dus alleen handig voor het er makkelijk uitvissen van de hop of breekt dit of in het brouwsel?

RobinB

Citaat van: mvbrewery op 16-09-2014  21:57 uEn het hopzakje is dus alleen handig voor het er makkelijk uitvissen van de hop?
Inderdaad!

Jacques

Citaat van: mvbrewery op 16-09-2014  20:50 uWeet iemand hier meer over?

Over hopteelt en het bewaren van hop (en het gebruik van hopzakjes...) is hier op het forum al heel wat geschreven.
Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kun je heel wat informatie vinden.

mvbrewery

Citaat van: Jacques op 16-09-2014  21:59 uOver hopteelt en het bewaren van hop (en het gebruik van hopzakjes...) is hier op het forum al heel wat geschreven.
Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kun je heel wat informatie vinden.
Had straks gezocht maar niks gevonden, vergeten bij het zoek kopje gehele forum aan ter klikken :-X
Bedankt zal eens kijken !

Erik Z

Eerst drogen, dan vacuümsealen en vervolgens invriezen lijkt mij overdreven. Je droogt het of je vriest het in. Ik verbouw zelf allerlei kruiden, om mee te koken of thee van te zetten. Die droog ik en stop ik in potten, die vries ik echt niet in. Als je de hop sealt na het drogen is dat echt genoeg.

Jacques

Citaat van: Erik Z op 14-11-2014  12:28 uEerst drogen, dan vacuümsealen en vervolgens invriezen lijkt mij overdreven. Je droogt het of je vriest het in.

Dat mag voor jouw wat overdreven klinken maar zowel drogen, vacuümeren als koel tot heel koel bewaren is echt het beste.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.