Brander

Gestart door JAVAL, 03-11-2014 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JAVAL

Ik gebruik al jaren een Mamuth brander van 8,5 kW met een 30 millibar drukregelaar. Voor de wat grotere brouwsels, bv 50 liter, komt hij toch wat vermogen te kort. Daarom ben ik op zoek naar een wat krachtiger brander en mijn blik viel bij de bouwmarkt toevallig op een dakbrander waarmee dakdekkers het dakleer verhitten, zie plaatjes. Als je in staat zou zijn om de gasbuis haaks te maken (buigen of een haakse koppeling) zou je voor een redelijke prijs een brander met groot, en regelbaar, vermogen hebben. En tevens zou je die brander, in geval van meerdere ketels in vaste opstelling, snel van de ene ketel naar de andere kunnen verplaatsen middels een handige constructie.

Mijn vraag is: is er iemand die met zo'n brander ervaring heeft die hij of zij met mij wil delen, of is er iemand die daarover een visie heeft? Bijvoorbeeld of het verhitte oppervlak niet te beperkt is zodat de ketelbodem zeer ongelijk belast wordt en gaat trekken of zelfs scheuren?

Ik hoor het graag!
Jaap




 

javaboon

Andere drukregelaar misschien?

Brouwers

Makkelijkste en goedkoopste oplossing om meer vermogen uit je Mamuth te halen is door een 50 mBar gasdruk regelaar te kopen. Deze kan je over het algemeen bij de gasboer halen en ik verwacht dat de campingwinkel ze ook wel heeft. Volgens mij kan je dan een 2 to 3 kW meer uit je Mammuth halen.

Trouwens is 54 kW wel een beetje overkill. Je betaalt je scheel aan gas :D.

JAVAL

Citaat van: javaboon op 03-11-2014  21:45 uAndere drukregelaar misschien?

Ik heb onlangs ook een 50 mb drukregelaar gekocht maar als ik dan de branderkraan helemaal opendraai gaat de vlam vanzelf uit. Het lijkt dan wel of hij uitgeblazen wordt, dit is niet bij te stellen door met de metalen luchttoevoer ring te schuiven.

Het gasverbruik van zo'n dakbrander is natuurlijk in lijn met het afgegeven vermogen, maar ik zou de gaskraan zodanig trimmen dat er ongeveel 13-15 kW wordt afgegeven. Naar mijn mening heb je gewoon een bepaalde hoeveelheid gas nodig om een bepaalde hoeveelheid water te verhitten. De variabele in dit verhaal is dan de brouwtijd, hoe sneller ik mijn wort kan verhitten des te korter is mijn brouwdag. En dat heeft ook wel wat...
Jaap

luftie

Zo'n dakbrander is ook niet goedkoop, en ik ben wel bang dat je inderdaad een veel te gerichte vlam op je pan krijgt, dit krijg je volgens mij niet geroerd.

Zo'n powerbrander geeft ook 12,5 kw.. en dat kan met driepootbrander al voor minder dan 30,-

Wel leuk experiment, maar een beetje overkill denk ik.

javaboon

Ik heb zo'n driepoot van 3 tientjes met een 500 mbar regelaar, dat levert flink power en is verrassend goed regelbaar

visserkevis

Ik neem aan dat je een 50 mbar bedoelt :)

Verder helemaal mee eens: bespaar je een lange zoektocht en koop een gebruikte brander met 50 mbar drukregelaar. Zat te vinden op Marktplaats.

koffie

Ik heb een 9.2 kW brander met 50mbar regelaar, en dat gaat uitstekend. Ook met brouwsels van 55 liter.

Frans Maarkelsbier

Dit is mijn brander voor de 100 liter pan.
Door 2 powerfire branders naast elkaar te plaatsen heb je een goede verdeling van de warmte en kun je alles goed regelen.






Succes! Af en toe even roeren! Dat brengt de massa in beweging en kookt zo sneller!

Jacques

Citaat van: Frans Maarkesbier op 04-11-2014  11:20 uSucces! Af en toe even roeren! Dat brengt de massa in beweging en kookt zo sneller!

Roeren om de warmte te verdelen kan zeker geen kwaad maar of daardoor het wort eerder gaat koken weet ik niet zo net. Volgens mij is dat veel meer afhankelijk van de warmte die brander produceert en afgeeft aan het wort. Mogelijk heb je door het roeren meer verdamping waardoor warmte wordt onttrokken aan het wort en het net wat langer duurt voordat het wort kookt.

Is er iemand die hier vanuit zijn professie meer kan zeggen over de relatie roeren en de tijd die nog is om het roeren aan de kook te krijgen?




orangeloo

Misschien een overbodige vraag en doe je dit allang maar zet je de brander tijdens het hevelen van maischketel naar kookketel al onder de kookketel of doe je dit pas als je klaar bent met hevelen? Of heb je onder iedere ketel een brander? Als je namelijk gelijk bij de start van het hevelen / spoelen kan beginnen met verwarmen win je redelijk wat tijd.  :brouwen:
Ik heb hiervoor een brouwkar gemaakt met een soort van lade systeem zodat ik de brander als een soort lade van de ene ketel onder de andere kan schuiven.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16422.msg232270.html#msg232270

Ricoco

Citaat van: Jacques op 04-11-2014  22:01 uRoeren om de warmte te verdelen kan zeker geen kwaad maar of daardoor het wort eerder gaat koken weet ik niet zo net. Volgens mij is dat veel meer afhankelijk van de warmte die brander produceert en afgeeft aan het wort. Mogelijk heb je door het roeren meer verdamping waardoor warmte wordt onttrokken aan het wort en het net wat langer duurt voordat het wort kookt.

Is er iemand die hier vanuit zijn professie meer kan zeggen over de relatie roeren en de tijd die nog is om het roeren aan de kook te krijgen?

Dat kan ik als masterstudent stromingsleer/procestechnologie. Warmteoverdracht van pan/metaal op het wort is in de vorm van geleiding, geleiding wordt gedreven door de temperatuursgradiënt (wet van Fourier), hoe groter de gradiënt/temperatuursverschil, hoe groter het overgedragen vermogen. Door de warmtegeleiding zal het wort onderin de pan opwarmen, daardoor een lagere dichtheid krijgen en opstijgen (convectie) waardoor koudere vloeistof weer aangevoerd wordt. Netto ontstaat er (bij 1D benadering) dus een temperatuursprofiel in de gehele pan van laag (onder) naar hoog (boven) (bij benadering omdat er eigenlijk uiteraard vanwege de convectie ook weer menging ontstaat, er ontstaat een soort pluimvormig temperatuursprofiel).

Wat gebeurt er bij hevig roeren: je creëert een meer uniforme temperatuur van je wort. De temperatuur onderin de pan is dan hoger dan wanneer je niets doet, de warmteoverdracht is dan lager. Ik zou zeggen, af en toe een keer roeren lijkt me prima maar constant staan mixen is nergens voor nodig en vertraagt het aan de kook brengen.

Overigens: bij bijvoorbeeld vaten om warm water in op te slaan wordt extra warm water vaak door een zgn. stratifier tube toegevoegd die het water bovenin (of op zijn eigen temperatuursniveau) inbrengt en het temperatuursverloop in het vat niet verstoort, zie http://www.aljezurfarm.com/Stratified%20heat%20storage%20tank%20for%20solar%20home%20heating.htm. Ook een waterkoker heeft niet voor niets zijn hitte-element onderin zitten.

Frans Maarkelsbier

Jaques, verdamping vindt plaats met kokende vloeistof... dus nog niet als het kookpunt nog niet bereikt is.
Door de vloeistof af en toe te roeren wordt de warmte beter verdeeld en zal dus eerder aan de kook raken.
Als je het oppervlakte van de bodem je pan en warmtebron zou kunnen vergroten zou het kookpunt ook sneller bereikt zijn maar dan krijg je zo'n plattepan...

Sander van Dijk



Citaat van: Frans Maarkesbier op 05-11-2014  13:53 uJaques, verdamping vindt plaats met kokende vloeistof... dus nog niet als het kookpunt nog niet bereikt is.

Je hebt ook al verdamping voor het kookpunt.

RienP

Citaat van: Sander van Dijk op 05-11-2014  14:05 uJe hebt ook al verdamping voor het kookpunt.

De waarheid ligt ergens in het midden. Zuiver water kookt bij 100 ºC. Echter door toevoegingen (bv de bestandsdelen van het wort) is niet langer sprake van een kookpunt, maar een kooktraject. Er treedt dus over een bepaalde range verdamping op. Bovendien is het direct op de bodem van de pan heter en zal al een deel van de vloeistof verdampen (het kookpunt bereiken) en ontsnappen uit de vloeistof voordat het als geheel aan de kook is.

Rien

Jacques

Citaat van: Frans Maarkesbier op 05-11-2014  13:53 uJacques, verdamping vindt plaats met kokende vloeistof... dus nog niet als het kookpunt nog niet bereikt is.

Als ik een bakje met water op de verwarming zet is dat bakje na een paar dagen leeg. En bij mij in de huiskamer heerst geen temperatuur van rond de 100 ºC.  :)

JAVAL

Citaat van: Orangeloo op 04-11-2014  22:19 uMisschien een overbodige vraag en doe je dit allang maar zet je de brander tijdens het hevelen van maischketel naar kookketel al onder de kookketel of doe je dit pas als je klaar bent met hevelen? Of heb je onder iedere ketel een brander? Als je namelijk gelijk bij de start van het hevelen / spoelen kan beginnen met verwarmen win je redelijk wat tijd.  :brouwen:
Ik heb hiervoor een brouwkar gemaakt met een soort van lade systeem zodat ik de brander als een soort lade van de ene ketel onder de andere kan schuiven.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16422.msg232270.html#msg232270

Hoi Orangeloo, een heel relevante vraag, en het antwoord is: na het maischen hijs ik de maischketel op een platform, laat het beslag 10 minuutjes bezinken op het ingebouwde Javal filter en laat het wort dan op zwaartekracht in de kookketel lopen die inmiddels op de brander staat. Als er een liter in zit gaat de fik erin.
Jaap


orangeloo

Citaat van: JAVAL op 06-11-2014  19:54 uHoi Orangeloo, een heel relevante vraag, en het antwoord is: na het maischen hijs ik de maischketel op een platform, laat het beslag 10 minuutjes bezinken op het ingebouwde Javal filter en laat het wort dan op zwaartekracht in de kookketel lopen die inmiddels op de brander staat. Als er een liter in zit gaat de fik erin.
Jaap

 :duimop: Dan is daar (helaas) geen verbetering meer te behalen.

Heb je al gekeken of de afstand tussen brander en ketel verbeterd kan worden?
Bij mij is de afstand tussen brander en ketel een cm of 6 / 7 Ik denk zelf als ik deze afstand zou verkleinen ik een betere warmte overdracht zou behalen.
Omdat ik meestal maar 15 liter brouw heb ik geen last maar mocht ik 40 liter brouwen zou ik denk ook wat vermogen te kort komen.  :brouwen:

Theo van Eijden

Er zijn drukregelaars van 30, 50 en instelbare. De eerste is te klein als je meer dan 20 liter maakt. De tweede is beter en zou het moeten doen. Als je ongeduldig bent koop je een instelbare drukregelaar, deze kan hoger dan 50 mBar in gesteld worden. Zo hoog zelfs dat je de vlam kan uitblazen. De 50 mBar is te koop bij een kampeer winkel. De instelbare heb ik gekocht bij brouwmaatje.nl Ik ga niet meer anders gebruiken.

havu

Citaat van: RienP op 05-11-2014  18:46 uDe waarheid ligt ergens in het midden. Zuiver water kookt bij 100 ºC. Echter door toevoegingen (bv de bestandsdelen van het wort) is niet langer sprake van een kookpunt, maar een kooktraject. Er treedt dus over een bepaalde range verdamping op. Bovendien is het direct op de bodem van de pan heter en zal al een deel van de vloeistof verdampen (het kookpunt bereiken) en ontsnappen uit de vloeistof voordat het als geheel aan de kook is.

Wat wij koken noemen is niets anders dan dat de dampspanning van de vloeistof hoger is dan de omgevingsdruk. Die dampspanning is bij zeg 70  graden al zodanig dat er vrij veel waterdamp in de lucht boven de vloeistof moet zitten. Als er minder in zit, gaat er water uit de vloeistof over naar de lucht erboven. Daardoor verdampt er water, dat heeft niets te naken met een kooktraject.

De vloeistof die begint te koken op de bodem geeft stoombellen die naar boven stijgen, in kouder water komen en daardoor imploderen: de temperatuur daalt tpt onder het kookpunt, de dampdruk wordt lager dan de omgevingsdruk en de stoombel kan niet meer bestaan. Deze eerste sroombellen geven trouwens een heel goede convectie en daarmee warmtetransport.

Roeren is dan ook beslist niet nodig bij het koken.

 
Citaat van: Jacques op 05-11-2014  21:02 uAls ik een bakje met water op de verwarming zet is dat bakje na een paar dagen leeg. En bij mij in de huiskamer heerst geen temperatuur van rond de 100 ºC.  :)

Jacques heeft helemaal gelijk  :proost:

Hans

luftie

Citaat van: JAVAL op 06-11-2014  19:54 uHoi Orangeloo, een heel relevante vraag, en het antwoord is: na het maischen hijs ik de maischketel op een platform, laat het beslag 10 minuutjes bezinken op het ingebouwde Javal filter en laat het wort dan op zwaartekracht in de kookketel lopen die inmiddels op de brander staat. Als er een liter in zit gaat de fik erin.
Jaap

Als je weer eens in Berkel bent kan je mijn brander wel lenen. Ik heb zo'n  gigantische vlam er onder dat ik me niet kan voorstellen het groter te willen hebben. Staat nooit vol open.

Dirtbag

Ik heb wel eens zo'n dakbrander in handen gehad, leuk speelgoed. Werkt ook goed tegen onkruid. :D

Degene die ik in handen had was al een oudje en die werd zonder reduceer aangesloten op de gasfles.

Regelen kon je de waakvlam en hoe diep je de trekker overhaalt. Deze is echter vooral bedoeld om vol gas te gaan.

Komt bij, een dakbrander kost al gauw 50 euro en dan moet je zelf het ding aanpassen en een standaard voor maken.

http://www.gaswinkel.com/buitenkoken/fokertripatte.htm

15 euro duurder, je hebt blijkbaar al twee reduceerventieltjes dus je zal ook al wel wat slangen hebben. Veel beter te regelen en je hoeft niks aan te passen :)

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.