Champagnebier, een brouwverslag (met dank aan SIRiS)

Gestart door Titus, 27-06-2005 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Deze week ook een poging gedaan om een Champagne bier te brouwen.
Ik heb een keer een Karmeliet kloon gebrouwen waarbij de hergisting op fles was mis gegaan.
Veel te veel koolzuur en gushing, maar prima als champagnebier. Na goed koelen goed uit te schenken en een prachtige langdurige koolzuurstroom.
Het stond dus al een langere tijd op mijn lijstje om dit nog een keer te doen maar dan bewust  ^-^... Dus nu is mijn Orange Karma Brut is in wording.

PDGRRR

Citaat van: Lange Möpper op 12-12-2017  23:28 uZou voor 20 liter ook 1 zakje van 10 gr gist genoeg zijn, of zou je meerdere zakjes doen?

Ik denk dat die 10 gram ook voldoende zijn voor 20 liter, dat is met bier-korrelgisten vaak wel zo. Ik had het hele zakje toegevoegd omdat ik geen plannen had om een eventueel overblijfsel van de inhoud snel te gaan gebruiken (onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet)

Citaat van: Lange Möpper op 12-12-2017  23:28 uHoeveel suiker heb je nog toegvoegd?

In totaal 250 gram kandij op 12 liter, dus 5/12 * 250 = 104 gram op 5 liter. Die 250 gram kwam van het recept.

Citaat van: Lange Möpper op 12-12-2017  23:28 uWat bedoel je precies met "iets extra's"?

Het bier was wat minder zoet waardoor je de smaak van de gebruikte gisten en dryhopping iets beter proeft. De nasmaak was enigszins droog maar neutraal (samen met de dryhop). Er waren behoorlijk wat geïnteresseerden voor, dus ik heb er zelf niet heel veel van kunnen proeven. Toevallig een paar weken terug mijn laatste flesje (met pijn in mijn hart) weggegeven.

PDGRRR

Ik heb nog wel een vraag met betrekking tot het bottelen: Zijn champagne-flessen daadwerkelijk nodig voor 'n brut-bier? Ik meende ergens gelezen te hebben dat omdat de champagne-gist erg ver doorgist er veel druk in de fles kan ontstaan als je het bier te vroeg bottelt. Bij een batch van 5 liter viel het namelijk nog wel te overzien, met die kurken en kooitjes, maar met 20 liter wordt dat bottelen een dagdeel werk.

EBC

Hmm jullie overschatten de champagne gist nogal.
Het is gewoon een bottelgist, meer niet. Ze wordt door Belgische brouwers al jaren lang gebruikt als bottelgist. Van lang voordat Fermentis F2 bestond.

Deze gist kan een hergisting geven in een al alcoholische omgeving van ca 12 %.
Ze kan alleen enkelvoudige suikers vergisten.
Geeft weinig tot geen smaak.

Champagne is een witte wijn, die een hergisting krijgt. De wijn zelf is doorgaans niet vergist met champagnegist.
De hoeveelheid bottelsuiker voor champagne is veel hoger dan voor bier, daarom worden dikkere flessen gebruikt. Wijn schuimt veel minder dan bier, daarom kan dat.
Ook zijn de champagnekurken dikker dan bierkurken, ze kunnen zo de hogere druk vasthouden. Een champagnekurk in bier zou er enkel met een kurkentrekker kunnen worden uitgehaald. De druk in een bierfles is gewoon te laag om er uit te 'ploepen'.

Neem voor 10 gram suiker best champagneflessen en geen ciderflessen. Ciderflessen zijn eigenlijk sowieso al niet geschikt voor serieuze hergisting op fles.

Gebruik vooral niet teveel champagnegist. Het baat, maar schaadt ook.

Zo, genoeg info, nu zelf verder.

Lange Möpper

Citaat van: Orangeloo op 13-12-2017  18:51 uHet stond dus al een langere tijd op mijn lijstje om dit nog een keer te doen maar dan bewust  ^-^... Dus nu is mijn Orange Karma Brut is in wording.

Heb het recept gelezen, lijkt mij echt heel lekker! Benieuwd naar het resultaat. :proost:


Citaat van: PDGRRR op 13-12-2017  23:34 uToevallig een paar weken terug mijn laatste flesje (met pijn in mijn hart) weggegeven.

Ben erg nieuwsgierig, maar jeetje wat wonen jullie allemaal ver weg!  ;)


Citaat van: PDGRRR op 13-12-2017  23:49 uIk heb nog wel een vraag met betrekking tot het bottelen: Zijn champagne-flessen daadwerkelijk nodig voor 'n brut-bier? Ik meende ergens gelezen te hebben dat omdat de champagne-gist erg ver doorgist er veel druk in de fles kan ontstaan als je het bier te vroeg bottelt. Bij een batch van 5 liter viel het namelijk nog wel te overzien, met die kurken en kooitjes, maar met 20 liter wordt dat bottelen een dagdeel werk.

Ik wilde gewoon de nagisting op de mandfles gaan doen met champagnegist en daarna met 5 gr/liter in de hergisting bottelen.
Dit gewoon in een pijpje onder een kroonkurk/bierdopje.

Als je jongbier goed uitgegist is en je voegt maar 5 gram toe, dan maakt het toch niet uit of het met biergist of champagnegist vergist? die leveren bij de zelfde hoeveelheid bottelsuiker toch geen drukverschil op?  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.